Beste dames, Ik heb een vraag over het in aanmerking komen voor een langstudeerboete. Ik heb veel gelezen toch kan ik gezien mijn situatie nog niet goed inschatten of ik ervoor in aanmerking kom. Wie kan me helpen? Ik ben 6 jaar terug begonnen met een HBO opleiding, na een jaar gestopt zonder propedeuse. Het jaar erop heb ik een versnelde MBO opleiding gedaan en afgerond ( maar goed deze telt niet mee). Ik studeer nu af (4de jaar dus) van een andere HBO opleiding. op 27 augustus lever ik mijn laatste product in met een nakijktermijn van 3 weken. Mocht ik het met een voldoende afronden, dan studeer ik voor 1 oktober af. Ik heb mij nu op advies van de studentenadministratie ingeschreven op studielink. Deze week kreeg ik echter een machtiging van betaling collegegeld, waar rekening wordt gehouden met de 'langstudeerboete'. Van de studentenadministratie weet ik dat ik het collegegeld alleen voor de maand september hoef te betalen mocht ik vóór oktober afstuderen. Ik zit alleen met het volgende: - Ik lees dat de langstudeerboete het telmoment heeft van 30 september. Houdt dit in dat je na die datum niet meer ingeschreven moet staan op de opleiding (verbeter me als ik het fout heb) om het nieuwe collegejaar te beginnen? betekent dit dan voor mij dat ik niet in aanmerking kom voor die boete? want ik zit nu sowieso op 5 jaar. En ik wil weten of dat maandje september ook meetelt in het zesde jaar of niet? Ik lever een product in en woon geen lessen meer bij. En mocht ik op 30 september niet meer ingeschreven zijn, is er kans dat er toch een jaar bij komt omdat ik me op studielink ingeschreven heb voor een nieuw studeerjaar. Please help me, ook eventueel met tips, want ik stress een beetje
Ik denk dat die ene maand dat je ingeschreven staat wel meetrlt maar dat je niet de volledige boete hoeft te betalen. Naar mijn weten wordt die boete een verhoging van je collegegeld. Betaal jij in september nog 1 keer lesgeld dan wordt die dus verhoogd met 300 euro. Met dit soort zaken moet je altijd even bellen, dan heb je duidelijkheid!
Als je afstudeert wordt je uitgeschreven door de Hogeschool, dus dan sta je sowieso niet een heel jaar ingeschreven als het goed is. Dat je geen lessen meer volgt maakt niet uit, je moet ingeschreven staan om je diploma te krijgen. Ze kunnen iemand die niet ingeschreven staat namelijk niet laten afstuderen. Ik zou toch nog even langsgaan bij de studentenadministratie en dit bespreken daar. En wellicht kun je bij de examencommissie van je opleiding een verzoek indienen om de deadline voor jouw laatste opdracht te vervroegen? Of red je het dan niet?
Ik zat met ongeveer hetzelfde probleem (alleen zat ik in mijn eerste jaar en wilde ik voorkomen dat ik er over 4 jaar mee te maken zou krijgen.) Zolang je voor 30 september uitgeschreven bent (en let er dan op dat ze als uitschrijf datum 30 september neerzetten en niet de datum wanneer je uitschrijving administratief verwerkt is.. kan een paar dagen duren namelijk) Heb je geen probleem . Er is dus géén kans dat ze dat maandje september meetellen. DUO/IB groep kijkt namelijk naar mensen die in de maand oktober (of later) ingeschreven staan in het nieuwe college jaar .