Wie heeft ervaring met een liesbreukje bij baby's?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door heppiedepeppie, 24 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Hier moest Mike ook eerst wat gedronken en geplast hebben voor we naar huis mochten. Toen we in de uitslaapkamer zaten, vroegen ze gelijk of hij de fles nog kreeg, die kon ik dan namelijk geven zodat hij misschien wat kalmeerde. Mike viel nadat hij goed 'wakker' was ook gelijk weer in slaap. Drinken deed hij op zicht wel in zijn wakkere momenten, al zijn het maar een paar slokjes. 3 uur na de operatie wilde ze hem eigenlijk al naar huis sturen omdat hij wat gedronken had, maar omdat hij nog niet geplast had moesten we nog blijven en de artsen waren verbaasd dat Mike nog niet geplast had. Blijkbaar gaat dit dus normaal gesproken veel sneller. 5 uur na de operatie had hij eindelijk geplast en mochten we naar huis. Ze laten het infuus ook nog even zitten, want mochten ze niet drinken dan krijgen ze vocht toegediend.

2. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    wij waren sochtends ongeveer half 8/ 8 uur in het ziekehuis en tussen 12 en 1 weer thuis.
    ging allemal erg snel

allebeide jongens hebben na de operatie diep geslapen in ziekenhuis ze moesten wat drinken en dit kwam net voor vertrek er bij de oudste weer uit met veel oud bloed (lijkt erger dan het is) de jongste spuugde in de auto

inslapen was bij de oudste erger hebben meer besef wat er aan de hand is hij was erg stoer niet gehuild niks vol trots ging hij naar de ok toen hij in slaap viel schokte hij heeel erg vertelde mij man dit waren onbewuste zenuwen dat zagen ze wel vaker bij "stoere " kindjes hij werd ook zo weer wakker
    de jongste ging er overstuur in en overstuur er weer uit

3. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Krijg de indruk als ik jullie verhalen hoor dat ze je eigenlijk zo snel mogelijk weer naar huis willen sturen....dus als je kindje diep slaapt, moet je het wakker maken voor een fles?

@fokje: bloed spugen?? Hoe komt dat dan? Krijgen ze een slangetje in de keel dan? En is het bloed daarvan? Ik denk dat ik dan wel heel erg zou schrikken! En weer terug zou lopen naar binnen hahaha

Komt je kindje trouwens wel gewoon op een kamertje te liggen tijdelijk? Of moeten ze van de uitslaapkamer meteen naar huis?

Sorry voor al mijn vragen, maar ik ben gewoon heel nieuwsgierig hoe het allemaal zal gaan!

4. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Mike lag in een 1 persoons-kamer nadat hij wakker was. Zijn bed stond er en een bed voor ons, mocht hij moeten blijven. Hij had tv met een bumba dvd dus alles was goed verzorgt. De kleintjes worden beademd met zo'n buis tijdens de operatie. Mike heeft hierdoor 2 dagen flink zitten hoesten en was wat schoor. Dit kwam doordat zijn luchtpijp wat geïrriteerd was. Spugen heeft Mike gelukkig niet gedaan.
    Als ik terug kijk naar die dag, hebben de mensen ons goed geholpen daar. Er liep een pedagogisch medewerker op de kinderafdeling die ons hielp waar nodig. Zijn bedje was versierd met ballonnen en speelgoed en zijn eigen knuffel en speen en deken van thuis om het hem zo fijn mogelijk te maken.

5. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Dat is leuk om te lezen, zeker omdat het eigenlijk maar om een dagopname van een paar uurtjes gaat! En fijn dat ze voor jullie ook al een bed hadden neergezet, ook al was dat niet erg waarschijnlijk dat dit gebruikt ging worden....welk ziekenhuis zijn jullie geweest?
    Ik dacht dat Lucas hier op de kinderafdeling komt waar wel meerdere bedjes staan op één kamer maar zeker weten doe ik dat niet...

Zo'n buis heeft mijn man ook gehad, die is vorig jaar aan een dubbele liesbreuk geopereerd. Die heeft daar toen ook last van gehad, hij wist nl niet dat hij deze in zijn mond had gehad, en vroeg later aan de arts of er iets in zijn keel had gezeten omdat deze zo vervelend aan voelde...

6. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Mike is in het vlietland ziekenhuis in Schiedam geopereerd. Ze hadden op de kinderafdeling ook kamers met meerdere bedden. Ze legde uit dat het oorspronkelijk 2 persoons-kamers zijn, maar dat ze ouders graag de gelegenheid geven om bij hun kind op de kamer te slapen als dit nodig mocht zijn. Nu was Mike ook het enigste kindje dat die dag geopereerd werd, dus het was lekker rustig.
    Bij de uitslaapkamer had hij ook een plekje speciaal voor kinderen. Muren vol plaatjes enz. en wat afgesloten van de rest van de patiënten die daar lagen.

7. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    hier liggen ze op de kinderafdeling hier zijn 2 speciale kamers met een aantal bedden voor dagopnames
    de 2 jongens lagen met z'n 2tjes
    spugen na de operatie komt vrij veel voor omdat ze wat misselijk kunnen zijn van de narcose bij onze oudste was de keel erg geirriteerd en toen nog spugen zorgde voor bloed het lijkt in spug (wat allemaal water was) ook heel veel.
    we zouden net naar huis toen hij moest overgeven. de jongste spugde in de auto (ik zat gelukkig tussen hun in achterin met spugbakjes en een celstofmatje) thuis moest de oudste wederom overgeven

bij de eerste operaties hebben ze niet overgegeven wel bij de jongste op de kamer bij dat jongetje kwam veel oud bloed uit ivm amandelknippen ik schrok daar behoorlijk van en bood direct hulp wanyt hij spugde echt heel veel

ik vond de uitleg tegen de kinderen erg fijn wat er allemaal ging gebeuren en wat ze te wachten stond en waarom ze pijnstilling krijgen etc.

8. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Vanmiddag gebeld, we moeten om half 9 nuchter in het ziekenhuis zijn. Lucas mag vanaf 6 uur niets meer hebben. Dus maak ik hem om 5 uur nog even wakker voor een fles, anders wordt het niks hahaha.

Ben erg benieuwd en ook wel een beetje zenuwachtig....en dan ook nog jarig morgen. Nou, dat is wel een mooi cadeautje als hij weer helemaal opgeknapt is!

9. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Hoe is de operatie gegaan van Lucas? Hopelijk alles vlot gegaan en mochten jullie weer snel naar huis!

Hier vandaag de nacontrole bij de chirurg. Ben heel benieuwd.

10. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Het is goed gegaan. De breuk was wel veel groter dan ze verwacht hadden omdat ze hem van de buitenkant niet goed konden voelen.
    De operatie duurde daardoor langer, dus ik was al helemaal ongerust!

Ik mocht mee naar het inslapen. Lucas was echt super rustig, hij keek alles met grote ogen aan en vond het wel interessant volgens mij! Toen hij het kapje opkreeg, schudde hij zijn hoofd wat naar links/rechts maar huilde eigenlijk nauwelijks. Ik mocht hem nog een kus geven en toen moest ik gaan.
    Na de operatie mocht mijn man erbij. Toen moest hij wel heel hard huilen maar dat was ook van de honger denken we. Hij kreeg een flesje met wat suikerwater.
    Eenmaal terug op de afdeling lachte hij alweer! Hij had super snel een plasluier en de flessen gingen er ook als warme broodjes in! Dus het ging heel goed. infuus werd er na een half uur al uitgehaald.
    alleen toen moesten we wachten op de chirurg en dat duurde wel heel lang. We wisten al rond half 3 's middags dat we weg mochten, maar de chirurg was er pas rond kwart voor 6.
    En Lucas sliep niet echt goed omdat wij steeds naast hem zaten en er nog een andere baby op zijn kamer lag...
    Eenmaal thuis heeft hij zijn fles van 19 uur gehad en hebben we hem naar zijn bedje gebracht. Hij sliep meteen!
    Om 23 uur wakker gemaakt en hij zat al meteen weer in zijn normale ritme!!

Wel heb ik nog voor 24 uur paracetamol meegekregen, die geef ik hem dus ook gewoon preventief. Ik ben normaal niet zo van de pijnstilling maar nu doe ik dat wel gewoon, ook op advies van het ziekenhuis en de chirurg. Heb 4x120mg zetpillen meegekregen.

Nou ben ik erg benieuwd hoe het de komende dagen gaat. we doen natuurlijk nu met spelen e.d. wel rustig aan, ik durf hem nog niet echt op zijn buik te leggen. Hij mag een weekje niet in bad, wel douchen of wassen.

wij hoeven overigens niet op controle te komen!!?? Is dat raar? De Chirurg was erg teveden over hoe het er uit zag. Nou moeten we 17 april naar onze eigen KA terug dus dan laat ik die nog wel even kijken....

Succes vandaag met Mike, ik ben benieuwd!

11. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    mooi dat het goed is gegaan!!!
    is wel schrikken dat het langer duurd dan dat je denkt!
    (met h waren ze lang bezig maar had 4 openingen beneden beide liesbreuken en zak/water breuken, me j was snel klaar)
    hij is nog jong dus herstel gaat erg snel
    , kwa pijn valt het echt mee

wij gaven h ook primitief pijnstilling gaf niet aan pijn te hebben, maar ze raden het aan dus echt doen! de kleine hoeft niet onnodig pijn te hebben

controle is per ziekenhuis verschillend , wij moesten na anderhalve week weer komen en dan moest/mocht die plakpleister eraf (dat was wel een ellende want die plakken heel erg stukje voor stukje in bad losgeweekt) bij j zie je nog een klein litteken (doordat zijn wondje iets meer lekte/ wondvocht had was de wond iets groter geworden) bij h zie je niets meer ja dan moet je heeeel goed zien

12. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Fijn dat de operatie goed gegaan is! Bij Mike duurde het ook langer dan gedacht vanwege de grootte van de breuk. Heb ook echt staan ijsberen in de hal!

Ik vond het wel fijn dat ik de nacontrole had. Dan weet je toch zeker of het er allemaal goed uit ziet.
    Chirurg was heel tevreden. Litteken zag er goed uit en zijn hele kruis was weer symmetrisch.. Dus niet 1 kant veel dikker dan de andere kant. Hij wist ook nog precies wie Mike was. Het kindje dat zo moeilijk te prikken was! Had nog aangegeven dat zijn voeten nog blauwe plekken hebben daardoor! Maar mn mannetje is wat liesbreuk operatie nu helemaal goed gekeurd. Nu vrijdag bellen voor de doorverwijzing voor de kno arts.

Deel Deze Pagina