Wie heeft er verstand van ontslag krijgen?

Discussie in 'De lounge' gestart door 078mama, 9 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 078mama

078mama Niet meer actief

Ik ben even benieuwd of hier iemand is waar ik even wat vragen aan kan stellen over het onderwerp ontslag. Waar moet ik rekening mee houden als ik ontslag krijg enz. Vooral als ik het eens ben met het ontslag....

Thanks!

2. tulip

tulip Niet meer actief

hm, mijn vriend heeft het een keer meegemaakt. Als je ontslag krijgt kun je ww aanvragen en als je het niet eens bent, dan teken je bezwaar aan, dat gaat meestal via het kantongerecht. Maar ik begrijp dat je het er wel mee eens bent, of is het een typfout??? Ik weet niet precies hoe het zit als je het er mee eens bent, maar ik heb wel eens begrepen dat je eigenlijk altijd bezwaar moet aantekenen, maar ik weet niet hoe de situatie bij jou is natuurlijk.

3. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Kijk eens bij het UWV op de site, daar staat veel informatie. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt kan je die ook bellen. Zij helpen je ook met allerlei vragen over dit onderwerp. Misschien kan je hier je vraag bij het onderdeel van het uwv vragen?

4. Moonflower

Moonflower Actief lid

16 nov 2010
    109
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als het gewoon om contract beeindiging gaat hoef je gen bezwaar aan te tekenen en kan je direct een ww aanvragen of direct bijeen andere baan beginnen. Er gaan minimaal 4 weken overheen eer het allemaal geregeld is met je ww.

Gaat het om tussentijds ontslag moet je wel bezwaar aantekenen mocht het niet over ontslag opstaande voet gaan.

Succes:)

5. 078mama

078mama Niet meer actief

Nou in het kort is het dat het niet zo goed gaat met het bedrijf en ik weet dat er minimaal 1 iemand uit moet. Ik heb al eens aangegeven dat als dat moet ik er niet negatief tegenover sta als ik dat ben. Ik zou dan nu al naar huis mogen en pas op 1 november mijn ontslag kunnen krijgen gezien mijn zwangerschap. Dat is niet zo'n probleem voor mij aangezien ik toch iets anders wil en ik een ander binnen ons bedrijf ermee help. Ik blijf hier toch niet, dan liever zo dan dat iemand hier weg moet en problemen krijgt met het onderhouden van zijn gezin enz. Daarnaast ben ik de best betaalde van het stel.

Maar goed, als ik zomaar akkoord ga zonder afkoopsom ben ik bang dat ik mijn rechten op een uitkering verlies...

6. zohra

zohra Niet meer actief

ik heb ontslag gekregen tijdens mijn zwangerschap
    ik was het hier niet mee eens maar we zijn via de rechter op
    papier vriendschappelijk uit elkaar gegaan en idd heeft de werkgever mij moeten uit kopen.
    ik weet niet of dit ook zonder rechter kan

7. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Hier dus bijna precies hetzelfde. Mijn baas stopte met de tak waar ik nog (alleen) werkte, hijzelf ging nog 1,5 jaar door met zijn ding en dan met pensioen. Ik stond er ook niet negatief tegenover maar van de andere kant, hij wilde van mij af dus ik heb hem laten komen met een vaststellingsovereenkomst. Hij wilde het niet via het uwv doen. Ik heb jurische rechtbijstand ingeschakeld en mijn advocaat heeft bezwaar aangetekend. Mijn baas wilde dus werkelijk helemaal niks meegegeven ;) Niet dat ik hem een poot uit wilde draaien hoor maar inderdaad met het oog op m'n ww e.d. me er ook niet zomaar uit laten zetten. Mijn baas is met een aangepaste versie van die vaststellingovereenkomst gekomen en toen was het eigenlijk zo gepiept. Het is inderdaad wel via het kantongerecht gebeurd maar dat is dan eigenlijk ook maar een formaliteit.

8. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Volgens mij klopt dat (vetgedrukte). Zodra jij akkoord gaat met je ontslag of afkoopsom, verlies je je recht op ww. Dat is volgens mij bij m'n schoonzus gebeurd. Mijn advies: zet NOOIT je handtekening ergens onder als akkoord. Je kan beter niet akkoord gaan, dan krijg je tenminste nog ww.

9. 078mama

078mama Niet meer actief

Ja dat dacht ik ook maar in de folder van het uwv komt dit nog niet zo naar voren. Dat maakt het ook zo lastig voor mij. Ik hoef niet perse 3 maanden mee te krijgen, ik weet dat dit een financiele strop kan zijn voor ze. Maar als ik met niks wegloop verlies ik dadelijk mijn uitkering en daar heb ik iets te veel vaste lasten voor... Wie o wie weet dit? hihi

10. tulip

tulip Niet meer actief

oke, ik snap de situatie. Ik zou even bij het UWV informeren, want idd wat ik al zei, ik begreep ook dat je altijd bezwaar moet aantekenen tegen een ontslag omdat je anders bepaalde rechten verliest, maar dat weet ik dus niet helemaal zeker. Het uwv kan je daar zeker bij helpen.

11. 078mama

078mama Niet meer actief

Misschien is het UWV bellen wel even handig inderdaad. Maar ik wil niet dat ze mijn naam enz al weten want dan weten ze ook dat ik nu al akkoord ga met ontslag ergens in november...

Ik las trouwens dat ze je pas 6 weken na je verlof mogen ontslaan!

12. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    het al dan niet mee krijgen van een afkoopsom staat los van het verkrijgen van een WW uitkering.

Altijd bezwaar maken, en dan samen tot onderlinge overeenkomst komen.. maar altijd bezwaar maken. Dat is 1 van de belangrijkste eisen voor een WW uitkering

13. tulip

tulip Niet meer actief

dat snap ik, maar je hoeft je naam toch niet te geven, als je belt zeg je gewoon: goedemorgen,middag, ik wilde graag wat informatie over ontslag en wat er eventueel aan de hand is wanneer je akkoord zou gaan met ontslag.

14. Hellen36

Hellen36 Actief lid

30 apr 2007
    121
    36
    28
    personeelsadviseur
    Amsterdam
    Wij maken op het werk regelmatig gebruik van een vaststellingsovereenkomst om een contract te beeindigen. Dat is dan met wederzijds goedvinden, maar door de formulering in de overeenkomst (op de site van UWV of werk.nl heb je voorbeelden staan) houd je je recht op WW. Je legt vast dat het ontslag op initiatief van de werkgever is en dat jij wel graag in dienst had willen blijven, maar dat je uiteindelijk inziet dat het niet kan. Dan ben je niet verwijtbaar en heb je gewoon recht op een uitkering. Ook als je geen afkoopsom krijgt. Daar kijken ze niet naar.
    Wel goed opletten dat de opzegtermijn in acht genomen wordt, maar dat lijkt me geen probleem gezien de einddatum in november.
    Je hoeft ook niet via de kantonrechter trouwens.

als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

gr. Hellen

15. 078mama

078mama Niet meer actief

Ik moet inderdaad bezwaar maken, althans dat hoor ik altijd. Dan komen we er vervolgens samen wel uit denk ik. het is wel lastig allemaal. Aan de ene kant moet ik aan mezelf denken en er het maximale uit halen en aan de andere kant weet ik dat het weinig zin heeft en wil ik ook wel meehelpen. Pffff

16. ladouce

ladouce Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Sluit me hier volledig bij aan. Heb het zelf afgelopen jaar zo meegemaakt i.v.m. een overname en daarbij behorende verhuizing. Ik hoefde geen bezwaar te maken en heb gewoon een ww uitkering gehad.

17. 078mama

078mama Niet meer actief

Bedankt! Ik denk dat je de situatie zo goed omschrijft! Uiteraard wil ik wel een bedrag mee maar weet dat dit niet haalbaar is. Ik zie ook in waarom er iemand uit moet dus snap de beslissing prima. Nu ga ik op 1 juli met verlof dan kom ik volgens mij rond 1 november weer terug. Dan mogen ze me ook 6 weken lang niet ontslaan toch? En dan ook nog mijn 2 maanden opzegtermijn? Want ik ben langer dan 5 jaar in dienst! Of geld mijn 1 maand opzegtermijn zoals in het contract staat?

18. Ladymistique

Ladymistique Bekend lid

5 mrt 2008
    516
    0
    0
    Fulltime huismama
    Uithuizen
    Ben je lid van FNV?? neem dan contact met hun op, zij kunnen zelfs eventueel voor jouw belangen naar de rechter stappen en kost je niks omdat je lid bent.

19. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Zo zou het moeten worden aangepakt inderdaad (ik ben jurist), maar het klopt niet helemaal dat er niet gekeken wordt of je een afkoopsom krijgt of niet. Als je niets krijgt, zou het uwv kunnen denken dat je misschien op staande voet ontslagen bent en in dat geval zou je geen recht hebben op een ww uitkering. In de overeenkomst zou daarom moeten komen te staan dat je vanaf mei bent vrijgesteld van het verrichten van werkzaamheden en dat dat als ontslavergoeding moet worden aangemerkt.

Aangezien de einddatum pas in november is, wordt de opzegtermijn in de periode daarvoor in acht genomen. Al met al luistert het nauw dus. Ik zou je werkgever vragen om bv 500 of 750 euro aan juridische kosten te vergoeden, dan kun je een arbeidsrecht jurist naar de overeenkomst laten kijken. Dat is echt redelijk.

Succes!

20. 078mama

078mama Niet meer actief

Oke bedankt! Ik kom 1 november terug van mijn verlof dus dan kan hij volgens mij nog niet direct mijn ontslag regelen. Ik zal proberen om bv 1 maand mee te krijgen als vergoeding omdat dit het volgens mij geloofwaardiger maakt.

Mijn schoonvader is trouwens advocaat maar op dit moment even niet bereikbaar. Als het dus zover komt ga ik met hem even naar de overeenkomst kijken.

Maar weten jullie hoe het zit als ik op 1 november terug kom? Klopt het dat ik dan 6 weken niet ontslagen mag worden en dan nog 2 maanden opzegtermijn heb?

Deel Deze Pagina