HELP! vergoeding IVF Zilveren Kruis Achmea

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Be Happy, 28 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hoi allemaal,

Ik heb Zilveren Kruis Achmea (daar ben ik dus verzekerd) gemaild inzake hun vergoedingen qua IVF. Ik wilde even weten wat hun teleenheid met betrekking tot 3x IVF inhoudt.

Nu kreeg ik de volgende reactie:

Aanvang en afbreking poging van IVF:

Een poging, wordt geacht te zijn begonnen als:
    - in het beginstadium van de behandeling de geneesmiddelen ten minste zijn afgeleverd en toegediend c.q. ingenomen;
    - of in de natuurlijke cyclus een eicelpunctie heeft plaatsgevonden;
    - of een eerder gecryopreserveerd embryo wordt geïmplanteerd in de verzekerde.

Wanneer er na aanvang van een poging (zoals bovenstaand beschreven) de fases niet volledig doorlopen worden, dan telt het helaas toch als een hele poging.

Ik snap het nu niet helemaal.

Als ik nu begin met de IVF-behandeling start dus al de eerste poging.
    Heb ik dan cryo's en laat ik dan tot 2x een cryo terugplaatsen, ben ik dan al door mijn 3 pogingen heen :(....:$

Ik meende dat cryo's altijd bij 1 IVF-poging horen en volgens het UMCG is dat ook zo. Dus als je 1 IVF-poging hebt gehad en je hebt daar cryo's van over, dat dat nog bij die ene IVF-poging hoort. Maar zoals dat hier staat, lees ik dat cryo's weer de start van een nieuwe IVF-poging betekent.

Anders ben ik wel heel erg snel door mijn IVF-pogingen heen vrees ik :(

Help?

2. Majo

Majo Fanatiek lid

30 jan 2009
    2.522
    0
    0
    Hoi Be happy!!

Het staat er inderdaad een beetje moeilijk en raar allemaal in hun antwoord. Mijn man is ook bij zilveren kruis achmea en ikzelf bij groeneland achmea. Volgens mij zijn beiden gelijk.
    Heb er toch even het vergoedingenoverzicht voor je bijgepakt van zilveren kruis en daarin staat het volgende:

"Bij IVF in de basisverzekering bij de Beter Af Polis, krijg je De eerste 3 pogingen per te realiseren zwangerschap vergoedt.
    Ook de vergoeding van de geneesmiddelen bij de eerste 3 pogingen volgens GVS. In een buitenlands ziekenhuis krijg je het vergoedt na toestemming van de verzekering".

Wij hebben onlangs ook nog een veranderingen in 2010 overzicht gehad van zilveren kruis en daarin staat nog aanvullend over IVF:

"Een poging telt pas als poging als er een geslaagde follikelpunctie (het verkijgen van rijpe eicellen) heeft plaatsgevonden. Alleen pogingen die hierna worden afgebroken, tellen mee voor het aantal pogingen. De terugplaatsing van de verkregen embryo's (incl. cryo-embryo's) uit een poging maken deel uit van de poging waaruit ze zijn ontstaan.

Van een doorgaande zwangerschap bij IVF is sprake bij tenminste: 10 wkn na het moment van de punctie bij een verse poging, of 9 weken en 3 dgn na implantatie van het cryo-embryo".

Dit is precies hetzelfde als bij mijn verzekering groene land achmea. De eerste poging is bij mij net voor de punctie gestopt ivm overstimulatie. Deze telde toen dus ook niet mee als poging.

Ik heb zelf vorig jaar ofzo ook eens gebeld om te informeren omdat het me niet helemaal duidelijk was. Degene aan de telefoon wist het ook niet, vervolgens werden er iets van 3-4 collega's gevraagd voordat ze het duidelijk hadden. Heb het ook nog aan de ivf arts in het zkh gevraagd toen.
    Ik weet niet beter dan dat je dus:
    - 3 pogingen vergoedt krijgt
    - Een poging pas als poging telt als je de punctie hebt gehad en hierbij in elk geval 1 rijpe eicel is gevonden. (als er dan geen bevruchting ontstaat en er geen embryo is om terug te plaatsen, dan is het wel flink balen, want dan heb je én geen tp én bent een poging kwijt).
    - De cryo's altijd bij de poging horen waar ze uit ontstaan zijn.
    - Je bij een mk na 10 wkn of een doorgaande zwangerschap weer op 0 pogingen staat. Of bij een cryotp een mk na 9 wkn en 3dgn of een doorgaande zwangerschap ook weer op 0 staat qua pogingen.
    - De medicatie wordt allemaal vergoedt, behalve de pil (kleine eigen bijdrage). Ongeacht of je een doorgaande poging of een afgebroken poging hebt.

Ik hoop dat het zo weer wat duidelijker voor je is en je wat meer gerustgesteld bent?!

Succes met alles!!

Groetes Majo

3. Be Happy

Majo, dank voor je zeer uitgebreide en duidelijke antwoord! Groene Land Achmea = Zilveren Kruis Achmea geworden. Ik was namelijk altijd bij Groene Land verzekerd, maar kreeg vorig jaar een brief met de naamswijziging.

Ben nu inderdaad gerustgesteld. Heb ze ook al weer gemaild om ze om opheldering te vragen. Wil niet voor verrassingen komen te staan. Het zal me overigens niets verbazen als ik weer zo'n wazige mail terugkrijg.

4. Be Happy

Oeps dubbel, mijn mobiel had kuren.

5. Majo

Majo Fanatiek lid

30 jan 2009
    2.522
    0
    0
    Hey mede drenthenaar ;)

Ben benieuwd of ze nu dan wat duidelijker zijn in hun antwoord, maar ben ook bang van niet. Raar toch met die verzekeringen.... Ik krijg nog wel steeds alles van groene land achmea, maar manlief ging idd ook automatisch van groeneland naar zilveren kruis door z'n werk. Bij mijn polis staat groene land er nog gewoon boven, bij hem zilveren kruis. Maar volgens mij is het allemaal gewoon 'één pot nat'.

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hoi Be Happy,
    Kan me voorstellen dat dat ff schrikken is, als je zoiets leest, maar IVF is in de wet opgenomen en naar wat ik weet mag jouw verzekering dit niet doen.
    Een IVF is pas gestart als je ook een punctie hebt gehad (nieuw in de wet sinds dit jaar).
    Neem anders ff contact op met het overkoepelende orgaan van zorgverzekeraars.

Succes meid!

7. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Veel verzekeringen (callcenter medewerkers) weten m.b.t. de nieuwe regels weinig en daardoor komen er zo veel diverse antwoorden.

Erg frsutrerend!

8. Be Happy

#8 Be Happy, 28 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mei 2010
    Daar ben ik inmiddels ook achter! Ik heb om opheldering gevraagd (dus de dame in kwestie die mij gemaild heeft, teruggemaild) en tot mijn stomme verbijstering heeft ze mijn vraag nu opeens doorgespeeld naar de afdeling Declaratieservice.

Zal mij benieuwen met wat voor antwoord zij komen.

Ik heb echter iets gevonden waar ik ze eventueel mee om de oren kan slaan.....

Ik ben in mijn verzekeringsmap gedoken en vond daar een overzicht van Zilveren Kruis Achmea wat heet "Veranderingen in 2010".

Er staat:

IVF (In Vitro Fertilisatie)
    De definities van poging en doorgaande zwangerschap zijn opnieuw vastgesteld.
    Een poging telt pas als poging als er een geslaagde follikelpunctie heeft plaatsgevonden. Alleen pogingen die hierna worden afgebroken, tellen mee voor het aantal pogingen. De terugplaatsing van de verkregen embryo's (inclusief cryo-embryo's) uit een poging maken deel uit van de poging waaruit ze zijn ontstaan.

Van een doorgaande zwangerschap bij IVF is sprake bij tenminste:
    10 weken na het moment van de punctie bij een verse poging of 9 weken en 3 dagen na implantatie van het cryo-embryo.

Dit is dus totaal iets anders dan wat die dame mij gemaild heeft. Ik heb zelf geen verstand van verzekeringen en dus ga ik er van uit dat het antwoord klopt wat ik krijg als ik de maatschappij mail. Dat blijkt dus helaas niet zo te zijn.

@ Majo: dit komt dus precies overeen met wat jij in je bericht hebt vermeld.

Ik ben gelukkig weer gerustgesteld.

Dank jullie voor jullie antwoorden!

Dikke knuf!

Deel Deze Pagina