Ik ben het met je eens. Mijn ouders zijn ongelovig. Heb op een Protestant Christelijke BS gezeten. Ik geloof nog steeds niet. Mijn man heeft op een rijksschool gezeten. Zeg maar een openbare school, maar er werd godsdienst gegeven, afwisselend door de dominee en de aalmoezenier. Dus niet bepaald objectief, zeg maar. Hij was en is nog steeds niet gelovig. Toch hebben wij ons kind op een Protestants Christelijke BS ingeschreven en daar hebben we nog geen spijt van. Ja, onze zoon komt thuis met christelijke liedjes (Elly en Rikkert, dus heel vrolijk allemaal) en hij stelt soms moeilijke vragen ("Heeft God de dag gemaakt?"), maar ik denk niet dat er sprake is van indoctrinatie. Op deze school mag je namelijk gewoon geloven wat je wil. Hij vraagt soms wel eens of wij ook geloven. Wij leggen dan uit dat wij niet geloven, maar hij mag geloven wat hij wil. Hij zegt dan dat hij wel gelooft. Prima, dat mag. Hij gelooft ook nog in Sinterklaas, dus ik maak me geen zorgen. Als hij met bepaalde vragen thuis komt, bijvoorbeeld over het ontstaan van de aarde, dan vertellen wij hem over de big bang em de evolutie. Als hij een vraag over een bijbelverhaal heeft, dan kan ik die meestal ook wel beantwoorden, omdat ik die ook heb moeten lezen. Ik behandel die verhalen en liedjes alsof het gewone verhalen zijn. Ik ga ook niet zeggen dat Roodkapje niet bestaat Als hij wat ouder wordt, gaan zijn vragen ook scherper worden. Hij mag dan zelf bepalen of hij wel of niet blijft geloven.
Dat is het ook (natuurlijk) maar dat vinden de meesten protestant Christelijken of gereformeerden absoluut niet. vandaar mijn vraag
Geen aanval hoor, maar wat is streng gelovig? Ik geloof zeker. Ik noem mezelf christen. Omdat ik geloof maak ik bepaalde keuzes, ik ga bv. elke zondag naar kerk, omdat ik dat wil. Niemand zegt mij dat dat moet. Ik bid meerdere keren op een dag. Niet op vaste tijden. En in k maak hele dag door bepaalde keuzes. Ik vind het daarom altijd wel grappig als mensen praten over streng gelovig, wanneer ben je dat? Als iemand keuzes maakt omdat hij/zij dat wil of fijn vind dan is het toch prima. Ik zie het ook als stuk gehoorzaamheid, maar dat is het omdat ik gehoorzaam wil zijn naar God, niets opgelegd dus.
Klopt idd. Mijn broers hebben eerst op een openbare school gezeten, met allemaal boerenjongens, zeg maar. Nooooouuu mijn moeder kwam op school en al die kinderen waren alleen maar aan het vechten en asociaal gedrag. Vlak daarna zijn wij naar het buitenland verhuisd en hebben mijn ouders mijn broers direct naar een katholieke school gedaan (alle scholen zijn in dat land zowat kath, en ook echt veel strenger dan hier in Nederland was) Toen wij terug in Nederland kwamen hebben mijn ouders mijn broers uiteraard niet meer op de openbare school terug geplaatst. En toen ik weer wat later ging, ben ik ook naar die school gegaan, samen met mijn jongste broer (oudste zat toen al in het VO)
Ik heb op een christelijke basisschool gezeten ondanks dat ik van islamitische komaf ben. (enigste basisschool in het dorp). We kregen wel iedere vrijdag les van een priester en 1x per jaar na de kerk. Het was erg leerzaam, maar ik ben nog steeds Islamitisch. Dus het heeft eigenlijk niet echt invloed op je.
We hebben hier in de buurt 3 scholen, katholiek, openbaar en christelijk. Van huis uit zijn we niet gelovig. Maar de openbare school stond bekend als de school waar de aso's opzitten en nu ook als ik er langs kom is het vooral de school waar de wat apartere leerlingen opzitten. De christelijke heeft altijd bekend gestaan als nette school en zo is het nog steeds. Ik heb er op gezeten en vond het geweldig! Ik bidde als klein meisje braaf mee, maar dat veranderde toen ik het onzin begon te vinden. Maar de verhaaltjes waren super leuk en ik kan me niet echt gelovige klasgenoten herinneren. Er werd ook niks opgedrongen, het was heel normaal om er als ongelovige op te zitten. Ben er niet van gaan geloven, sterker nog, ben er nog verder vanaf komen te staan. Maar door de sfeer die ik gevoeld heb gaat ons toekomstige kindje er ook heen. De donkere ochtenden in de winter, kaarsjes aansteken en naar bijbelverhalen luisteren, heerlijk!
Ik ben zonder geloof opgevoed en heb t/m groep 7 op een openbare basisschool gezeten, toen een jaartje op een rooms-katholieke jenaplanschool en toen de middelbare op een christelijke scholengemeenschap. Ik ben er zo mogelijk nog ongeloviger van geworden Al was de sfeer op de jenaplanschool wel duizend maal fijner dan op de openbare, maar dat kwam vooral door het kleine schooltje en de jenaplanstijl, niet doordat het rooms-katholiek was.
Mijn ouders hebben gekozen voor de buurtschool, dichtst bij huis... toevallig was dat een katholieke. Mijn ouders zijn zelf protestants opgevoed, maar niet gelovig. Ik heb netjes gebeden wanneer het moest, geluisterd naar de bijbel, heb daar als kind eigenlijk nooit zo over nagedacht... Uiteraard geen communie gedaan, maar dat was minder dan de helft van de de klas. Ik had ook enkele moslim klasgenootjes, dus wat dat betreft waren we gewoon een afspiegeling van de wijk. Nee, ik geloof ook dat je het echt van huis meekrijgt, of je ontdekt je geloof zelf op oudere leeftijd. Wat dan ook niet perse hetzelfde geloof hoeft te zijn als waar je mee opgevoed bent.
Ik heb zelf op een openbare basisschool gezeten maar weer wel op een christelijke middelbare school. Ben ongelovig opgevoed maar mijn ouders hebben ons altijd wel gewoon op godsdienst gedaan zodat wij later eventueel zelf de keuze konden maken of wel of niet gelovig zouden worden. Ik ben nog steeds ongelovig maar ik doe wel precies het zelfde bij mijn kinderen. Ze zitten nu op een openbare basisschool en straks met de middelbare school weet ik het nog niet maar de oudste krijgt nu wel al godsdienst omdat ook wij vinden dat hij daar zijn eigen weg in moet kunnen vinden. Ondanks dat wij niet gelovig zijn hebben wij wel een kinder bijbel aangeschaft. Waarom? Onze oudste heeft door de godsdiensten zo ontzettend veel vragen over het verhaal over jezus dus dan leggen we dat op die manier uit. Wij zullen onze kinderen ten alle tijden accepteren ongeacht voor welk geloof ze zullen kiezen.
Ik heb ongelovig op christelijke scholen gezeten en heb er niets aan over gehouden . Mijn zoontje zit nu ook op een christelijke school, omdat we dat de fijnste school in de buurt vinden. Ik verwacht niet dat hij er zwaar gelovig uit gaat komen. Er worden bijbelverhalen voorgelezen en bepaalde liedjes gezongen, en ze bidden aan het begin en einde van de dag. Niet heel schokkend. De christelijke normen en waarden vind ik prima, dus die mag hij van mij best meekrijgen.
Ik heb vanuit een ongelovig gezin op een christelijke basisschool gezeten en ben nog steeds ongelovig. Mijn broers hebben daarna op een christelijke middelbare school (ik koos voor een openbare) gezeten en zijn ook ongelovig gebleven. Wel was ik op de basisschool met vlagen helemaal in het geloof. Dat ik een kinderbijbel wilde hebben en constant christelijke liedjes zong. Van dat laatste werden mijn ouders een beetje knetter af en toe
Als ik voor mezelf praat: Gewoon gelovig ben je in mijn ogen als je bid en gelooft. Strenger gelovig ben je als je elke zondag naar de kerk gaat. En streng gelovig ben je als je op zondag 2 keer naar de kerk gaat, geen seks hebt voor het huwelijk vanwege je geloof etc.
Ik heb oo RK basisschool en middelbare school gezeten Basisschool was best actief met godsdienst, bidden en regelmatig naar de kerk. Ben zelf niet gelovig en ook niet geworden door school Ik vind een basisschool met religie op zich best goed, mits het niet al te heftig wordt doorgevoerd. Zitten veel normen en waarden in Welke religie maakt mij dan niet uit. Openbare school vind ik ook prima, mits godsdienst wel behandeld wordt
Ik ben christelijk opgevoed, op een christelijks basis -en middelbare school gezeten. Op dit moment fladder ik wat in de ronde met verschillende ideeën over het geloof. Ik geloof wel, denk ik, maar ga bijv. absoluut niet (meer) naar de kerk.
Ik heb ook op een Chr. Basisschool gezeten, al was die wel 'soft'. We gingen met de kerstviering naar de kerk en af en toe moesten we een tekening maken van een bijbelverhaal. Ik kom uit een atheïstisch gezin en ben dat nu nog. Heb een hele fijne schooltijd gehad daar. Het enige wat jammer was, vond ik toen , dat driekwart van de klas voor de communie en het vormsel ging en ik niet natuurlijk. Toen bleven we achter met een clubje van vier ofzo.
Je hebt natuurlijk het onderscheid tussen katholiek en protestants onderwijs. Allebei christelijk. Naar mijn idee wordt er ook katholieke scholen minder met het geloof gedaan, carnaval wordt dan wel weer uitgebreid gevierd. Onze kinderen zitten op een protestantse school hier in de wijk en bidden elke dag. Aantal bijbelverhalen en feestdagen worden gevierd met het verhaal wat er bij hoort en geen carnaval.