Mechanische ventilatie in huis

Discussie in 'De lounge' gestart door SophieW, 25 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SophieW

SophieW Actief lid

11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi,

Wie heeft ook mechanische ventilatie? Wij hebben in huis zo'n box hangen (sinds we er wonen, zo'n 5 jaar) maar ik heb nooit bedacht dat daarvoor ook onderhoud nodig is ;)
    Eigenlijk best logisch dat zoiets ook vies wordt van binnen.

Ben benieuwd hoe jullie dat aanpakken? En hebben jullie m al eens vervangen? (Huis is 20 jaar oud dus dat ding zal ook wel zo oud zijn)

Ik las ook op internet over een warmte terug win systeem waarmee ze de nieuwe koude lucht verwarmen met de oude warme lucht. Iemand ervaring?

En gebruiken jullie m als vervanging van de "open ramen" of is het voor erbij?

Ben erg benieuwd!

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ja, wij. Moet minimaal 1x/jaar schoongemaakt worden, anders vallen er stofplukken in de motor en dan gaat ie kapot *ervaring*. Bij ons kan je de stofzuigerstang erin steken vanaf de onderkant, dan hoeft ie niet elke keer gedemonteerd.
    Hij zuigt wel de lucht uit huis, dus ik moet wel ramen of raam(-roosters) open hebben staan, ja. Anders krijgen we te weinig zuurstof in huis.
    Ik vind het wel fijn, heerlijk fris huis en de was is ook snel droog :)

3. shadowcat76

shadowcat76 Niet meer actief

Hier ook een WTW in huis. Open ramen is het zeker geen vervanging voor vind ik. In principe zou het kunnen hoor, die van ons is zo ingesteld dat we zonder kunnen maar ik vind open ramen wel zo lekker haha. Onderhoud en schoonmaken doet mijn man, idd met de stofzuiger etc.
    Heerlijk systeem, continu verse lucht in huis. Het is wel prijzig trouwens.

4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.683
    113
    Nooit gedacht om dat ding schoon te maken eigenlijk. En vervanging voor een raam is het zeker niet. Lekker frisse lucht is toch wel prettig :)

5. SophieW

SophieW Actief lid

11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt! Grappig dat jullie er echt blij mee zijn. Hier staat hij altijd op 1 omdat hij niet uit kan maar ik heb nooit het idee dat het iets doet.

Maar als het blijkbaar zelfs de open ramen kan vervangen (open raam wel zo lekker maar bij erge kou of regen soms minder warm:) )

Dan klopt mijn vermoeden waarschijnlijk wel dat die van ons nogal aan onderhoud toe is!

@shadowcat: merk je inderdaad verschil, dat het huis makkelijker warm blijft in de winter met de warmteterugwinning? Levert dat het geld op?

6. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Mijn ouders hebben een wtw systeem.. Samen met nog 40 huishoudens in die wijk.

Alleen maar elende, iedereen loopt met continue ontstekingen rond en extreem vermoeid.

Zelf in die 3 jaar dat ik er heb gewoond:
    6x blaasontsteking
    1x longontsteking
    3x extreem ontstoken ogen
    1x bijholteontsteking

Vanaf de dag dat ik uit huis ben gegaan niks meer gehad...
    Er loopt een hele rechtszaak tegen de woningbouw.
    Huizen zitten compleet vol met schimmel

7. Deliana

Deliana Niet meer actief

Even googlen op 'mechanische ventilatie onderhoud', er zijn genoeg bedrijven die gespecialiceerd zijn in het schoonmaken van het ventilatiesysteem. Kosten ca. 100,- tot 150,-.

Wij hebben hem uitgezet (je kan de stekker uit het stopcontact trekken bij de unit zelf) en dat zou ik jullie nu ook adviseren..... Jullie hebben er al 5 jaar niets meegedaan en wie weet hoe lang de vorige bewoner hem niet heeft laten schoonmaken.... Er komt vast geen frisse lucht het huis in.

8. Joycey

Joycey Niet meer actief

Hier een stoffilter dat je eruit trekt, stofzuigt en weer terugplaatst. Losse filters zijn te koop bij de onderhoudsservice (naam+telefoonnummer staan op de sticker erop geplakt).

9. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Deze had ik in mijn vorige huis. Daarnaast één keer per 1,5 jaar geloof ik een monteur die voor zowel CV als Mechanische installatie kwam.

Nu wederom een installatie maar een andere soort die mijn man zelf kan onderhouden (heeft monteur uitgelegd) huis is van 2011 dus nog niet aan vervanging toe.

Ik zet hem vooral aan als ik aan het koken ben of als ik gedoucht hebt (al staat ie standaard dus wel op zo'n ''stand'' maar dan zet ik hem hoger) Ik zet nog steeds alle ramen open.

10. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Interessant topic.

Wij hebben ook zo'n enorme bak op zolder hangen. Het is een soort afzuiger met een afvoer naar buiten. In de keuken zet ik hem aan (er is maar 1 stand) en dan zuigt hij af in de keuken en in de badkamer. We hebben dat ding nog nooit schoongemaakt....we wonen hier nu 8 jaar. Maar hij staat ook zelden aan. We overwegen momenteel om het systeem helemaal te verwijderen of toch te vervangen.

Iemand daar ervaring mee? En goede ervaring met een bedrijf uit Brabant?

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou hem zeker niet verwijderen en juist wel gaan gebruiken. niet echt goed voor je gezondheid om hem uit te laten. ding zit er niet voor niks...
    hij voert vervuilt en vochtige lucht uit je huis af. dus ik zou dat ding rap schoon laten maken. Het houd de lucht in je huis gezond en verkleind de kans op schimmels.
    mijn ouders hebben dat ding toen laten verwijderen. op den duur werd hun huis gewoon vochtig. water op de ramen, rare lucht in huis enz.

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    mechanische ventilatie kan nooit een open raam vervangen. mechanische ventilatie haalt de vuile en vochtige lucht uit je huis en gooit het naar buiten. je moet altijd ventilatieroosters of een luikje open hebben zodat er verse lucht binnen kan komen. laat je alles potdicht zitten dan wordt er lucht vanuit de kruipruimte aangezogen. en dat is niet zo'n frisse lucht. schimmels,vocht enz....
    je moet alsnog dagelijks de ramen open zitten om te luchten.

veel mensen bouwen tegenwoordig hun huis helemaal dicht. ventilatieroosters dicht, overal tochtstrips bij ramen en deuren enz.
    super slecht voor de lucht in je huis en voor je gezondheid.

ding moet ook elk jaar gereinigd worden. als je een jaar niet reinigt dan gaat de werking al met 10% achteruit.

13. SophieW

SophieW Actief lid

11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alles reacties! 1 ding is zeker hij wordt op korte termijn schoongemaakt. Ben druk aan het zoeken naar welk bedrijf. Tips zijn welkom.

En ik bedoelde idd niet om ramen/roosters dicht te laten maar meer te illustreren dat ik geen idee had dat t zo'n belangrijk apparaat is. Vond t altijd meer een herriemaker waar je niets aan had :)

Misschien weten jullie dan ook het volgende: we hebben kunstof kozijnen. Aan de binnenkant van de ramen (dus in huis) komt onder het onderste randje tussen het raam en het kitrandje een soort schimmel. De fabrikant heeft geen idee wat het is. Dachten eerst vuil vd bouw maar het komt steeds terug. Zou het daarmee te maken kunnen hebben? :(

(Toevoeging, het is in alle kamers vh huis en de ventilatieroosters staan altijd open, ramen regelmatig maar eerlijk gezegd in de zomer meer dan de winter)

14. biancs

biancs Fanatiek lid

12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    Wij vervingen in ons apartement zelfs 3x per jaar de filters. Onderhoud hebben we 1x in de 10 jaar laten uitvoeren. Alles werd dn schoongemaakt en weer opnieuw afgesteld. Met alleen uitzuigen red je het niet met pollen etc. Wtw-filters.nl zijn ze te bestellen

15. shadowcat76

shadowcat76 Niet meer actief

Nou, iets merken van de warmte terugwinning niet meer, aangezien we een pelletkachel hebben en we onze cv dus eigenlijk niet tot bijna niet gebruiken. Dat scheelt ontzettend veel in de kosten al. Bij ons is het dus alleen te doen om de vuile vochtige lucht naar buiten te zuigen en verse lucht naar binnen aan te voeren. In ons oude huis merkten we het wel, toen hoefden we de verwarming minder hoog te zetten dan voor het systeem er in zat. Bij ons wordt trouwens geen lucht uit de kruipruimte aangezogen hoor maar gewoon van buiten. Dus ook al zouden we de ramen dicht hebben krijgen we nog van buiten verse lucht aangevoerd.

Nou zet ik wel regelmatig alles open omdat ik het gewoon heerlijk vind om de boel te luchten en alles even lekker tegen elkaar open te zetten.

Als we gaan douchen zetten we hem een standje hoger. Hij staat overdag op de dagstand en hij schakelt automatisch over op de nachtstand om 0.00u., om 8.00u weer automatisch op dagstand. Maar we kunnen hem dus ook zelf harder zetten of lager, of uit als dat nodig is.

Oh wat het is van je kozijnen weet ik trouwens niet, ik kan het wel even aan m'n man vragen vanavond die weet nogal veel van dat soort dingen haha. Meneer is superhandig en doet dus ook zowat alles zelf in huis. Ook de WTW aanleggen etc. heeft hij allemaal zelf gedaan. Ik zal niet zeggen dat hij het weet maar vragen kan geen kwaad toch ;).

16. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ja, juf. ;)

17. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    Wij hebben hier ook een WTW in het huis, ben er persoonlijk echt niet over te spreken. Het vervangt in ieder geval zeker niet het "openraam". Ik vind juist dat er veel stof rondgaat in huis, de lucht is erg droog en als de filters ietwat vol zitten (wij dus te laat schoonmaken) hebben we allemaal hier last van onze keel en snotteren...oftewel lijkt me niet heel gezond. Ik heb er echt niets goeds over te melden. Overigens laten we hem wel één keer per jaar servicen en de filters doen we meestal zelf schoonmaken en vervangen.

18. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ik heb ook zo'n ding in huis (wtw). Wat een klereding!
    Ongelovelijk groot apparaat
    Loopt constant te zeuren dat de filters schoongemaakt moeten worden (ondanks dat wij dat trouw doen)
    Maakt een onwijze herrie
    En frisse lucht? Kweenie hoor, bij ons niet echt.
    En bij bijna alle buren is ie al kapot. Bij ons niet, jammer genoeg ;)

19. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    De wtw haalt verse lucht van buiten hoor, en niet door roosters in de ramen maar gewoon door een pijp op het dak. Wij hebben niet eens roosters.
    We plegen jaarlijks onderhoud, daarvoor hebben we een combicontract bij de lokale ketelboer. Tegelijk onderhoud aan ketel en wtw kost ca 150,-
    De filters vervangen we twee keer per jaar, en dat is ook echt wel nodig.

20. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    Wij hebben pas een nieuwe laten plaatsen door cv monteur. Ander huis gekocht. Deze maakte herrie en bleek dus niks meer te doen..was nooit onderhouden. Nu een nieuwe. Ook ideaal na het douchen..dan zet ik m even hoog

Deel Deze Pagina