Wie heeft ervaring met 5 jaar of meer leeftijdsverschil tussen kinderen?

Discussion in 'Zwanger worden' started by Kimmetjuh90, Jan 20, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

Dec 14, 2017
    17,008
    9,931
    113
    Female
    Postbezorgster
    Ja dat wilde ik ook idd pas na 12 weken :) en haar zoveel mogelijk erbij betrekken (wat ze zelf wel.en niet zou willen)

2. Jennifer85

Jennifer85 Actief lid

Mar 7, 2011
    405
    45
    28
    @Kimmetjuh90 ik heb precies hetzelfde.. toen wij begonnen dacht ik nu ben ik snel zwanger en zit er gelukkig nog niet zo’n heel groot verschil tussen. Inmiddels al met ICSI poging 4 bezig en nu probeer ik het los te laten. Ze word al bijna 6.. als ze begint over een baby dan zeg ik dat we ons best ervoor gaan doen, omdat het idd wel erg leuk zou zijn. We proberen er niet teveel over te zeggen, het is voor ons al zwaar en ik wil niet dat er bij haar ook gedachtes in dr hoofd erover gaan spelen

3. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

Dec 14, 2017
    17,008
    9,931
    113
    Female
    Postbezorgster
    Ja idd dat zeg ik ook.. vanavond tijdens t eten begon ze weer erover toevallig.. ze zei; mam ik wil echt graag een broertje of zusje hier, bij jullie, niet bij papa..
    Nou echt ik moet steeds meer moeite doen om niet in huilen uit te barsten.. :(

4. nvbr

nvbr Bekend lid

Feb 4, 2014
    901
    578
    93
    Dat zeggen wij ook inderdaad. Die vraag is er 'gelukkig' al even niet meer geweest, maar als die komt, zeggen we dat wij ook graag een baby'tje willen en dat we ons best doen, maar dat dat niet vanzelf gebeurt.

5. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

Apr 5, 2017
    4,847
    2,845
    113
    Mijn dochter word eind april 9, begin juli mag ze eindelijk haar zusje vast houden
    Ze moest huilen toen ze hoorde dat ze grote zus werd en is ook mee gegaan naar 2 echo's.
    Ze zegt zelf dat ze niet kan wachten om met dr zusje te knuffelen en mee te helpen. Ben heel benieuwd hoe het gaat maar mijn dochter kennende gaat het helemaal goedkomen en word ze de allerbeste grote zus.

Kimmetjuh90 and nvbr like this.
  6. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

Jun 20, 2014
    295
    60
    28
    Mijn dochter werd (half)zus toen ze 7 was. Haar vader met een nieuwe vriendin kregen een kindje. Mijn dochter is er zo gek mee... Vanaf het moment dat ze hoorde dat ze zwanger was, was papa wel stukken minder belangrijk. Het ging alleen om haar zusje ;)
    Ze ziet haar ieder weekend en het gaat heel erg leuk. Ondanks het leeftijdsverschil 'spelen' ze veel samen. In het begin wel een periode gehad dat ze wat jaloers was, omdat zij bv eerder naar bed moest dan de baby.

7. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

Jun 20, 2014
    295
    60
    28
    Over het algemeen denk ik trouwens dat je met het hele zwanger worden je kind(eren) zo weinig mogelijk moet betrekken..
    Ik heb altijd heel duidelijk tegen mijn dochter gezegd 'die komt er niet'. Dat vond ze jammer, maar door de duidelijkheid kon ze zich er wel bij neerleggen en dus niet steeds om vragen en verdrietig om zijn, hoop houden. Heeft ze wel een periode gehad, rond 5/6 jaar, dat ze er regelmatig naar vroeg.

Er zijn perioden geweest dat ik zelf twijfelde.. heel misschien..? Maar naar haar ben ik altijd duidelijk geweest. Ik zit nu ook weer op zo'n twijfelpunt, maar daar ga ik haar écht niet mee belasten.

Wat heeft ze daar aan? In ons geval was dat niet goed geweest in ieder geval..

In mijn omgeving wel gezien dat ze het een kind van een jaar of 5 vertelden bij 8 wkn zwangerschap. Ik kan me goed situaties indenken dat je er echt niet omheen kunt, maar dat was in dit geval niet. Moeder kreeg een miskraam, en dochter heeft daar echt nog lang last van gehad.

8. Doobie

Doobie Actief lid

Sep 17, 2008
    422
    110
    43
    Female
    Leerkracht
    Betuwe
    Mijn zoon is 7 en vraagt al vanaf zijn 2e jaar om een broertje/zusje. Helaas gaat het bij ons ook niet vanzelf (bij deze dan), dus dat heeft de nodige voeten in de aarde gehad.
    Toen we vorig jaar geen oppas konden regelen voor mijn zh-bezoek, is hij mee geweest. Onze fertiliteitsarts vond het geweldig. Heeft hem van alles uitgelegd, hij mocht door de microscoop kijken en mocht meekijken op het scherm en zoeken naar de eitjes.

Inmiddels krijg ik maandag mijn 1e echo voor deze zwangerschap, waarbij we er niet onderuit komen dat hij mee moet. We hebben afgesproken dat hij in de wachtkamer blijft spelen als ik naar binnen ga. Mochten we een kloppend hartje zien, dan halen we hem erbij en mag hij ook even komen kijken. Hij zit in zo'n fase waarbij 'geheimpjes' geweldig zijn, dus ik hoop dat dat wel goed komt :)

nizzie86 likes this.
  9. nvbr

nvbr Bekend lid

Feb 4, 2014
    901
    578
    93
    Gefeliciteerd met je zwangerschap! Jullie dus ook al zo'n lange tijd bezig geweest... Fijn dat het nu toch is gelukt! Ik hoop op een kloppend hartje voor jullie. Mijn zoontje vraagt er dus gelukkig niet meer vaak naar en wat voor mij ook scheelt: hij heeft een paar fijne vriendjes. Waar ik een paar jr geleden bang was voor 'eenzaamheid', heb ik dat nu niet meer als de tweede er niet komt... Heel iets anders dan er wel/niet over praten, maar dat was voor mij een grotere zorg.

Doobie likes this.
  10. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,823
    9,335
    113
    Gelderland
    Mijn kinderen zijn 6 en 8. Toen mijn man eindelijk dezelfde wens deelde was het een van de eerste dingen die ik vroeg. Hoe hij er tegen aan kijkt dat er meer leeftijdsverschil is. Mij maakt het niet zoveel uit, al twijfelde ik soms daardoor wel. Mijn man stelde me gerust. Kinderen dicht op elkaar geeft geen garantie dat ze ook daardwerkelijk goed met elkaar om kunnen blijven gaan de rest van hun leven. Op latere leeftijd is het leeftijdsverschil niet meer zo aanwezig en groot als dat misschien nu lijkt.

11. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

Dec 14, 2017
    17,008
    9,931
    113
    Female
    Postbezorgster
    Bedankt dames,
    Heb hier echt wat aan, misschien toch nog een keer met vriendlief praten of t niet beter is haar iets meer te vertellen.. :)
    @Doobie gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoop op een kloppend hartje ❤

Doobie likes this.
  12. Mammaaa

Mammaaa Fanatiek lid

May 5, 2015
    1,084
    694
    113
    Zo fijn om de reacties te lezen dat het ook leuk is met ouder kindje en baby. (Even de mmm verhalen enz weggelaten die zijn natuurlijk niet tof!)

Hier nu een jaar bezig. Mij bekruipt altijd het gevoel dat als onze dochter straks 6 is dan is het klaar ofzo.. dan vind ik haar te "oud" ofzo.. Geen idee waar dit gevoel vandaan komt hoor en misschien ook wel raar?

Maarja! Hier hopen we enorm op een broertje/zusje.
    Dochterlief wilt heel graag een broertje/zusje

Het liefst een grote broer en een baby zusje maar dat gaat hem sowieso niet worden haha
    Dochterlief weet niet dat we ermee bezig zijn. Door school vraagt ze nu wel vaak of er een baby komt (halve klas zwanger of met zusjes/broertjes)

13. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Ik hoop dat nog mee te maken ja. Onze meiden zijn al 8 en 7, dus bij een derde zou het verschil behoorlijk zijn. Dat lijkt me echter ook juist heel leuk, ze maken het heel bewust mee dan.

14. Jairy0811

Jairy0811 Fanatiek lid

Sep 19, 2016
    2,217
    1,383
    113
    Mijn oudste twee zijn 9 en 6 jaar, beiden uit een eerdere relatie, en hun kleine broertje is nu 2 maandjes. Bij het zwanger worden zelf heb ik ze niet betrokken, dat ging best soepel en snel, maar ze wisten wel al vroeg dat ik zwanger was bij de eerste keer. Helaas werd dit een MA, waarop ik ze beide toen ook heb moeten vertellen dat het niet goed was gegaan. Dat was geloof ik een van de moeilijkste dingen die ik heb moeten doen en meteen de reden geweest om het niet meer zo vroeg te vertellen (ze wisten het met 6 weken al). Bij ons ventje nu wisten ze het nog rond 9 weken, maar dat kwam deels doordat de oudste al gauw in de gaten had dat er iets was.

Qua leeftijdsverschil vind ik het eigenlijk best fijn. De oudste twee snappen veel, waardoor ik ze veel dingen kan uitleggen en ze helpen graag, waarbij ze alles (zwangerschap, etc.) ook veel bewuster meemaken.

15. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Ik ben nu weer zwanger na 2 miskramen. We zouden dit echt met geen mogelijkheid voor onze dochter (bijna 5) geheim kunnen houden, dus na een paar weken hebben we het haar verteld. Ook van de miskramen weet ze, want we vonden het belangrijk dat ze zich niet zou hoeven afvragen waarom mama en papa zo verdrietig waren. Natuurlijk heeft ze dit allemaal moeten verwerken en dat is hier en daar soms best pittig geweest. Maar ze is er als persoon erg van gegroeid en van haar veerkracht en optimisme kunnen wij nog wat leren!

Wij zijn dus meer van het delen met elkaar en het samen beleven van iets, en we hebben daar tot nu toe geen spijt van gehad.

16. Springboon

Springboon VIP lid

Oct 9, 2006
    8,278
    1,834
    113
    Female
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    mijn kinderen zullen 11,8 en 6 zijn als hun broertje/zusje komt..
    en ze vinden het vooral erg leuk.
    ze weten van mijn mk, want ik lag continu te spugen enz. en dat bleef niet onopgemerkt, en was huiverig voor hun reactie dat ik ronde later alweer zwanger bleek..

Ik ben nu 9 weken, en heb al paar keer bloedverlies gehad, maar dankzij de kids kan ik het beter relativeren.. hey mama je hebt geen buikpijn nu dus de baby zit echt wel goed hoor..
    Zo lief hun reacties en betrokkenheid, en zeker na een echo zijn ze zo trots..

helaas nu al ruim 1,5 week ziek (geveld door de griep en icm zwangerschap geen pretje ivm uitdroging), maar ze helpen me flink mee..
    ze zijn stiekem trots dat ze een geheimpje met mij en vl hebben en merken aan mij echt wel dat er veranderingen plaats vinden (buik begint te groeien enz.)..

Wellicht hoge leeftijd ertussen, maar wat een ander ervan vind leg ik naast me neer.. zeker omdat we commetaar zullen krijgen over onze geplande zwangerschap (na mijn scheiding bij mijn vl gekomen en gaat heel erg goed)

17. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

Dec 14, 2017
    17,008
    9,931
    113
    Female
    Postbezorgster
    Oh wauw wat mooi om te horen!
    Mijn dochter wil nog steeds een broertje of zusje dus dat zit gelukkig goed:) alleen wil t niet lukken helaas..

Springboon likes this.
  18. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,257
    6,154
    113
    Ik hoop voor je dat er snel duidelijkheid komt en je snel verder kan met het traject, op naar een mooi broertje/zusje voor je dochter!

Hier zit tussen de oudste en de jongste ruim 9 jaar. Nou hij is helemaal gek met zijn kleine broertje. Knuffelen, gek doen, troosten, mij helpen met de verzorging. :)
    Tussen de oudste 2 zit net 2 jaar, maar die vechten elkaar nog steeds de tent uit. Kleiner leeftijdsverschil is echt geen garantie op een betere band. ;)

Kimmetjuh90 and Thea23 like this.
  19. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

Oct 7, 2011
    4,433
    1,123
    113
    ZZp er
    leeftijdverschil zou hier zijn
    15 jaar, 8 jaar(bijna) ,6 jaar(bijna)
    Heerlijk!
    vooral de ouste vind het geweldig die zit nu al , mam als je net bevallen ben ga ik er snachts wel met je mee uit hoor voor het flesje;) of ik ga wel alleen ofzo .

20. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

Oct 7, 2011
    4,433
    1,123
    113
    ZZp er
    Hier mijn zoon van 7 en dochter van 5 hebben echt ook een haat liefde verhouding
    hun band is wel sterk ( o wee als je aan broertje of zusje komt) maar tegen elkaar pffff this nog een wonder dat ze elkaar nog niet vermoord hebben hahahahha.

Eppo82 likes this.

Share This Page