Ik wil graag een Beroepentest gaan doen, want kom er gewoon niet uit welk beroep/opleiding ik moet gaan kiezen. Maar er zijn er zoveel.. Ken je een goede beroepentest waar echt een goed advies uit komt?
Meestal komen uit alle beroepentesten uit wat je al weet. Als jij banketbakker, verpleegster of automonteur leuk vind om te doen, maar je weet niet welke het moet worden, weet je dat na een test ook niet. Want daar komt uit dat je banketbakker, verpleegster of automonteur wel leuk vind om te doen en dat wist je al. Als je echt nog geen flauw idee hebt, kan je zo'n test best doen en dan alle voors en tegens van een beroep op papier zetten. Dit kan je ook met de beroepen doen als je die wel al weet.
ik heb ook een beroepskeuze test gedaan en idd daar kwam uit wat ik eigenlijk al wist. Dus in die zin heeft het me niet heel erg geholpen. Het was in mijn geval beter om te onderzoeken waar mijn kwaliteiten liggen en wat ik zoek in werk. Daardoor kwam ik beter tot een kern en kon ik aan de hand daarvan een beroep erbij zoeken. In mijn geval ben ik sociaal en wil graag met mensen werken (ben maatschappelijk werk opgeleid, maar dat wil ik dus niet) uit mijn test blijkt dat ik het beste werk in een dynamische omgeving en dat ik op zoek ben naar actie en een zekere spanning. Daaraan gekoppeld kwam dus dat ik bijv. zou kunnen werken bij de reclassering, kinderbescherming of politie. (ik heb nu een soortgelijk beroep maar dan meer in mijn ervaringssector --overheid--)