Hoi, Ik ben morgen 19 weken zwanger en al een tijdje aan het nadenken of ik deze zwangerschap een cursus wil gaan volgen of niet. Voor de gym, puf oefeningen of informatie hoef ik het niet te doen want bij mijn dochter hebben we de cursus 'samen bevallen' gevolgd en behalve dat het wel gezellig was en sommige informatie ook wel interessant was, heb ik er niet veel aan gehad. Maar ik merk nu dat ik ontzettend weinig met de zwangerschap bezig ben doordat ik er nog een kleine heb rondlopen. Ik vergeet gewoon steeds dat ik zwanger ben en dat vind ik erg jammer want bij mijn dochter heb ik het juist als iets bijzonders ervaren en erg genoten. Nou kwam ik terecht bij haptonomie. Op zich spreekt me dat wel aan omdat je daarbij echt contact zoekt met je kindje. Ook dat de partner mee kan vind ik wel belangrijk want mijn man wil er graag bij betrokken worden. Bij de bevalling van mijn dochter heb ik er 54 uur over gedaan. 48 uur na de gebroken vliezen is ze pas geboren. Ik kon heel moeilijk met de pijn om gaan en denk zelf dat dat de reden was waarom de weeën niet voor ontsluiting zorgden. Misschien leer ik dit ook als ik een cursus haptonomie volg? Maar nou mijn vraag, zou de cursus haptonomie wat voor ons zijn? Iemand hier er ervaring mee en Zou je kunnen vertellen hoe het zo'n beetje gaat? Groetjes, Chanti
Wij hebben de cursus gedaan.. we hebben voor de cursus haptonomie gekozen omdat het samen puffen op de grond niks voor ons is..en je doormiddel van haptonomie je man ook contact krijgt met de baby. 1 punt..je moet we een beetje tegen t zweverige kunnen (niet dat het continu dat is hoor) ze geeft door middel van voelen (ook praten) aan wat je kindje wel of niet prettig vind. Onze cursus bestaat nog uit 1x..dat zal zijn na de bevalling Voor het stukje weeën/bevallen heeft ze veel tips gegeven over wat het fijnste is voor mij en de baby..en hoe mijn man er t beste voor kan zorgen dat de pijn verlicht word. voor nu ben ik tevreden over de cursus..maar ik zou hem niet iedereen aan raden (ligt ook wel aan de vrouw van de cursus) en denk dat als er ooit een 2e zwangerschap mag komen wij niet weer voor haptonomie zouden kiezen..(maar ook niet voor een pufcursus) haptonomie word helemaal vergoed door onze zorgverzekering..
Wij zijn nu bezig. 3 x geweest en nog 3 x te gaan (2 x voor bevalling en 1 x erna). Ben allergisch voor 'zweefteef'-gedoe. Dat ook aangegeven aan de mevrouw. En dat bevalt echt héél fijn. Geleerd om met Uk te spelen, haar anders in mijn buik te leggen zodat ze ik het meest vrij kan bewegen, mijn vriend leert hoe hij mij kan ondersteunen (nu en tijdens bevalling), en ik leer hoe ik bevalling zo vlot mogelijk kan laten verlopen. Ook neemt ze geboorteplan met ons door.
Wij hebben net de eerste 'proefles' gehad. Eigenlijk was mijn vriend er niet zo voor hij was bang dat het te zweverig zou zijn. Ik wilde hem vooral meer bij de zwangerschap betrekken. Het zweverige viel reuze mee en m'n vriend vond het ook erg leuk ! We gaan dus waarschijnlijk wel door.
Wij hebben bij onze tweede zwangerschaps haptonomie gedaan. Inderdaad zweverig maar is ons goed bevallen. Wij vonden het fijn op een hele intieme manier samen met ons kindje bezig te zijn. Heel leuk te zien hoe ze op de aanraking van mijn man reageerde. Daarnaast kan je de haptonomie na de bevalling ook nog toepassen. Bij mijn dochter werkt dat goed ( nog steeds).
Ik ben ook erg nieuwsgierig naar zwangerschapshaptonomie, omdat ik er eerder al goede dingen over gehoord heb. Het lijkt mij daarnaast fijn om m'n man er actief bij te betrekken. Ik twijfel echter wel omdat ik best last van m'n rug en bekken heb en me afvraag of het dan niet beter is om bv te kiezen voor zwangerschapsyoga, om aandacht te hebben voor houding en het versterken van spieren. Kan iemand mij hierin adviseren, eventueel op eigen ervaring? En is het ook fijn bij een eerste kindje en je dus nog helemaal niet weet wat je kunt verwachten bij de bevalling? Mijn zwangerschap is nog heel pril hoor (kleine 5 weken), maar ik vind het leuk om er over na te denken.
Ik las vandaag toevallig iets over mensendieck. Dat is gericht op je houding enzo. Misschien dat wat voor jou?
Haptonomie spreekt me nog steeds aan nadat ik jullie reacties gelezen heb. Alleen blijkt dat de verzekering maar max. 200,- vergoed. En de lessen zijn behoorlijk duur dus zou ik nog veel zelf bij moeten betalen.. Gaat em helaas niet meer worden denk ik 😦