Recepten voor pastasaus

Discussie in 'De lounge' gestart door minon, 24 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minon

minon Niet meer actief

In het kader van het besparen:
    Normaal maak ik mn macaroni met van die zakjes maar las ergens dat je ook prima zelf je saus kan maken met tomaten en bouilion enzo en dat je dan voor meerder keren hebt.
    Nu heb ik nog een pakje gezeefde tomaten staan van Heinz. Hoe maak je daar pastasaus mee? Ben echt een leek op het gebied van bouilion dingetjes enzo dus kom maar op met die recepten.

2. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik maak zelf pastasaus van verse tomaten.

Verse tomaten goed wassen, beetje insnijden en met aanhangend vocht in de pan aan de kook brengen.
    Na minuutje of zijn de tomaten zacht genoeg om het vel er af te halen.
    Dan de tomaten in stukjes doen, één of twee groentebouillonblokjes erbij, paar kruidnagels en blaadjes laurier, terug aan de kook brengen en de tomaten helemaal stuk laten koken. Je kunt hier, afhankelijk van wat je lekker vind, verse kruiden aan toe voegen als basilicum, thijm, rozemarijn etc.
    Eventueel kun je saus nog glad maken met een staafmixer en vind je de tomaten iets te zuur dan kun je er een klein beetje basterdsuiker aan toe voegen.
    Ik maak altijd liters tegelijk en vries deze dan in porties in.

3. minon

minon Niet meer actief

#3 minon, 24 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2012
    Vind verse tomaten beetje duur op het moment 1,89 voor 500 gram. Kan het ook uit zn pakje van Heinz gezeefde tomaten? Het is dus niet zo dat als je bijvoorbeeld 500 gram tomaten hebt je een liter pastasaus krijgt doordat je er bouilion bij doet ofzo.
    Als je dan pasta maakt hoeveel neem je dan van de saus? Ongeveer wat er normaal in een pot zit? Dan doe je er gahakt en groentes bakken/wokken en daar de saus bij natuurlijk.

Sorry maar ben echt niet thuis in dit ;)

4. Mama van Dilara

Mama van Dilara Actief lid

10 sep 2012
    102
    0
    0
    Schiedam
    Ik maak mijn pasta saus ook altijd zelf.

Ik rul het gehakt samen met een ui en 2 kleuren paprika dan doe ik voor 4 personen 6 middel grote tomaten zonder velletje erin. Dit laat ik smelten. Dan doe ik er een klein blikje tomaten puree bij en water, dit laat ik een soort van inkooken totdat ik de juiste dikte heb, Verder peter zout en basilicum en soms ben ik nog creatiever met kruiden tis maar net waar ik zin in heb. De pasta erdoorheen en smullen maar!

5. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Met die gezeefde tomaten kun je prima pastasaus maken hoor. gehakt met groenten, knoflook zout en peper even bakken. Dan die gezeefde tomaten erbij. Schepje suiker om het zure er vanaf te halen. mogelijk wat boullion toevoegen als je het te dik vind of gewoon voor de smaak. gewoon een boullionblokje oplossen in water en toevoegen. Dan wat verse of gedroogde kruiden toevoegen naar smaak. En je hebt al een heerlijk makkelijke, snelle en goedkope saus.
    Niet hoe ik het zelf doe, maar het kan prima.

6. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Ik zou de gepelde tomaten uit blik pureren in de blender, eventeel met wat andere groente.. Anders groente kan je ook in stukjes snijden met het gehakt meebakken.

Ui en knoflook bakken. Vlees erbij als deze gaar is tomatenmengsel erbij. Italiaanse kruiden en een bouillonblokje toevoegen. Eventueel nog wat nootmuskaat en paprikapoeder. Scheutje rode wijn of port is ook super lekker! Zout en peper naar smaak.

Je kan eigenlijk alles wel toevoegen wat je wil. Beste is minimaal 1 a 2 uur laten pruttelen. Wordt de saus te dik voeg je wat water toe. Is de saus te dun laat je de saus pruttelen zonder deksel.

7. Hopefultimes

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Alles kan:D. Tenminste in dit geval neem ik aan dat het wel kan.
    Het op smaak brengen etc is natuurlijk verder hetzelfde.
    Maar je hoeft gewoon ook veel minder te doen.
    De pakjes van Heinz bevatten volgens mij al wel zout en suiker etc., maar dat weet ik niet zeker.
    Pakjes gebruik ik namelijk eigenlijk niet zo veel.

Wat ik trouwens bij macaroni nog wel eens doe, is het volgende:
    Stukjes ui, paprika, verse knoflook, stukjes courgette in de pan bakken in knoflookolie. (als je vlees eet kun je dit er ook bij doen, natuurlijk). Dan blikje mais toevoegen, (zelfgemaakte) ketchup en curry erdoor, paprikapoeder, verse kruiden etc., even laten pruttelen, gekookte macaroni erdoor, vers geraspte kaas er over en... eet smakelijk!

8. minon

minon Niet meer actief

Als je het wilt invriezen maak je alleen puur de saus met kruiden, suiker e.d. en dan het gehakt en groenten (prei wortel ui en paprika doe ik altijd) en uiteraard de pasta op de dag zelf neem ik aan?

9. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Wat is meestal doe is een saus maken van tomatenblokjes (blik, zonder toevoegingen), pureren met een rode paprika in der blender.

Tomatenmengsel tevoegen aan gebakken ui, prei, knoflook en gehakt. Zo'n klein blikje tomatenpuree erbij, scheut port, verschillende kruiden en bouillonblokje. Ik voeg er nog een laurierblaadje aan toe en laat de saus minimaal 2 uur pruttelen.

Wat ik wel eens toevoeg:
    - Ansjovis
    - Blokjes courgette
    - Blokjes aubergine
    - Geraspte wortel
    Afhankelijk van wat ik nog heb liggen.

Na afloop kaas raspen van een stuk dat ik nog heb liggen.

Ik gebruik overigens geen suiker, volgens mij echt niet nodig na voorgaande stappen.
    Zou wat wezen suiker in mijn gezonde saus te doen. Dat is een van de redenen waarom ik pakjes en zakjes zoveel mogelijk probeer te vermijdren.

10. Hopefultimes

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    @ Alijda idd ik maak alleen de basissaus (dus eigenlijk alleen met wat laurierblad, kruidnagel etc.) en vries dat in.
    De ene keer vind ik rozemarijn erg goed bij een gerecht passen, de andere keer basilicum. Dat bekijk ik per keer. Ook groente etc. later toevoegen.

11. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Een lekkere, snelle en gezonde pastasaus:
    - klein blikje tomatenpuree
    - 2 grote (tros-)tomaten
    - 1 eetlepel bouillonpoeder (vegetarisch of tuinkruiden)
    - 1 eetlepel italiaanse kruiden
    - 1 eetlepel suiker
    - snufje peper en zout
    - 1 ei
    Alles in de mengbeker en dan pureren met een staafmixer.

Deze basissaus gebruiken voor spaghetti/macaroni met geruld gehakt of blokjes kipfilet en wokgroente, maar ook voor lasagne te maken.

12. Foxter

Foxter Niet meer actief

Boehoe mijn man lust geen macaroni :( :( En ik krijg al helemaal honger van dit topic!

13. minon

minon Niet meer actief

haha dan geef je je man een sneetje brood of een kliekje en eet je zelf heerlijk een bordje macaroni ;) Sorry liefie ik ga geen twee keer koken ;)

14. Foxter

Foxter Niet meer actief

haha inderdaad, soms doe ik voor hem een magnetron pizza en voor mezelf macaroni :)

15. mamavan2

mamavan2 Actief lid

29 jan 2011
    315
    0
    0
    Ik kook nooit uit zakjes maar eigenlijk heb ik ook nog nooit verse tomaten gebruikt voor een pastasaus;)ik kies de middenweg en tomato frito van Heinz is echt mijn favoriet momenteel, ik gebruik het voor pasta maar maak er ook lekkere tomatensoep van. Je hebt het met gepureerde en gezeefde tomaten, het is ook lekker zoet (vind tomatensaus altijd een beetje zurig..vooral tomatenpuree uit een blikje).

16. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik heb net saus gemaakt voor lasagne.

Ik had gegrilde groente nog uit de diepvries (wortel, aubergine,paprika,courgette)
    Ui
    1teentje knoflook
    Italiaanse kruiden
    2potjes gepelde tomaten
    Klein potje tomatenpuree
    Pot allergoedkoopste tomatensaus
    Mozzerella
    Parmaham

Eerst ui en knoflook fruiten in wat olijfolie.
    Dan tomatenpuree erbij zodat ie niet zo zuur is
    Dan gegrilde groenten erbij en de blikken gepelde tomaten.
    Alles 10 min laten pruttelen.

Laagje saus in de ovenschaal,plakjes ham erover, lasagnebladen.
    Weer een laagje saus, mozzerella in stukjes erover verdelen , ham erover en weer lasagnebladen. Toen laatste beetje saus, was net niet genoeg om alles te bedekken :( maar had gelukkig nog een goedkope pot saus staan. Deze ook erover heen gegeoten en geraspte kaas erover en klaar. Als laatste italiaanse kruiden erover strooien, 30 min op 220 graden

Wij eten hier 2a3 dagen van met ons twee. (Grote schaal dat wel)
    Ipv pot kant en klare saus kun je ook nog een blik extra gepelde tomaten doen, is goedkoper.

http://i.imgur.com/xnI4W.jpg

17. minon

minon Niet meer actief

18. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    1/2 a 1 ui
    3 teentjes knoflook
    500 gr. rundergehakt
    italiaanse kruiden (basilicum, oregano, majoraan, peterselie, paprikapoeder)
    1 laurierblaadje
    sambal
    3 kleine blikjes tomatenpuree
    1 blik gepelde tomaten in stukjes
    1 pakje gezeefde tomaten
    suiker
    peper en zout

De ui snipperen en in een grote koekenpan met wat olijfolie fruiten, halverwege de fijngesneden knoflook toevoegen. In de kleine braadpan de tomatenpuree hard verwarmen (blijf roeren, anders brandt ze aan),tot deze niet zurig meer ruikt. Het ui/knoflook/olie mengsel toevoegen. In de grote koekenpan weer wat olijfolie verwarmen en het gehakt met de kruiden, zout en peper rul bakken. Toevoegen aan het tomatenpureemengsel, gepelde tomaten en gezeefde tomaten toevoegen en op smaak brengen met sambal, suiker en evt. nog wat kruiden en een laurierblaadje toevoegen. 1/2 uur a 3 kwartier op laag vuur laten sudderen met deksel op de pan, af en toe roeren.

19. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Die pastasaus maak ik zelf ook altijd (van het Internet afgehaald). Ik vries het in in porties, en heb dan voor 5x :)

20. sweetbel

sweetbel VIP lid

27 jan 2010
    5.519
    0
    0
    Nou, hier staat er een pannetje te pruttelen, met ingredienten die ik nog in huis had. Samenraapsel van receptjes hier. Spaghetti had ik nog, stukje kaas ook... Nu al trek!

Deel Deze Pagina