Wie heeft er zelf een ledikantdeken gebreid of gehaakt?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door juf Mariska, 1 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sopann

Sopann Niet meer actief

Wat mooi!! En wat een schatje zeg :)

2. Essje

Essje Fanatiek lid

9 feb 2011
    2.177
    372
    83
    Vrouw
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Dankjewel! Ja het is echt een heel lief binky!

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Wat leuk dit topic! Mijn man en ik hebben besloten volgend jaar voor een derde kindje te gaan, dus ik kan ook een babyuitzet gaan maken :) ben vandaag begonnen aan slofjes, en ik ga ook een deken maken. Ik haal mijn patronen van www.ravelry.com

4. cilek

cilek Bekend lid

28 apr 2010
    560
    0
    0
    NULL
    arnhem
    ik heb een vraag
    hoe verbind je de granny squares aan elkaar

5. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    wat leuke dekens weer! (en schattige modellen!)

je kunt op youtube verschillende tutorials vinden over het verbinden van granny squares. er zijn meerdere mogelijkheden.

6. an85

an85 Lid

9 mei 2012
    78
    0
    0
    Ff een vraagje! Ik ben voor het eerst in myn leven begonnen met haken, haha. Ik wil proberen een dekentje te maken met allemaal losse vierkantjes. Maar eerst maar eens zien dat ik er 1 af kryg. Ik ben dus begonnen met die losse steken en toen van die vaste steken waar ik nou dat vierkantje mee wil maken. Maar myn lapje trekt scheef zeg maar, het lykt nou net zo'n vorm van een banaan. Het lykt er ook op dat dat wel weer weg trekt, maar is dat altyd zo? Of doe ik iets niet goed?

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    misschien haak je te strak??
    En als je keert doe je dan de juiste laatste steek pakken?

8. an85

an85 Lid

9 mei 2012
    78
    0
    0
    Haha dat weet ik niet. Maar ik moet toch strak haken?
    En met draaien, weet ik niet precies welke steek ik moet pakken. Maar dat kan best dat ik de verkeerde dan pak.

9. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    nee je moet niet strak haken hoor. Vooral als je nog nooit gehaakt hebt, heb je snel de neiging om de haaknaald te krampachtig vast te houden. Daardoor haak je al strakker dan de doorgewinterde haaksters ;)
    En als je dan ook nog eens gaat letten op dat je strak moet haken dan haak je dus bananen :p

Probeer de haaknaald zo losjes mogelijk vast te houden en geen strakke steken te maken.
    Bij het draaien, draai dan elke keer dezelfde kant op zo word de kanten gelijker.
    En probeer zo gelijkmatig mogelijk te haken. Maar dat is iets wat in het begin behoorlijk moeilijk is maar dat leer je in de loop van het haken.

Succes!!
    En bedenk : je moet het nog leren. De vierkantjes zullen in het begin zeker niet perfect worden. aldoende leert men ;)

10. an85

an85 Lid

9 mei 2012
    78
    0
    0
    mamzie bedankt! Ik doe myn best. :) maar als je myn werkje ziet, losse stukken en dan weer strakke stukken. En soms heb ik een stukje overgeslagen haha. Ach ja, word het inidergeval geen saai werkje ;)

11. an85

an85 Lid

9 mei 2012
    78
    0
    0
    Heb eindelyk een vierkantje af, nou ja lykt erop. Maar hoe eindig ik nou voor ik het draad af knip? Want dan kan ik verder met myn volgende vierkant. Moet ik eindigen met een knoop? Of met zo'n lus?

12. Sopann

Sopann Niet meer actief

Haha, wat grappig :) Haakles op het forum ;)
    Ik krijg morgen les van.moeders aangezien ik een rand om mijn gebreide werk wil maken. Ben benieuwd!

13. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Je haalt de haaknaald uit de lus,je knipt de draad af en laat zo'n 10 cm eraan zitten. Dat draadje haal je door de lus en trekt aan. En klaar :)
    Later werk je de draad weg met een stopnaald.

14. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    Wauw wat een leuk topic met veel leuke resultaten al!
    Ook hier druk aan het haken. Even een vraagje: welke afmeting van de granny squares hebben jullie? En hoe groot wordt het dekentje dan?

15. juf85

juf85 Niet meer actief

ik denk dat het formaat afhangt van de dikte van de garen en de haaknaald.
    Ik doe het nu voor het eerst. Mijn vierkantjes zijn ca. 11 bij 11. Ik wil een sprei oid maken voor het ledikantje. Ik weet nog niet hoe groot hij wordt. Ik heb nu 6 vierkantjes op een rij (ik heb 6 varianten namelijk). Ik weet nog niet of dat breed genoeg is. Maar aan het eind ga ik er ook nog een sierrand omheen haken (als ik dat kan), dus dan wordt hij nog iets breder.
    Gewoon beginnen denk ik en je kunt er altijd weer extra bijhaken.

16. Sopann

Sopann Niet meer actief

Ik brei lappen die ik aan elkaar maak en hou hierbij 100x120 in gedachten :)

17. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    Mijn vierkantjes zijn 8x8cm en ik heb nu 9 vierkantjes bij 12; dus totaal 72x96cm. Dat moet denk ik wel genoeg zijn.
    Wil er ook 1 voor in de wandelwagen maken, die zal 40x56cm zijn (5x7 vierkantjes).

18. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Poeh meiden ik wou dat ik zo crea was.
    Ziet er te leuk uit!!!

Heb wel een mini haaknaald en breinaalden maar dit kan ik nooit.

19. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Kimmeding, ik kon al wel haken en breien, het meeste mijzelf aangeleerd. Met youtube filmpjes kom je heel ver. Op de site van garnstudio staan ook duidelijke filmpjes.

Pff ben nu aan het breien met vrij dun garen en breinaald 3, 144 steken, tjeempie dat gaat langzaam! En ik kan best redelijk doorbreien hoor maar ben benieuwd of ik dit af ga krijgen voordat de kleine er is, gezien ik alleen af en toe savonds een stukje doe.
    Het wordt een wiegdekentje van baby-merino.

20. juf85

juf85 Niet meer actief

Ik kan ook pas een paar weken haken hoor!
    En ik ben ook nog links, dus ik heb op youtube l inkshandige filmpjes gezocht (in het engels). En zo heb ik leren haken ( ook leren breien overigens, maar daar krijg ik meteen zere polsen van. Haken houd ik iets langer vol).
    Ik heb 2 dieren gehaakt en nu dus een deken. Tussendoor heb ik ook nog een onderzettertje gehaakt.
    In het begin is het best lastig en haal je wel eens weer iets uit elkaar, maar het gaat nu redelijk snel, had ik niet verwacht.

Deel Deze Pagina