Op mijn werk is de sfeer zo verpest door roddelen. We zijn er achter gekomen dat een aantal collega's stiekem aan het mailen zijn over andere collega's. Echt hele smerige schijnheilige dingen. Nu wil mijn chef er professionele hulp bij halen. Maar wat vinden jullie nou een goede oplossing?
Tja, ik denk op welke werk plek dan ook, dat je altijd roddelende collega's hebt. Persoonlijk zou ik me er niets van aantrekken en als het me toch dwars gaat zitten naar die persoon toe gaan en een gesprek mee aan proberen te knopen, maar ik denk dat je zoiets gewoon niet kunt vermijden. Wel netjes van je chef, dat hij hier serieus op in speelt!
Roddelende collega's heb je inderdaad overal wel, maar ik vind er toch behoorlijk wat verschil in zitten. Ik heb nu ook roddelende collega's, maar trek me er niks van aan en kan het goed loslaten. Maar heb jaren geleden een baan gehad waar het roddelen zo erg was dat ik na mijn vakantie amper terug durfde te komen, omdat ik zeker wist dat een collega me zo zwart had lopen maken. Uiteindelijk ben ik daar weggegaan, omdat mijn leidinggevende er niks aan wilde doen (en was niet de enige die er last van had). Dus ik vind professionele hulp helemaal geen slecht idee.
wat erg.. wij hebben een anti roddel beleid, je krijgt eerst 2 waarschuwingen , bij de 3e waarschuwing word je ontslagen... en wij werken echt alleen met vrouwen.... dit is echt heel lastig, heb het wel eerder mee gemaakt ergens anders.... ik zou zeggen; naar de des betreffende personen, leiding gevende, of aankaarten tijden een teamvergadering?
wij werken hier met een groep van 3 vrouwen, dus tja er wordt geroddeld. nu vindt ik wel dat je roddelen hebt, dus iemand zwartmaken en je kan over iemand praten. soms wil je, vaak uit eigen onzekerheid, een mening van iemand anders horen over een situatie. wij hebben hier zo nu en dan een feedback training, opzicht helpt dat wel. vaak als je iemand er netjes mee confronteert, wel moeilijk, maar dan blijkt vaak dat die mug geen olifant hoeft te worden. als er bij ons twee vrouwen een aanvaring/discussie hebben dan moet dit netjes uitgesproken worden, lukt dit niet dan komt de leiding er zeker bij. maar het blijft een moeilijk verhaal roddelen!!! professionele hulp is zeker een goed idee!!! kan je alleen maar heel veel van leren.
Nou wij krijgen nu dus een soort van communicatietraining. Maar we moeten zelf aangeven of we nog bepaalde ideeen hebben of bepaalde punten die besproken moeten worden.
Ja roddelen gebeurt overal. Maar als roddelen echt zo ver gaat dat mensen hier zeer gekwetst door worden of het op pesten gaat lijken. Dan vindt ik het zeer goed als een leiding gevende hier wat mee doet. Ik heb dit zelf mee gemaakt bij een vorige baan. Daar werd iedereen dei nieuw binnen kwam weg gewerkt. Meestal probeerde de vrouwen daar het op een slimme manier door bijv tegen je te zeggen dat je veel beter af bent met een andere baan of dat die of die beroep veel beter bij je zou passen. Ik had dit in het begin niet zo heel erg door,en dacht ook van tja overal wordt geroddeld. Totdat hun mij niet weg kregen met die truckjes begon het echte werk. Dit had ik meerdere malen aangegeven bij de baas maar hij deed hier helemaal niks aan. Tot ik op een dag overstuur naar huis ging (naar de zoveelste streek en geroddel) Ik moest over 2 weken een vast contract krijgen,maar jullie raden het natuulijk al dat ging niet meer door. Ben nog wel op gesprek geweest met die baas en heb gezegd dat als hij niet meer wou dat iedere nieuwe wegging hij die dame's toch maar eens strenger moest aan pakken. Hij zal dat waarschijnlijk wel niet doen maar had daarmee het gevoel dat ik gedaan had wat ik kon doen. Heb de laatste 2 wken mijn vakantie uren opgemaakt en ben daar nooit meer terug geweest. Dus als het bij jullie op het bedrijf ook zo hard aan toe gaat dan is het zeker goed dat jullie baas hier iets mee doet. Een tip zou kunnen zijn dat als je merkt dat er zoiets aan de gang is. Dat je dan samen met de leiding en die desbetrefende persoon een gesprek aan gaat. Maar dat is dan eigenlijk ook het enige wat ik een beetje kan bedenken. Hoop dat de werksfeer bij jullie weer snel in orde is