Wie heeft ervaring met een glucosetest?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door HvO, 7 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HvO

HvO Niet meer actief

Hi dames

Er bestaat een kans dat ik alsnog op moet voor een glucosetest, helaas.

Iemand ervaring mee? Hoe gaat zoiets in zijn werk?

Ik ben echt een enorm mietje als het gaat om bloedprikken, gaat ook altijd iemand mee voor moral support. Bij glucosetest ook “verstandig” om te doen?

2. Sophiex

Sophiex Actief lid

26 okt 2016
    375
    325
    63
    hoi! ik heb dit ook moeten doen. Ik moest me nuchter melden. Eerst bloedprikken, vervolgens een drankje drinken, 2 u wachten en niks doen en dan weer bloedprikken. Dus ja: als jij niet goed tegen bloedprikken kan is het wel heel fijn om iemand bij je te hebben, en ook gezellig als je 2u moet wachten :D Succes!

Oceanna en HvO vinden dit leuk.
  3. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.051
    17.015
    113
    #3 Sado, 7 feb 2018
    Laatst bewerkt: 7 feb 2018
    Yes, dit :) Vorige zwangerschap moeten doen en toevallig afgelopen maandag voor deze.
    Je moet inderdaad twee keer bloedprikken, dus als je daar moeite mee hebt: zeker iemand meenemen!

Ik ben er de eerste keer enorm misselijk van geworden, deze keer viel het erg mee. Het is geen heel leuk (vooral erg saai!) onderzoek maar wel een goede, betrouwbare manier om een eventuele zwangerschapsdiabetes op te sporen.

Voor mij had er niemand mee gehoeven verder, ik heb me beide keren prima vermaakt met wat muziek op, een boek en m’n telefoon.

HvO vindt dit leuk.
  4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ging alleen, heb geen problemen met bloedprikken, maar achteraf had ik wat support wel heeeel fijn gevonden! Het duurt toch wel lang, ik mocht niks alleen zitten, voelde me misselijk dus bv geen zin om te lezen. Met bv een vriendin, mijn moeder, zus of man was het denk ik fijner geweest.

Achteraf bleek ik verkeerd te zitten, foutje van mijn vk; ik had op de afdeling verloskunde moeten zijn, maar ik zat gewoon bij de bloedafname. Test prima uitgevoerd hoor, maar op de afdeling hadden ze een kamertje voor me klaar waar ik dan fijn had kunnen liggen ipv in een overvolle wachtruimte op een hard plastic kuipje... Vk had voor mij dus een afspraak gepland maar het vergeten door te geven ;)

HvO vindt dit leuk.
  5. HvO

HvO Niet meer actief

Ik hoop vooralsnog dat de test niet hoeft. Mijn buik was na vorige controle “flink” gegroeid waardoor mijn baarmoederhoogte nu voor liep.

Echter heb ik de afgelopen weken nogal last van obstipatie. Dus het kan ook zijn dat mijn buik daardoor “groeit”.

Vanaf morgen aan de medicijnen en dan gaan ze kijken hoe mijn buik het verder doet.

Edit; ondanks dat ik geen held ben met bloedprikken zou het mij toch wel gerust stellen. Gek om alsnog voor de zekerheid te laten doen? Of doen ze dat niet op verzoek?

6. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Ik moet binnenkort voor de 2e x deze zwangerschap prikken. Hoef alleen geen drankje. Na t prikken naar huis en ontbijten zoals ik altijd doe en dan rond 10.00 opnieuw prikken.

7. HvO

HvO Niet meer actief

Dit zou mij zonder foutje van de VK kunnen gebeuren. :oops::roflmao:

8. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Ik ben benieuwd waarom ze soms ook zonder drankje doen?
    Ik zou dat ook graag willen, omdat ik gezien mijn misselijkheid heel erg opzie tegen dat drankje.

Zijn er meer mensen die een alternatieve suikertest hebben gehad? Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens gehoord dat je een dagcurve kunt prikken.

9. poekien

poekien Niet meer actief

Ik heb idd een paar dagen een curve geprikt omdat ik extreem misselijk ben en een paar slokken water al moeilijk binnen houd. De vk waren het er niet mee eens maar helaas zijn zij niet zo meedenkend en empatisch. De diabeterverpleegkundige vond het gelukkig prima om curves te prikken. :thumup:

Lara123 en Light vinden dit leuk.
  10. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Geen idee eigenlijk. Bij mijn vorige zwangerschap (8 jaar terug) deden ze t ook zo. Ik ben trouwens onder controle bij de gyn. Ik zal t de volgende x eens vragen.

Light vindt dit leuk.
  11. mamaEl

mamaEl Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.088
    221
    63
    Vrouw
    Ik moet deze zwangerschap ook weer, zie er niet tegenop vanwege het prikken maar wel vanwege dat gore suikerdrankje..

12. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.051
    17.015
    113
    Ik heb hier ook om gevraagd omdat ik er de vorige keer zo ziek van geworden ben. Dit mocht absoluut niet van mijn gynaecoloog, zou een zeer onbetrouwbare methode zijn.... (prikken, naar huis gaan, eten en weer terugkomen om opnieuw te prikken) Het fijne weet ik er niet van.
    @Pipo30 Jij geloof ik wel? Heb het je volgens mij weleens uit zien leggen in een ander topic?

Pipo30 vindt dit leuk.
  13. HvO

HvO Niet meer actief

Zou het er mee te maken hebben dat je dan te “actief” bent? Dat je lichaam de suikers en koolhydraten gaat gebruiken.

14. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Wat je zegt klopt!Zeer onbetrouwbare methode om zwangerschapsdiabetes op te sporen.Het is jammer dat er nog medici zijn die dit ontkennen en toch akkoord gaan met dagcurves prikken.In Nederland loopt men ernstig achter als het aankomt op zwangerschapsdiabetes helaas.Er zijn nog artsen die patiënten laten geloven dat het enige risico een grote baby is...Ze vergeten de overige zeer ernstige risico's erbij te vermelden(tot overlijden aan toe,bij onbehandelde zwangerschapsdiabetes).
    De meeste gevallen halen ze er met de GTT wel uit,maar met dagcurves niet.Dit komt inderdaad door beweging,maar ook doordat je nooit zoveel suiker bij je ontbijt binnen krijgt,dan dat er in het drankje zitten.Juist om die hoeveelheid gaat het,kan je lichaam dat nog aan,normaal,als je geen zwangerschapsdiabetes hebt wel,maar als je het wel hebt dan dus niet.Als ze het weten kunnen ze en jij er wat aan doen,als ze het niet weten kunnen de gevolgen niet te overzien zijn.Niet alleen tijdens de zwangerschap,maar ook in de eerste week na geboorte kan er heel veel misgaan.
    Dagcurves zijn momentopnames,maar de GTT kan door de enorme suikerbom een langere verwachting bekijken.(simpel uitgelegd)

Sado vindt dit leuk.
  15. Melief

Melief Niet meer actief

Ik heb zwangerschapsdiabetes, na het drankje kwam mijn waarde tussen de 9 en 10 en na een gewone lunch of ontbijt blijf ik tussen de 5 en 6, dat tweede is super netjes dus. Eet ik echter witte pasta of suiker dan schiet ik ook weer omhoog. Prikken na bijv brood zegt dus niet alles. Je kan ook compleet anders reageren op voedingsmiddelen en dat is best een uitzoekwerk...

Pipo30 vindt dit leuk.
  16. Lammetje91

Lammetje91 Bekend lid

12 dec 2016
    936
    577
    93
    Dit dus bij mij precies hetzelfde. Na het suikerdrankje kwam er zwangerschapssuiker uit en bij een gewone dagcurve niet. Inmiddels bijna 37 weken zwanger en is het erg achteruit gegaan. Dit is normaal tijdens de zwangerschap. Heb insuline nodig, want ook bij gezond eten schieten de waardes omhoog. Gebruik vanaf 30 weken insuline.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik een test onzin vond. Was 1 kg te zwaar en daarom moest ik de test. Ik was toen pas 3 kg aangekomen in mijn zwangerschap en at heel bewust gezond. Maar dus toch suiker. Ben heel blij dat ze er vroeg bij waren, want het kan inderdaad heel gevaarlijk zijn, vooral in de laatste weken (minder werkende placenta) en het kindje kan na de geboorte een gevaarlijke glucose daling krijgen.

17. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw

Dag Curver doen ze meestal niet zomaar. Ze willen eerst het drankje doen omdat die een betere score geeft.

Ik heb bij de laatste zwangerschap veel moeten laten prikken omdat ze dachten dat ik suiker had.
    Met 12 weken vonden ze iets te hoog dus nog een keer nuchter zsm.
    Met 24 weken de glucose test.
    Met 32 weken dag Curve.
    Toen ze met 36 weken eventueel nog maals wilde doen ben ik boos geworden steeds waren de testen goed maar mijn zoon lag 4 weken voor op groei.

Ts als je support wilt gewoon meedragen. Als je zelf twijfelt kan je het altijd aangeven bij de vk. Better safe than sorry.

18. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    hier bij ons in het zh is de procedure tamelijk uitgebreid in vergelijking met andere zh. Is preventief hier steeds, en wordt standaard bij alle zwangeren afgenomen rond 25 weken.

Je komt toe om 9u (nuchter). Je krijgt een eenpersoonsziekenhuiskamertje met tv, etc :D Er wordt bloed geprikt in je armplooi nuchter en ze laten het naaldje of wat het ook is zitten en kleven het vast met een slotje op. Je drinkt het drankje en mag vanaf dan eigenlijk bij voorkeur niet meer uit bed zodat het drankje niet te snel verbrand wordt door je lichaam ofzo, nog eens paar buisjes 'aftappen' uit dat slotje om 10u en 11u. Daarna verwijderen ze alles uit je arm en krijg je soep en beschuit :thumup: Je mag 1 bekertje water drinken maar verder niks de ganse ochtend. suiker wordt getest maar ook nog eens cmv, toxo, enz. Ochtendje chill tv kijken en niet hoeven werken. Je zou er met plezier heengaan :D en je betaalt enkel het bloedonderzoek en niks van kamerkost of soep of wat dan ook. Gelukkig.

19. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Oh, je kan ook gewoon naar het labo van het zh gaan en daar paar uur op een harde wachtzaal stoel zitten naar het infokanaal kijken of engelse medische magazines lezen. Maar eerlijk, waarom zou je het zo doen als je in bed tv kan kijken :D

& ze prikken ook al eens glucose rond de 9 à 10 weken zonder drankje of niks; Als je daar al een afwijkende waarde hebt, wordt je meteen al verder begeleid zonder de suikertest af te wachten.

20. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.051
    17.015
    113
    Wauw, wat goed zeg!

Ze hebben in mijn ziekenhuis wel een ‘lounge’ gedeelte waar ik mocht zitten, maar ik moest echt mezelf vermaken en er kwamen constant mensen in en uit lopen...

Deel Deze Pagina