Wie heeft ervaring met extra tanden?

Discussion in 'De lounge' started by Tranquila, Jan 19, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tranquila

Tranquila Bekend lid

Feb 23, 2015
    744
    443
    63
    Female
    Tijdens controle bij de tandarts kwamen wij er achter dat een van mijn kinderen één extra tand(plat) in de gehemelte heeft. Deze is op het oog te zien. Na een overzichtsfoto bleken er in totaal 2 extra tanden te zitten. Over een paar weken gaan we terug om te bespreken wat we moeten doen. Tandarts is bang dat wisselen moeilijk zal gaan, doordat de extra tanden de andere in de weg zitten.

Is er iemand hier die er ervaring mee heeft bij zichzelf of kind?

2. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

Mar 2, 2006
    2,888
    617
    113
    Wat bedoel je met extra tanden? Dat het grote mensen tanden zijn die al doorgekomen zijn of echt extra tanden?

3. Priscillaxxx

Priscillaxxx Actief lid

Jun 5, 2013
    184
    45
    28
    Het komt niet vaak, maar wel regelmatig voor. Als de tanden ongunstig liggen, kan het zijn dat de tandarts verwijst naar de kaakchirurg om ze te laten trekken. Er kan ook een afwachtend beleid gehanteerd worden; als ze doorbreken of last gaan geven kan er actie ondernomen worden.

4. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

Apr 27, 2015
    2,585
    1,247
    113
    Mijn vriendin op de middelbare school had een complete dubbele rij boven en onder. Bij haar hebben ze het ook laten staan maar op latere leeftijd is het toch verwijderd en de andere rij met behulp van beugels en chirurgie op zijn plaats gezet omdat ze problemen kreeg. Nu is dit een extreem en totaal niet vergelijkbaar voorbeeld natuurlijk. Maar ook daar was dus afwachtendheid tot het wisselen achter de rug was.

5. Zeebra

Zeebra Bekend lid

Aug 5, 2020
    977
    1,256
    93
    Female
    Onze zoon heeft dit gehad. Hij kreeg eerst zijn twee voortanden en toen is er nog een extra voortand overheen geschoven. Had dus echt een dubbele tand. Deze is ook bij de wissel in een keer uitgevallen, zat zelfs aan elkaar vast terwijl bij het doorkomen toch echt de eerste al zat toen de andere erover heen groeide.
    Onze tandarts wilde er juist niets aan doen, indien problemen bij wisselen hadden we dit wel snel gemerkt en had deze alsnog getrokken kunnen worden. Het zag er altijd vreemd uit maar verder geen problemen mee gehad.

Wisselen was dus ook geen probleem en de volwassen tanden zijn zoals ze horen zonder een extra tand

6. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Ik had dubbele hoektanden, die zijn later (beugeltijd) door de tandarts verwijderd.
    Ik heb relatief een kleine kaak, dus er zijn wel meer tanden/kiezen getrokken om ruimte te maken.

7. mvEenC

mvEenC Lid

Nov 24, 2013
    65
    10
    8
    Mijn zoon had een extra voortand. En dit was ook al een volwassen tand. Na het maken van foto's is deze getrokken bij een kindertandarts.

8. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,884
    6,414
    113
    Mijn nichtje had twee extra tanden, allebei in de buurt van de voortanden boven, hele gekke lange, dunne tanden die vrijwel horizontaal lagen. (Ze noemt ze haar giftandjes ;) ) De tandarts kon deze zelf verwijderen met verdoving; ze lagen gunstig en vanwege de vorm waren ze makkelijk te ‘trekken’. Ze konden niet blijven zitten, ze zaten het wisselen in de weg en zouden mogelijk dr blijvende tanden beschadigen. Trekken was met tien minuutjes klaar, genas heel snel :)

9. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

Jul 23, 2008
    3,640
    322
    83
    Onze jongste had een extra tand tussen zijn voortanden. (Volwassen tanden) deze tand is getrokken bij een speciale kinder tandarts. Hij kreeg dormicum zodat hij er zelf niet veel van mee kreeg.

10. koek

koek Actief lid

Mar 23, 2012
    311
    37
    28
    NULL
    NULL
    ik kreeg als kind extra hoektanden, deze zaten voor mijn "normale" hoektanden, hoger in mijn mond. ze zijn door mijn eigen tandarts verwijderd. Was zo gebeurd weet ik nog. Ze kwamen bij mij overigens pas te voorschijn toen ik mijn hoektanden wisselde.
    Ik bleek later wel een "afwijking" aan mijn kaak / kaak gewricht te hebben. Of eigenlijk meer een variatie op een standaard kaak, anders vormgegeven en bijv. beperkte mondopening waardoor sommige behandelingen bij mij niet uitgevoerd kunnen worden. Ik weet eigenlijk niet of dit met elkaar te maken heeft.

11. ansje1982

ansje1982 Niet meer actief

Mijn broer had een tand in zijn gehemelte. Die tand is in zijn puberteit verwijderd.

12. dreumesje

dreumesje VIP lid

Jan 7, 2014
    7,565
    1,866
    113
    Female
    Ik had een extra hoektand in mijn gehemelte (was met foto vastgesteld), die lag niet bloot maar er zat een bult. De tandarts heeft mijn hoektand die heel scheef (bijna horizontaal) stond eruit getrokken en later toen ik een beugel kreeg hebben ze de hoektand in mijn gehemelte bloot gelegd, er een blokje opgeplakt en zo langzaam naar mijn andere tanden getrokken zodat hij netjes in het rijtje kwam te staan.

Share This Page