Wie heeft er (veel) genaaid voor de babyuitzet?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Jiska, 12 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evelynw76

evelynw76 Bekend lid

23 nov 2009
    772
    0
    0
    @Swiebertje: Zijn echt leuk geworden ;), scheeld idd met gekleurd klittenband, ik heb alleen zwart en wit op moment.

@Flipske: Jouw omslagdoek is ook erg leuk geworden ;) Ik heb geen patroon van de slaapzak. Ik heb gewoon een slaapzak genomen die ik thuis heb. Wij hadden er maar eentje maar 2 zijn toch iets makkelijker. Ik heb de slkaapzak gewoon overgetrokken op patroonpapier en dan op het stof gelegd om te kijken hoe ik de stof moet knippen. De rits heb ik zelf verzonnen om deze aan de voorkant te zetten, mijn slaapzak hier zat ie aan de zijkant.
    Ik zit al sinds mei thuis, mocht niet meer werken op de kleuterschool omdat ik niet tegen alle kinderziektes immun ben (woon net over de grens, in Duitsland, en daar zijn de regels erg streng). Maar toen voelde ik me ook niet goed, veel te lage bloeddruk. Dan had ik veel om mijn oren betreffende onze bruiloft afgelopen sept. Sinds eind september voel ik me lichamelijk gelukkig beter en kan ik helemaal los gaan met naaien van leuke spulletjes ;) Dus geniet de tijd als je thuis zit en kunt naaien ;) het is echt kei leuk!!!

2. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Ik ben vanavond ook bezig geweest met mijn eerste babynaaiprojectje... een badcape. Ik heb het patroon overgetrokken van een cape die ik gekocht had. Hij zit al in elkaar, het hoofdstuk is al voorzien van biasband en ik heb met spelden de rest van de band ook al om de cape gedaan... ik zou 'm graag vandaag nog af willen maken, maar ivm de buren wil ik nu niet meer gaan naaien... Morgen dus maar verder... ik hoop dat ik 'm morgen kan laten zien!

3. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Heb je toevallig het patroon voor mij van de 'auto wikkeldoek' ? Dat lijkt me erg leuk en zeker handig met die broekspijpen...

4. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Hier http://www.zwangerschapspagina.nl/de-babyuitzet/243572-wie-heeft-veel-genaaid-voor-de-babyuitzet-253.html vond ik nog een heleboel links naar patronen en tutorials. Ook een slaapzak zit er tussen. Best leuk dit topic doorsnuffelen.

Vandaag zijn mijn stoffen binnen gekomen. Ze zitten nu in de wasmachine. Ga eerst vanavond van een restje stof nog een speldenkussenmaken. Die van gisteravond is heel mooi mislukt. Ik had volgens mij ook een te ingewikkeld patroon met een onduidelijke omschrijven gevonden. Vanavond kans 2 en dan wordt het een simpel vierkant kussentje. Van het weekend eens kijken wat ik met de andere stofjes ga doen.

5. Swiebertje

Swiebertje Actief lid

15 apr 2012
    322
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb zelf een patroon getekend adhv deze blog wonderjaren: Lodger Wrapper Motion
    Zij heeft het over 115cm, maar had van anderen gelezen dat zij dat wel erg groot vonden en met 90x90cm heel tevreden waren.
    Zelf heb ik de fleece versie 95x95 gemaakt en de (grijs/groene)katoenen 85x85. Fleece versie zal in het begin met pijpjes nog wel heel ruim zijn (al is die in principe voor over de katoenen gedacht), de katoenen voor 'zo' ws al relatief snel te klein - doordat ik hem extra klein heb gemaakt, zodat de pijpjes niet zo lang zijn, is de flap om over de beentjes en buikje te slaan natuurlijk ook korter geworden (had ik niet aan gedacht). Is bij ons niet zo erg, omdat onze beebjes altijd relatief klein zijn en niet zo heel hard groeien, maar zou voor een 'gemiddeld' kind dus toch ook wel 90-95cm en voor een verwacht groot kind wellicht zelfs 1m aanhouden.

Patroon tekenen:
    Op een groot vel vierkant van gewenste maat tekenen, over de lengte dubbelvouwen, bepalen hoe breed je de rechte stukken van de capuchon, zijflappen en onderkant wilt hebben (ik heb volgens mij capuchon ca 5cm, zijflappen 10-12cm gedaan en onderkant zo'n 40cm, iig bij de katoenen - voor de verhoudingen kun je ook steeds met het origineel vergelijken, zooo precies luistert het allemaal niet), geschikte kom of bord in je keuken zoeken :D (ik heb een groot bord gebruikt), dan schuiven en uitproberen totdat je daarmee een beetje mooie rondingen krijgt en dan uitknippen (doordat het patroon dubbel gevouwen is, krijg je automatisch een symetrisch figuur).
    Als je wilt kan ik anders morgen wel de mijne opmeten en wat maten doorgeven (als er tenminste niets tussen komt, beebje ofzo ;))...

Bij het origineel en de genoemde blog naai je 2 verteicale delen aan elkaar - mij leek die naad in het midden niet zo fijn, dus ik heb één geheel geknipt, dan een gleuf in de onderkant en daar de beenflappen aangezet. Wel een tip als je met meerdere lagen werkt (ik heb een oude molton tussen de 2 lagen katoen): probeer de lagen echt zo glad mogelijk op elkaar te krijgen en stik ze eerst aan elkaar, voordat je de bies er op zet - dan kunnen de verschillende lagen iig niet meer verschuiven.

@ flipske
    Gewoon vlijtig blijven oefenen! :)

6. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Swiebertje dankjewel voor de link. Ik ben benieuwd hoe breed je de beendelen hebt? En welke lengte heb je aangehouden?
    Als ik je beschrijving zou zie zou je deze tutorial You reap what you sew : Patroon babydeken kunnen gebruiken. Alleen maak je dan in het onderste gedeelte een gleuf en zet je de stukjes omslag voor de benen eraan? misschien het beengedeelte ook iets langer zodat je die eerder omslaat i.p.v dat deze te kort wordt?

Ik twijfel nog wat ik met m'n stoffen ga doen. Ik verwacht een begin april kindje en vraag me af of ik als ik katoen gebruik ik hier een vulling in zal maken of alleen 2 lagen katoen voor van de zomer. Daarnaast heb ik nog een setje met fleece en eentje met badstof waar een badcape van gemaakt gaat worden.

Mijn kussentje ging nu wel goed. Dit patroontje lag me een stuk beter. Ik ben echt heel enthousiast en lekker bezig, terwijl het eigenlijk als een grap begon om mijn ongevulde dagen door te komen...

7. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    de lapjes-sprei voor mn dochtertje, eindelijk af! zitten wel wat verbeterpuntjes bij voor een volgende keer, maar wel lekker kleurrijk!

Bijgevoegde bestanden:

• 012.jpg
      012.jpg
      Bestandsgrootte:
      27,5 KB
      Weergaven:
      73
  8. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    op de foto komen de kleuren alleen niet zo mooi uit, zie ik nu....
    hij is trouwens wendbaar, de achterkant is blauw/wit geblokt met groene stipjes rand.

9. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Hij is leuk loesje! Ik weet niet hoe de rest van de kamer is maar hij vrolijkt de boel lekker op.

Ik wil een lapjes boxkleed gaan maken als ik wat meer stof overhoud. Ik ben wel een beetje benieuwd hoe de achterkant van je patchwork eruit ziet. In beschrijvingen lees ik van alles over naden naar 1 kant strijken, maar ik kom er niet helemaal uit.

10. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
  11. Swiebertje

Swiebertje Actief lid

15 apr 2012
    322
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ loesje
    Ziet er idd lekker fleurig uit!

@ flipske
    Hier wat (ongeveer) maten voor een wrapper motion 95cmx95cm.
    - Capuchon: smalste rechte stuk (rand): 15cm, middelste stuk: 35cm, breedste stuk (bovenaan 'kruizing' met zijflappen): 50cm, diepte: 25cm (is wel een vrijgrote en hoekige capuchon, kan ook iets kleiner en ronder)
    - zijflappen: smalste rechte stuk: 20cm, middelste stuk: 35cm, breedste stuk (bovenaan 'kruizing' met capuchon/onderkant): 40cm
    - onderkant: smalste rechte stuk: 30cm, middelste stuk: 50cm, breedste stuk (bovenaan 'kruizing' met zijflappen): 60cm
    - beenflappen: 10cm breed, 35cm hoog (tot onderkant zijflappen)

1 pijpje is dan in totaal ca 35cm breed en de 2 pijpjes overlappen elkaar dus 10cm.

Als je het niet snapt, kan ik vanavond wel proberen in een bewerkingsprogramma de maten op een foto te zetten.

12. Swiebertje

Swiebertje Actief lid

15 apr 2012
    322
    0
    0
    NULL
    NULL
    Net jongste in de stoffen rugdrager mee naar buiten genomen, lekker in de fleece wrapper gewikkeld (moest hem gewoon ff uitproberen alvast ;)) - paste precies! 95cmx95cm met pijplengte 35cm kan in principe bij gebruik van de pijpjes dus voor kindjes tot ca 80cm. :)

13. evelynw76

evelynw76 Bekend lid

23 nov 2009
    772
    0
    0
    voor mij wordt het dit weekend voorlopig ff het laatste naaiweekend... was vandaag bij de gyn....maandag moet ik het ziekenhuis bellen om een afspraak te maken voor maandag of dinsdag voor extra onderzoek. De kleine weegt nu al +/- 4kg.
    Bij deze afspraak wordt gegeken op welke dag ik aankomende week wordt ingeleid. Mocht de kleine te groot zijn, zijn hoofdje zit nog voor mijn bekken en niet erin, dan komt er een keizersnee.....
    Wordt spannend nu en moeten we ff laten zakken.... vooral de optie met keizersnee....

Dus... dit weekend probeer ik nog wat dingetjes te naaien en dan weer in januari. ;)

Ik hou jullie op de hoogte ;) en Swiebertje... jij ook veel succes ;)

en de rest "veel naaiplezier!!!!!!!" ben benieuwd naar jullie foto's van jullie projecten ;)

14. Swiebertje

Swiebertje Actief lid

15 apr 2012
    322
    0
    0
    NULL
    NULL
    @evelyn
    Oh, spannend meid! Maar ze kunnen er best naast zitten qua gewicht, hè. Hoop dat je uiteindelijk toch geen ks hoeft *duim duim*.

Hier buik na een wederom relatief rustige dag weer wat onrustig - heftige, stekende weeen, maar niets regelmatigs, net als de afelopen dagen, om moedeloos van te worden... :(

15. evelynw76

evelynw76 Bekend lid

23 nov 2009
    772
    0
    0
    Ik hoop het ;)
    En Swiebertje, dat met de weeen ken ik, same here..... daar denkt men het gaat gebeuren en nee hoor, dan stopt het naar 45 min.... Ik hoop nog steeds dat het van het weekend vanzelf gaat gebeuren en dat ik niet ingeleid hoeft te worden... puur natuur is toch nog altijd beter... maar ja, ik zie het wel.
    Duim iig voor je dat je een leuke bevalling mag hebben!!!

Maar ik laat tussendoor nog wat van me horen... ben ook zeker nieuwsgierig betr jullie naaiprojecten ;)

16. Swiebertje

Swiebertje Actief lid

15 apr 2012
    322
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier nu sinds bijna een uur opeens stipt om de 7 min. heftige weeen - begin toch wel zenuwachtig te worden...

17. evelynw76

evelynw76 Bekend lid

23 nov 2009
    772
    0
    0
    Oke dan!!! Zet'm op ;) ik duim voor je

18. ivfje

ivfje Bekend lid

25 feb 2011
    719
    0
    0
    NULL
    NULL
    Swiebertje spannend! Hoop dat het doorzet en je de kleine snel mag vasthouden!

Evelyn; met precies 39wk na een inleiding een knul van 4050gr ter wereld gezet, al was hij flink ingedaald en een sterrekijker toch een normale bevalling gehad.. hoop en gun je dit ook!

Hier nog niet echt achter de machine gezeten, maar vandaag wel weer een patroon uitgezet op stof....wie weet dit weekend wel de rust ervoor kunnen vinden

19. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    wat zijn er weer mooie creaties gemaakt....echt super leuk!! hier door de griep niet zo actief als ik zou willen....

@all, kan hem niet zo snel meer vinden, maar heeft iemand voor mij het patroon van dat nieuwe model lodger? met die beentjes! PB me dan even...

20. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    @swiebertje, zet hem op!!

Deel Deze Pagina