Altijd maar 1 borst drinken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lauwra, 16 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Mijn zoontje van 3 maanden drinkt al een aantal weken 1 borst per voeding. Hij komt wel om de 3 uur overdag, terwijl dat voorheen vaak om de 4 uur was. Ik vind dat prima, maar hoop niet dat ik hiermee productieproblemen ga krijgen? Hier al een keer een vraag over gesteld, waar iemand adviseerde om dan de andere borst te kolven, mijn lactatiekundige adviseerde dat ook. Maar daar ben ik mee gestopt, want dit is gewoon zijn ritme en gewoonte. Hij doet het er prima en is goed gegroeid.

2. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Mijn dochtertje van 2,5 maand doet precies hetzelfde. Al sinds ze uit de borst kan drinken (prematuur geboren). Heel soms lijkt ze ontevreden na 1 borst (laat los, maar probeert meteen weer aan te happen, om na een paar keer zuigen weer los te laten en begint dan soms ook te kronkelen en jengelen), dan bied ik haar een tweede borst, die ze soms wel pakt en andere keren toch niet (dan bedenkt ze zich ofzo ;)).

Ik was eerst ook bezorgd over dat ze maar steeds 1 borst drinkt. Ook ik kreeg het advies van de lactatiekundige om dan de tweede borst te kolven, om mijn productie op peil te houden. De eerste weken na de bevalling deed ik dat dan ook braaf, maar dit was gewoon niet vol te houden.

Toen vertelde ik aan mijn moeder dat ik dat kolven zo vermoeiend vond en het zo raar vond dat mijn meisje (bijna) nooit een tweede borst wilde (want ja, dat staat in alle boekjes: 1e borst leeg laten drinken, dan boertje, en dan de 2e borst als toetje). Zij keek mij raar aan en vertelde dat ik en mijn broer en zus nooooooooit een tweede borst wilde! Mijn moeder heeft dus ook altijd maar 1 borst aangeboden, en heel misschien soms een tweede, wanneer wij heel hongerig leken. En zij heeft ons alle drie minimaal een jaar gevoed, zonder problemen.

Sindsdien laat ik het dus maar helemaal aan mijn meisje over. Als zij maar 1 borst wilt: prima. Wilt ze er twee? Geen probleem. Zij weet heus wel wat goed voor haar is en hoeveel ze nodig heeft (nu, en ook voor later i.v.m. productie). Baby's weten dat heel goed zelf te regelen. En blijkbaar heb ik gewoon veel melk in mijn borsten zitten (net als mijn eigen moeder), dat ze na 1 borst genoeg heeft gehad. Ze groeit uitstekend en heeft enorm veel poepluiers, dus dat zit echt wel goed. En soms heb ik echt wel een dagje dat er wat minder melk in mijn borsten zit. Dan clustert ze veel, en de volgende dag zitten mijn borsten weer goed vol. Zo zie je maar weer, baby's kunnen dat heel goed zelf regelen :D

Mijn advies? Je zoontje gewoon lekker z'n gang laten gaan en het helemaal zelf laten bepalen. Goed kijken naar hem of hij na 1 borst toch stiekem wat meer zou willen. En zo niet, dan vooral zo laten. Je productie stemt zich af op zijn behoeftes, en als dit zijn behoeftes zijn, dan is dat gewoon zo.

Mijn meisje drinkt trouwens sinds een paar weken ook wat vaker overdag. Eerst dronk ze ook zo elke 4 uur, ook 's nachts. Nu overdag vaak elke 3 uur, of zelfs vaker. Maar 's nachts laat ze er nu vaak 5-6 uur tussen. Relaxed :D

3. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik heb bijna een jaar lang 1 borst per voeding gevoed, heel af en toe een tweede als Raketje erom vroeg. Meestal sliep ze al na 1 borst. Ze spuugde ook veel in het begin, maar was een tevreden en blije baby. Ik denk dat ik gewoon een ruime productie had :D

Tegenwoordig geef ik weer 2 borsten per voeding. :)

Zolang je voedt op verzoek en de tweede borst wel geeft als je kindje daarom vraagt, heb je een prima vraag/aanbodbalans. :)

4. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    MommyOwl: grappig, mijn zoontje doet precies het zelfde, hij liet eerst ook 4 uur tussen de voedingen en nu 3 uur. En s nachts slaapt hij ook zo'n 5-7 uur achter elkaar.
    Dat van 2e borst als toetje werkt hier ook niet meestal hij hoeft hem gewoon echt niet. En ja je leest het overal...dat maakt dan juist zo onzeker...!
    Als ik merk dat hij nog meer wil na 1 borst bied ik meestal wel dezelfde aan zodat hij weer meer achtermelk binnen krijgt, gaat hij trekken dan weet ik dus dat hij de andere kant moet hebben.

Raket: Ook bedankt, helemaal gerustgesteld! Dat spugen herken ik ook wel, deed hij ook veel meer eerst maar nu weet hij gewoon zn maat te houden:D drinkt hij wel een keer heel gulzig en langer voor zijn doen, komen er meteen hele golven uit en heeft hij de hik;)

5. natjes

natjes Niet meer actief

Hier ook maar 1 borst per keer. En dat verhaal van 'achtermelk' schijnt ook achterhaald te zijn. Geloof dat ik het las op borstvoeding.com.

Deel Deze Pagina