Kunnen ouders garant staan voor een hypotheek wanneer zij weinig geld op de rekening maar veel eigendommen hebben? En waar moet je hiervoor zijn? Kan dit via onze eigen hypotheekadviseur, waar wij het liefst de hypotheek afsluiten of moet het dan via hun bank waar zij hun financiën regelen?
Het zou denk ik niet mijn voorkeur zijn. Bv zij staan garant voor jullie met hun huis omdat ze geen geld hebben. Als jij je hypotheek niet meer kan betalen , moeten zij hun huis verkopen.. Zou je dit willen?? Of ik moet dit helemaal verkeerd zien maar zo heb ik het altijd begrepen
Ja zo klopt het idd. Mocht er bij jullie iets misgaan qua betaling van de hypotheek e.d. dan kloppen ze bij je ouders aan. Betekend dus dat wanneer zij geen geld hebben ze het huis moeten verkopen om aan de betalingsverplichting te kunnen voldoen.
Zoals hierboven staat is het idd. Natuurlijk ga je er helemaal niet van uit dat je het niet meer kunt opbrengen op een gegeven moment en de bank bij je ouders aanklopt. Maar je kunt noooooit in de toekomst kijken. Stel ineens allebei baan kwijt of door ziekte/ongeluk helemaal arbeidsongeschikt en een kleine uitkering en je huis niet kunnen verkopen... Ik vind het een risico en zou het liever niet doen op die manier.
Grappig dat je bij dit soort vragen altijd goed bedoelde adviezen krijgt die, in mijn ogen, niks met de vraag te maken hebben.. Ik vraag of het kan, en bij wie ik dan moet zijn. Of het verstandig is, is aan mij/mijn ouders. Daarvoor zal je zicht moeten hebben op de persoonlijke situatie toch?
Ja het kan overal geregeld worden. Gewoon bij de bank zelf, maar ook via een tussenpersoon als in je hypotheekadviseur.
Afhankelijk hoe jij je hypotheek regelt: rechtstreeks bij de bank of tussenpersoon. Die gaat dan aan de slag met alle gegevens en zal ook jouw ouders' situatie bekijken. Als hUn huis 100.000 waard is en er zit hypotheek op van 90.000 dan heeft het garant staan bijv wenig zin.
kan, maar dat ligt echt aan de financiële situatie van je ouders. en de enige die dat kan beoordelen is de hypotheekverstrekker. ik weet niet zeker of het wel mogelijk is dat eigendommen als voldoende financiële zekerheid van je ouders geldt. Ze moeten volgens mij het bedrag maandelijks op kunnen brengen. immers op het moment dat jullie de lasten niet kunnen dragen, moeten je ouders dat meteen kunnen betalen. en niet eerst een pand hoeven te verkopen.
Garant staan hypotheek Wie kan er garant staan voor mijn hypotheek en hoe werkt dat? Wil je een woning kopen, maar kun je geen hypotheek afsluiten omdat je de woonlasten op dat moment niet kunt dragen (bijvoorbeeld omdat je nog studeert)? Dan kan het een oplossing zijn dat iemand met een hoger inkomen garant staat voor de hypotheek. Dit wil zeggen dat degene die garant staat aansprakelijk is als er iets misgaat en, in het uiterste geval, voor de hypotheekschuld moet opdraaien. Geld.nl legt in dit artikel hoe garant staan precies werkt en wat de voorwaarden en alternatieven zijn. Garant staan voor hypotheek Hoe werkt het? Bij de meeste hypotheekverstrekkers mag je alleen garant staan voor de hypotheek van een ander als de relatie tussen beide personen ouder(s) kind(eren) is. Vooral bij jonge huizenkopers zijn hypotheekaanbieders vaak bereid om een hypotheek te verstrekken waarbij de ouders garant staan. De hypotheekverstrekker verwacht immers dat het salaris van de jonge huizenkoper gaat stijgen, naarmate hij/zij langer actief is op de arbeidsmarkt. Hierdoor kan je naar verloop van tijd de eigen hypotheeklasten gaan dragen. Let op: Hypotheken waarvoor iemand garant staat, komen niet in aanmerking voor Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Staan je ouders garant voor jouw hypotheek? Dan dienen ze je hypotheekakte mee te ondertekenen. In dat geval zijn je ouders hoofdelijk aansprakelijk. De hypotheekverstrekker kan dan een beroep op ze doen wanneer je de maandelijkse hypotheeklasten niet kan betalen. Wanneer je zelf de lasten van de hypotheek kan dragen, kan de garantiestelling stoppen. Je ouders kunnen dan niet meer aangesproken worden indien je de maandelijkse lasten toch niet kan betalen. Wil je de garantiestelling opheffen, dan moet je samen een verzoek indienen bij je hypotheekverstrekker. Let op: De Belastingdienst ziet eventuele betalingen van je ouders als gift en heft daarover belasting, boven de jaarlijkse vrijstelling. De hoogte van deze vrijstelling is afhankelijk van de leeftijd van de ontvanger. Gebruik je het geschonken geld voor de aankoop of verbetering van je eigen woning? Dan mogen je ouders in 2014 eenmalig 100.000 euro belastingvrij schenken. Over het bedrag dat boven de vrijstelling geschonken wordt, betaal je schenkbelasting. Hypotheek garant staan Wat zijn de voorwaarden? De voorwaarden die gesteld worden aan het garant staan voor een hypotheek, kunnen per aanbieder verschillen. Voordat een hypotheekverstrekker akkoord gaat met een garantstelling, zal hij in ieder geval eerst onderzoeken of je ouders wel voldoende financiële middelen hebben. Daarnaast wordt gekeken of je zelf voldoende positieve vooruitzichten hebt wat betreft inkomen, waardoor je binnen afzienbare tijd zelf de hypotheeklasten kan gaan dragen. De voorwaarden voor garant staan kunnen dus per individueel geval verschillen. Wil je weten of garant staan in jouw situatie mogelijk is? Neem dan contact op met een hypotheekadviseur. Garant staan bij hypotheek Wat zijn de alternatieven? Garant staan voor de hypotheek is niet de enige manier waarop je ouders je kunnen helpen bij de financiering van zijn hypotheek. Alternatieve mogelijkheden zijn: Ouders kunnen geld schenken. Hoe je dat doet zonder belasting te betalen, lees je in het artikel 'Belastingvrij schenken kind' Kinderen kunnen geld lenen van ouders Ouders kunnen samen met hun kind een huis kopen Ouders kunnen zelf het huis kopen en het verhuren aan hun kind
Bij het garant staan voor een hypotheek wordt vooral naar het inkomen van de ouders gekeken. Of daar (na aftrek van de lasten) nog ruimte inzit. Bijv. Een pand van de ouders belasten voor de hypotheek voor de kinderen wordt tegenwoordig minder gedaan. Je kunt het afsluiten via sommige tussenpersonen of via bepaalde banken.
Dat is eigenlijk steeds dezelfde reactie die je geeft in je topics. Ik begrijp best dat dit niet is wat je wil horen maar als je je eigen topics na leest zie je toch hopelijk zelf in dat je het je zelf heel lastig aan het maken bent. Als je op zo'n manier met ORT, schenking op papier en garantstelling een huis moet kopen waarvan je eigenlijk al weet dat het boven jullie budget is is dat een heel groot risico. Maar om op je vraag terug te komen, wij kunnen niet beoordelen of jouw ouders garant kunnen/mogen staan. Het zou zomaar kunnen dat zij na betaling van hun vaste lasten niet voldoende hebben om eventueel jullie hypotheek ook te betalen.
Omdat ik me blijkbaar moet verantwoorden; Ik verdien tijdelijk flink minder (50% ouderschapsverlof) Er wordt voor de hypotheek gerekend met het huidige salaris en niet met het salaris wat ik heb met de vaste contracturen. Dat scheelt nogal! Anders zouden we wachten met kopen, maar al eerder en nu weer komt er dan toch een droomhuis voorbij. Dus zoek ik naar mogelijkheden
Ik heb zelf een vraag hierover. Als je ouders een overwaarde hebben op hun huis van ruim 100.000 euro kunnen ze dan garant staan voor onze hypotheek? Of zit dat geld zo lang hun hypotheek nog loopt in de muren?
ook al is de hypotheek afbetaald, dan nog zit het in de muren. het gaat erom of je ouders een evt. maandelijkse betaling van jullie kunnen overnemen. Ze staan er garant voor dat op het moment dat jullie de hypotheek niet kunnen betalen, zij deze verplichting op zich nemen. Dan wil een hypotheekverstrekker niet eerst wachten totdat je ouders hun huis verkocht hebben. Maar de enige die daar echt over kunnen oordelen is je hypotheekadviseur. die gaat met de gegevens aan de slag.