@tetta... ik heb zelf naailes en daar heb ik les op een Brother Inovis 15. Ik heb daarom dezelfde gekocht, maar een iets goedkopere uitvoeren (de 10). Simpel apparaat, maar wel alle functies erop die je nodig hebt! Ik vond het fijn omdat ik dan thuis en op de les min of meer hetzelfde apparaat had!
Zie weer enorm leuke dingen voorbij komen, zeg! @ teta Ik heb een Pfaff Hobby en dan 1 van de 'middelste' modellen (is nog een simpelere en een uitgebreidere). Een aantal jaren geleden gekocht van verjaardagsgeld om af en toe broeken in te korten, maar ben nu heel blij dat ik geen (veel) simpeler model heb genomen toen, want ben nu ook begonnen zelf kleertjes te maken en doe ook graag patchwork. Ik zou dus iig kijken voor een machine met een locksteek erop. Stiksels zijn dan stevig, elastisch èn het ziet er al vrij 'professioneel' uit. Al wil ik inmiddels eigenlijk ook wel een lockmachine, maar die zijn zo vreselijk duur (zou ik eens moeten kijken voor een leuke 2e hands). @ Patchwork Hier ruim 1 jaar geleden eens een groot speelkleed (1.60mx1.60m ) gemaakt van oude dekbedhoezen en een fleecedeken met schuine vakken van 20x20 aan de ene kant en een groot vlak (oud speelkleed) + vakken van 20x20 aan de andere kant en toen een beetje verslaafd geraakt aan patchworken. Kom er niet echt heel veel toe, maar laatst een kussenhoes van 40x40 gemaakt voor een vriendin met vakjes van 8x8 en 4x4 en ben nu bezig met een dekentje voor d'r dochtertje met vakjes van zo 8x8 en 2x2 . Moeilijkste vind ik - ondanks snijmat en rolsnijder - om de lapjes echt recht te krijgen. Moet de blokken die uit kleinere lapjes bestaan dan ook altijd nog bijknippen. Iemand tips hoe dat beter gaat (zijn soms dan dus ietsje kleiner geworden dan eigenlijk zou moeten en toch ook meestal nog wat scheef)? @ Ireen Jij hebt zeker ook een lockmachine? Lijkt me ook zo leuk, van die gekleurde stiksels, maar met de locksteek van mijn naaimachine denk ik niet zo mooi...
Ik heb geen locker hoor, maar wel een goede naaimachine. Is wel moeilijk om het mooi gelijkmatig te krijgen idd (en wollen interlock is nou ook niet bepaald de makkelijkste stof...) en is bij de naden ook niet helemaal perfect geworden hoor.
Op de workshops die ik gedaan heb werkten we met een Janome van 1200 euro,, das me toch net iets te duur als beginnersmachine
Ik ben begonnen op de oude van mijn moeder, maar die was echt op. Toen ik nog thuis woonde gebruikte ik die van mijn moeder, en later ook af en toe. Zij heeft een Bernina en op naailes hadden wij die ook. Dus uiteindelijk ook zelf een bernina B350 aangeschaft. Het is een uitgave, maar ik ben er super blij mee.
ik heb anderhalf jaar geleden een toyota gekocht bij de blokker voor 80 euro en is echt een prima ding met 16 soorten steken. leuke prijs en heb er al heel veel mee gemaakt en dus veel plezier van gehad
Wat voor steek gebruik jij daar dan voor? Ik heb alleen een open en een gesloten overlocksteek op mijn machine - al heb ik ontdekt dat de gesloten overlocksteek met nog een driedubbele stretchsteek door het midden er aan de randen wel bijna net zo uitziet als de stiksels die vaak bij 'fabriekskleding' wordt gebruikt, maar zou eigenlijk eens moeten uitproberen hoe die er dan uit ziet als sierstiksel...
Ik heb een uitgebreide tweedehands pfaff, elektronisch en met standaard boventransport. Ik gebruik een overlocksteek, ik heb er daar een stuk of 10 van, dit is nummer 33 geloof ik, maar daar heb je niet zoveel aan . Maar gewone naden (zijnaden enzo) stik ik gewoon met een rechte stiksteek en werk ik af met een stikkende zigzag. Alleen bij naden die je echt ziet, zoals een zoom, gebruik ik een siersteek, bedeksteek of overlocksteek.
Heeft iemand een mooi patroon voor een boxtas ?? ik zal straks even foto's plaatsen van mijn zelfgemaakte baby dingen .
1988 mama: wat een mooie spulletjes maak.je, maar ben vooral benieuwd hoe.je dat met de lampenkap gedaan.hebt. zoek voor mijn zoontje ook nog een kap. Kan of niks vinden of niet te betalen.
Ik ben nu bezig met een speelkleed...jee wat een werk... 70 vierkantjes maken (wordt speelkleed met een dekbed van 140x200 erin)...
1988 mama: Wat een super leuke spullen. Ik wil ook graag zelf een lamp maken. Welke lampenkap heb jij ervoor gebruikt en met welke lijm heb je het gedaan. Ik ben ook wel benieuwd hoe je netjes afwerkt aan de binnenkant. Ik heb net een leuk jurkje gemaakt voor mijn dochter. Ik ben er helemaal verliefd op. En ik heb van de week ook een aankleedkussenhoes gemaakt. Nu moet ik er alleen nog een paar extra maken voor mijn zus, want haar vriendin kan binnenkort haar dochtertje ophalen uit Amerika (adoptie) dus die wil graag een aantal dingen in de kleuren rood en blauw met streepjes en sterretjes.... En yeah morgen ga ik naar de handwerkbeurs in Zwolle, ik heb er echt zin in. Ik hoop dat ze ook een leuke kraam hebben met leuke patronen om jurkjes en rokjes te naaien.....
Hoi Meiden, heeft er hier iemand ervaring met de Brother fs 40 naaimachine? Ik hoor graag jullie ervaringen! Ook als je een ander type/model hebt van Brother! Alvast bedankt
Hallo dames, Wie kan mij vertellen hoe je deze sterren op een dekbedovrtrek kunt maken. Gaat dat ook met een gewone naaimachine? Ik heb een jaar geleden een singer gekocht bij de lidl en wil graag dit dekbedovertrek namaken. Ik heb nog helemaal geen ervaring op de naaimachine. Hoop dat iemand me kan helpen. http://www.kleintjebaby.nl/a-21082745-1977806/dekbedhoesjes/dekbedovertrek-ster-grijs/
Als ik de link open op de Ipad zie ik niks, dus kan je nu even niet helpen. Ik kijk later nog wel op de pc.
Via de website kan ik hem wel vinden. Is het die met die rand met sterren op witte strook? Je kunt sterren overtrekken op dubbelzijdig plakvlies. Dan knip je ze een stukje om de lijn uit ( dus niet op de lijn!). Dan strijk je het plakvlies op de achterkant van de stof die je voor de sterren wilt gebruiken. Dan knip je de sterren over de lijn uit. Dan haal je het velletje van het plakvlies af, waardoor er alleen nog plakselspul op de achterkant van de sterren zit. Dan strijk je de uitgeknipte sterren op de (witte) stof. De sterren zitten dan vastgestreken op de stof. Om ze mooi af te werken kun je met een satijnsteek (dicht op elkaar zigzag, met als knoopsgatstiksel) de randen afwerken met je naaimachine. Of ik doe het wel eens met de hand met de festonsteek (borduursteek). Het kan vast ook op een andere manier, maar ik maak applicaties meestal met dubbelzijdig plakvlies. Kun je gewoon bij jan sikkes o.i.d. Kopen. Succes!