Wie heeft ervaring met een Border Collie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sam0110, 13 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Graag zou ik me volgend jaar een Border Collie aanschaffen, ik ben stapelgek op die honden maar nu vraag ik me af of iemand me meer kan vertellen over hun karakter.
    Iemand met ervaring ermee dus, ik heb al boeken en sites gelezen maar ik informeer me graag heel goed, want een hond nemen is niet voor eventjes.

2. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Heb zelf geen Border collie,maar op de curcus zijn er heel veel die met ze trainen.
    Wat ik wel weet is dat deze honden makkelijk te trainen zijn maar ze ook echt een uitdaging nodig hebben.
    Het zijn echt sport honden je kan denken aan behendigheid ,dansen, fris bee noem maar op. en natuurlijk schapen drijven.
    Als ze zich vervelen drijven ze de kinderen bv naar een hoek.
    Geen hond voor drie maal daags een blokje om dus

3. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Mijn broer heeft er één en het is een hele lieve hond maar hij heeft wel veel beweging nodig. Anders wordt ie wat ongeduldig. Verder is het een mannetje en hij wil nog wel eens tegen je aan springen en rijgedrag vertonen wat ik zelf erg vervelend vind.
    Verder blijven ze volgens mij wel heel speels en ravotten ze erg graag.
    Meer kan ik je er niet over vertellen...oja hij luistert wel best goed vind ik zelf.

4. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Dus hij heeft wel heel erg veeeeeel tijd nodig?

5. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Als ik jou was zal ik gewoon eens kijken op de site van de rasvereniging...
    Misschien word er in de buurt bij jou wel getraind met ze, en kan je een keer gaan kijken en informatie gaan winnen...
    Ook gewoon contact opnemen met diverse fokkers voor informatie...
    Misschien is er ook wel een border collie forum, en zou je daar eens wat informatie kunnen afhalen, ervarings verhalen en dergelijke..

6. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Goed idee Nanni, ik ga eens op zoek naar een forum gaan.

7. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Mijn moeder heeft 2 border collies en mijn zusje en haar vriend hebben er 5 (!).

Ze zijn makkelijk te trainen, maar ze hebben veel tijd en aandacht en uitdaging nodig. Anders gaan ze zich vervelen en kunnen ze dingen gaan slopen of iets dergelijks.

Daarnaast zijn het van oorsprong schapendrijvers en dat drijven zit er nog echt in. Als de kinderen aan het spelen zijn, hebben ze echt de neiging op ze te gaan drijven. Wat ze doen als schapen af dreigen te dwalen, is ze terughalen. Daarbij kunnen ze 'snappen'. Dat is een klein velletje van het schaap tussen hun tanden nemen. Dus niet echt bijten, maar wel happen. Dat is wel eens gebeurd bij mijn zoontje toen hij bij oma in de tuin aan het rennen was.

Mijn moeder en zusje zorgen er dan ook altijd voor als er kinderen bij hun aan het spelen zijn, dat de honden apart zitten.
    Niet omdat ze vals zijn, het zijn echt hele lieve beesten. Maar het drijversinstinct zit nu eenmaal in ze.

8. deetje

deetje Bekend lid

10 dec 2007
    563
    0
    0
    docent
    Friesland
    JA :)
    Of in ieder geval moet hij vooral mentaal uitgedaagd worden, dus echt iets aan sport doen en hem veel leren. En dan natuurlijk gewoon nog de energie kwijt, dat betekent meer dan 3x20minuten aan de riem.
    Ga eens kijken bij een hondenclub, daar lopen er vaak wel een paar.
    En altijd bij een goede fokker halen! Die adviseren dan ook welke pup bij jullie gezinssituatie past (bijvoorbeeld geen dominante eenkennige reu bij kleine kinderen)
    Je moet er wel wat voor doen, maar je kunt er een superhond aan hebben!

9. danip

danip Niet meer actief

Jep wij hebben ook een Border. Heel erg bewust voor gekozen, want je moet er echt tijd voor hebben anders kunnen ze enorm vervelend worden. Wij wandelen ontzettend veel, en doen ook een cursus schapendrijven.

Het zijn ontzettend leuke honden voor als je weet waar je aan begint. Zou zeggen pluis alle boeken en fora er op na, dan krijg je een goed beeld van wat je te wachten staat.

Als je meer wilt weten pb me dan maar :)

10. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Ik heb ook gelezen dat er show collies zouden zijn die dat drijven minder in zich hebben.
    Of dat zo is weet ik niet.
    Maar zoals ik lees dus niet echt geschikt met een klein kindje erbij?

11. Inger1979

Inger1979 Fanatiek lid

Wij hebben ook een border en indd je moet er veel energie insteken. Ze is hartstikke lief en een echte vrij kont :) Als je de tijd er voor hebt is het een geweldige hond.

Succes met je keuze! Liefs Inger

12. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Ja ze lijken me echt geweldig, ik heb iemand gekend die zo'n hond had en hij was echt een pracht van een hond, zo lief en trouw.
    Mja mss ga ik eerst eens langs een asiel als ik er ene ga nemen, kan ik er mee wandelen en misschien eentje van daar nemen.

13. danip

danip Niet meer actief

Dat zou je kunnen doen, maar ik heb wel een paar andere tips voor je alleen kan ik die niet hier neerzetten omdat ik mezelf dan een beetje verraad en ik blijf liever anoniem ;) Zal ik je iets pben?

14. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Ja graag doe maar hoor!

15. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    wij hebben ook twee borders. en ze zijn idd veel tijd nodig. en moeten echt uitgedaagd worden.

en vooral ook ruimte je moet ze niet in een flatje stoppen zeg maar.
    wij hebben redelijk wat grond om huis en ze kunnen daar dus ook lekker ravotten. als ik geen tijd heb.
    verder is het naast een kleintje dus erg veel werk. dat merkte ik ook toen ik net bevallen was had wat minder tijd voor ze toen en daardoor is de oudste een hekkenrenner geworden. dus ze drijft alles wat maar voorbij komt en dit is nogal eens stoorend. dit gedrag is dna ook moeilijk weer af te leren.

je hebt dus idd ook wel showhonden maar die izjn ook gewoon hun portie uitdaging nodig hoor.

16. Lyst

Lyst Bekend lid

29 aug 2007
    580
    0
    0
    Utreg
    "heel erg veeeeeel tijd nodig?"
    Zowat ELKE hond heeft heel veel van jouw tijd nodig. :D
    Je kan niet een hond in huis nemen, als je niet van plan bent om er enorm veel tijd en energie in te steken. ;)

Border Collies zijn wel hele leuke honden, vind ik
    Erg goed te trainen, en zoals veel mensen hier al gezegd hebben hebben ze veel mentale EN fysieke uitdagingen nodig.

Wordt dit je eerste hond?

17. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Dat weet ik ook wel maar de ene heeft meer tijd nodig dan de andere.
    Nee ik heb reeds 9 jaar een pitbull gehad, laat je niet afschrikken door het ras want ze was een echt lammetje.
    Ze was mijn maatje en ze hield zoveel van me, helaas is ze anderhalf jaar geleden gestorven en tot op de dag van vandaag mis ik haar zo erg dat ik nog steeds moet huilen als ik aan haar denk.
    Ik woon terug thuis na de breuk met mijn ex en mn moeder heeft een chocoladebruine labrador, ook zo'n energiebom!
    Ik ga volgend jaar alleen wonen en als alleenstaande mama kan ik ook geen 3 uur per dag uittrekken om met de hond te gaan spelen.
    Tuurlijk maak ik tijd voor m'n hond, als vegetarier en lid van dierenrechtenorganisaties zou ik echt niet zomaar een hond nemen om ene te hebben.
    Ik besef wat de verantwoordelijkheid inhoud, maar ik zoek een gepaste hond waar ik kan voldoen aan zijn behoeftes.

18. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Een border collie is een hond die heel erg slim is.
    Je moet er veel mee doen en hem uitdagen zodat de verveling niet kan toe slaan.
    Heb er eens 1 in de tuin bij mijn toenmalige oppas gezin gehad en die luisterde absoluut niet.
    Die hond was al in geen dagen lekker wezen rennen en doen en nu was hij ontsnapt en nam hij het ervan.

Border collie is een mooie hond alleen moet je er veel tijd in steken.

19. Roxanne80

Roxanne80 Actief lid

27 dec 2008
    146
    0
    0
    Ik heb er ook 1 , ze is bijna 10 , ik ben zo bang om haar kwijt te raken , terwijl ik dit schrijf en eraan denk dat ze op een dag er niet meer is , begin ik al te huilen.

Waarom kies je voor een andere hond en niet weer een pitbull / stafford ?

20. Lyst

Lyst Bekend lid

29 aug 2007
    580
    0
    0
    Utreg
    :D Ik laat me nooit afschrikken door welk ras dan ook. Ik laat me eerder afschrikken door de baasjes. ;)

De beste vriendin van mijn moeder had tot een jaar of 3 geleden een Pitbull.
    Dat was ZO'N knuffelkont!
    Nu ben ik inderdaad ook benieuwd: Waarom niet weer een Pitbull?
    Dat zijn ook hele fijne, lieve en gezellige honden (vind ik)!

Deel Deze Pagina