wij thuis zijn niet super gelovig, ik zat wel op een christelijk school, Nu volwassen geloven we wel maar zijn er niet heel druk mee, zoonlief zit nu op een katholieke school, we hebben gekeken naar wat voor ons het prettigste voelde en ik sta nog steeds 100 procent achter de keus. voor ons was een openbare school geen optie, Wij zelf vinden de normen en waarden die je op een christelijke of katholieke school mee krijgt heel belangrijk. Maar goed bij ons in het dorp zitten er vooral heel veel poolse kinderen op de openbare school, daarnaast zijn er zo weinig leerlingen dat er in totaal maar 3 klassen zijn. Voor ons viel om die 3 redenen de school af.
Hier zijn de christelijke scholen ook erg mild (ik woon niet meer in de buurt van waar ik ben opgegroeid en de school bestaat ook al lange tijd niet meer). Mijn zoontjes zitten op een openbare school. Wij hebben vooral naar de kwaliteit en grootte van de school gekeken.
Nee hoor, ik zat op een christelijke basisschool, christelijk voortgezet onderwijs en christelijke hogeschool nu. Ben nog steeds ongelovig
Overigens waren de basisschool en het vo katholiek, hogeschool vrijgemaakt gereformeerd. Alleen met tentamens bidden ze en de feestdagen dan. En in de opleiding zitten er ook zeker christelijke aspecten, maar dat veranderd me nog steeds niet naar christelijke hoor Ze leggen het overigens ook niet op.
Het zal behoorlijk afhangen van de basisschool en de regio waar je in woont. Ik de bible belt zal de invulling van het onderwijs echt anders zijn dan in de randstad. Ik heb zelf op een rooms katholieke middelbare school gezeten en ben ongelovig. De meerderheid van de leerlingen was ongelovig of had een ander geloof. Er werd niets anders gedaan dan op een openbare middelbare school. Wel hadden we een extra uur levensbeschouwing standaard in het pakket, maar dat werd ingevuld met filosofie Ik heb nooit iets gemerkt van de, van oorsprong, rooms katholieke achtergrond. Als je er over denkt je kind naar een specifieke school te sturen, zou ik het gesprek aangaan en vragen wat zij concreet met het geloof doen.
Hier altijd op reformatorische scholen gezeten. Onze kinderen tot nu toe ook. Niks strengs aan voor ons. Was geheel in lijn met mijn opvoeding van thuis uit. En nu nog met de opvoeding die wij onze kinderen mee geven. Ze zouden juist ongelukkig worden van de dingen waar ze aan mee zouden moeten doen op een openbare basisschool, omdat dat voor hen volkomen vreemd is. Ik vertel hen niet dat het daar een losgeslagen bende is, maar de manier waarop zij onderwijs volgen wordt wel bestempeld als 'streng' Dat vindt ik altijd zo vreemd. Net als een opmerking over liedjes van God zingen. Dat is voor ons heel normaal, net zoals jullie kinderen met k3 mee zingen. t Is maar net wat je van thuis/school uit gewend bent.
Wel op een christelijke scholen gezeten maar ben niet gelovig en ben het ook nooit geworden. Het is voor mij meer iets wat je vanuit huis mee moet krijgen. De oudste gaan nu ook naar een katholieke school maar das meer omdat wij de vorm onderwijs prettig vinden (jenaplan).
Ik ben het helaas met je man eens. Heb ook Christelijk basis onderwijs gehad en ik vind het volstrekt onnodig om kleine kinderen 3x daags te laten bidden, psalmen zingen en bijbel verhalen te lezen. Mijns inziens is die tijd beter besteed aan lessen over natuur, cultuur en creativiteit. Mijn kinderen gaan nooit naar onderwijs gekoppeld aan geloof.
Dat is denk ik niet meer veel hoor. Ik heb op een christelijke basisschool gezeten in de jaren 90 en wij kregen 1u week catechese of hoe je dat ook noemt. Ging over een appel die niet gegeten mocht worden en wat liedjes middelbare ook op een christelijke school gezeten, dat was vaak een film of leerstof over seks, politiek enz... bij het godsdienst lesuur hè
Nou dit inderdaad. Evolutieleer 'opdringen' aan mijn kind zit ik dan niet op te wachten bijvoorbeeld. Het is maar net vanuit welk kader je het bekijkt. Overigens is geen enkele christelijke school hetzelfde. Sommige scholen laten iedereen toe, andere stellen meer eisen. Zelf heb ik op gereformeerde basisschool en middelbare school gezeten, wat in lijn was met mijn opvoeding thuis. Dit heb ik als prettig en heel veilig ervaren, ondanks dat mijn hele schooltijd hels is geweest, maar dat had niets met het christelijke karakter te maken. Daarnaast ben ik ook zeker niet wereldvreemd geworden, integendeel, maar goed ik ben van karakter ook iemand die altijd verder kijkt en denkt. Ik ben nog steeds superstreng gelovig zij het wel dat ik daar nu heel anders vorm aan geef en niet meer geheel achter het 'gereformeerde' sta. Toch overwegen wij om zoontje daar straks voor aan te melden, omdat geen andere bestaande vorm van onderwijs bij ons aansluit. Binnen dit kader vinden wij het prima dat hij leert dat er verschillen zijn en hoe daarmee om te gaan.
Ik heb op een openbare school gezeten waar wel godsdienst gegeven werd. Heb wel eens gekozen voor dat vak maar meer omdat ik eens wat anders wou. Niet gelovig door geworden btw en nu nog niet.
Heb je ook wel gelijk in. Hebben jullie ook geen tv? En een filter op je internettoegang? Bij de reform school hier waar n nichtje naartoe gaat zijn ze bijna de enigen die thuis een tv hebben. Toen ze inschreven op die school moesten ze goed onderbouwen waarom ze een tv hebben en waar ze t voor gebruiken. Ik vind het idd streng. Een kind moet kind zijn en vrolijk meezingen met "zie ginds komt de stoomboot" ipv God is almachtig en binnen blijven op 5 december omdat sint en pieten door het dorp lopen. En ik ben wel gelovig maar dat soort dingen gaan mij te ver. Maar ja het is maar net wat je gewend bent idd als je nog nooit van sinterklaas hebt gehoord of hem hebt gezien weet je idd niet wat je mist...
Bij mijn oude school hadden we dat ook gewoon hoor. Het 1 hoeft t ander niet uit te sluiten😉. Wij hadden gewoon muziekles, in gr7 werden Engelstalige popliedjes vertaalt en ontleed... Creativiteit was ook meer dan genoeg ruimte voor en lessen over natuur hadden we ook hoor..
Ben naar een openbare basisschool geweest. Vooral mijn vader heeft een gruwelijke hekel aan alles wat met geloven en vooral gelovigen te maken heeft. Ik heb het van huis uit dus echt niet meegekregen. Toch raakte ik al heel vroeg geinteresseerd in het christelijk geloof en heb ik daar uiteindelijk mijn weg in gevonden. Tot groot verdriet met (mn) mn vader. Heel wat jaren ben ik uit de gratie geweest (ik heb 10 jaar geen contact gehad met mn ouders. En dat was niet mijn keuze). Nu gelukkig wel weer. Ik ben het dus niet eens met de stelling (van je man) dat je op een christelijke school potentiele christenen 'kweekt' of omgekeerd. Al zullen er best kinderen zijn die daar gevoelig voor zijn. En... de ene christelijke school is de andere niet. Lang niet overal zingen ze meer psalmen ed. Mijn kinderen zitten nu op een openbare school. Helaas, denk ik wel eens. Een beetje basis mag van mij wel. Helaas waren ze vreselijk teleurgesteld toen ik zei dat kerst over was. De kerstman was immers nog niet geweest en het had nog niet gesneeuwd!!Dat vind ik echt een gemiste kans. Ook op een openbare school kun je uitleggen waarom je überhaupt vrij hebt. Of je er nu in gelooft of niet.
Wij hebben geen tv. Totaal geen behoefte om naar programma's of series te kijken waarin allerlei dingen voorbij komen waar wij niks mee hebben. Geen filter op de internettoegang tot nu toe. TV en ongefilterd internet zijn niet verboden bij ons kerkgenootschap en ook niet op de scholen waar onze kinderen op zitten. Hier zingen de kinderen vrolijk mee met de versjes van God en Jezus. Daar hebben ze meer mee als met Sint en pieten. Ze hoeven er niet voor binnen te blijven, ik zou niet weten waarom ik ze van de straat zou moeten houden in de december periode. Dat kan idd in jouw ogen te ver gaan. Maar in onze ogen gaat het te ver als wij 'verplicht' naar films/tv programma's moeten gaan kijken. Of liedjes van de Sint moeten gaan zingen. Onze kinderen zijn onbezorgd kind en gewoon lekker vrolijk. Natuurlijk vragen ze wel eens dingen waarom hun buurmeisje/jongen bepaalde dingen wel doet en wij niet. Dat leg ik ook gewoon uit, maar ik zal nooit veroordelend gaan praten hierover tegen mijn kinderen.
Ik denk niet dat dat gebeurt op een doorsnee christelijke school hoor. In onze woonplaats in ieder geval niet. Dat wordt alleen nog zo gedaan op een reformatorische school. Ik denk niet dat TS van plan is om haar zoontje naar zo'n school te laten gaan.
Ik ben van huis uit Islamitisch opgevoed, ben zelf Moslim en heb op een katholieke basisschool en Christelijk Lyceum gezeten. Op de basisschool deden ze er niet veel mee behalve dat er met kerst, pasen etc een bijbelverhaal werd voorgelezen. Op de middelbare school hadden we de eerste 3 jaar verplicht Bijbelles. Heeft mij alleen maar heel erg veel geleerd eigenlijk. Wij hebben nu thuis ook gewoon 2-3 bijbels liggen, ook vanwege mijn mans en mijn opleiding/werk.
Ik heb op een katholieke basisschool gezeten, van huis uit zowel katholiek als ongelovig opgevoed (moeder heeft er meer mee dan mijn vader). Ik geloof zelf wel, maar ben niet per se kerkelijk, mijn broer is atheist en net zo anti-kerk als mijn vader. Dus bij ons is het gewoon precies zo verdeeld als de opvoeding van huis uit was en dus niet door school.