wie heeft er verstand van diabetes

Discussie in 'De lounge' gestart door ALeV84, 27 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dana

Dana Niet meer actief

2. diaan

diaan Bekend lid

3 apr 2007
    920
    0
    16
    De meter van je schoonvader kun je prima gebruiken.
    HEt gaat er alleen om dat je het vingerprikding van je schoonvader wel iedere keer van een nieuwe naald voorziet.
    Het onhygienische is dat je anders met dezelfde naald prikt.
    Dus nieuw naaldje erin en dan kan je meten.
    Kijk wel uit dat je jezelf daar niet gek mee maakt.
    Ik kan als ik wil iedere dag de bloedsuikers van mijn kinderen controleren maar doe dit dus niet. Ik ben 1 keer met mijn oudste naar de HA gegaan, die moest het meten van mij.

Idd het gaat nooit meer over daar heb je helemaal gelijk in. En ook de complicaties liegen er niet om. Maar op wikipedia staat natuurlijk wat er allemaal verkeerd kan gaan en weinig over hoe het gaat als het goed verloopt. Ik heb nu na 22 jaar, (ik was 16 jaar) nog helemaal geen complicaties. Maar dat heeft vooral bij mij te maken met de discipline die ik heb om mijn suikers strak te houden.

De manier van hen om iedere maand te prikken snap ik dus gewoon niet.
    Als jouw zoon diabeet is kun je dat eingelijk op heel veel momenten per dag zien. Vlak voor het eten en anderhalf uur na het eten, idd nuchter etc. Een maand wachten, tja........Prik een kind een week lang om de dag en dan idd ee ndagcurve. Nou dan wordt het echt wel duidelijk hoor.
    6.2 is idd voor een nuchtere waar te hoog. Maar dat ze dan tegen je zeggen...ja het is hoog en je zoon kan wel diabeet zijn misschien...en je dan naar huis sturen met het verhaal kom over een maand maar weer een prikje doen....vaag van ze.
    Sterker nog, als je kind echt diabeet is moet je ervoor zorgen dat hij zo snel mogelijk daarvoor behandeld wordt. Nu is zijn lijf nog niet helemaal van de kaart. Ik was in 5 weken 10 kilo afgevallen, was duizelig, viel flauw en kon bijna niet meer eten, was extreem moe etc.
    Hadden wij maar wat eerder gezien wat er was....dan was ik ook veel sneller goed ingesteld geweest 16 jaar geleden.
    Maar goed de tijden veranderen en blijkbaar hebben ze nu dit beleid.
    Toch blijf ik heel benieuwd naar hun filosofie of medische redenering over deze maneir van aanpak.
    Mij lijkt...hoe eerder je het weer dat hij heeft, hoe eerder je hem kunt behandelen, of hoe eerder je weet dat hij het niet heeft hoe eerder je je leven weer kunt oppakken!!.

En het is goed te behandelen hoor, maar ik zal niet zeggen dat het altijd rozegeur en maneschijn is......

3. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    nuchter mag je niet boven de 7 komen ik had n 4 en dat was prima gelukkig ... mijn moeder heeft diatbetes maar die zit soms zelfs rond de 20 :/

4. Dana

Dana Niet meer actief

mijn moeder heel vaak ook daarom schrok ik ook niet van de 6.2 maar wellicht werkt het bij een 2jarige anders. dat zou kunnen natuurlijk.

5. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Sjonge dan was jij ook te jong toen je deze ziekte kreeg, maar gelukkig heb je geen complicaties en zal je het waarschijnlijk ook nooit krijgen. Ik ken iemand die het 80 jaar heeft en is nog sterker ook dan mensen zonder enige ziekte. Dus de ernst van de ziekte valt best mee, maar je moet constant gedisciplineerd leven he. Op je eten letten, de hele dag door prikjes in je lichaam. Mijn kind die gaat straks naar schoolfeestjes en mag niet mee smullen van al het lekkernij en hij is gek op snoep. Maar goed we leren er ook vast wel mee leven.

Inmiddels wel een afspraak bij de huisarts morgen. Hij moet mij gewoon wat meer zekerheid geven. Ik kan echt niet nog een maand wachten zo in onzekerheid !

6. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Goed om te lezen dat je morgen naar de huisarts gaat.Goed op je strepen staan en meer onderzoek eisen.
    Ik vind het echt niet kunnen dat ze zeggen we prikken over 1 maand nog wel een keer.En het nut zie ik daar ook echt niet van in,gewoon gauw de waardes meten en dan heb je duidelijkheid.En dat je die wil hebben als moeder is heel normaal.
    Succes morgen! Laat je weten hoe het is gegaan?

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar op het moment dat jullie toevallig voor iets anders waren bij de ha had hij nog niks gegeten en/of gedronken dan? Of heel lang ervoor?

8. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Dat bedacht ik me ook idd. Als je op de dag bent gegaan, kun je geloof ik niet echt van een nuchtere waarde spreken, dat is als je net opgestaan bent en nog niet hebt gegeten.

Alle diabeten die ik ken (neef, zoontje van andere neef en mijn zus) hadden echt hele hoge waardes toen het ontdekt werd. Dus dan lijkt 6,2 niet heel verontrustend. Maar ik ben uiteraard geen expert. ;)

Mijn zus is trouwens een jaar of 5 geleden naar een lezing geweest van een hoogleraar die onderzoek doet naar diabetes in samenwerking met de universiteit van Californië en toen zei hij dat ze waarschijnlijk binnen 10 jaar diabetes kunnen genezen. Een tijdje terug zag ze hem op tv en toen had hij het erover dat ze het waarschijnlijk binnen 5 jaar kunnen genezen. Het onderzoek gaat dus wel door en is (redelijk) hoopvol. :)

9. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    idd ik las ook je bent naar de HA geweest, maar je weet dat een nuchtere meting echt smorgens is, zonder iets gegeten of gedronken te hebben? heeft je zoontje zijn handjes gewassen voor het prikken, want bijv. suiker,siroop restanten op vingers kunnen de uitslag ook beinvloeden.
    succes!!

10. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Voor de vingerprik moesten we op een andere dag terugkomen, zodat hij nuchter was. We hadden 8 uur een afspraak en had hij echt niks gegeten en gedronken ;)

Echt bedankt allemaal, jullie geven mij meer informatie dan mijn huisarts. Hij zei alleen maar, via de assistente dan, het is hoog, maak je geen zorgen, kom over een maand terug :(

11. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Ik heb niet alles nagelezen. maar t lijkt me zaak dat je de ref waarde opvraagd van de ha. want die kan bij kinderen nog wel eens afwijken.
    en dan kan het ineens zijn dat daar dus wat anders uitrolt dan in vergelijking met volwassen waardes. is dan bijv nuchter tot 6 toegestaan valt t mee. maar is nuchter tot bijv 4 toegestaan is het aan de hoge kant. en zou ik graag verder onzoek willen. bijv gemiddelde bekijken over 3mnd.

12. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Je kunt een bloedtest laten doen waarin van een gemiddelde van de laatste drie maanden de bloedsuikerwaarde wordt getest. Ik zou de arts daarom vragen. Je verzekering betaald en dan kun je zien of het echt zo hoog is. Nuchter prikken is net na het wakker worden voordat diegene ook maar iets heeft gegeten.
    Als je gegeten hebt moet na ongeveer 2 uur de waarde weer gedaald zijn naar 6 of lager. Als dat niet zo is dan is tussen 6 en 10 reden om het in de gaten te houden en is het niet te verlagen door een dieet dan krijg je medicijnen voorgeschreven. Is het daarboven dan wordt vaak insuline spuiten aangeraden. Maar voordat je daar zit is het natuurlijk wel eerst goed onderzocht en zo.
    Vraag aan je arts of je kindje een bloedtest mag doen dan weet je snel meer.

Succes

13. diaan

diaan Bekend lid

3 apr 2007
    920
    0
    16
    medicijnen en/of ideet krijg je bij type 2. Bij een kind van 2 jaar is geen sprake van diabetes type 2 maar van diabetes type 1.
    Die moeten insuline krijgen.
    Bij een bloeduitslag van het gemiddelde van 3 maanden spreek je over een Hba1c uitslag. Daar zijn andere waarden voor. Ze zijn het nu wel aan het omzetten maar let dus goed op hoe die waarde geinterpreteerd wordt! Maar je kunt in ieder geval veel uit die waarde aflezen, (het gemiddelde van 3 maanden dus).

AleV84 sterkte vandaag en we gaan voor een positieve uitslag.

14. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Hoe is het gegaan bij de huisarts??

15. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Even een update; Vrijdag zijn we bij de huisarts geweest. Hij reageerde een beetje geïrriteerd omdat ik me heel overdreven zorgen maakte volgens hem. Ja hallloooooo het gaat wel om mijn kindje hoor en als er iets niet goed is met hem, mag ik dan bezorgd zijn, al is het wat overdreven :(

Gelukkig kregen we wel een verwijzing voor een bloedonderzoek waarbij ze het gemiddelde van de afgelopen drie maanden gaan meten. Mijn zoon moest bloedprikken en dat ging niet goed. Hij was overstuur, bang en bleef maar niet stilzitten. Hij kreeg een prikje maar omdat hij teveel bewoog lukte het niet. We moeten maandag weer terug en dan komt mijn man mee om hem stevig vast te houden. Wat vond ik dat erg om te zien, dat zijn kleine armpjes geprikt moesten worden. Maar gelukkig krijgen we met dat onderzoek veel meer zekerheid.

Overigens, vanochtend ging man en zoon vroeg naar schoonvader om zijn metertje te gebruiken. Resultaat was 5.2, nuchter geprikt. Dat is dus gelukkig goed. Hopelijk was die hoge waarde van afgelopen dinsdag een toeval en eenmalig iets en blijft het gewoon voor de rest van zijn leven goed. Ik heb zoveel voor respect voor moeders met een ziek kindje en die gewoon vrolijk en sterk kunnen blijven. Heb de afgelopen week geleerd dat ik helemaal niet sterk ben. Ben nu er al aardig kapot van, laat staan als straks blijkt dat het echt niet ok is. Maar daar wil ik nu nog even niet aan denken ;)

16. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Alev hij heeft afgelopen week dus ook een vingerprik gehad?
    Kan het zijn dat hij een snoepje/broodje iets aan zijn vingers had zitten? zijn zijn handen gewasssen net voor t prikken. want als er iets van suiker op de vingers zit kan hij hoger uitvallen (weet ik uit ervaring! :D) en dat hoeft dan niet eens heel veel te zijn maar kan ook bijv 2 puntjes zijn.

sterkte maandag met bloedprikken. hopelijk lukt het om hem goed af te leiden.

17. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    We hebben inmiddels de uitslagen van het bloedonderzoek binnen. Zijn gemiddelde glucose is 4.6%. Dat was goed gelukkig. Nu zegt de assistente dat het gewoon goed is en geen vervolgonderzoek nodig is. maar afgelopen zondag hebben we twee uur na eten opnieuw geprikt. Daar kwam 7.2uit. Volgens de assistente is dat goed omdat de glucose pas na twee uur stijgt. Maar volgens de diabetesvereniging (die ik had gebeld) weer te hoog omdat twee uur na maaltijd de glucose allang al had moeten dalen. Ook op het internet tegenstrijdige info op dit punt. ALs de vereniging gelijk heeft dan heeft hij dus weer een verhoogde glucose. ik snap er niks meer van. De assistente zegt loslaten maar vind dat zo moeilijk na twee verhoogde suikerwaardes :(

Is een suikerwaarde van 7.2 slecht twee uur na maaltijd. weet iemand daar meer over?

18. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ik heb vanaf 30 weken zwangerschap tot bevalling moeten prikken en insuline moeten spuiten. ik moest 1,5 uur na mijn maaltijd vingerprikken en dan moest hij weer tussen 4 en 7 zitten. met 7.2 zou ik me niet te druk maken, maar houd het wel even in de gaten

19. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    nogmaals de vraag waren zijn handen gewassen?

verder... 7,2 is niet echt verhoogd. boven de 7 is hij licht verhoogd. echter wil je het in de gaten houden moet je hem dus vaker prikken. ik zou zeker aandringen op vervolg onderzoek. desnoods over 3mnd.
    dit is sowieso nog niet acute diabetes. maar eerder voorstadium. ALS het al wat is.
    Vind zijn gemiddelde erg netjes. dus eigenlijk denk ik dat je je niet echt zorgen moet maken.
    maar misschien just to be sure. over 3mnd nog een keer zijn gemiddelde checken. zit ook de december mnd in. dus als hij daar op reageerd merk je het snel genoeg.

ik meende dat bij kinderen het over het algemeen niet langzaam ontwikkeld.. dus voor zover zeg ik. niet te veel zorgen maken. even in de gaten houden.

20. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Ja zijn vingertjes waren schoon (goed gewassen en droog). Ik blijf het zeker in de gaten houden met vingerprik maar word wel moedeloos van telkens verhoogde waardes. Ik denk ook dat hij in een voorfase zit. ik wil het loslaten maar hij drinkt en plast zoveel dat ik er aan blijf denken :-$

Deel Deze Pagina