Wie heeft ervaring met draaipoging?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door schoentje24, 13 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Vandaag controle gehad en de kleine ligt in stuit. Heeft de hele zwangerschap al in een favoriete houding gelegen (deze dus) wat waarschijnlijk te maken heeft met een deuk in mijn baarmoeder (afwijking). Dinsdag staat de draaipoging gepland. Ik zie hier best tegenop! De pijn neem ik nog op te koop toe (althans zo denk ik er nu over) maar lees ook dat de injectie (weeenremmers, soort spierverslappers) kan zorgen voor een gejaagd gevoel en eventuele hartkloppingen! Daar ben ik super bang voor.... Ben dan wel in het ziekenhuis maar dan nog.

Zijn er dames met ervaringen met een draaipoging? Het is mn eerste zwangerschap...

2. Nina75

Nina75 Actief lid

9 nov 2010
    270
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi,

Wat vervelend dat je kindje in stuit ligt. Mijn eerste lag ook heel consequent in stuit en wilde echt niet anders liggen. Wij hebben twee draaipogingen gedaan, bij een 'expert' in Amsterdam. Maar mijn dochter weigerde te draaien.
    Ik vond het er vrij stevig aan toe gaan; ik begon me ook af te vragen of het nog wel goed was voor de baby. Mijn buik voelde beurs aan na de tijd, maar dat trok wel weer weg.
    Mijn dochter is uiteindelijk met 38 wk geboren dmv een keizersnede. De artsen waren bang dat ze een groeiachterstand had, dus daarom mocht ik geen stuitbevalling doen. Ze woog 5 pond en was kerngezond. Van de keizersnede ben ik vrij snel hersteld (het scheelde dat ik nog geen andere kindjes had om voor te zorgen).
    Achteraf hebben we tegen elkaar gezegd dat we niet weer zo'n draaipoging zouden doen. Ze lag blijkbaar met een reden zo.
    Maar stel dat het wel gelukt was om haar te draaien en ik gewoon had kunnen bevallen, dan hadden we er nu vast anders over gedacht. Ze doen vast niets wat niet verantwoord is, maar houd er rekening mee dat het er vrij hard geduwd wordt. Een injectie heb ik trouwens nooit gehad.
    Er komen vast ook succesverhalen hier 😉.
    Sterkte ermee! Ik hoop dat je kleintje nog gaat draaien!

3. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Dankje voor je reactie. Gyni zei ook al dat het beurs kon aanvoelen. Ze zei ook dat mijn baarmoeder vd buitenkant niet zo heel goed te bewerken.viel (ze kon moeilijk voelen waar wat lag vd baby). Dit lijkt me niet echt een voordeel voor een draaipoging. Ik twijfel nog of ik t door wil zetten. Hebben ons al voorbereid op een KS want dat werd ons eerder al gezegd. Ze ligt idd niet voor niets de hele ZS zo... Vreemd dat ze t ook zonder injectie doen, ga dat tog eens navragen voor dinsdag...
    Hoop ook op positieve ervaringen!

4. Miles

Miles Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.372
    885
    113
    Vrouw
    Afgelopen maandag draaipoging gehad en ik zal eerlijk zijn.

Allereerst hielden ze bij mij gedurende het hele proces (behalve tijdens het draaien zelf want dat kan niet) de baby heel goed in de gaten via de ctg. Ik kreeg een infuus met weeënremmers. Ik kreeg van tevoren inderdaad te horen dat ik last kon krijgen van hartkloppingen. Nou, niets gelogen! Het begon vrij snel, onrustig gevoel en kreeg het idee dat ik suiker nodig had want; ik begon te trillen. Dat trillen was ook een bijwerking, alleen ging dat er erg heftig aan toe, ik trilde soms (het leken pieken te zijn) zo erg dat m'n hele buik meetrilde. Het bed trilde zelfs! Maar, m'n baarmoeder was duidelijk wel ontspannen, want toen de gyn kwam en voelde, was er genoeg beweging in m'n buik. De draaipoging is helaas niet gelukt, maar in mijn geval waren de omstandigheden ook niet gunstig, dus de verwachting was al dat de kans klein was. Toen het medicijn gestopt werd voelde ik me al snel bijtrekken, dat was geruststellend, het kwam echt door het medicijn en de baby maakte het goed. Nog even aan de ctg gezeten en de beeb voelde zich oké. M'n buik was wat gevoelig, maar ondanks de moeite die ze had met draaien viel dat me mee. Goed door je buik in en uit ademen en focus je op de ontspanning van je buik, hoe meer je ontspant des te meer help je je kindje. Het voelt naar, maar je weet dat dat echt maar tijdelijk is en het knopje in je hoofd moet even om: hoe je het ook ervaart, het is zo voorbij en de pijn of narigheid die jij voelt op dat moment is niet wat de baby voelt, dus het kan geen direct kwaad. Bovendien had ik de geruststelling dat m'n gyn er zo over dacht, dat als het niet lukt omdat zij tegenwerkt, dat dat dan een reden heeft en dan stoppen we. En zo geschiedde.

Het was vermoeiend, dat medicijn was erg naar, maar aangezien het snel uitgewerkt is op het moment dat ze de toevoer stoppen zou ik ondanks mijn ervaring toch nog een keer zo'n poging doen mocht dat nodig zijn, ooit. Bij mijn meisje hoeft dat niet meer, voor haar hebben we gekozen voor een geplande keizersnede. Ook zij ligt al langdurig in stuit dus is dit beter.

5. Mar76

Mar76 Actief lid

4 mrt 2011
    223
    107
    43
    Zuid-Holland
    Ik heb bij mijn dochtertje een geslaagde draaipoging gehad met 36 weken, en mij is het meegevallen. Nu lag ze bij mij wel dwars ipv in stuit, dus ze hoefde niet zo ver te draaien als bij jou. Ik kreeg ook een injectie met weeënremmers en inderdaad een beetje een gejaagd gevoel. Omdat ik wist waar het door kwam vond ik het wel te doen.
    Voor en na de versie aan het ctg gelegen en de dag erna ook nog een keer, dus ze hielden de beeb erg goed in de gaten. Pijnlijke buik viel bij mij erg mee, maar vooraf ook afgesproken dat ze zouden stoppen als het te veel moeite zou kosten.
    Achteraf erg blij dat ik het gedaan heb, maar ik vond het wel erg spannend hoor, het is toch een ingreep.

Heel veel succes en als je je er echt niet goed bij voelt kan je het gewoon afzeggen hoor. Het is jouw keuze, zeker geen verplichting!

6. kimmiej89

kimmiej89 Fanatiek lid

16 jan 2014
    4.685
    0
    36
    Ik blijf ook even meelezen. uk ligt hier ook al bijna hele zwangerschap ik stuit. Dinsdag moet ik naar de vk en als hij dan nog stuitligging heeft krijg ik ook een doorverwijzing.
    Hij beweegt wel enorm veel dus hoop echt dat ie zelf nog wil draaien...
    TS ben benieuwd hoe je poging zal gaan.

Hoe kwamen ze erachter dan je baarmoeder een afwijkende vorm had?
    Is hier niks over gezegd ofzo..

7. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    #7 schoentje24, 14 aug 2014
    Laatst bewerkt: 14 aug 2014
    Ik.ben het meest bang voor dat medicijn. Gelukkig voelt de bebi er niks van maar heb wel altijd zoiets dat wanneer ik in paniek ben of onrustig mn bebi dat ook aanvoelt.. We zien t wel.

bij mij zagen ze op de echo een deukje in mn baarmoeder. Was wel al met 14 weken dat ze het zagen.

8. Miles

Miles Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.372
    885
    113
    Vrouw
    Wees gerust, het medicijn is niet schadelijk voor de beeb, jij voelt je er alleen niet goed door. Als je je voornamelijk druk maakt vanwege het medicijn zou ik het als ik jou was toch overwegen, het medicijn is zo uitgewerkt en als het kwaad zou kunnen voor de beeb zouden ze het nooit (!) gebruiken. Ik vond het veel waard dat we het toch geprobeerd hadden, anders had ik nooit geweten of ze toch had gedraaid bij een poging als we het niet gedaan hadden..

9. Miles

Miles Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.372
    885
    113
    Vrouw
    Mijn meisje beweegt ook veel, heeeeel veel, maar helaas, nooit gedraaid en langdurig in stuit. Aan de vorm van haar hoofdje kunnen ze zien dat ze waarschijnlijk nooit anders heeft gelegen. Maar dat weerhoudt madame niet om mijn buik door haar bewegingen om te vormen tot de meest gekke vormen haha :D

10. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Ik geloof wel dat t medicijn niet schadelijk is voor de bebi, maar heb zelf een paniekstoornis. Hartkloppingen kunnen dat bij mij uitlokken en teveel stress van een paniekaan al lijkt me ook niet erg fijn voor de bebi. Ik lees ook dat er sommige helemaal geen injectie of medicijn krijgen en evengoed een draaipoging. Dat ga ik dinsdag nog even navragen. Heb de placenta trouwens klein beetje bovenop en voor liggen. Als ie helemaal voor ligt is het gloof ik ook niet verstandig om een draaipoging te doen.. Hmmmben me volgens mij veel te druk over alles aant maken..kijk er echt tegenop

11. Ilja1983

Ilja1983 Actief lid

2 jul 2011
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen idee of je er wat aan hebt maar ik heb 3 jaar geleden mijn zoon laten draaien. Na heeeel veel twijfelen en er tegenop zien trouwens. Ik ging naar het ziekenhuis met het idee er een gesprek over te voeren en uiteindelijk hebben ze het gelijk gedaan, uiteraard met mijn toestemming. Ik vond het heel erg meevallen. Mijn zoon lag consequent in dezelfde houding maar was heel snel gedraaid. Vond alleen het 'vastpakken' van de baby een beetje naar omdat dit druk op je buik gaf.
    Ik kan me niet herinneren of ik weeenremmers heb gekregen maar moest daarna wel aan de monitor om het kindje te volgen.
    Kan je niet vragen of je zonder mag proberen? En heb je al een gesprek gehad over andere opties dan draaien? Een stuitbevalling of keizersnee bv?
    Ik weet dat ik tijdens de bevalling spijt kreeg dat ik hem had gedraaid:) maar dat komt omdat de bevalling niet vlekkeloos ging.
    Succes!

12. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Dankje voor je reactie. Ik ga vragen of t ook zonder medicijn mag. Ik kan me voorstellen dat je eerst blij bent dat ie is gedraaid en bij een moeizame bevalling dan denkt van ja was ie maar niet gedraaid.

Wij hebben al gesprekken gehad over een keizersnede aangezien we ons daar op moesten voorbereiden (afwijking in baarmoeder). Stuitbevalling wil ik zelf niet, dus wat dat betreft staat die keuze al vast. Mocht de versie dinsdag niet lukken dan plannen ze ook meteen een keizersnede voor in week 39

13. Mexxy

Mexxy Actief lid

1 feb 2014
    231
    0
    0
    werkzaam als pedagoog, coach en leidster
    Amstelveen
    Succes dinsdag!! Wij hebben woensdag een gesprek met de gyn over wel of niet draaien. En ik vind het zelf ook heel eng. Vooral noudaar ik lees van die weeenremmers, dat wist ik niet eens dat dat erbij hoorde.
    Het liefst doe ik geen draaipoging, het kindje zal wel een reden hebben dat hij ligt zoals hij ligt! En er is altijd nog een klein beetje hoop dat hij voor week 39 draait.

14. Floortje27

Floortje27 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.029
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk ook altijd dat het kindje niet voor niets zo ligt. Ik heb er geen goede verhalen over gehoord dus ik zou het niet doen. Je zegt zelf al dat je een afwijking aan je baarmoeder hebt, je kunt niet precies zien of dit er ook mee te maken heeft dat je kindje zo ligt.

15. Rxy88

Rxy88 Actief lid

7 jan 2014
    324
    0
    0
    Succes!
    Als mijn kindje in stuit ligt dan ligt het zo.
    Ik zou het nooit proberen te laten draaien. Ligt niks voor niks zo denk ik dan maar.
    Te veel gehoord dat na een draaipoging ze opstonden en het kind zo terug draaide in stuit.

16. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Spannend Mexxy! Ik vind het lastig. De meeste zeggen inderdaad dat ze niet voor niets zo ligt maar ze heeft wel al eens goed gelegen. Dus het is wel mogelijk. Als het echt niet zou gaan dan zou ze toen ook niet zo hebben gelegen. Ik denk echter wel dat ze idd niet voor niets weer is teruggedraaid. Ergens twijfel ik maar ik wil eigenlijk ook er alles aan hebben gedaan om een natuurlijke bevalling te bewerkstelligen. Keizersnede zitten ook risico's aan (minder voor de bebi dat wel). Ik beslis dinsdag denk ik op t laatste moment. Wel weinig succes verhalen over n draaipoging...

17. Mar76

Mar76 Actief lid

4 mrt 2011
    223
    107
    43
    Zuid-Holland
    Veel succes morgen met beslissen en het eventuele draaien!

18. Query

Query Actief lid

17 sep 2013
    278
    0
    16
    Toevallig heb ik vandaag een draaipoging laten doen. Heb gezegd dat ik dit zonder medicijnen wilde en dat kon gewoon. Helaas niet gelukt omdat de kleine al gedeeltelijk met haar billen ingedaald is en ze haar niet uit mijn bekken kreeg. Geen cm van haar plek afgekomen en ze heeft het me betaald gezet met een paar pijnlijke trappen.
    Het draaien zelf is niet pijnloos, maar ook niet zo pijnlijk dat het niet te doen is. Kindje wordt vooraf en nadien dmv CTG gecheckt dus ik vond het allemaal erg meevallen!

19. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    maar denk je niet, doordat jou baarmoeder een afwijkende vorm heeft, het kindje niet voor niets in stuit ligt?
    dit is blijkbaar voor t kindje de fijnste positie sinds hij zo 'groot' is..

mijn kleine ligt ook in stuit, maar een draaipoging hoef ik niet. heb ik bij de eerste afspraak in het ziekenhuis al aangegeven.
    dochter lag ook in stuit, is uiteindelijk zelf gedraaid vlak voor de bevalling. uiteindelijk ks gehad.

20. kimmiej89

kimmiej89 Fanatiek lid

16 jan 2014
    4.685
    0
    36
    Succes morgen,
    Ik moet morgen naar de vk en zal dan mijn verwijzing wel krijgen...
    Begin de hoop op een spontane draaiing te verliezen helaas..:(

Deel Deze Pagina