wie heeft ervaring met colonoscopie?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door prismeis, 22 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prismeis

prismeis Lid

1 okt 2007
    95
    0
    0
    hallo allemaal.

vrijdag heb ik een darm onderzoek.
    wat ik heeel erg rot vind.
    heeft iemand dit ook al eens gehad?
    ( gelukkig ) ben ik niet zwanger geworden in de eerste ronde, ben nu net in de tweede ronde bezig.
    ik mag namelijk 24 uur niks eten, alleen klean prep drinken.
    ooh wat zie ik hier tegenop..pfff

edit Moderator: topic bij het goede onderwerp gezet.

groetjes pris

2. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik heb een maand of 3 geleden ook een colonscopie ondergaan...

Ik heb helaas geen goed verhaal erover... Die kleanprep om te beginnen is echt walgelijk! Ik dronk een flinke slok en die slok kwam er ook regelrecht weer uit. Het is echt veel wat je moet drinken, ik kreeg het in ieder geval niet op!

En het onderzoek zelf... Ik ga er niks over vertellen, wil je niet ontmoedigen... Het deed in ieder geval erg veel pijn. Maar mijn broertje heeft dit onderzoek 2x per jaar en bij hem valt de pijn wel mee. Dus het is de een voor de ander!

Waarvoor krijg je het onderzoek als ik vragen mag?

3. Krullebol

Krullebol Actief lid

31 dec 2006
    386
    1
    0
    Mijn man heeft het vorig jaar gehad...De Kleanprep drinken was het ergste, het onderzoek zelf viel hem mee. Hij kreeg een roesje (Dormicum) en dan doet het wel pijn, maar net alsof je droomt. Hij kon het zich achteraf allemaal maar heel vaag herinneren...

Heel veel succes in ieder geval!

4. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik wil je niet bang maken maar gerust stellen kan ik je ook niet echt, ik heb de klean prep moeten drinken en de dag erna nog een klysma moeten gebruiken al een ramp voor het onderzoek was begonnen, mijn darmen waren al maanden van slag en het werd er niet beter op 48 uur niets eten en dan al die rommel in je lijf.

Het onderzoek was vreselijk pijnlijk, eerlijk is eerlijk ik heb erna gezegd dat een bevalling niet zo'n zeer kon doen als dat onderzoek en na de bevalling tot de 10cm ontsluiting en pers weeen en daarop volgend de keizersnede kan ik volmondig zeggen dat mijn conclusie toen klopte.
    Ik zou vragen of je een roesje krijgt en zo niet een andere arts of ziekenhuis bezoeken want zonder roesje is het niet te hebben.

Ik wist dat toen niet en het onderzoek werd na 1 minuut gestaakt omdat ik de internist bijna van zijn stoel afschopte van de pijn, jij hebt deze kennis nu wel.... kan maar 1 ding zeggen: doe er je voordeel mee.

Ik weet dat ik je niet bang moet maken, maar ik wil je ook geen valse hoop geven op een onschuldig pijnloos onderzoekje. Hoop dat je mijn eerlijkheid waarderen kan.

5. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Hoi prismeis,

ik kreeg voor de verwijdering van mijn dikke darm elke drie maanden een colonscopie. De klean prep is inderdaad rot, ik deed er altijd een scheutje rosevice doorheen en dronk met een rietje, dan is het best te doen. Het onderzoek is vervelend maar er zijn inderdaad roesjes voor. In het begin toen ik de onderzoeken kreeg was dat nog niet, maar nu tegenwoordig wel, de laatste paar keer kreeg ik dat wel en ik voelde er niets van. Nu moet ik zeggen, ik heb de ziekte van crohn, en als er een onstekking zat dan was het pijnlijker omdat de darmwand al geirriteerd was.
    Waarom krijg je het onderzoek als ik vragen mag?

groetjes
    conny

6. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hoi ik zelf heb geen ervaring met een coloscopie, maar werk voor onder andere maagdarmlever artsen en zien dus heel veel mensen die deze onderzoekenkrijgen.

nu weet ik dat je bij ons in het ziekenhuis standaard voor dit onderzoek een roesje krijgt, idd dormicum.
    wat ik hoor van de mensen is dat je er wel wat van meekrijgt maar ook weer niet alles, en achteraf weten ze meestal niet veel meer.
    maar iedereen is verschillend, de een reageert sterker op de dormicum dan een ander.

als je er, begrijpelijk, tegenop ziet dan zou ik toch eens aan de arts vragen of je een roesje krijgt, zo niet dan toch een vragen.
    er zijn nl wel darmonderzoeken waar geen roesje voor gegeven wordt maar dan gaan ze maar een 10cm naar binnen, en bij een coloscopie gaan ze toch wel een heel stuk verder en dat is eigenlijk niet te doen zonder roesje, zeggen ze! nogmaals ik heb het zelf niet meegemaakt!

wens je wel vast veel succes!

liefs joyce

7. Mamainspe

Mamainspe Bekend lid

1 mei 2006
    663
    0
    0
    Hoi Hoi,

Hier ook een coloscopie ervaring, meerdere ivm ziekte van crohn. De cleanprep is niet zo lekker maar ik mengde het altijd met dubbelfris appelperzik en dan is het een stuk beter te doen. En een paar uurtjes klaarmaken voor dat je moet beginnen en in de koelkast zetten. Koud is goed want je smaakpapillen reageren daardoor minder. En door een rietje drinken zodat weer je smaakpapillen worden ontzien!
    Hopelijk heb je wat aan mijn tips!
    Voor de scopie mag je een roesje vragen wat ik je zeker aan kan raden! Dat maakt het zeker aangenamer! Maar je moet er wel naar vragen ze geven je het nl niet standaard. Je kan er gelijk naar vragen als je je meld en voor de zekerheid ook nog vragen voor ze gaan beginnen met de scopie!

Ik wens je heel veel succes!
    Ben benieuwd hoe het afloopt!

8. meiske

meiske Lid

20 apr 2007
    92
    0
    0
    Heerhugowaard
    Nog een aanvulling van iemand die ook voor MDL artsen werkt:

Ik zou aanraden van tevoren te bellen om te overleggen over het roesje. Bij ons worden dit soort onderzoeken in dagbehandeling gedaan. Er moet een bed gereserveerd worden waarop je na het onderzoek "uit kunt slapen". Als je wacht tot de dag van het onderzoek heb je kans dat er geen bed beschikbaar is. Of dat het onderzoek te laat in de middag gepland is, zodat je niet in dagbehandeling geholpen kunt worden.

Zoals al eerder door iemand gezegd is, iedereen ervaart het onderzoek anders, voor de een is het pijnlijker als voor de ander. Ik spreek ook mensen die juist geen sedatie willen omdat ze dan na het onderzoek meteen naar huis kunnen en zich willen herinneren wat de dokter precies gezegd heeft tijdens het onderzoek.

Meer informatie is te vinden op de site van de Maag Lever Darm Stichting: http://www.mlds.nl/index.html kijk bij Voorlichting & Zorg (rechts), dan Onderzoek (links) en Coloscopie.

Veel succes met het onderzoek!

9. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Wat je zegt over het onderzoek was hier ook precies hetzelfe. Ik heb toen ik om me heel begon te slaan van de pijn wat extra's gekregen zodat ik even helemaal weg was! Bij mij zijn ze ook gelijk moeten staken met het onderzoek!

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb het onderzoek 2x gehad. Beide keren een roesje. De eerste keer merkte ik daar niet zoveel van en was er echt "bij". De 2e keer was ik toch meer van de wereld en was het ook beter te doen.
    De cleanprep is idd niet lekker ik deed er ranja doorheen en goed koud drinken. Bij mijn ziekenhuis kreeg je standaard een roesje en een of andere pijnstiller geen idee wat.
    Nadat het onderzoek ik geweest heb je veel lucht in je buik. Als je hier last van hebt kun je om een schoorsteentje vragen. Dat is een soort rietje die doen ze in je anus zodat de lucht makkelijker weg gaat. Ik heb dat 1x gehad en dat lucht gelijk op.

11. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    @meiske, je was me net voor. ook bij ons in het ziekenhuis moet er dan een bed op de dagbehandeling gereserveerd worden. sta er trouwens van te kijken dat dit onderzoek blijkbaar niet overal standaard met een roesje gedaan wordt!

ik zou echt even contact opnemen met je arts en het over een roesje hebben, ook niet iedereen mag nl zomaar een roesje krijgen.
    bij ons is het zo dat je als je een roesje krijgt je iemand mee moet nemen, aangezien je daarna niet zelf mag autorijden. ook moet je nog een uur uitslapen na het onderzoek.
    maar goed dat terzijde!

joyce

12. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik wel en ik heb CU, heb het onderzoek 1x gehad en durf nu dus ook echt niet meer, ik wist niet eens dat sommige ziekenhuizen een roesje gaven dat hoor je altijd pas als het kwaad geschied is.
    Ik moet nog steeds n keer het onderzoek laten doen, om zeker te zijn van de diagnose CU. Maar omdat het de 1ste keer mislukt is, durf ik dus echt niet meer alle symptomen en bloed uitslagen wijzen in de richting van CU en dat vind ik voldoende. Mijn darmen waren al van de leg en dat was er door dit onderzoek niet beter op geworden, 1 maand prednison was het resultaat aangezien ik nu medicatie vrij rondhuppel laat ik het er dus lekker ff zo bij.
    Al zit de MLD arts redelijk te pushen voor een vervolg onderzoek.

13. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hoi mamalieske, tja het zijn idd erg vervelende onderzoeken!

en het vervelende is dat je wel een darmfoto kan laten maken, is ook niet zo fijn, maar dan kan je evt afwijkingen in de wanden van de darmen niet zien. en dan is er maar een oplossing en dat is de darm ingaan.

mocht je toch nog een onderzoek krijgen vraag dan zeker om een roesje, en ik weet niet of je er iets aan hebt want ik wil je niet blij maken met een dode mus, maar bij ons in het ziekenhuis werken ze ook al met narcose. maar daarbij moet ik wel vermelden dat ze dit echt niet zomaar doen!
    maar goed ik meld het toch even aan je!

CU is echt geen pretje, en dan krijg je ook nog eens die piep onderzoeken en die 'fijne'prednison, lijkt me erg vervelend!
    veel sterkte!

liefs joyce, enne pben mag altijd!

14. prismeis

prismeis Lid

1 okt 2007
    95
    0
    0
    ze hebben me inderdaad van tevoren gezegd dat ik een roesje zou krijgen.
    ik hoop dan maar dat ik echt ook in slaap val.
    morgen moet ik die klean prep drinken, maar mag dat echt wel met ranja erdoor?
    ik mag namelijk geen thee met suiker, alleen zonder suiker.
    en ik heb geen rietjes thuis.
    ik hoop dat er geen co assistenten bij zijn, maja als het moet dan moet het maar.
    gelukkig maar dat ik dan wel een roesje krijg, lijkt me dan erg als je dat niet zou krijgen.
    tis al zo intiem dat iemand in je dikke darm een buis naar binnen brengt ...pfffff
    in ieder geval, bedankt allemaal voor jullie ervaringen en tips.
    jullie horen nog wel hoe het gegaan is.
    als ik morgen niet op de wc zit, dan ben ik wel op de compu hahah
    groetjes priscilla

15. Jootje33

Jootje33 Actief lid

7 mei 2006
    415
    1
    0
    Hallo

Ik heb 3 keer een darmonderzoek gehad en allemaal zonder roesje. Ik heb Colitis Ulcerosa.
    De internist zei als je het zonder roesje doet kun je gelijk weer naar huis en dat vond ik ook wel wat waard.
    Je moet proberen zo rustig mogelijk te blijven (ook al is het heel moeilijk) en dan is het wel te doen.

Heel veel sterkte
    Groetjes Jootje

16. Mamainspe

Mamainspe Bekend lid

1 mei 2006
    663
    0
    0
    Ja het mag met ranja!

Heel veel succes morgen!
    Hier wordt voor je geduimd!

groetjes dieneke

ben wel benieuwd hoe het afloopt morgen

17. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    bij deze veel succes morgen tijdens het onderzoek, mocht er toch een co assistent bij zijn en je vindt dat vervelend dan mag je dat weigeren hoor, je zal echt de eerste niet zijn.

ik trouwens wel het idee dat mensen de verschillende darmonderzoeken door elkaar halen.
    er is nl ook nog een sigmoidoscopie, daarbij gaat de arts maar tot een plus minus 30 cm naar binnen en dit onderzoek gebeurd zonder roesje. een coloscopie gaat echt veel verder en dan krijg je dus wel een roesje, misschien dat dit iets verduidelijking biedt over de roesjes .

joyce

18. prismeis

prismeis Lid

1 okt 2007
    95
    0
    0
    ah oke heel erg bedankt.
    de klean prep ruikt naar vanille....zo smaakt het dus niet? ik heb het nu alvast in de koelkast staan.
    en ja deze onderzoek die ik dus heb is in de gehele dikke darm. ( met roesje )
    ik hoop dat ze het kunnen vinden, zodat ik niet verdere onderzoeken hoef te begaan.

ik begin om 11 uur met de klean prep.

groetjes priscilla

19. Nemo

Nemo Niet meer actief

Succes meid !

20. prismeis

prismeis Lid

1 okt 2007
    95
    0
    0
    dankje nemo.

ik heb gelukkig de klean prep nu op. en nu krijg ik pas een honger gevoel.
    ben ook al wat gammel.

groetjes pris

Deel Deze Pagina