Wie heeft ervaring met het maken van een draagdoek?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mmamma, 14 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hi meiden,

Ik zou graag zelf een draagdoek willen maken voor mijn dochter maar hoe weet je nu welke stof stevig genoeg is en hoe kom je aan een sluiting (bijvoorbeeld van die grote ringen van een ringsling of een clip van de lodger shelter).

Ik kan het niet op internet vinden dus ik hoop dat jullie goede tips hebben :)!

Grts!

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

In een stoffenwinkel kunnen ze je waarschijnlijk over de stof wel goed adviseren. Ringen en van die klipsluitingen zou je in een fourniturenzaak moeten kunnen krijgen.
    Maar... als je dat al niet weet, heb je waarschijnlijk weinig ervaring met naaien? Ik zou dan bepaald niet aan een doek beginnen die ringen of klipsluitingen heeft, want dat is dan al heel snel veel te ingewikkeld... :(
    Dan zou ik gewoon een doek maken die je moet knopen, zonder verdere ingewikkeldheden....

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

En daarnaast: een tweedehands draagdoek via marktplaats aanschaffen is ws al snel goedkoper dan er zelf eentje proberen te maken... ;)

4. tuc

tuc Niet meer actief

ik heb ook wel eens begrepen dat wanneer je geen ervaren naaister bent dat je niet zomaar aan een doek moet beginnen omdat die niet echt stevig genoeg zal zijn....maar weet niet of dat klopt hoor.

5. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Draagdoeken zijn vaak van speciale stof gemaakt. Ik heb 1 ringsling van gewone stof en 1 van doekenstof. Die 2de draagt veel fijner. Verder zoiets als een lodger ding, dat ding mag je geen draagdoek oid noemen. Het is veel zwaarder dragen en een minder goede houding voor kind.

Als je perse zelf een ringsling wil maken koop dan gewoon een doek en ringen (Google) of koop gewoon een doek al dan niet 2de hand. Wil je een voorgevormde drager kijk dan naar een ergonomischer. Dingen als een meitai kan je zelf maken maar dat zal niet veel voordeliger zijn.

6. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Als je zelf een leuke stof in gedachten (of misschien al in huis) hebt, dan zou ik een tweedehands ringsling kopen, die uit elkaar halen en zelf met je eigen stof precies na maken.

Ik BEN een ervaren naaister, maar ik begin er niet aan, heb een Bondolino gekocht waar ik superblij mee ben. Geen gedoe, haha!

7. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Voor een draagdoek die comfortabel draagt en veilig is (de stof moet echt stevig zijn), ben je veel geld kwijt aan materiaal (de stof die je nodig hebt is gewoon erg duur, gewoon een lap van de stoffenkraam op de markt voldoet niet). Voor dat geld kun je beter een tweedehands doek kopen op marktplaats en die inderdaad bijvoorbeeld vermaken tot een ringsling. Een (korte) doek van Didymos is bv prima als ringsling te gebruiken, Didymos verkoopt daar ook ringen voor.

8. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Mijn naait best veel en is erg creatief en heeft er eentje zelf gemaakt, maar ze vond het een hele opgave.

Zij heeft een meitai gemaakt. Dus een drager die je knoopt.

9. Bedankt voor jullie reacties.
    Ik ben idd geen ervaren naaister maar dacht: hoe moeilijk kan dat nou zijn haha.
    Vaak denk ik waarschijnlijk een beetje te simpel en is het moeilijker dan het lijkt.
    Ik zal eens gaan neuzen in de tweedehands dingen.
    Mocht iemand nog een gouden tip hebben, dan hoor ik het graag!!!

10. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
  11. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Hier heel veel info over het zelf maken van mei tais, ringslings en draagdoeken (laatste is bijna onmogelijk om goed zelf te maken vanwege de kruiskeperweving)

Mei tais en ringslings zijn wel goed zelf te maken.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Een draagdoek is niet zomaar te maken, ze zijn niet voor niets best prijzig; stel dat je gesp kapot gaat? De ringen zijn namelijk naadloze ringen, die kan je via sommige draagdoek shops kopen maar niet in de stoffenwinkel. De gesp van een drager, dat zijn outdoor gespen die ook gebruikt worden voor bergbeklim rugzakken enzo. En je stof en garen.. Dat moet gegarandeerd!!!! je kindje kunnen dragen, ook als er een heeeeeeeel klein haaltje in de stof zit moet de stof niet direct doormidden scheuren. Ik zou er zelf dus echt aan durven beginnen als je geen deskundige bent op naai en draagdoek gebied. Ik overweeg al een jaar een drager te maken maar durf het toch niet zo goed.

13. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Dragen en Voeden • Toon forum - Maak het zelf Hier dus...

Deel Deze Pagina