zwangerschapsdiabetes ontdekt bij 37wk geschrokken/gevolg baby

Discussion in 'Gezondheid' started by Buurvrouw31, Oct 25, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

Oct 4, 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Ik krijg zojuist bericht dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Ben 37wk4dg zwanger. Het komt me heel rauw op mijn dak vallen. Enige symptoom was teveel vruchtwater. Ik dacht dat de suikertest even een routine was maar dat er niets uit zou komen.

Nu voel ik me verdrietig en schuldig. Hier loop ik mogelijk al vele weken mee rond en al die tijd heb ik lekker gegeten waar ik zin in had en daarmee de baby mogelijk schade aangebracht. Ik ben heel slank van mezelf en heb blijkbaar naïef gedacht dat dit niet iets zou zijn dat mij zou overkomen.

Ik moet nu elke dag voor ctg komen in het ziekenhuis en ik mag me zondag melden om te worden ingeleid. Dat geeft mij het gevoel dat dit toch een hele serieuze complicatie is. Ik maak me zorgen, heb de gynaecoloog 5 minuten aan de telefoon gehad en zit vol vragen..

Zijn er meer vrouwen waarbij dit pas laat werd ontdekt en hoe liep het af met bevalling, baby en jouzelf?

Oja ik het met 30 weken nog een pret echo gedaan. Vruchtwater was toen prima en de baby lag 5 dagen voor op groei. Vreemd toch? Zou het daarna zijn ontstaan?

2. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

bij onze eerste was ik 32 weken toen we erachter kwamen, vanaf dat moment moest ik om de dag komen voor ctg 2 keer per week controle en vanav 34 weken zelfs iedere dag voor ctg. onze zoon had er vreselijke last van liep niet veel voor op groei en uiteindelijk ben ik bij 36 weken en 4 dagen ingeleid hij is geboren bij 36 weken en 6 dagen en had het heel erg slecht, nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn suiker ook niet meer onder controle is gekomen ik moest direct veel insuline spuiten en t werd niet stabiel. Ik ben uiteindelijk bevallen met een spoed ks en onze zoon ging niet goed dit kwam door het niet onder controle krijgen van de suiker. hij heeft 2 dagen op de ic gelegen en 4 dagen een glucose infuus gehad veel afgevallen(vocht) maar na 6 dagen waren we thuis

Bij onze dochter was het al vroeg ontdekt en waren we met 2 dagen na ks thuis zij heeft nooit ergens last van gehad behalve dat zij met uiterlijk 38 weken gehaald moest worden langer mocht niet bij mijn dochter heb ik de placenta gezien die was al helemaal aan het verkleuren dit schijnt door de diabetes te komen.

1 tip heb je vragen bel en maak een extra afspraak en stel ze.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou even bellen om do of vr je gyn nog even te spreken. Schuldig voelen hoeft natuurlijk helemaal niet want je wist het niet! Maar met 5 minuutjes aan de telefoon zou ik het zelf niet aandurven hoor als gyn, even een normale afspraak maken.

4. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Aug 17, 2014
    1,245
    413
    83
    Female
    Bij mijn Iieve zoontje en dito man
    Ach arme jij, wat een schrik! Ik ben 27 weken zwanger en ik heb vrijdag gehoord dat ik zw diabetes heb, ik heb ook lekker gesnoept de afgelopen weken en voelde me in eerste instantie echt heel schuldig. Maar de vlos en mijn oma hebben me dat uit mijn hoofd gepraat. De vlos zei letterlijk: "Denk je nu echt dat jij de enige vrouw bent die tijdens de zwangerschap zich lekker overgeeft aan chocolade, koekjes of een bak ijs? Een gezond lichaam kan daar gewoon tegen, alleen in jouw geval beent je alvleesklier het niet bij. Dat kon jij niet weten." Ik ben net als jij slank en val, op 35+ na, in geen enkele risicogroep. En toch heb ik het.

Ik ben op echo geweest en mijn kindje zit aan de bovenkant van de curve qua buikomtrek, maar nog wel erbinnen. Pas volgende week mag ik naar de diëtiste en de internist. Ik heb zelf een metertje thuis en ben maar zelf aan het meten geslagen. Zojuist weer 8 gemeten (uurtje na tussendoortje) en dus te hoog en ja dan baal ik en voel ik me verdrietig. Ik ben ook bang als ik dat verhaal lees met die verkleurende placenta, gebeurt dat ook als het stabiel is? Volgens de vlos is niet te achterhalen wanneer iemand zw diabetes kreeg, ik ben in week 16 getest en toen had ik het niet (hoewel wel één uitschieter op de random prik) en in week 26 dus wel. TO ik zou als ik jou was gewoon de gyn bellen en voel je ajb niet schuldig!

5. vertelikniet

De verkleurde placenta was dus bij mijn dochter waar ik maar heel beperkt last heb gehad toen hebben ze het al wel bij 15 weken geconstateerd de gyn ze er goed op zeg maar. Vervolgens heb ik het tot het 3e trimester gered zonder medicatie Als dit mogelijk was en het was een minimale uitschieter dan mocht ik metformine tabletten starten maar dat mocht alleen in de laatste fase, dit heb ik dus gelukkig gered maar ik viel nog steeds in de risico groep. Mijn gyn wees erop dat bij zwangerschap de placenta sneller achteruit kan gaan en dat 1 van de redenen is dat ze echt de 38 weken aanhouden. Dit is inmiddels al wel 3 jaar terug bijna dus ook dat kan bijgedraaid zijn.

Echt ik zou heel veel dingen duidelijk willen hebben als ik jou was, hoe is het beleid mij overviel het enorm bij de oudste.
    Tijdens de bevalling kreeg ik te horen ik mocht geen bv geven(achterhaald maar eerder bijvoeding nodig)
    Bijvoorbeeld dat mijn zoontje naar de kinderafdeling moest iedere paar uur geprikt moest worden, waarschijnlijk een infuus moest dat hoorde ik allemaal op het laatste moment.

Probeer dat helder te hebben en stel jezelf er iets meer op in.

Bij mijn dochter was het allemaal wel anders haar eerste controle was al super dus ze moest wel 24 uur gecontroleerd worden maar geen infuus, borstvoeding kwam niet gelijk op gang dus wel bijvoeding moeten geven. Het kan echt alle kanten op meiden Maar echt mijn tip is probeer de dingen die je duidelijk kan hebben duidelijk te krijgen alvast. Succes

6. Steph80

Steph80 Bekend lid

Apr 26, 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Bij mij kwamen ze er bij de eerste ook laat achter: bij 35 weken ofzo. Ik moest meteen naar de gynaecoloog, diëtist en diabetesverpleegkundige. Die waren allemaal heel aardig en rustig, ik moest me aan een dieet houden (was goed te doen) en elke dag naar het ziekenhuis voor een CTG. Bij 40 weken ben ik ingeleid en bevallen van een gezonde dochter van 3900 gram en 49 cm. Eigenlijk zouden we 24 uur moeten blijven, maar we mochten na zo'n 18 uur naar huis en heeft voor ons geen verdere gevolgen gehad.
    Nu weer zwanger, even zwaar, 3 jaar ouder en geen zwangerschapsdiabetes, wel een groot kindje.
    Je hoeft je niet schuldig te voelen hoor, je wist het niet en misschien valt het allemaal heel erg mee. Hoe hoog was je bloedsuikerspiegel 2 uur na het suikerdrankje?

7. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

Oct 4, 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Bedankt voor jullie reacties!

Mijn nuchtere waarde was 4.4 en 2 uur na het drankje was het 9. Ik heb zelf ook een prikker in huis en nu was het twee uur na de avondmaaltijd bijvoorbeeld maar 3.9. Dus heel laag.

Vooral het niet weten wat de consequenties zijn voor de baby vind ik naar. Dat is nu dus afwachten tot na de bevalling. Ik heb vanmorgen wel een uitgebreid gesprek met verloskundige in het ziekenhuis gehad en ben nu een stuk wijzer over hoe verder. Na de geboorte wordt de suikerspiegel van de baby over een periode van 6 uur 3 x geprikt en zo nodig worden maatregelen getroffen.

Verder vind ik het een hele grote omschakeling dat ik nu ineens word ingeleid en moet ik weer even het vertrouwen krijgen dat de bevalling goedkomt. Ze schatten de baby, meisje, nu op 3600 gram. Wel wat groter dus dan een gemiddeld meisje van bijna 38 weken.

Maken jullie je niet ook zorgen om je eigen gezondheid na de bevalling? Als ik lees dat de kans 50% is dat je blijvend diabetes ontwikkelt word ik daar ook niet blij van. Meteen op diabetes dieet blijven dan na de bevalling?

8. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Aug 17, 2014
    1,245
    413
    83
    Female
    Bij mijn Iieve zoontje en dito man
    Volgens mij is zw diabetes meestal meteen weg na de bevallng toch? Je hebt 50% kans dat je in de komende 10 à 15 jaar diabetes ontwikkelt volgens mij, dat wel. Om eerlijk te zijn ben ik daar (nog) niet zo bang voor. Een beetje kop-in-het-zanderig misschien maar ik heb zoiets van, meer dan op mijn lijn letten en goed bewegen straks kan ik niet doen, ik ga vooralsnog niet de rest van m'n leven koolhydraten tellen... gedurende de zwangerschap is een ander verhaal uiteraard, dat gaat om de gezondheid van mijn kindje, maar daarna wil ik toch weer gaan eten wat ik deed en als ik t.z.t. diabetes zou krijgen dan zien we dan wel weer hoe zich dat ontwikkelt en wat er aan te doen is.

9. vertelikniet

Inderdaad de kans dat je het ontwikkelt maar meestal is het direct verdwenen beide keren moest ik direct gaan prikken toen ik van de ok kwam en mijn waardes zijn nooit meer hoog geweest.

10. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

Sep 1, 2016
    878
    65
    28
    #10 Lovelive3, Oct 30, 2016
    Last edited: Oct 30, 2016
    je wist het toch niet.. dan kun je er niets aan doen. Hoe rot ook.
    Ik heb wel te horen gekregen dat er een vermoeden was, daarna vaak geprikt en uiteindelijk bleek het eerst wel en later niet zo te zijn :(. Wel was mijn zoon veel te zwaar bij zijn zwangerschapsduur en werd te oud ingeschat. Hij werd met bijna 28 weken geboren en werd geschat op 29-31 weken door zijn gewicht. Hierdoor kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ik echt geen zwangerschapsdiatbetes gehad heb. Ik hoorde ook pas een jaar later dat hij met 27+6 geboren was, nadat er echofotos bestudeerd waren bleek dit toch echt zo te zijn. Doordat hij op de ic lag werd hij goed in de gaten gehouden na zijn geboorte.
    ik voelde me ook schuldig omdat ik tijdens de zwangerschap veel optimel gedronken had waar zoetstoffen in zaten en later was er een vermoeden (las ik op internet) dat zoetstof een vroeggeboorte veroorzaken kan. Toch werden zijn broertjes met exact hetzelfde aantal weken geboren na een zwangerschap zonder zoetstoffen.
    Mijn man zegt altijd: Achteraf kijk je een koe in zijn kont..
    Sterkte met de laatste loodjes

11. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

Oct 4, 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Dankjewel! De baby wordt nu op 3600 gram geschat bij 38 weken (meisje). Wel wat te zwaar dus. Ik ben vanmiddag in het zh opgenomen en wordt morgen ingeleid zodat ze niet nog meer last heeft van mijn zw suiker. Spannend dus.

12. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

Sep 1, 2016
    878
    65
    28
    Heel veel succes!!

13. Adya

Adya Actief lid

Apr 25, 2016
    271
    0