Wie heeft er op een chr. basisschool gezeten?

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 28 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat was jouw situatie? En hoe is die nu?

1. Ongelovig op een openbare BS, nu nog steeds ongelovig

2. Ongelovig op een openbare BS, nu gelovig

3. Gelovig op een openbare BS, nu ongelovig

4. Gelovig op een openbare BS, nu nog steeds gelovig

5. Ongelovig op een chr. BS, nu nog steeds ongelovig

6. Ongelovig op een chr. BS, nu gelovig

7. Gelovig op een chr BS, nu nog gelovig

8. Gelovig op een chr. BS, nu niet meer gelovig

9. Bijzonder verhaal te vertellen

10. Anders, namelijk...

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb op een openbare basisschool (en VO) gezeten. We kregen in groep 7 en 8 wel een uur godsdienst per week (dat was vrijwillig, niet verplicht) maar helaas is mij daar maar bar weinig van bijgebleven. Ben verder ook ongelovig opgevoed. Nu bekeerd tot de islam :) . Onze kinderen gaan naar een islamitische basisschool, wat echt perfect werkt voor ons. Ik vind dat kinderen, als ze gelovig worden opgevoed, dat in eerste instantie vanuit huis moeten meekrijgen, en als de school dan op de thuissituatie aansluit is dat helemaal perfect. De kinderen krijgen op school 2 keer per week een half uur godsdienstles en vieren de islamitische ipv christelijke feesten.

2. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik ben grotendeels in Brabant opgegroeid en heb vooral daardoor vooral op katholieke basisscholen gezeten. Mijn man ook. Wel zijn we alletwee van huis uit katholiek, maar nooit actief.
    Onze zoon gaat naar een katholieke basisschool en dat is omdat het de dichstbijzijnde goede school is. Wel vinden we het prettig dat hij op deze manier wat meekrijgt van het Christendom. Dat hij weet waarom het kerst is, wat Pasen is enz. Ik vind het tevens belangrijk dat hij een beetje bijbelkennis heeft zodat hij kunst en geschiedenis beter kan begrijpen. Hij is zelf ondanks de toch best actieve school overtuigd atheïst. Ik heb dus niet het idee dat de indoctrinatie erg goed werkt.

3. Tooto

Tooto Niet meer actief

Haha oké super dankjewel.
    Ben toch wel erg benieuwd wanneer een school openbaar is of christelijk, want als ik het zo lees is het weinig verschil.fijn dat jullie een passende school gevonden hebben!

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Zal ik je wat vertellen.

De school waar mijn zoon op zit is en christelijk en openbaar ja wel die zijn op hun manier samengevoegd. Dus het bestaat al en nee woon niet in een dorp. Stad met 100.000 Plus inwoners wel nog maar twee grote scholen over alles wat apart was is nu samen gevoegd tot twee grote scholen met verschillen in geloof of openbaar. Prima oplossing. Zoon zit aan de openbaren kant maar de christelijke kant loopt ook door de school twee scholen in een.

5. sydneys

sydneys Niet meer actief

Volgens mij heeft dat ook met de geschiedenis te maken? Vroeger was het waarschijnlijk een Christelijke school.
    Ik heb ook op christelijke scholen gezeten. Lager en middelbare school. Ander land maar in vogelvlucht 20km hier vandaan. Op mijn scholen deden we ook niet veel met de kerk. Wel met kerst een bezoekje naar de kerk maar de godsdienstlessen gingen zelden over het christendom. En van de lagere school weet ik het niet meer goed. We kregen godsdienst maar dat waren meer verhalen op kinderniveau.

Vroeger waren hier veel gelovigen. Mijn oma is gelovig. mijn vader is nog koorknaapke geweest en hun lazen nog in de bijbel op school maar in de loop der jaren is het hier eigenlijk helemaal verdwenen. Mijn vader is niet meer gelovig. Alleen mijn oma maar niet "strengelovig".
    volgens mij zijn veel scholen dus van oorsprong Christelijk en is dat steeds minder en minder geworden maar blijven wel die naam behouden.

6. Tooto

Tooto Niet meer actief

Ja dat klinkt inderdaad wel erg logisch. Hier zijn er meer openbare scholen maar ze zijn hier ook niet heel erg gelovig inderdaad.

7. Islah

Islah Niet meer actief

Denk dat ook, veel christelijke scholen zijn vooral christelijk met naam. Maar er zijn hier toch redelijk wat (reformatorische vooral) scholen die echt nog veel aan het geloof doen. Op zo'n school mag dan ook niet zomaar ieder kind ingeschreven worden.
    Hetzelfde met bepaalde Islamitische scholen overigens, er zijn best veel Islamitische scholen waar ze amper wat aan het geloof doen op het bespreken van de feesten na.

8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Ook dat wisselt per school. Onze school (tussen reformatorische en protestants christelijk in) heeft wel een vrij toelatingsbeleid, juist vanuit missionair oogpunt. Het is wel zo dat je mee moet doen met de christelijke feesten op school en dat moslimmeisjes tzt geen hoofddoek op school geen mogen; daar teken je als ouders ook voor.

De juffen en meesters zijn wel allemaal christelijk.

Van de kinderen is het ook het grootste deel christelijk, vanuit allerlei soorten kerkverbanden, maar er zitten ook kinderen die niet geloven en moslimkinderen.

9. sydneys

sydneys Niet meer actief

Dat denk ik ook. Het ligt er echt aan in welke buurt je woont. Hier is ook een Islamitische school in de stad en waarschijnlijk zal hier ook wel ergens een meer Christelijke school zitten dan de andere Christelijke scholen maar in het algemeen wordt hier in de buurt niet veel mee gedaah. Buiten mijn oma ken ik ook niemand die gelovig is. Misschien 1 nicht van mij. Zij zit in een koor en zingt ook soms in kerken volgens mij maar weet niet of je dan gelovig bent :)

10. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ben ik het niet mee eens, ik heb op een christelijke school gezeten en ik vond het hartstikke gezellig, maar al die bijbelverhalen gingen mij het ene oor in en het andere oor uit. Ik weet nog maar enkele flarden, zoals een verhaal van een jongen die lang haar en die had broers en die vader die mocht die jongen met lang haar niet. Of zoiets, dat is het enige verhaal dat me redelijk bij is gebleven.
    Maar wat er met kerst en pasen etc is gebeurt heb ik geen flauw idee van en dat hoef ik ook niet te weten. Vrije dagen zijn mooi meegenomen en met kerst vind ik het heerlijk om samen met familie te zijn.

Ik zie het niet als stukje algemene ontwikkeling, je gelooft of niet, je hebt interesse er in of niet.

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Zo zie ik het ook. Christelijke mensen weten 9 van de 10 keer toch ook niet de hele oorsprong van Islamitische feesten.
    En die Islamitische feesten zijn niet minder belangrijk dan de Christelijke feesten.
    Ik heb het ook op school gekregen maar ik herinner me er nog vrij weinig van. Soms zoek ik op google op waarom ik vrij heb van mijn werk en het jaar erna kan ik het weer opzoeken op google :p
    Het zijn feesten van de gelovigen. Het zijn niet mijn zaken. Ik heb dan een dag vrij ja, maar ik zou mijn vrije dagen liever zelf kiezen.
    ik zou liever feestdagen zoals de ontdekking van de eerste exoplaneet, de ontdekking dat de aarde rond is,... hebben :)
    dit zijn feiten, geen geloven waar ik niks mee heb.

12. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Ik heb op zowel een christelijke basisschool als middelbare school gezeten, ik geloofde destijds niet en dat doe ik nog steeds niet...

Wel bewust mijn dochter ook op een christelijke school gedaan, juist omdat we thuis niet met het geloof bezig zijn en ik haar wel wilde meegeven dat er zoiets als geloof bestaat.

En daar waar ik geen moment op school gelovig ben geweest is mijn dochter dit wel.
    Haar eigen keuze, omdat ze zich er fijn bij voelt en niet omdat het moet van school.
    Ik respecteer dat en laat haar verhalen vertellen over wat zij er van vind en bij voelt, of wat het bijbelverhaal op school was.

Verder doe ik er thuis niks mee, ga niet met haar naar de kerk (op de kerst en paas viering na dan met school)
    Wanneer zij wil bidden mag dat, ik doe niet mee maar ben wel eerbiedig.

13. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    In mijn dorp was alleen een Rooms Katholieke basisschool. Heel klein dorpje :)

Ik ben katholiek, nu nog steeds. Vriend is van geboorte gereformeerd protestant maar die noemt zichzelf nu ongelovig ivm slechte ervaringen met geloof. Van hem mag onze zoon ook niet gedoopt worden of op een andere manier in een bepaalde richting worden gestuurd. Zijn fam probeert dat heel soms toch, tot zijn ongenoegen. Toen er vlak na zoons geboorte iemand van de parochie aan de deur kwam om zoon in te schrijven, heeft hij die weggestuurd en de deur dichtgegooid. Alleen als zoon het zelf bewust kiest en wil dan mag hij iets aan religie doen van hem.

Ik vind het jammer dat hij door zijn ervaringen zo is afgeknapt. Ik heb juist heel positieve ervaringen met geloof.

Maar een gelovige school gaat er voor onze zoon dus niet inzitten...

14. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    :D Haha, dat is echt een aantal flarden aan elkaar gebreid ja! Of een staaltje van `de klok en de klepel...`

15. Sifra

Sifra Niet meer actief

Meen je dit serieus? Kan me niet voorstellen dat je niet weet wat Kerst of Pasen precies inhoud. Naar mijn idee heeft dit niet te maken met of je gelooft of niet of het feit of je er wel of niet in bent geinteresseerd, maar dit is toch gewoon een stuk basiskennis die je hebt?

Verder; ik heb op een christelijke basisschool gezeten. Ik ben christelijk opgevoed en geloof nog steeds. Naar mijn idee wordt de basis voor het geloof niet zozeer gelegd op school, maar krijg je dit vnl. van huis uit in je opvoeding mee. Wel denk ik dat christelijk onderwijs bij kan dragen in de ontwikkeling van het geloof.
    Waar ik me over het algemeen niet zo in kan vinden, zijn scholen die vanuit hun overtuiging zaken opleggen als o.a. het dragen van een rok, het aanhangen van een bepaalde kerk/ kerkelijke stroming, geen t.v. etc.

16. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Aangezien het christendom de afgelopen 2000 jaar op álles hier invloed heeft gehad, vind ik het meer dan een zaak van 'dat geloof je of niet'. Dat je niet weet waar Kerstmis of Pasen om draaien vind ik eerlijk gezegd beschamend en het hoort voor mij wel degelijk bij je algemene kennis. Zonder die kennis is er een hoop cultuur, geschiedenis, kunst enz die je niet kunt plaatsen. Natuurlijk kan een mens niet alles weten en zijn er altijd dingen waar je meer of minder interesse in hebt, maar met Kerst en Pasen komt iedereen wel in aanraking en dan moet je al volwassene ook kunnen begrijpen waarom dat is vind ik.

17. Islah

Islah Niet meer actief

Kerst en pasen vinden hun oorsprong met name in het heidendom.

18. Islah

Islah Niet meer actief

Weet jij dan ook waar de boeddistische of islamitische feestdagen voor staan? Of behoort dat niet tot de basiskennis?

19. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Mee eens, maar volgens mij hoef je daarvoor niet op een christelijke school te zitten...

20. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Met name zou ik niet zeggen. Ze vinden daar hun oorsprong, maar de grootste invloed erop en draai eraan is in de afgelopen eeuwen toch echt het christendom geweest. En hoe dan ook, heidens of christelijk of juist de mengvorm die het eigenlijk is, het is juist belangrijk om hier dan enige kennis over te hebben.

Deel Deze Pagina