Wie heeft er verstand van goudvissen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Shereen23, 4 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shereen23

Shereen23 Bekend lid

1 mrt 2007
    836
    0
    16
    Afgelopen dinsdag heb ik in de dierenwinkel 2 goudvisjes gekocht en een rechthoekige vissenkom van 30 cm breed,20 cm hoog, dit was volgens de dierenwinkel medewerker groot genoeg voor 2 goudvisjes.
    Nou is me opgevallen dat ze amper rondzwemmen, ze zitten vaak verstopt onder wat plantjes. Ik heb ze na 3 dagen nog geen 1x een "baantje" zien zwemmen. Als ik ze voer dan eten ze het niet, t voer blijft ook drijven.
    Gaat t wel goed met ze?
    Is dit normaal en moeten ze gewoon wennen aan hun nieuwe thuis?
    Zal ik het water verversen??
    Iemand ervaring hiermee?

2. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Mij is verteld dat je sowieso geen drijvend voer moet kopen voor goudvissen, je moet juist zinkend voer halen omdat als het blijft drijven ze de kans lopen op een luchtbelletje in hun buik en daar kunnen ze aan dood gaan.

Of het te klein is durf ik niet te zeggen maar ik weet wel dat goudvissen de ruimte nodig hebben. Misschien moeten ze inderdaad wat wennen, ik kan alleen uit ervaring zeggen dat de goudvissen die wij hebben heel actief zijn. Als je het niet vertrouwd kun je altijd even contact opnemen met de dierenwinkel waar je ze hebt gekocht, die moeten jou wel goed advies kunnen geven.

En anders even een goed vissen forum zoeken.

3. Shereen23

Shereen23 Bekend lid

1 mrt 2007
    836
    0
    16
    De dierenwinkel zegt dat ik t moet aankijken tot zaterdag.
    Maar mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt.
    Heb net maar weer de vissenkom verschoont, ik ga ze er zo weer in doen kijken of ze dan anders gaan doen.

4. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    ik zou ook weer niet te veel gaan verschonen want dat kan ook stress opleveren. Laat ze even wennen aan hun omgeving.

Hopelijk is er niets aan de hand, mochten ze toch dood gaan dan zou ik ze in een zakje doen en terug mee gaan naar de winkel.

Het hoort niet dat ze al zo snel dood gaan

Daar waar je ze gekocht hebt, waren daar die visjes wel gewoon actief?

5. Shereen23

Shereen23 Bekend lid

1 mrt 2007
    836
    0
    16
    Ja de visjes zaten in een groot aquarium met veel andere vissen en daar waren ze wel actief.

6. MissRedDragon

MissRedDragon Fanatiek lid

5 sep 2014
    1.010
    0
    36
    interieurverzorgster
    In de achterhoek
    Wij hebben van allerlei vissen gehad en hebben nog steeds vissen(Japanse Koi (karpers), chubunkins(behoren ook tot de karper familie) steuren buiten en Malawi chicliden binnen). En goudvissen kunnen net als alle andere karperachtigen in het begin heel er schuw en bang zijn. Ze moeten even wennen aan hun nieuwe omgeving.

Het maakt niet uit of je drijvend of zinkend voer hebt beide kunnen ze eten. Alleen als je een sluierstaart heb is het beter om zinkend voer te geven omdat deze sneller kans hebben op een zwemblaas.

Goudvis (dier) - Wikipedia hier kun je ook wat info vinden over de goudvis. En anders idd even een fora opzoeken.

7. Shereen23

Shereen23 Bekend lid

1 mrt 2007
    836
    0
    16
    Miss reddragon, ik vind ze id erg schuw en bang. Maar is t erg als ze hun voer niet opeten?? Ze gaan dan toch dood van de honger? Moet ik t voer na een uurtje eruit vissen als t niet opgegeten is?

8. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Voordat ik aan goudvissen begon ( ongeveer een maand geleden ) heb ik mij van te voren heel goed ingelezen.

Ik las toen ook dat je beter de eerste 24 uur geen voer kan geven omdat ze eerst moeten wennen aan hun nieuwe omgeving. Ik denk niet dat ze ziek zijn maar dat ze eerder gewoon nog moeten wennen.

Voer ze ook niet teveel, goudvissen eten wel als ze echt honger hebben ;) En ga ook voor zinkend voer, drijvend voer kan echt gevaarlijk voor ze zijn. Dit heb ik zowel van de dierenwinkel gehoord als gelezen op een fora

9. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    heb je wel een pompje erin? o.a. voor zuurstof maar zo ook minder schoonmaken= minder stress..

ze moeten ook even wennen in de winkel zaten ze waarschijnlijk in een grotere bak.

zijn de waterwaardes goed? door mss teveel voer kan deze giftig worden.

succes

10. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Eigenlijk is de bak te klein, een goudvis heeft 50 l water nodig minimaal. Maar goed, van een kleinere bak gaan ze niet dood, maar heb je er wel een zuurstofpompje in? Dat is wel heel belangrijk, bij hun uitwerpselen komt ammoniak vrij en daarmee vergiftigen ze zichzelf. Een zuurstofpompje zorgt voor schoon water.

11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    50 liter per goudvis?

Nee joh, je moet ongeveer rekenen op 1 liter per cm van de vis.

12. Shereen23

Shereen23 Bekend lid

1 mrt 2007
    836
    0
    16
    Ik heb er geen pompje in, dat was niet nodig zei de dierenwinkel.
    Ook hoefde ik volgens hun maar 1x per maand de bak te verschonen?? Dat ga ik uiteraard niet doen, 1x per week is echt wel nodig denk ik.

13. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Hele slechte dierenwinkel.

Als je een bak zonder pompje heb moet je minimaal eens per week de bak verschonen.

Ik heb een aquarium van 54l qua inhoud en zelfs bij deze bak waar een pompje inzit ververs ik iedere week een gedeelte van het water.

Goudvissen zijn grote watervervuilers en als ze dan ook nog eens voedsel hebben wat ze niet opeten dan is je water heel snel vies en kan het giftig voor ze woorden.

Ik zou aanraden om minimaal 1x per week te verversen of anders toch gaan denken aan een grotere bak met pomp.

14. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    #14 Booey, 4 dec 2014
    Laatst bewerkt: 4 dec 2014
    Meteen terugbrengen naar de winkel! Een goudvis hoort niet in zo´n klein bakje maar in een vijver of in een 200 liter bak. Elke GOEDE dierenwinkel zou dat moeten weten. Terugbrengen en een mooie bos tulpen kopen voor in je lege vierkante bak....of vullen met mooie kerstballen.

15. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    als je er een pompje indoet en niet teveel voert hoef je niet zo vaak te verversen een pompje is ook voor zuurstof want ook dat hebben vissen nodig.

mensen in de dierenwinkel hebben niet altijd verstand van alle dieren in de winkel.. beter eerst op internet info ophalen en dan aanschaffen.
    een pompje is weldegelijk goed voor de vissen (deze zijn niet zo duur hoor zeker niet op zooplus).

of naar een echte vissenwinkel gaan..

16. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    De bak is te klein, verkeerd voer en geen ingedraaid aquarium. Er is dus geen enkele bacterienuoshouding die de afval van je vissen kunnen verwerken, (zit in de pomp steentjes etc.)

Punkyfish.nl
    Veni Vidi Vissie
    Of gewoon Google.nl en dan aquariumforum.

17. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Mijn mening is dat een goudvis in geen enkel aquarium thuis hoor maar zich het fijnst voelt in een vijver. Heb je echt goudvissen of sluierstaarten?? Sluierstaarten hebben toch echt wel minimaal een meter bak nodig omdat ze gigantische worden.

18. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    :$ welke dierenwinkel is dat?? Daar zou niemand nooit meer wat moeten kopen!

Goudvissen staan bekend als grote vervuilers. In een bakje van 30x 30x20 cm = 18 liter (!!!) heb je binnen een aantal dagen, zo niet uren al een nitraatpiek te pakken. Deze ontstaat door de uitwerpselen van de goudvis. Ook een pompje helpt hier niet tegen.

Nogmaals, meteen terugbrengen naar de winkel en je geld terugvragen.

Dat bakje is zelfs nog te klein voor een paar garnaaltjes, maar dat was het enige geweest wat ze je nog hadden mogen verkopen voor zo´n klein vierkant bloemenvaasje. Geen enkele vis zal het prettig vinden in deze glazen schoenendoos. Weg ermee. Pure dierenmishandeling.

19. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    ze hebben ook geen plek om te zwemmen. Even voor mijn beeldvorming, hoeveel cm zijn deze vissen nu ongeveer? Als hoe oud zijnde heeft de dierenwinkel ze aan je verkocht? En hebben ze erbij vermeld hoe groot ze gaan worden?

20. MissRedDragon

MissRedDragon Fanatiek lid

5 sep 2014
    1.010
    0
    36
    interieurverzorgster
    In de achterhoek
    Ze gaan niet dood na 1 dag niet eten. Bij ons krijgen de vissen soms om de dag te eten als we een weekendje weg zijn ofzo. Japanse koi's bijvoorbeeld eten een hele winter niet. Maar dan is het water kouder dan 7 graden en gaan ze in een soort van winterslaap.

Wat idd kan zijn is dat de kom idd aan de kleine kant is. Ik weet niet hoe groot de vissen nu zijn, maar dierenwinkels verkopen vaak het verkeerde spul. Ook zou ik zorgen voor wat zuurstof in het water dmv zuurstof plantjes of een pompje met een zuurstofsteentje er aan. Daarnaast scheid een goudvis ook een slijmlaag af waardoor de kom snel vies word en dus het water gefilterd moet worden. Ik zou voor de vissen een bakje kopen van 50x30x30 met lichtkap, filtertje en wat zuurstofplantjes. Heel vaak willen mensen gezellig op tafel een vissenkommetje met 1 of 2 vissen maar dit gaat vaak niet lang goed. Goudvissen kunnen 10 tot 15 jaar oud worden maar vaak in zo'n kommetje leven ze maar een jaartje of 2 hooguit. Omdat het water vaak sterk vervuild is voor hun of niet de goede ph waardes en dergelijke hebben. Ook omdat mensen gewoon kraanwater gebruiken waar te veel chloor en dergelijke in zit. Dit moet voor vissen eerst geneutraliseerd worden.

Wij hebben thuis een aquarium van 1 m bij 1 m bij 50 cm (ongeveer 500 liter water) Wij hebben op dit moment zo'n goede balans in het aquarium dat we 1x in de 4 maand de filter schoon moeten maken en de vissen zijn gezond, planten zich voort (helaas wel, maar soms worden het er te veel) De water kwaliteit is perfect en de planten groeien ook goed. Dus we hebben weinig klagen over ons aquarium. En zelfs in het terrarium wat we hebben zitten vissen en die leven alleen op de uitwerpselen van onze leguanen. (guppen) En die vermenigvuldigen zich ook als konijnen.

Deel Deze Pagina