Kan/mag ziekenhuis behandeling weigeren

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Loek, Apr 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loek

Loek Lid

Feb 9, 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan/mag ziekenhuis behandeling weigeren. Zo ja: wat zijn dat goede redenen en wat niet?

Ik heb 1 icsi poging achter te rug. Mijn kansen werden niet groot geacht (endometriose, dichte eileiders, laag amh en om het rijtje af te sluiten, geen partner dus donorsperma 'uit het ziekenhuis' ). Er is ook wel gesproken over ' we proberen het een keer' dat soort termen. Nou ging het inderdaad niet geweldig in die zin dat ik maar 1 follikel had, ( wel 1 terugplaatsing ook... Maar ja zonder gewenst resultaat)

Ik wil zelf eigenlijk direct door naar poging 2.

Ik ben nu bang dat het ziekenhuis dit gaat weigeren en wil daarom goed voorbereid zijn. Wat zijn mijn rechten, wat kan ik ( in alle redelijkheid 'eisen' en wat niet?)Mag een ziekenhuis weigeren? Moeten ze daarvoor goede redenen geven? En zo ja wat zij. Die redenen? Moet het kansloos zijn of is 'kans arm ' zoals bij mij ook al een reden?
    Of maak ik me druk om niks en bepaal ik wanneer ik het 'kansloos' vind geworden ?

2. Veerlev

Veerlev Actief lid

Aug 2, 2012
    471
    85
    28
    NULL
    Brabant
    Ha Loek,

Ziekenhuizen hebben volgens mij het recht te zeggen niet verder te behandelen als blijkt dat dit geen zin heeft. Maar welke medicijnen en in welke hoeveelheid heb je ze gekregen? Want dat kan veel verschil maken in het eindresultaat.
    Veel succes in ieder geval!

3. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eens met Veerlev. Een ziekenhuis heeft zeker het recht een behandeling te weigeren die zij niet zinvol achten. Dit kunnen heel veel verschillende redenen zijn: Leeftijd, overgewicht, te ingewikkelde casus (zoals je zelf schrijft ben je niet echt doorsnee). Vergelijk het met een 'echte' ziekte: Als een ziekenhuis inschat dat zij niet voldoende expertise hebben om dit goed te behandelen, dan zullen ze de behandeling ook niet doorzetten.
    Natuurlijk heb je wel altijd het recht om het in een ander ziekenhuis alsnog te proberen.
    Sterkte!

4. Loek

Loek Lid

Feb 9, 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Ik heb max hoeveelheid (300 eenheden) gonal-f gehad. Als een nieuwe poging echt 100 procent kansloos en dus zinloos is dan lijkt me dat een goede reden op te stoppen natuurlijk maar ja..
    Nou ja, ik probeer het maar een beetje af te wachten...

5. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Hoi Loek,

Zoals de dames hierboven zeggen kan een ziekenhuis je inderdaad weigeren. Echter, als ziekenhuis A je weigert is het helemaal niet gezegd dat ziekenhuis B dat ook doet. Er zijn ziekenhuizen die er juist om bekend staan dat ze ook de wat complexere casussen behandelen (bijvoorbeeld VU of Düsseldorf). Dus mochten ze niet verder met je willen dan is het niet gezegd dat je absoluut niet verder kunt! Heel veel succes en sterkte!

6. aklina

aklina Fanatiek lid

Jun 13, 2010
    1,159
    0
    0
    Purmerend
    Ik zou je adviseren een sec. opinion in Dusseldorf te doen. Daar gaan ze veel verder in de behandelingen van vrouwen met laag amh (zoals ik). Ik heb nog nooit gehoord dat er een vrouw in DD geweigerd is.
    Heel veel kansarme vrouwen zijn daar alsnog zwanger geraakt. Veel succes!

7. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,042
    453
    83
    Female
    300 eh gonal f is niet de max hoor... Ik heb al twee ivf pogingen 450eh gespoten.

8. Loek

Loek Lid

Feb 9, 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dubbel gepost, weet niet hoe te verwijderen excuses

9. Loek

Loek Lid

Feb 9, 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zeker optie: ander ziekenhuis in gedachte en na wat lezen hier ook wel specifiek Düsseldorf in gedachte. Hoewel ook iemand me ergens schreef dat ze dacht dat zij geen alleenstaande zouden behandelen?? Maar goed dat is dan iets om uit te zoeken. Daarnaast gaat er sowieso dan weer veel tijd overheen en is maar de vraag of het me gaat lukken om een anoniene sperma donor te vinden ( dan wel mee te nemen.. Wat.. Zover ik nu weet niet mag)
    Kortom ik hoop eigenlijk dit dit alles me bespaard blijft en dat ik gewoon in mijn 'oude vertrouwde' ziekenhuis kan blijven.
    Het is immers al ingewikkeld genoeg.

Maar wat ik me eigenlijk afvroeg... Maar weet niet of iemand hier dat weet kunnen ze he weigeren verder te behandelen omwille van de cijfers? Een andere reden, als ik aangeef sowieso een tweede poging te willen starten, is er toch eigenlijk niet? ( nogmaals tenzij ze echt zeker weten dat het kansloos is.... Maar dat kunnen ze eigenlijk nier van te voren weten...)

10. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd dat een arts een behandeling mag weigeren op basis van medisch zinloos handelen. Maar ik weet niet hoe vaak het in de praktijk ook gebeurd.
    Bij ons op de afdeling ging het om andere kwesties (reanimeren bijvoorbeeld) en zo'n beslissing neemt het hele team dus van behandelend artsen, mag niet door één arts gedaan worden.

Ik hoop voor je dat jouw vrees ongegrond is en je kunt natuurlijk altijd een second opinion aanvragen!

11. Loek

Loek Lid

Feb 9, 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja... En de vraag is natuurlijk altijd wat is zinloos? Als het echt zinloos is... Zinloos = 100 procent zeker dat ik nooit zwanger zal kunnen worden... Dat wil ik (uiteraard) ook niet verder.
    Als ik maar 5 procent kans heb.. Dan vind het ziekenhuis dat misschien te weinig?? ( niet goed voor hun statestieken?)... Maar ik vind dat ik 'recht' heb op die 5 procent kans...

Maar in hoeverre gebeurd het dat een ziekenhuis weigert bij weinig kans? ( dat een ziekenhuis weigert bij 0 procent kans, dat lijkt me logisch...)

Heeft iemand ervaring hiermee?

12. Loek

Loek Lid

Feb 9, 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag gesprek gehad en helaas in mijn 'angst' gegrond geweest. Ze willen geen tweede poging doen. Nu dus verdiepen in andere opties. Ik kan het nu nog niet afsluiten. Niet zo....

13. Chybou

Chybou Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    2,211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Loek, wat rot allemaal.

Maar wat de ene arts 'zinloos' vind hoeft een andere arts niet te vinden.
    Er zijn zo veel ziekenhuizen en klinieken die IVF doen.

Voor veel ziekenhuizen en klinieken zijn de cijfers erg belangrijk. Ze behandelen daarom liever geen mensen waarvan ze weten dat de kans op zwangerschap kleiner is.

Ik zou echt een afspraak maken met DD. Ik heb hele goede dingen over dit ziekenhuis gehoord en ik heb ook goede ervaringen met het lab daar.
    Wat ook een optie zou kunnen zijn is St. Geertgen. Zij behandelen ook veel stellen waarvan andere ziekenhuizen vinden dat het 'zinloos' is.

Ik zou dit ook nog niet af kunnen sluiten.
    Heb zo veel 'zinloze gevallen' een kindje zien krijgen.

Wat ik me nog afvroeg... Hoe zit het nu met de donor? Je gaf aan dat je een 'donor van het ziekenhuis' had.
    Kan je die nu 'meenemen' naar een ander ziekenhuis of kliniek?

Heel veel sterke en succes.

14. Loek

Loek Lid

Feb 9, 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een lieve reactie! Dank je wel! Doet me echt goed!
    De gyn zei vandaag dat ik het donorzaad wel mee zou mogen nemen. Alleen zei ze er wel bij dat het 'ontvangende ziekenhuis' dit niet altijd zal accepteren omdat ziekenhuizen graag zelf 'hun zaad' testen...

Ik maak me nu wel plotseling een beetje zorgen dit ook wel echt het geval is en het geval zal blijven als uk over een aantal maanden ergens anders onder behandeling ben en dan aanklop voor het donorzaad... Dus ga morgen wel meteen even bellen of het dan gereserveerd blijft.. En zo ja, hoe lang..
    ( ik neem aan dat ze die reservering normaal gesproken opheffen als de behandeling in dat ziekenhuis stopt namelijk...)

Ik ga me zeker oriënteren op Düsseldorf. Het Geertgen zal ik bij deze ook meenemen in mijn 'Google onderzoek'

Weet jij of behandeling in beide klinieken altijd gewoon wordt vergoed?

15. Chybou

Chybou Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    2,211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Gelukkig dat je het mee kan nemen. Lastig verhaal dat donorzaad.
    Ik zou in mijn zoektocht op zoek gaan naar een ziekenhuis wat hier niet moeilijk over doet.
    Ik zou aangeven dat je zaad wil meenemen vanuit een ander ziekenhuis en vragen hoe ze daar tegenover staan. Zeggen ze 'Dat doen we niet' dan weet je genoeg. Dan zou je tweede vraag kunnen zijn 'Hoe lang duurt het voordat ik bij jullie in aanmerking kom voor donorzaad?' Duurt dat te lang, dan zou ik verder zoeken.

Geertgen en Düsseldorf worden allebei vergoed door de verzekering. Er is wel een maar... Je moet uitzoeken of je verzekeraar een contract heeft met de klinieken. Als dit niet het geval is vergoeden ze 70-75% of ze vergoeden het 'standaard bedrag' voor IVF en de overige kosten moet je dan zelf betalen.
    Het zou dus verstandig kunnen zijn om je zoektocht bij je verzekeraar te beginnen en hen te vragen met wie ze een contract hebben.

Ik zie IVF en zwanger worden als een dobbelspel. Je krijgt een dobbelsteen en je moet zes gooien. De één gooit in één keer zes (die mazzelaars heb je) en de ander moet soms wel tien keer gooien.

Onze kansen leken destijds heel goed. Allebei gezond, heel veel follikels en embryo's van een goede kwaliteit.
    Toch hebben we 3 IVF/ICSI behandelingen, 6 terugplaatsingen en 9 embryo's nodig gehad voordat we onze dochter mochten verwelkomen.
    Zo ken ik mensen waarbij dokters aangaven dat het zwanger worden extreem moeilijk zou worden en die mensen waren na 1 IVF poging zwanger en hadden ook nog eens het geluk om een tweede kindje te krijgen uit een cryo's die ze nog in de vriezer hadden.
    Wat ik hier mee wil zeggen is, je weet het niet...

Zo lang je met de dobbelsteen gooit kan je zes gooien. Elke keer dat je gooit heb je die kans.
    Wie weet...

16. Papaver

Papaver Niet meer actief

Wat heb je dat goed verwoord! Exact zo voelt het

Loek ik volg jouw topic als stille lezer, omdat ik het zo heftig allemaal voor je vindt. Ik heb zelf geen ervaring met jouw situatie, maar ik hoop echt dat je een goed ziekenhuis vindt dat jou wel een kans gunt. Ik lees regelmatig hele goede verhalen over DD en geertgen. Heel veel sterkte en succes met je zoektocht naar die kans!

17. Loek

Loek Lid

Feb 9, 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Chybou, ik sluit me aan bij papaver: je verwoord ook heel goed hoe ik het ervaar.
    Dat maakt het wel ook op vele manieren lastig... Want wanneer stop je dan precies? Als je mij zou zeggen je moet dit 20 keer doen ( icsi) en dan weet je zeker dan je de 20 ste keer zwanger bent ( even niet denkende aan het financiële plaatje...) dan zou ik dat doen! Maar on nu door te gaan van poging 1 naar 2 naar 3 naar 4...naar 30 dan lijkt me dat in alle opzichten niet helemaal gezond.... Terwijl je zou toch denken dan je 1 van die 30 keer wel een keer 6 moet gooien ;)

Pfff ach ja, zo kun je natuurlijk jezelf ook nog een beetje gek maken met in cirkels denken haha.

Bedankt voor jullie meeleven en meedenken!

En wat super dat jullie wens is uitgekomen! Ik zie papaver... Weer een vervolgens ;) hoop dat die ook uit mag komen voor jullie !

18. Chybou

Chybou Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    2,211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Toen wij bezig waren met ICSI heb ik me aan deze gedachte vastgehouden.
    Het heeft me door heel wat moeilijke momenten heen geholpen :)

19. Chybou

Chybou Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    2,211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Loek je hebt helemaal gelijk... Natuurlijk is het zo dat je op een gegeven moment eerlijk moet zijn (naar jezelf toe).
    Maar wanneer is het zinloos?
    Dat is een lastige vraag!

Ik vind niet dat je op 1 IVF/ICSI ervaring af kan gaan. Wat nu bij IVF1 gebeurd is hoeft een volgende keer niet zo te gaan.
    Ander ziekenhuis, misschien andere medicijnen, andere cyclus...
    Nieuwe ronde nieuwe kansen!

Daarbij moet je misschien ook kijken naar het 'soort' ziekenhuis dat je behandeld heeft. Een kliniek die veel 'laatste kans stellen' helpt heeft andere en misschien wel betere ervaring in huis met vrouwen helpen waarbij het zwanger worden erg moeilijk is.

Je krijgt 3 IVF/ICSI pogingen vergoed. Die zou ik gebruiken en daarna de balans op maken.
    Heb je een ziekenhuis of kliniek gevonden waar je vertrouwen in hebt en ze vertellen je; 'Lieve Loek, we zijn bang dat het niet gaat lukken' dan kan je altijd bekijken wat je gaat doen. Dan voelt dat, denk ik, heel anders dan dat het nu voelt.

Maar dat is allemaal in de toekomst. Zo hoeft het allemaal helemaal niet te lopen.

20. Loek

Loek Lid

Feb 9, 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    #20 Loek, Apr 25, 2013
    Last edited: Apr 25, 2013
    Chybou, ik heb helemaal het gevoel dat je het begrijpt...zo zie ik het inderdaad ook voor me...
    Wie weet...

Bedankt voor je bericht weer!

Wat is ' inter-relationele ecd' trouwens?

Share This Page