Melk dilemma

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Adorable, 20 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    Ik zit met een dilemma en wil graag wat vragen aan de mama's die een peuter hebben....:
    Mikail is nu dus 2 jaar en 2 maanden oud, dronk voorheen altijd een fles melk in de ochtend en een fles in de avond voor het slapen gaan, nu wilde ik dus overstappen op normale volle melk ipv groeimelk, gewoon omdat het duur is en het helemaal niet meer nodig is, nu is dus het probleem dat Mikail weigert de volle melk te drinken en ook groeimelk wil hij niet meer.... hij drinkt alleen ma fristi, mjaa dat kan ik hem toch niet altijd gaan geven in de ochtend en avond of wel? Wat zouden jullie doen, want hij heeft toch wel melk nodig???... Oja en ook een positief bericht, Mikail heeft op hetzelfde moment zijn fiep weg geweigerd en wil hem absoluut niet meer hebben hihi, dus dat is handig.

xxx

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Ik heb toen van de nesquik de aardbeienpoeder gehaald en maakte zelf de "fristi"

Deed een gedeelte melk en een gedeelte yoghurt en dan wat van die poeder. Ik had dan het idee dat ik er tenminste de hand in had hoeveel "zoetigheid" ik erin deed.
    En dan misschien schipperen, toch 'smorgens gewoon de melk aanbieden (desnoods in papvorm) en dan 's avonds je "fristi" zodat hij in ieder geval wat melk binnen heeft.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou niet dagelijks fristi geven, maar melk in een beker. Drinkt hij ervan dan is het mooi, drinkt hij het niet, dan de volgende dag maar weer proberen.
    Misschien vindt hij het lekkerder als je het een beetje warm maakt. Of idd een bordje pap.
    En je kunt tussendoor nog eens wat yoghurt geven, dat is ook zuivel. Of karnemelk (vindt m'n zoon erg lekker). Of kwark. Er is meer dan alleen melk, ook zonder dat je aan de zoetigheid gaat.

4. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik doe er 's ochtends altijd een schepje nesquik door en 's avonds drinkt ze gewone halfvolle melk. Verder kun je yoghurt, kwark, puddinkje of zo aanbieden, dat is ook zuivel.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik zou even een ander soort melk proberen..
    anne lustte absoluut geen halfvolle melk.. maar wel karnemelk (!) en volle melk.
    Maar op het kdv had ze de juffen zo ver dat ze dus geen melk meer hoefde te drinken bij de lunch.. zo vies vond ze het.

maar die peutermelk is hartstikke zoet.. dus het is ook een optie om tijdelijk je melk een beetje "aan te zoeten" en dat af te bouwen tot normale melk.
    (bijv. met die nesquick of gewoon zoetstof)

Hier was de ommekeer toen we op vakantie waren.. oostenrijkse verse melk ging er niet in per glas.. nee mevrouw dronk het liefst 2 longdrinkglazen vol elke maaltijd
    Dus toen thuis overgestapt op volle melk (wij hebben altijd halfvol) en daarna gewone halfvolle melk uiteindelijk.
    Nu drinkt ze het dagelijks met veel plezier.

Ik zou in ieder geval net als jij.. geen voorstander zijn van permanent fristi... maar het komt gewoon door die stomme groei/peutermelk.. proef het maar eens :)

6. tammetje81

tammetje81 Bekend lid

6 dec 2009
    599
    0
    0
    NULL
    NULL
    On
    Ze zoon wil ook zo de melk niet. Wij mengen het met een beetje thee. Dus 1/4 fles thee (rooibosthee) en 3/4 melk en het gaat prima! hij krijgt het 's ochtends altijd bij ons op bed in de fles. Dat is voor hem het begin van de dag. Hij is trouwens 21 maanden.

7. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    onze oudste vind gewone melk nbiet lekker maar karnemelk wel dus hij drinkt karnemelk

onze jongste kan niet over gewone melk (raakt ernstig in de diarree) hij krijgt ook karnemelk en sinds afgelopen 2 weken soja melk is ook een groot succes en hij raakt niet in de dia hoera hoera (nu is zijn ontlasting net klei/plakt erg maar beter zo dandiarree)

8. Saskia78

Oh en soja melk is ook zoeter dan gewone melk.. dus wellicht lust ie dat dan wel :)

9. Emme

Emme Niet meer actief

Of anders misschien vers fruit erdoor (een smoothie)? Bijvoorbeeld banaan, aardbeien e.d. Vindt mijn oudste in ieder geval erg lekker!

10. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    bedankt voor de tips meiden, karnemelk en sojamelk heb ik idd nog niet geprobeerd, dus dat ga ik zeker uitproberen, smoothies vind hij niet lekker:p ( jaja lekker kieskeurig ventje:p ) Had er vanmorge chocomelk van gemaakt ma ook dat wilde meneertje niet.
    Aan joghurt had ik helemaal niet aan gedacht haha ( beetje blond in het hoofd:p ) ma joghurt eet hij dus heel veel, dus hoef ik me dus eigenlijk helemaal geen zorgen te maken:)
    Nou ik ga de karnemelk en soja eens uitproberen.
    Dankjewel!:)

11. Saskia78

als hij pure yoghurt (zonder suiker zegmaar) lust.. dan is karnemelk vast ook geen probleem :)

12. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    ik heb gewone vloeibare joghurt nog niet uitgeprobeert, ma hij krijgt altijd turkse yoghurt en dat is wat romiger en vaster net zoals kwark, ma ik ga het zeker proberen, had ook een tip gekregen in mijn eigen topic om fristi met melk te mengen en dat steeds af te bouwen

xxx

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dat wilde ik inderdaad ook opperen, onze dochter lust heel graag een beker Fristi, maar ik vind dat zoete spul niet echt geweldig. Meng het dus altijd met melk.. Even roeren en klaar.. Maar dat doe ik overigens ook met andere sapjes als bijv. appelsap e.d. (half om half met water).

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij hebben eigenlijk altijd houdbare melk in huis en dat smaakt ook een stuk zoeter dan verse melk vind ik. Misschien is dit dus nog een optie?

15. adi

adi Niet meer actief

Maar als hij al veel yoghurt eet kun je ook bekijken hoeveel melk hij daarnaast nodig heeft. In totaal heeft hij per dag ong 300cc nodig aan ZUIVEL.
    Dat zijn alle melkproducten samen, van yoghurt, tot kaas, melk/room dat je gebruikt in zijn eten, smeerkaas enz enz enz.

Mijn dochtertje weigert sinds een paar weken ook melk. Ik weiger om zoete melkdrankjes te geven, dus prober het op een andere manier. s ochtends geef ik haar nu mousli met melk, dat eet ze wel.
    Daarnaast geef ik haar ergens overdag nog een schaaltje volle kwark, ze vindt het super leuk om die naar binnen te lepelen zelf.

En s avonds proberen we nog steeds melk, maar dat weigert ze nog elke avond. Ik ga deze week ook proberen of ze na de lunch bijv een beker karnemelk zou lusten. Dan zit ik zeker aan die 300cc.

16. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    @Adi: het is best frustrerend als ze dingen weigeren die juist belangrijk zijn he vind je niet, ik zit af en toe echt met me handen in het haar uit frustratie, daarbij praat mijn zoontje nog niet dus dat is nog eens dubbelop, omdat hij nit kan vertellen waarom hij iets niet wil ofzo, hij heeft ook een paar weken zijn groenten geweigerd ( nu nog steeds soms) en ben het toen maar gaan pureren en dan eet hij het wel, nja dan maar even zo hij weet hoe hij moet kauwen want boterham, fruit enz eet hij wel gewoon. laten we het er ma op houden dat het een fase is en weer voorbij gaat:p

17. Zonnetje79

Zonnetje79 Actief lid

4 nov 2008
    136
    0
    0
    Eindhoven
    Onze zoon drinkt ook geen halfvolle melk. Hij krijgt inderdaad ook nog peutermelk, maar daar wil ik nu me gaan stoppen (afbouwen). Hij wordt volgende maand 2 jaar, dus het wordt tijd dat de fles pap eruit gaat!
    Hij krijgt s'morgens nog een fles pap (peutermelk) en tussen de middag of voor het slapen gaan krijgt hij een beker optimel. Dit drinkt hij wel, het is zoeter maar met minder suikers dan fristi of andere yogurtdrankjes. Het is misschien verwennerij maar hij krijgt wel genoeg melk binnen op deze manier.

18. adi

adi Niet meer actief

Optimel vind ik zeker geen verwennerij voor een kind, aangezien dat spul vol zit met zoetstoffen (omdat er geen suiker in zit), en alle goede vetten die je kind nodig heeft eruit gehaald zijn zodat het op 0% vet uitkomt.
    Niet als kritiek, maar ik kan geen slechter zuivelproducten bedenken voor een kind. Ten eerste heeft ie er niks aan, omdat de goede samenstellingen eruit zijn gehaald. Het is een dieetproduct en een kind hoeft niet op dieet, tenzij aangegeven door een arts.
    Ten tweede zijn zoetstoffen echt slecht voor kleine kinderen.

Misschien toch een vruchtenyoghurt of zo proberen?

19. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ons zoontje krijgt 's ochtends ook nog een papfles met peutermelk, maar ik vind het ook wel tijd worden dat de fles eruit gaat. Ik zie er alleen wel een beetje tegenop om hem 's ochtends aan tafel te zetten, hij eet niet altijd even snel :)

Hij at een paar maanden geleden altijd graag een bakje yoghurt na het warme eten, maar die weigert hij tegenwoordig altijd.
    Nu proberen we karnemelk te geven (hij lust geen gewone melk en krijgt er diarree van), wat in het begin heel goed ging, maar nu drinkt ie er bijna niks meer van.

Hier dus ook wat gerommel met melkproducten. Bij ons maakt het ook uit hoe je het aanbiedt: z'n gewone beker is niet meer interessant, uit een rietjesbeker drinkt ie veel beter. Maar ruim 2 is wel oud genoeg voor een gewone beker, vindt mama.

Succes met de karnemelk en sojamelk!

20. Saskia78

@fenneke: tja op een dag moet je er toch aan gaan geloven.. en het gaat zeker in het begin niet al te vlot. :)

wat ik deed was samen eten.. en als ik klaar was ging ik daarna helpen.. Duurt wel langer dan een fles en is zeker minder knus.
    Maar wel goed te doen... als je net even kwartiertje eerder opstaat :)

Deel Deze Pagina