Wie heeft er op een chr. basisschool gezeten?

Discussion in 'De lounge' started by bolkje, Jan 28, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Wat was jouw situatie? En hoe is die nu?

1. Ongelovig op een openbare BS, nu nog steeds ongelovig

2. Ongelovig op een openbare BS, nu gelovig

3. Gelovig op een openbare BS, nu ongelovig

4. Gelovig op een openbare BS, nu nog steeds gelovig

5. Ongelovig op een chr. BS, nu nog steeds ongelovig

6. Ongelovig op een chr. BS, nu gelovig

7. Gelovig op een chr BS, nu nog gelovig

8. Gelovig op een chr. BS, nu niet meer gelovig

9. Bijzonder verhaal te vertellen

10. Anders, namelijk...

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. Mijn man en ik hebben een discussie over onderwijs, maar het gaat niet echt over kinderen, dus ik denk dat het hier wel mag :) Ik ben namelijk benieuwd naar jullie ervaringen uit jullie EIGEN schooltijd.

Mijn man beweert dus dat op christelijke basisscholen kinderen geïndoctrineerd worden om christelijk te worden. Mijn mening: een kind dat vanuit thuis het geloof niet meekrijgt zal niet snel gelovig worden puur omdat er bijbelverhalen op de basisschool worden vertelt.

Ik ben dus erg benieuwd naar jullie ervaringen ;)

2. Biebsje

Biebsje Actief lid

Aug 27, 2015
    252
    86
    28
    Ik heb op een prot christelijke basisschool en middelbare school gezeten. Stelde allemaal niet veel voor... Indoctrineren is iig niet gelukt, haha...
    Ik bid niet, ga niet naar de kerk, lees geen bijbel oid..

3. Zelf heb ik dus ook op een christelijke basisschool gezeten en ben nu wel gelovig, maar niet streng. En denk ook niet dat het door de basisschool komt.

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik heb op een Christelijke school gezeten en ben niet gelovig. Heb ook niet mijn plechtige communi gedaan.
    Zoontje gaat ook naar een Christelijke school volgend jaar. Hier doen ze bijna niks aan geloof. Vertellen alleen het kerstverhaal en die dingetjes.

5. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,569
    3,507
    113
    Ik heb op een chr. basisschool gezeten, maar nu zijn mijn ouders christelijk. Ik geloof nog wel, maar ik doe er niks meer mee.

Mijn man heeft op een rooms katholieke school gezeten en hij gelooft niet echt. Ik denk dus niet dat je gaat geloven omdat je naar zo'n school gaat.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Nee hoor, m'n broer is er echt niet christelijk van geworden en ik zelf pas in m'n volwassen jaren. Wel was er bij mij altijd wel de feeling voor God en had m'n broer dat niet. M'n dochter zit ook op Pc basisschool en voel ik nu al de bewondering voor het onbegrijpbare!

7. Babbelboxje

Babbelboxje Fanatiek lid

May 3, 2015
    1,940
    1,616
    113
    Ook op een christelijke basisschool gezeten, nu wel gelovig, maar niet kerkgaand.

Dat indoctrineren ben ik het niet mee eens, tenzij het de kant op gaat van de Gereformeerde Gemeente. Gaat het om een Hervormde basisschool dan is het allemaal wat relaxter. Althans in mijn woonplaats!
    Mijn vriend is ook christelijk opgevoed, maar zij gingen van kleins af aan al niet meer naar de kerk. Ons kind gaat straks ook naar een christelijke basisschool. Puur omdat wij vinden dat ons kind het wel mee moet krijgen, maar later zelf de keus moet krijgen of hij er wat mee doet of niet. Verplichten en dwingen geloof ik niet in, dat werkt alleen maar averechts. Maar de normen en waarden van het christelijk geloof meekrijgen daar is niks mis mee.

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Telt de Katholieke school ook? Of wil je echt weten over een Christelijke basisschool?

Thuis zonder geloof opgevoed, mijn vader is zelfs atheïst. Wij (de kinderen dus) zijn alle drie naar een Katholieke school gestuurd, omdat het onderwijs van deze school heel hoog lag. Moesten 5x pd bidden in de klas, school werd geleid oa door broeders en zusters (paters en nonnen dus ;)). Mijn (oudere) broers moesten nog iedere ochtend om 8 uur 's morgens naar de mis met school, 5 dagen pw.

Ik ben overigens inderdaad wel katholiek geworden (maar dat heeft niks met de school te maken) Mijn broers zijn zonder geloof gebleven, zelfde school :p

Dus nee, ik geloof niet dat een kind gelovig wordt door school alleen, als dat tenminste je vraag is.

9. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ikzelf: ongelovig opgevoed, openbare basisschool, rooms-katholieke middelbare school, maar nog steeds ongelovig. Nu deden wij op school niet veel anders als op de openbare basisschool (kerstviering, pasen en verder niets).
    Man: protestants opgevoed, protestantse basisschool en middelbare school, nu ongelovig. Maar hij had sowieso al niets met 'het geloof' en gelooft alleen in zichzelf zoals hij dat zelf zegt ;)

10. Strandbal

Strandbal VIP lid

May 3, 2013
    8,890
    3,414
    113
    Ik heb niet gestemd omdat ik op een (dacht ik) katholieke school heb gezeten, het was iig wel een gelovige school. Nou ik kan me niks herinneren van dat wel bijbel les oid hadden. En heb er zelf ook helemaal niks mee.
    Mijn kinderen gaan straks gewoon naar een openbare basisschool. Ze worden moslim opgevoed ik wil juist dat ze zien dat er meer is dan alleen moslims en de islam. Als ik mijn kinderen naar een islamitische school zou doen dan sta je voor mijn gevoel zo ver van de rest van de samenleving maar ze moeten ook leren dat het oke is om niet gelovig te zijn.
    Ik heb het misschien een beetje gek uitgelegd maar ik vind het een beetje lastig te verwoorden.

11. O ja, katholiek ook inderdaad ;)

12. Tienn

Tienn Niet meer actief

Ik heb op een christelijke basisschool gezeten. Wij waren thuis niet gelovig maar er was maar één basisschool in het dorp:p. Ik heb dit als prettig ervaren en werd zeker niet geïndoctrineerd om christelijk te worden. Er werden voornamelijk bijbelverhalen verteld met een soort algemene boodschap, wat ik me kan herinneren:). Ik heb verder niks met het geloof, maar vind het toch fijn dat ik er iets over heb meegekregen. Dus ik geloof niet dat kinderen gelovig worden door alleen de invloed van school.

13. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Ik ben wel gelovig opgevoed. We baden voor het eten en voor het naar bed gaan. We lazen niet uit de bijbel en gingen niet naar de kerk. Ik heb op een christelijke basisschool gezeten. Daar werd zeker niet geindoctrineerd. En deze ervaring heb ik ook niet van andere scholen.

Onze meid gaat ook naar een christelijke basisschool. We gaan niet naar de kerk, bidden thuis ook niet. Maar omdat we beide wel uit een gelovige familie komen, wilden we haar er wel kennis mee laten maken. En dan mag ze later zelf beslissen wat ze ermee wil doen. Er wordt zeker niet geindoctrineerd op school, anders hadden we onze meid naar de openbare school laten gaan.;)

14. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Oh vergeet te vermelden dat onze kinderen zeer bewust naar de openbare basisschool zijn gegaan hier in de wijk, omdat de andere school wel actief bezig is met het katholieke geloof. Wij willen ze zeker wel informatie over de andere geloven meegeven, maar niet dat ze eigenlijk vooral een geloof aangereikt krijgen zeg maar ;)

15. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

Aug 22, 2006
    3,530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ik heb op een katholieke basisschool gezeten en heb braaf mijn communie enz gedaan maar nu niks meer. Ik geloof wel in iets maar daar heb ik de kerk niet voor nodig.
    Mijn kinderen gaan nu naar een openbare nuts school

16. mamabri

mamabri Niet meer actief

hahaha, ja, dat kan ook nog ;)

Nee zonder gekheid, zoals gezegd moesten mijn broers iedere ochtend naar de vroege mis en zijn er nooit gelovig om geworden.

17. Ik zie zelf katholiek als een vorm van het christendom. Dus vandaar dat ik het niet apart had benoemd

18. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Van huis uit officieel katholiek maar op een openbare basisschool gezeten en ongelovig. Zoontje zit ongelovig op een Christelijk basisschool. We hadden de keus uit openbaar, katholiek en christelijk en zijn op alle open dagen geweest. Bij de katholieke school was het na 1 minuut al duidelijk dat deze het niet ging worden, de openbare was goeie tweede maar de christelijke school gaf ons uiteindelijk het beste gevoel. Weet natuurlijk niet of zoontje ongelovig blijft maar weet wel dat de school niet aan indoctrinatie doet :p

19. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

Apr 29, 2011
    3,304
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik heb op een katholieke basisschool gezeten en ben zelf gelovig opgevoed maar niet kerkgaand (een luie katholiek zeg maar, zoals zovelen volgens mij :cool:)

Ik weet niet hoe het bij anderen hier was, maar bij ons wilde iedereen in de buurt graag zijn kinderen op de christelijke basisschool (in mijn geval dus de katholieke) hebben. Zowel gelovige als ongelovige mensen. Dit was omdat op de openbare basisschool het tuig zat en op onze school niet. Geen idee of dat komt OMDAT het een christelijke basisschool was of dat het toeval was. Maar het heeft wel heel erg mijn beeld gekleurd over als ik ooit moeder had mogen worden. Dan had ik geen seconde getwijfeld als ik zou moeten kiezen tussen christelijk en openbaar.

20. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

May 12, 2012
    3,340
    4
    38
    Rotterdam
    Op een christelijke basisschool gezetten. Toen geloofde ik noet, nu nog steeds niet. Nu lag het nadruk ook niet extreem oo het geloof. Er werd gebeden en met passen en kerst iets gedaan en bijbelse kinder liedjes gezongen en soms een bijbel verhaal. Dat was het.

Share This Page