Hallo allemaal, dit is waarschijnlijk een onderwerp waarover veel mensen die erin zitten niet of juist wel willen praten.. Maar ik ben opzoek naar lotgenoten die helaas door een problematische schuldsituatie ook in de schuldsarnering zitten (WSNP) via de rechter ik zou hier graag met mensen over praten die hier ook in zitten en ook kinderen hebben.. ik zit met een aantal vragen en zou graag wat ervaringen delen met andere dames... ik hoor het graag als je dit niet in een topic wil doen mag het ook via een prive bericht.. graag hoor ik van jullie bedankt groetjes joanita
Ik niet, maar misschien kun je je titel aanpassen, het is WSNP misschien dat dan meer meiden je weten te vinden. Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen (Ik werk met mensen die schulden hebben, dus vandaar dat ik ff dit kom schrijven )
nou dames ik ga nu werken probeer vanavond na me werk weer even bij te lezen of er nog meer reacties zijn.. fijne dag allemaal
Wij moeten het traject in.. Niet geheel hetzelfde, want wij zijn via de gemeente bij de gemeentelijke kredietbank gekomen.. Maar het komt volgens mij wel grotendeels op hetzelfde neer.. Echter zijn het niet mijn schulden, maar die van mijn vriend. Maar als je samenwoont dan worden die schulden vanzelf ook naar de partner geschoven. Ik ben dus ook schuldenaar geworden. Ik denk dat het 3 moeilijke jaren worden... maar dat we ook ontzettend sterk uit deze tijd komen en een tweede kans krijgen!!
Ik zit dan niet in de WSNP want mijn schuldeisers zijn gelukkig akkoord gegaan met het minnelijke traject maar loop wel via de kredietbank en krijg ook een vtlb waar ik het iedere maand mee moet doen. Ik ben nu 1,5 jaar onderweg en dus op de helft gelukkig. Bij ons ben ik degene die in het traject zit en mijn man hebben ze er gelukkig buiten kunnen laten omdat ik niks op papier had staan en ik dus officieel bij hem inwoonde. Het enige wat ze gedaan hebben is zijn vaste lasten bekijken met ons inkomen om te kijken wat ik af zou moeten dragen als inwonende. Nu zijn we getrouwd maar wel op huwelijkse voorwaarden.
Dat is waar hoor,al moet ik zeggen dat het mij wel is meegevallen. Ik werkte full time dus de tijd vloog om en familie nam ons mee winkelen,uit eten ed.Want van 80 euro per week kun je niet zoveel natuurlijk. Ik kon daarvoor niet met geld omgaan maar ben er nu trots op hoe strak ik het nu onder controle heb.Het geeft zo'n goed gevoel om overzicht te hebben en elke maand alles te kunnen betalen.
hey dames, super bedankt voor al jullie geweldige reacties.. chillin: wij hebben een rechtelijk traject.. eigenlijk hebben wij het niet zo verkeerd. wij krijgen 100 per week maar wordt 1x in de 2 weken uitbetaald aan ons. dus krijgen 200 euro.. wij rijden ook een auto vanwege dat manlief.. hier wel in de buurt werkt maar wel voor zijn baas grote afstanden moet afleggen.. verder hebben wij een kleine kerel van bijna 2 jaar.. en wij kunnen dus ook niet zoals sommige veel kleding kopen... soms moeten we even schipperen.. maar de kleine gaat voor alles.. ik vind het gewoon heel moeilijk om er met mensen over te praten die er eigenlijk niets mee te maken hebben of hebben gehad.. maar ik moet wel zeggen dat er veel belanstelling voor is vanaf de buitenwereld.. die weten wat er gaande is bij ons../.
Ik zit er in sinds 7 sept.2009. Heb een VTLB van 669 per maand maar mijn netto loon(per 4 weken)zit daar onder..dus ik hoef enkel maar de verplichte boedelbijdrage te doen van 60 Euro per maand. Verder een goede Bewindvoerder en goede communicatie en nette veslagen ieder half jaar.
Mijn moeder heeft er ook ingezeten toen ik nog thuis woonde. Die is er nu net 1,5 jaar vanaf. In het begin was het moeilijk, na een poosje weet je niet beter en hou je soms van je beperkte budget nog iets over. Goed op aanbiedingen letten, slim inkopen, en alles opzeggen wat je niet nodig hebt (tvgids etc)
je zal zien dat als je er wel over praat, en laat zien aan andere dat je dus goed op weg bent om van je schuld af te komen, dat er heel erg veel begrip van andere mensen is hoor. Dan zul je bijvoorbeeld zien dat spontaan een kennis/vriendin/familielid langskomt met bijvoorbeeld nog wat kleding die niet meer gebruikt wordt en nog goed is etc. En ze snappen dan ook waarom je niet altijd mee kunt iets leuks gaan doen, en een duur kado voor iemand kan kopen.
Geen lotgenoot... maar moet even reageren.... word je niet "genaaid"....? (even plat gezegd) want in de wet staat namelijk dat iedereen verantwoordelijk is voor EIGEN gemaakte schulden... allleen ze proberen het ook altijd te verhalen op de "samenwoonders".....
seth: inderdaad zowww was het bij ons ook.. Je bent zelf verandwoordelijk voor je eigen schulden.. Wj hebben onze schulden samen gemaakt.. dus moeten er samen voor op draaien wat normaal is.. en je hoeft echt de schulden van je vriend (als je samenwoont) kijken ze wel of je er verband mee hebt.. en verder ja begrip komt er zekerwel hor.. ze begrijpen het hier wel horrr... maar soms ook nog een beetje onbegrip van sommige dat we niet met appes mee kunnen doen...
Dit klopt niet hoor. Ik heb er ook ingezeten en ben gaan samenwonen, maar mijn vriend had nergens wat mee te maken. Ze gaan het alleen op jou verhalen als het van gezamenlijke rekeningen betaald is, of als je een samenlevingscontract hebt, maar anders niet. Je vriend kan ook dmv brieven en aankoopbonnen en dergelijke aantonen dat hij de schulden heeft gemaakt en niet jij! Ik zou hier nog ff goed achteraan gaan, want als je geen samenlevingsovereenkomst hebt afgesloten, kunnen ze die schulden nooit op jou verhalen!