Waarom mag de speen niet in de magnetron?

Discussion in 'Flesvoeding' started by jannn, Nov 7, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jannn

jannn VIP lid

Jul 13, 2008
    5,942
    89
    48
    De titel zegt het al.

Waarom mag een flesspeen niet mee verwarmd worden in de magnetron? Ik doe het nl al 5 maanden en hoorde het pas voor het eerst.

Liefs

2. jannn

jannn VIP lid

Jul 13, 2008
    5,942
    89
    48
    Niemand????

3. Daffie1977

Daffie1977 Fanatiek lid

Oct 23, 2008
    1,059
    0
    0
    Winkel
    #3 Daffie1977, Nov 7, 2009
    Last edited: Nov 7, 2009
    Ik weet ook niet beter als dat wel mag en heb tot nu toe nog nooit problemen gehad daarmee. Ik heb er nog nooit van gehoord dat dat niet mag namelijk. Ik heb zelf een stoomsterilisator en doe daar dus alles in.

Ik heb de stoomsterilisator van dr. Brown's: Heb hier een link van de gebruiksaanwijzing.
    http://www.babycase.nl/pdf/drbrownsmagnetronsterilisator.pdf

4. susan28

susan28 Bekend lid

Jan 17, 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    ik verwarm de speen ook mee als ik de fles opwarm, heb ik bij de 1e ook altijd gedaan, nooit problemen mee gehad. maar hoorde het vorige week ofzo toevallig ook pas voor t eers. zal wel iets met de straling vd magnetron te maken hebben dnek ik

5. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

Jan 8, 2009
    2,189
    24
    38
    zeeland
    Hoi.
    Een vriendin van me heeft het meegemaakt dat ze in een restaurant haar flesje hadden opgewarmd in de magnetron met de speen erop maar dat de speen is geknapt.
    Dus ik probeer het maar niet uit en verwarm alleen het flesje in de magnetron.

6. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Gebruikt u een magnetron voor het verwarmen van flesvoeding, plaats dan de fles zonder dop en speen in de magnetron, omdat anders de druk te hoog kan oplopen.

Dat is de reden dus! Ik heb even gezocht naar de reden ervan. Ik heb het nog nooit gedaan trouwens.

7. Eline078

Eline078 Bekend lid

Dec 15, 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    De druk maar het rubber kan ook slecht tegen de straling. Gaat dus eerder kapot. Liefst niet doen dus.

8. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

op alle drie couveuse afdelingen waar ons kindje heeft gelegen, werd zijn speen dagelijks uitgekookt in de magnetron in een glas water. Als zelfs de zusters het adviseren dan denk ik dat het wel goed is.
    maar niet laten doorkoken, omdat ie dan kapot kan gaan..
    groetjes

9. kim0503

kim0503 Bekend lid

Apr 10, 2009
    634
    0
    0
    Hoekse waard

Ja wat je zegt klopt, maar je kookt de speen in water ( idem met de mag, sterilisator dus stoom) en wat jann bedoeld is de speen droog op de fles en dat is idd niet goed. Je kan het vergelijken met net gekookt water in de fles doen ( hoeft niet eens helemaal vol) dan de speen erop en dan iets bewegen, wedden dat het eruit spuit. Dat is dus wat er bedoeld word met de druk is niet goed voor de speen het rubber rekt dan teveel uit waardoor er beschadigingen kunnen optreden en daardoor is de speen dus niet meer bruikbaar. Er zijn zelfs spenen die idd echt niet in de magnetron mogen (droog) ivm de stoffen die erin zitten ( geloof dat die bpa heten, weet het niet zeker hoor) die komen door de straling enzo vrij en gaan dan in de melk zitten.
    De flessen van bijv Dr brown ( die ik zelf ook heb) mogen wel in de magnetron sterilisator maar mogen niet in de magnetron om voeding op te warmen.

Groetjes Kim

10. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

O ik dacht aan een zuigspeentje;)
    maar het gaat dus om een flessenspeen, ik lees het nu ook. wilde waarschijnlijk te snel reageren, groetjes

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een speen in water of stoomsterilisator mag wel in de magnetron. Maar als je een speen niet in vloeistof, dus OP een fles in de magnetron laat, dan is naast de te hoge druk in de fles ook de kans aanwezig dat een deel van de speen oververhit raakt. Je kind kan de mond dan branden, maar het materiaal kan ook veranderen waardoor de speen kapot gaat of deeltjes afgeeft in de voeding.

Daarnaast is het toch reuze onhandig om de speen er op te doen voor je je fles in de magnetron doet? Je moet 'm er ook weer afhalen om het poeder erbij te doen!

12. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    O, dan doe ik alles "fout": ik doe de fles met speen en met poeder in de magnetron.
    Overigens heb ik nog nooit gemerkt dat de speen heet werd in de magnetron en dat is ook niet de bedoeling. Alleen vocht wordt verwarmd door de straling. Daarom wordt het bord zelf niet warm als je je eten in de magnetron opwarmt, hoogstens door het eten dat wel warm wordt. Als ik de fles uit de koelkast haal en opwarm, blijft de speen vaak ijskoud.

Share This Page