Ik heb veel zelfvertrouwen, vind mezelf ook best leuk Dit heb ik van kind af aan al. Snel m'n woordje klaar, redelijk snelle denker.. Maar ik heb ook faalangst, wat een beetje bizar is, want als het goed gaat maak ik zo keuzes niets aan de hand. Maar zodra er een situatie komt waar ik afhankelijk van ben dan komt de faalangst naar voren. En soms kom ik daar niet uit en raak ik in paniek.
Dan heb ik het wel en dan heb ik het niet het zelfvertrouwen. Bijv: bij vrienden of familie soms gaan twijfelen als ze iets zeggen, en niet ruzie willen ,de vrede willen bewaren (wat soms best moeilijk is) , irrie is dat soms wel , En als je later vraagt aan je vriendin bijv, blijkt er niks aan de hand te zijn. Bah denk in dan wees niet zo onzeker ! Buiten de familie of vrienden heb ik meer zelfvertrouwen , omdat ik hun toch niet meer tegen kom en ze staan ook niet zo dicht bij me .
Ik heb wel veel zelfvertrouwen en kan dat ook echt uitstralen. Dat heb ik ook nodig in mijn werk. Soms straal ik het meer uit dan dat ik het ook echt voel. Het helpt me de lastige situatie waar ik in zit ook tot een goed einde te brengen en de volgende keer weer wat meer vertrouwen te hebben. Ik kan echter ook echt wel onzeker zijn op bepaalde vlakken. Het is heel gezond om ook te kunnen zien wat je zwakke kanten zijn. Over het algemeen heb ik vertrouwen in mijn eigen kunnen, mijn lijf, de toekomst, ik ben bijna altijd optimistisch, zie goed oplossingen. Ik weet dat ik dat heb meegekregen in mijn opvoeding. Mijn ouders hebben mij altijd veel vertrouwen gegeven. Ik mocht (soms moest!) dingen zelf doen, zelf uitzoeken en dat geeft een kind vertrouwen in zichzelf als het lukt. Soms vroegen ze ook teveel van me en leerden ze me niet voldoende om hulp te vragen, terwijl ik dan natuurlijk ook gewoon nodig heb! Dus dat is wat ik minder goed kan, mijn zwakte tonen. Maar dat heb ik wel geleerd in mijn relatie. Ik zie veel verschil tussen mijzelf en mijn partner op dit punt. Hij is in de basis best onzeker, heeft bezorgde en overbeschermende ouders. Heeft veel bevestiging nodig. Ik hoop dat wij samen onze dochter een goede basis kunnen meegeven, waarin sterke punten van onze beide opvoedingen terug te vinden zijn.
Mooi beschreven!! Dat heb ik andersom mijn man is meer zelfverzekerder dan ik en daar leer ik dan weer van , soms vraag ik ook wel eens wat van hoe zou jij dat doen ??
de buitenwereld denkt dat ik veel zelfvertrouwen heb bij bekenden heb ik ook wel mijn woordje klaar, maar o wie als er iets onbekends gebeurd, of is, dan klap ik dicht., maar goed ben eigelijk heel onzeker.
Over 't algemeen geen zelfvertrouwen. Maar heel heel soms kan ik "hard" gaan en aap ik gewoon mijn zus na . Die heeft bakken zelfvertrouwen. Helaas zijn al die genen dus naar haar gegaan.
Heel goed verwoord en precies zoals ik het ook voel. Het is een soort van basis gevoel van vertrouwen in je eigen peroon en je eigen capaciteiten en je eigen vermogen om beslissingen te nemen die goed zijn voor jou en je geliefden. Dat betekent niet dat ik altijd zeker ben, maar weet waar ik niet goed in ben en dat ook aangeef. Dus niet je 'er doorheen bluffen' maar wel met zekerheid en intrinsiek vertrouwen door het leven gaan. Eigenlijk in de basis een rotsvast vertrouwen dat ik het wel red, en dat ik iets waard ben.