Hey, Mijn dochter is 9jaar en heeft een probleem met luisteren...(wie niet ) Nu heb ik alles al geprobeerd om haar te doen luisteren maar mijn inspiratie raakt op Dit heb ik al eens geprobeerd Een kuiskluisje, op haar kamer blijven, straf schrijven, geen tv, geen pc, vroeger naar bed, rekenoefeningen maken, een boek lezen en daar een bespreking over geven... Wie heeft nog enkele creatieve straffen die misschien wel helpen??
Ja eigenlijk gewoon typische dingen...niet echt stoute dingen hoor... O.a. Huiswerk niet gemaakt, dingen "vergeten", een keertje liegen, ik moet alles 100.000keer herhalen, klusjes niet gedaan, enz
Ga eens met haar zitten, stel samen de regels op, zo heeft ze het ideed at ze serieus genomen wordt, leg dan uit WAAROM iets niet mag, dat is essentieel om een kind te laten luisteren. Vraag je kind op een relaxed moment wat ze erg zou vinden aan straf. Vaak zijn dat hele simplele dingen. Stel dan samen de straf vast als ze niet luistert. Maarrrrrr het allerbelangrijkste is dat to wel luisteren een beloning moet staan....dus als ze zich wel aan de regels heeft gehouden die dag dat je bijv na het eten met haar een klein spelletje gaat doen. Kwartet of memory ofzo. Dan is het fair. Anders krijgt ze alleen straf en juist door te zien hoe leuk de beloning is zal ze sneller gemotiveerd zijn om zich aan de regels te houden.
Hier doe ik dat eigenlijk ook heel simpel. Ik leg de jongens duidelijk van te voren uit dat als ze iets wel, of juist niet doen, dat ze voor een bepaalde tijd op de slaapkamer moeten zitten (de tijd afhankelijk van waar het precies om gaat). Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat ze leuk gaan spelen op de slaapkamer. Ze moeten gewoon op hun bed gaan zitten nadenken over wat ze verkeerd hebben gedaan. Als de tijd verstreken is ga ik naar ze toe en dan moeten ze me zelf uitleggen wat ze verkeerd hebben gedaan, waarom ze dit hebben gedaan en wat ze nu anders gaan doen. Als het duidelijk is dat ze er goed over na hebben gedacht mogen ze weer terug komen. Als blijkt dat ze gewoon hebben zitten lanterfanten kunnen ze nog iets langer blijven zitten. Doen ze daarna binnen korte tijd nog eens hetzelfde, kunnen ze 2x zo lang op de slaapkamer zitten. Hier werkt dit gewoon echt goed. Want het zijn echt hele drukke, snel brutale jongens. Toen ik dit net invoerde, zaten ze om de haverklap op de slaapkamer. Tegenwoordig eigenlijk bijna nooit meer Ook zeggen we inderdaad vaak, dat als ze zich de hele dag goed gedragen, ze na het eten nog even een film mogen kijken of even gamen. De jongens zijn overigens 9 en 10 jaar oud.
Ik pas ongeveer dezelfde tactiek toe alleen denk ik dat ik daar een beetje te laks in ben... Ik ga nu zorgen dat ik meer consequent ben en duidelijker wat ik van haar verwacht zonder boos te worden Thx dames voor de tips
Is soms moeilijk he Namoli... Soms is even stilstaan en kijken naar de situatie het beste. In en uit ademen en met frisse moed verder, zeker id deze o zo drukke decembermaand, kinderen zijn moe, druk en weten het zelf soms ook niet meer. Succes
- Vooral onwijs de nadruk leggen op zaken die ze goed doet! Complimentjes etc - Ik zou ook samen met haar een paar duidelijke regels op stellen met de gevolgen als ze zich er niet aan houdt. Zeg maar de allerbelangrijkste dingen die ze moet doen. Heel veel kleine regeltjes maakt het erg lastig voor haar om alles te volgen. - Help haar ook om zich aan de regels te houden. Als ze een klusje moet doen en ze dreigt het te vergeten, herinner haar er dan aan en aan de gevolgen. Ik zou voor huiswerk niet maken overigens geen straf geven, dat krijgt ze op school vast al te horen! En dat werkt misschien beter. Misschien ook een schema voor haar maken wanneer ze huiswerk moet maken? Of de regel eerst huiswerk dan tv/computer?