wie heeft ervaring met bedrijf ista? verschikkelijk geschokken!

Discussie in 'De lounge' gestart door emje, 4 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja maar die ista kun je gewoon niet voor kiezen, dat is het hele probleem. Ik heb voor elec en kookgas gewoon eneco en de blokverwarming in dit hele complex word gemeten door ista, je kunt hiermee niet wisselen van aanbieder.
    Een thermostaat heb ik niet.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik neem aan dat het bij jullie dus om stadsverwarming gaat? Vrienden van ons hadden dat ook en ook altijd gedonder ermee. Het is leuk bedacht maar werkt gewoon niet goed.

3. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    Je kan inderdaad niet overstappen met Ista. Zij werken (zij lezen de meters uit) voor je warmte leverancier en die is niet vrij om over te stappen. Je zit er dus gewoon aan vast.
    Officieel roepen alle energiemaatschappijen dat blok of stadsverwarming niet duurder is dan een eigen ketel. Je moet namelijk niet alleen naar het gas vs warmte verbruik kijken maar ook het onderhoud en vervanging van een ketel meetellen. Maar echt van overtuigd ben ik hier niet van. Alleen je doet er zo weinig aan.

Als je van die losse meters op je verwarming (verdampingsmeters) hebt kan je ze zelf wel uitlezen door op het knopje te duwen (ze ziet dan vaak de datum waarop ze uitgelezen worden, de oude stand en de nieuwe stand). Door dan maandelijks de standen bij te houden kan je zien of de meters niet op lopen als je je verwarming niet aan hebt staan. Dit hebben wij ook een tijdje gedaan omdat we zo schrokken van de rekening. Als je dan het idee hebt dat het niet klopt kan je nieuwe meters aanvragen bij Ista (maar let op hier kunnen ze je ook zo 150 euro voor vragen)

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Nog een vraagje he.. onze verwarming doet het nu niet goed in de huiskamer. De verwarming is zo´n 4 meter lang maar omdat de druk en alles niet goed is in het gebouw werkt hij voor maar 30 cm. Die meter hangt in het midden en heb de verwarming nu wel aanstaan, hij loopt dan toch nu niet op hoop ik? (daar waar de meter hangt is het nu dus koud).

5. Nissy2

Nissy2 Actief lid

2 jul 2009
    142
    0
    0
    Wij hebben ook blokverwarming met verdampingsmeters en een hoge eindafrekening de eerste keer.
    We moesten zo'n 400 bijbetalen het eerste jaar!
    Het is zo dat de verdampingsmeters gaan verdampen bij 45 graden, maar volgens mij is dat lager, want in de zomer verdampen ze ook max. 2 streepjes en de verwarming bij ons in de keuken die het niet doet staat aan het eind van het jaar op 4 streepjes.
    Ik heb ze een keer gevraagd hoe het kan dat de verwarming in mijn keuken gewoon verbruikt terwijl hij het niet doet en hun antwoord was "ja, je kookt toch in de keuken!' waarop ik weer zei "ja, maar het wordt toch geen 45 graden bij een verwarming die naast een deur zit en nog ver gan het fornuis" en toen was het stil aan de andere kant en kreeg ik alleen maar te horen "tja, zoveel weet ik er ook niet over" :S
    Uiteindelijk hebben we besloten om in de winter maar 1 verwarming aan te doen en die maar op standje 3... trekken wel dikke kleding aan.
    Onze familie en vrienden kunnen er echt niet bijkomen, ze vinden het onmenselijk dat we in de winter geeneens normaal de verwarming aan kunnen doen en vinden het raar dat zij voor een hele 1 gezinswoning minder betalen dan wij voor een appartementje.

6. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon

Helpt ontluchten niet??

Wij hadden hetzelfde probleem,en hebben toen alle kachels in huis goed ontlucht,en het probleem was over.;)

7. MamaJess

MamaJess Niet meer actief

Jeetje wat een bedragen!! Dat is echt niet normaal. Wij betalen voor het gas (ook om op te koken) 90 euro per maand, en de verwarming in de woonkamer staan altijd aan (alleen niet in de zomer), net als de verwarming in de kamer van onze dochter. En we krijgen altijd geld terug!

Kun je de meters niet laten ijken?

8. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

:$ Ik schrik werkelijk van wat ik hier lees!!!! Dit moet toch collectief worden aangepakt?! Dit is toch absurd, pure oplichting! Als er zoveel mensen zoveel moeten betalen klopt het echt niet!

Wij wonen in een eens-gezinswoning ( wel nieuwbouw) en betalen voor gas én licht slechts €85,- ( Eneco) We kregen dit jaar weer bijna €100,- terug. En we zijn inderdaad geen grootgebruikers en hebben spaarlampen, maar we leven normaal als gezin. Dus ik schrik hier echt van! Ik zou zeggen, ga met z'n alle toch ergens klachten waar jullie gehoord worden! Succes!

9. emje

emje Niet meer actief

Wij zijn erg geschokken van de rekening. We moeten het ook binnen 5 werkdagen betalen!. Ik heb net opgebeld en verteld dat ik Dit echt niet in 1 keer kan betalen. Het was moeilijk maar ik heb nu wel voor elkaar dat het in termijnen mag.

We hebben de verwarming in de woonkamer nu ook uit. Dus nergens verwarming meer. Dan maar dikke trui. Wij hebben trouwens ook geen termostaat.

Klopt het echt dat als het warm is in een ruimte dat de meters Dan ook oplopen? Wij hebben namelijk in de keuken en badkamer geen raam of ventilatie (erg slecht). Maar als we koken, douchen of de wasdroger aanhebben word het in die ruimtes dus echt snikheet.

Ik hoop dat we snel kunnen verhuizen. Maar de wachtlijsten zijn hier 4 jaar!

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja dat kan dus niet hier.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja ik durf ook niks aan te zetten meer :(. Mijn zoontje ligt in de box met een romper met lange mouwen en een gewoon shirt + nog een dik vest, ook nog een maillot en spijkerbroekje. Afgelopen dagen is het dan niet zo heel koud dus kan ik dat vest wel uitlaten, maar wanneer het 10 graden is buiten en dat met enkel glas is gewoon niet meer normaal zo koud. Ben zo vreselijk kwaad op dat klotebedrijf maar wat moet je in hemelsnaam?

12. Knuf de Konijn

Knuf de Konijn Actief lid

19 jun 2009
    499
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een achterhaald systeem zeg.

Als ik het goed begrijp met zo'n warmte meter, wordt er dus aan de hand van de warmte in een bepaald gedeelte in de woning, dat gemeten wordt door de meter, de kosten berekend? En niet door het verbuik zelf?

Dat zou dus betekenen dat als je net als wij, de verwarming op het zuiden hebben staan en in een flatje in het midden hebt, waar het in de zomer makkelijk 40 graden kan worden door natuurlijke warmte een gigantische rekening hebt? Dus geen verwarming aan, maar alleen zonlicht en warmte van de woningen om je heen.

Terwijl je bovenburen de verwarming aan de noordkant heeft, op de 8e verdieping, de hele dag stoomt en verbruikt, een lagere rekening heeft? Omdat haar huis beter ingedeeld is en geen buren boven zich heeft?

Of zie ik dit verkeerd?

EDTIT: Onderburen naar bovenburen verandert,

13. chevenne

chevenne Fanatiek lid

17 mei 2009
    1.073
    0
    0
    Wij hebben dit probleem al jaren met Ista. Helaas.
    Wij wonen in een koopappartement van 70m2. Een woonkamer, 2 slaapkamers, keuken en badkamer. We werkten beide fulltime en waren amper thuis. We gebruikten alleen de kachel in de woonkamer en badkamer.

De eerste twee jaar hebben we giga rekeningen gehad. Ruim 1300 euro bij moeten betalen, terwijl we maandelijks al 50 euro voor stoken en 75 euro voor koken en elektra betaalden. Ons nieuwe maand bedrag werd 270 euro per maand!!
    We hebben overal aangeklopt, ook bij de VVE, maar niemand was thuis.

Ons stookgedrag hebben we nu dus zodanig aangepast, dat we de kachel in de woonkamer een half uurtje aanzetten, zodat het lekker warm is, dan snel weer uitdraaien. De deuren meteen achter je dichtdoen, als je de kamer verlaat. Afhankelijk van hoeveel we thuis zijn, herhalen we dit een paar keer per dag. In de keuken en slaapkamers stoken we niet. In de badkamer alleen als het heel koud is.
    Alsnog verstoken we voor ruim 800,- p.j. Ons maand bedrag is nu op 80,-, maar houd mijn hart vast. Daarnaast betalen we ook nog 85 euro voor koken en elektra.

Ik vind het zo oneerlijk. Mensen in eengezinswoning, met een thermostaat betalen tussen de 100 en 150 euro p.m. voor elektra, koken en stoken en krijgen vaak ook nog wat terug. Daar staat de verwarming veel vaker aan en is de oppervlakte, die verwarmt moet worden ook veel groter.

We worden ergens flink genaaid, maar ik heb zo langzamerhand geen idee meer waar je moet aankloppen, want je wordt toch met een kluitje in het riet gestuurd.

14. Nissy2

Nissy2 Actief lid

2 jul 2009
    142
    0
    0
    Klopt inderdaad.
    Ons app. is in de vorm van een 5-hoek en de punt staat op het zuiden, rondom is alles van glas... je kan dus wel raden wat er in de zomer gebeurt :p
    Onze buren aan de noord kant hebben 3 kamers meer en betalen nog minder dan dat wij doen.

15. Nissy2

Nissy2 Actief lid

2 jul 2009
    142
    0
    0
    Bij ons zit de huurdersvereniging erachter.
    Het zijn grotendeels allemaal bejaarde mensen die hier al 40 jaar wonen en dat ooit zo besloten hebben.
    De jongere mensen wonen hier alleen als starter en gaan daarna weer snel weg waardoor er weinig inspraak van nieuwe bewoners is hier.
    Denk dat de oudere bewoners ook geen idee hebben van het feit dat ze door dit systeem hun hele leven al teveel hebben betaald, maargoed.

Radar kon vorig jaar ook niks eraan doen, er waren zelfs mensen met rekeningen van 2500 euro wat ze bij moesten betalen, maar ista werkt helemaal niet mee en zegt gewoon dat het aan de gasprijzen ligt, die zijn namelijk omhoog gegaan volgens hun.

16. chevenne

chevenne Fanatiek lid

17 mei 2009
    1.073
    0
    0
    Ik zal eens even een oude rekening erbij pakken....

17. chevenne

chevenne Fanatiek lid

17 mei 2009
    1.073
    0
    0
    Waar ik een beetje mee zit, zijn de vaste kosten. Volgens de site van de Ista zijn dit:
    vastrecht, administratiekosten, elektriciteitsverbruik van de c.v. installatie en de afschrijving van de warmtemeetapparatuur.

Maar wij hebben een koopwoning, dus het elektriciteitsverbruik van de cv wordt al door onze vve bijdrage betaald. Alsmede de installatie en afschrijving van de warmtemeetapparatuur.
    Het vastrecht betalen we volgens mij allemaal afzonderlijk en de administratiekosten worden al apart op de nota vermeld.
    Toch bestaat 35% van het bedrag uit deze vaste kosten.

18. emje

emje Niet meer actief

als we dit hadden geweten hadden we nooit dit appartementje geaccepteerd.

helaas heeft het bij ons ook geen zin om de verwarming in de huiskamer maar een half uurtje aan te zetten omdat het dan nog heel erg koud is. de woningbouw heeft namelijk ooit 2 muren weggehaald. waardoor de balkondeur en voordeur uitkomen in de woonkamer. en die deuren tochten verschikkelijk :(

dit hebben we ook al is aangekaart bij de woningbouw maar die zegt dat er niks aan te doen is en het mag ook niet verandert worden want het is een aangepaste woning. alsof iemand in een rolstoel (zoals ik) geen deur kan openen.
    die kou is juist veel erger voor mijn gewrichten. mja wat doe je eraan.

we staan nu sinds maart op de wachtlijst voor een huur eensgezinswoning. maar helaas zijn de wachttijden gemiddeld 4 jaar!!

19. Knuf de Konijn

Knuf de Konijn Actief lid

19 jun 2009
    499
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ja zeg. Wat achterlijk. Blokverwarming vind ik al achterhaald, maar deze techniek slaat alles. Ik had er nog nooit van gehoord.

Kan niemand een eigen CV ketel kopen of leasen? Want volgens mij heb je dat er gelijk na 2 jaar uit. Of kan dat niet omdat zij netwerkbeheerders zijn?

20. emje

emje Niet meer actief

@knuf de konijn,

helaas is een cv ketel kopen of leasen niet mogelijk. we zijn helaas verplicht bij ista te blijven omdat de woningbouw daar een contract mee heeft en daar ook de meters van zijn. we hebben geen keuze daarin

Deel Deze Pagina