Wie heeft er op een chr. basisschool gezeten?

Discussion in 'De lounge' started by bolkje, Jan 28, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Wat was jouw situatie? En hoe is die nu?

1. Ongelovig op een openbare BS, nu nog steeds ongelovig

2. Ongelovig op een openbare BS, nu gelovig

3. Gelovig op een openbare BS, nu ongelovig

4. Gelovig op een openbare BS, nu nog steeds gelovig

5. Ongelovig op een chr. BS, nu nog steeds ongelovig

6. Ongelovig op een chr. BS, nu gelovig

7. Gelovig op een chr BS, nu nog gelovig

8. Gelovig op een chr. BS, nu niet meer gelovig

9. Bijzonder verhaal te vertellen

10. Anders, namelijk...

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

Aug 15, 2015
    1,086
    156
    63
    Nee dat beweert ook niemand. Zij gaf aan het geen algemene kennis te vinden maar puur een geloofszaak en daar ben ik het niet mee eens.

2. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

Aug 15, 2015
    1,086
    156
    63
    Dat is toch ook een ander verhaal? Die feestdagen zijn in deze samenleving redelijk nieuw en kennen hier helemaal niet de lange geschiedenis en impact die de christelijke feesten wel hebben. Het lijkt me logisch dat iets wat zo verweven is met de maatschappij waarin je woont algemener bekend is dan een feestdag uit een andere cultuur, of een die nog maar relatief kort hier een rol begint te spelen. Je merkt nu ook dat op scholen, ook christelijke scholen, er meer aandacht wordt besteed aan 'een beetje van alles' en kennis van geloven in het algemeen. Ik denk dat daar een jaar of 50 geleden echt helemaal geen sprake van was.

3. Sifra

Sifra Niet meer actief

Eens + dat ik idd wel op de hoogte ben van de islamitische feesten en de inhoud hier van.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit! Ik vind het veel erger dat iemand die zijn kind de 1e communie laat doen denkt dat Jezus gestorven is met Pinksteren.....dan denk ik echt? Serieus??? En jij wilt dat je kind zijn 1e communie doet? Dit soort mensen krijg ik echt heel erg de kriebels van....(dit is overigens echt gebeurd)

5. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Ik heb op een school met de bijbel gezeten. Geloof dat dat iets minder 'zwaar' was/is.
    We kregen elke week een uur godsdienst met vooral veel spiegel-verhalen. Erg leuke tijd gehad op de basisschool.
    Omdat mijn opa en oma zwaar gelovig waren, hebben mijn ouders besloten elke zondag naar de kerk te gaan. De familie verhoudingen liggen nog steeds een beetje moeilijk, ondanks het feit dat ze beide al overleden zijn. Mijn ouders hebben gezegd dat we mee moesten tot we naar het voorgezet onderwijs gingen.
    Vanaf toen ging niemand meer naar de kerk.
    Mijn opa en oma hadden destijds wel respect voor onze keuze.

Mijn kinderen zitten op het dalton onderwijs. De enige openbare school hier (bible belt). Mochten ze ervoor kiezen om naar de kerk te willen ga ik met ze mee. Maar we hebben bewust voor deze school gekozen. 1; omdat dalton perfect aansluit bij onze kinderen en 2; de gelovige scholen hier zijn allemaal behoorlijk op het geloof gericht.
    Als het net zo was als bij mij vroeger was het heel misschien een optie geweest.

Maar het heeft mijn jeugd niet verpest hoor :)

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

#186 sydneys, Feb 2, 2016
    Last edited by a moderator: Feb 2, 2016
    Pinksteren is dus zo een feestdag wat ik elk jaar op google opzoek en elk jaar vergeet ik het weer.
    Hier is zoontje ook niet gedoopt. Als hij gedoopt wil worden en zijn communie wil doen mag hij dat. Ook al moet ik elk jaar die feestdagen op google opzoeken ;) mij interesseren die gelovige feestdagen helemaal niks maar als het hem wel interesseert, wie ben ik om te zeggen dat hij dan zijn communie niet mag doen?

Vertel mij iets over de wetenschap/het heelal en ik hoef dat nooit in mijn leven meer op te zoeken. Het heelal is waar wij in leven, het heelal heeft ons gemaakt, niet God. En dat is mijn geloof ;)
    ik sta bijvoorbeeld zo :$ te kijken als iemand zegt dat hij of zij zich niks interesseert over het heelal, ons zonnestelsel, de planeten, exoplaneten,... allee, je wil toch weten waar je vandaan komt en hoe alles onstaan is?
    wij zijn ontstaan door de microben die in het water zitten in de kometen, zo is het leven op aarde ontstaan.

7. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Maar juist de heilsfeiten, waar deze feestdagen naar verwijzen, zijn de kern van het christelijk geloof.

8. Trirani

Trirani Fanatiek lid

Aug 6, 2013
    1,292
    1,129
    113
    Female
    Waar ik ben
    Ik ben ongelovig. Ik heb zowel op de lagere als middelbare school op een christelijke school gezeten. Op de lagere school 1 uur per week 'bijbel' les. Maar ook toen lag het accent op levensbeschouwing, de bijbelse verhalen leren met de achterliggende 'levensles'.

Ik vind een algemene kennis van de maatschappij, geschiedenis van eigen land en van de rest van de wereld zeer zinvol. Levensbeschouwing en godsdienst is daar onderdeel van.
    Daarbij net als bij geschiedenis, een net wat groter accent op vaderlandse geschiedenis en godsdienst, dan op die van (oorspronkelijk) het buitenland. Maar zeker ook van alle andere beschouwingen, van de grote godsdiensten van nu, tot de Germaanse, Romeinse en Griekse oudheid en goden.

9. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ongelovig op een katholieke school en nog steeds heel erg ongelovig 😬

10. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar wat heeft een niet Christelijk kind eraan om te weten waar Pinksteren bijv voor staat? Of een atheïstisch gezin?

11. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja mij interesseert het ook niets. Het enige waar het mij om gaat is die extra vrije dag haha.

12. misa

misa Niet meer actief

Ik heb op een katholieke school gezeten, maar ik ben niet gelovig. Maar mijn ouders waren ook niet heel streng gelovig en ze verslapten er ook in. Ook mede doordat wij als kinderen/pubers zelf na gingen denken en onze meningen ventileerden bij onze ouders.
    Overigens was mijn basisschooltijd prima!

Mijn man is niet gelovig en heeft op een openbare school gezeten. Onze kinderen zitten nu ook op een openbare school, omdat ik niet wil dat ze moeten bidden e.d.
    Leren over de verschillende geloven vind ik oké, maar niet over maar 1 geloof.

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, maar je begrijpt het verhaal niet helemaal denk ik. Wij gingen als ouders met een groepje kinderen die hun 1e communie ging doen een molen bekijken (molen=meel=brood=hosti even ter verduidelijking ;)) Was een paar dagen voor Pasen, dus de molenaar vroeg aan de kinderen waar Pasen voor staat. De kinderen wisten het wel, maar zegt zo'n moeder tegen mij: Nee toch? Met Pasen is Jezus toch niet opgestaan? dat was toch met Pinksteren? Of...of was dat nu Hemelvaart???

En op zo'n moment denk ik dus wel van: dit zijn allemaal Katholieke kinderen, die een leeftijd hebben dat ze er niet zelf over beslissen of ze communie doen, dat doen de ouders. En ik begrijp best dat deze mevrouw misschien zelf niet Katholiek is, maar haar man bijv. Maar dan nog: Als ik mijn kind ergens aan mee laat doen (qua religie) wil ik daar zelf ook wel achter kunnen staan. In ieder geval op die leeftijd (7-8 jaar) En dan nog: Ik ga er toch wel van uit dat iedereen weet waar Pasen voor staat? Pinkesteren, oke, maar Kerst en Pasen hoort iedereen gewoon te weten, hoort bij je algemene kennis is mijn mening.

14. sydneys

sydneys Niet meer actief

Tja met pasen is Jezus opgestaan uit de dood. Zoiets is gewoonweg onmogelijk en ik kan niet begrijpen dat zoiets hoort bij algemene kennis. Wetenschappelijk gezien is dat dus echt onmogelijk. We vieren dus dat zijn lichaam is verdwenen.
    Als je nu een lichaam steelt vlieg je de gevangenis mocht de dader gevonden worden ipv dat een hele bevolking dit 2016 keer gaat vieren. And still counting ;)

15. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Waarom hoort iedereen dat te weten? Het christendom is niet mijn geloof, dus zo precies verdiep ik me er niet in. Weet wel min of meer hoe het zit, maar details hoef je me niet te vragen. Net als dat ik wel iets weet over de islam en over het hindoeïsme. Maar ook daar, geen details.

Eerlijk gezegd (en nu ga ik vast veel mensen over me heen krijgen :) ) vind ik school ook geen plek voor religie. Althans ik vind school niet geschikt om vanuit 1 religie les te krijgen. Ik vind het wel belangrijk dat alle godsdiensten aan bod komen op school en dat men begrijpt hoe dat zit. Maar ik vind dat er voor alle religies evenveel aandacht zou moeten zijn.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    Turkije
    Ik vind dat ook echt niet belangrijk en geen basiskennis. Waarom zou je dit als die hard atheist bijv moeten weten. Overigens is de precieze viering met kerst mij nog steeds niet duidelijk? Het bekende verhaal is zover ik weet niet wat er met kerst plaats vond?

17. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    Turkije
    Rosao, kan ik begrijpen hoor. Op dit moment vind ik een openbare school geen optie welke mijn kind verteld dat wij van de apen afstammen, dat is voor mij net zo goed een geloof.

18. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Ja idd, atheisme is voor mij net zo goed een geloof, want je kan ook niet bewijzen dat er niets is.

Je kiest mijns inziens een school die het beste bij je manier van opvoeden past. Voor ons is dat een protestants christelijke school, voor de volgende is dat een montesorri school.

19. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Degene die hun kinderen hier naar school laten gaan leven thuis over het algemeen ook zo. Voor hen dus alleen maar fijn dag er een school is die nauw aansluit bij de situatie zoals die thuis is.

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, Kerst vindt ook niet op 25 dec plaats eigenlijk, maar waarschijnlijk rond eind september. De viering van kerst is naar december gezet omdat het het lichtfeest van de heidense volken zou moeten vervangen destijds. Zoals jij zelf ook wel weet ;) Maar maakt het uit op welke precieze datum het gevierd wordt dan? Ik ben Christen, maar heb weinig op met kerst. Kerst is ook niet het belangrijkste feest voor Christenen, dat maken de (voornamelijk ongelovige)mensen er van.

En ja, ik vind dat wanneer je in een van oorsprong Christelijk land woont, waar de zeden en gewoonten een Christelijke basis hebben, het algemene kennis is. Dat ik het offerfeest niet belangrijk vind wil nog niet zeggen dat ik wel weet waarom het gevierd wordt. Net zoals dat ik de Joodse Sabbat niet hou,, maar wel ongeveer weet wat het inhoud.....Basiskennis van de 3 grootste religies....

Share This Page