ja meestal houdt de ursochol de waardes wel onder controle, dus ik hoop bij mij ook ! succes morgen bij de gyneacoloog !
vandaag weer controle gehad maar helaas waren mijn galzouten nog niet binnen, hopelijk morgenavond...ze zeiden dat mijn leverwaardes wel goed waren en zolang die goed blijven de verhoogde galzouten waarschijnljik nog geen kwaad kunnen voor de baby.... Nu elke week controle en bloed prikken en elke week weer kijken of de baby kan blijven zitten, ten laatste tot 37 weken. Zolang de baby goed beweegt hoef ik me geen zorgen te maken.... denk dat ik toch niet helemaal meer gerust zal zijn de komende weken... Juultje weet jij al iets meer?
Ik krijg volgende week pas weer de uitslag van de galzure zouten. Ze verwachten niet dat de waarde heel hoog zal zijn omdat ik nu ursochol slik. Gisteren nog mijn eigen gynaecoloog gesproken, een heel ervaren professor. Hij vertelde wel dat er eigenlijk nooit echt duidelijk bewezen is dat er echt een risico voor de baby is. Helemaal als de waarde goed onder controle blijft met de ursochol. Dus dat ik me voorlopig geen zorgen moet maken. Nu is er dus geen reden om in te gaan leiden, maar we moeten even de uitslag van volgende week afwachten. Ik heb wel gezegd dat ik het nogal eng vind dat er nu niet echt duidelijk is of het nu wel of niet om cholestase gaat en wat nu precies het risico is voor de baby. Toen heeft de gynaecoloog gezegd dat als ik me echt ernstig zorgen maak, dat ook een reden kan zijn dat ze eerder gaan inleiden. Alleen dan niet om medische reden maar om psychologische reden. Dus dat vind ik wel een fijn idee. Nu volgende week vrijdag afwachten wat de waarde is en wat ze zeggen.
ja ik weet ook echt niet of ik nog 5 weken in deze stress kan zitten hoor ! word nu al gek van 2 dagen. Maar wie weet hoor ik morgen dat de medicatie aanslaat en hoef ik me geen zorgen te maken.... zoniet ga ik volgende week even aankijken en als k dan weer een hele week zo gestrest ben toch even goed met de dokter praten hoor, want dit nog 5 weken hou ik niet vol, lijkt me ook niet goed voor de baby, ik heb dan zoiets van haal het maar met 34 weken, dan is het kindje ook volgroeid en 99 procent overlevingskans, hoogstens nog wat bijkomen in de couveuse....is beter dan risico`s nemen vind ik.... maar ja wie weet valt de uitslag morgen mee, ik mag nu ook een pilletje ursochol extra nemen, dus 900 gram per dag..hoeveel neem jij? groetjes
Ik slik 3x per dag een tabletje van 300, dus ook 900 totaal per dag. Overigens zei mijn gynaecoloog dat het ook zo zou kunnen zijn dat de jeuk zonder de ursochol ook verdwenen was. Maar omdat het nu helpt mag ik het gewoon blijven slikken. Er is bij mij natuurlijk nog niet vastgesteld dat het echt om cholestase gaat. Daarom ben ik ook heel benieuwd naar de waarde volgende week. Maar een hoop afleiding zoeken zodat de week snel voorbij gaat!
Nog een vraag voor jou Neletje: heb jij gemerkt dat die waarde zo gestegen was? Kreeg je meer jeuk? Of heb je er helemaal niks van gemerkt? Ben heel benieuwd naar de uitslag vanavond, of de waarde echt veel daalt door de Ursochol.
dat was juist het gekke, jeuk was paar dagen weg en wel weer terug gekomen; maar niet zo erg als in het begin, daarom schrok ik er ook zo van. In het ziekenhuis zeiden ze dat de hoeveelheid jeuk niet in evenredigheid hoeft te staan met de waardes, dus daar heb je niet zoveel aan. Mijn waardes zijn gelukkig gezakt naar 26 !! echt een hele opluchting !! nu dinsdag weer prikken en vrijdag de uitslag, in ieder geval weer een week erbij !!
O wat fijn dat de waarde gezakt is!! Ook wel prettig dat je steeds de uitslag zo snel hebt. Ik ben onder controle in een academisch ziekenhuis, dus dan verwacht je ook dat ze snel zulke uitslagen hebben. Maar helaas voert het lab de bepaling galzure zouten maar 1x in de week uit en niet op een vaste dag, dus als je pech hebt dan kan het zo 1,5 week duren voor je de uitslag hebt. Ik hoor volgende week vrijdag de uitslag van de nieuwe waarde.
wel vervelend dat het elke keer zolang duurt voor je de uitslag hebt, je zou denken dat ze bij zoiets belangrijks toch wel sneller zouden zijn !! Blijf jij de baby evenveel voelen ondanks dat hij minder ruimte heeft en gaat indalen? Ik moet nu op de bewegingen letten maar ja de ene dag is onze kleine man superdruk en de andere dag ook wel eens wat minder, en ik weet ook niet hoeveel hij minder gaat bewegen als hij ingedaald is en minder ruimte krijgt, waardoor ik het toch wel eng blijf vinden...ik haal met gemak de 10 bewegingen per dag, dat heb ik soms al wel in een uur...maar als hij dan wel eens 2 uurtjes rustig is vind ik het gelijk eng. Maar ja dat zal er ook wel bijhoren denk ik....
Ja, dat heb ik ook hoor. Heb het de laatste controle ook nog aangekaart. Toen zei ze inderdaad dat de baby minder fel beweegt de laatste weken, maar je moet hem nog wel frequent voelen op een dag. Als het minder dan 10x is dan moet je sowieso aan de bel trekken. Ze gaven nog de tip om op een dag eens bij te houden hoeveel bewegingen je voelt. Als je dan een dag minder bewegingen voelt, dan kun je kijken hoeveel minder bewegingen je eigenlijk voelt en dat valt dan bijna altijd mee. Als het echt de helft minder bewegingen zijn, dan moet je even bellen maar vaak valt het dus eigenlijk wel mee.
ja de bewegingen zijn inderdaad iets minder fel, maar de ene keer dan weer wel en de andere keer weer niet. Over de hele dag voel ik hem wel regelmatig alleen iets minder actief dan vorige weken...maar wel nog regelmatig. denk dat dat geruste gevoel nu toch niet helemaal meer gaat terug komen....laat de tijd maar snel gaan !
juultje jij krijgt morgen ook de uitslag toch? ik morgenmiddag, ben erg benieuwd ! gelukkig is de kleine afgelopen 3 dagen erg druk in mijn buik, dus dat is wel fijn ! hoop dat we morgen goed nieuws krijgen !
Ik heb om 11:30 controle en als het goed is, krijg ik dan de uitslag...Vind het heel spannend. Reken er maar op dat de waarde gewoon goed zal zijn en er dus waarschijnlijk geen sprake is geweest van cholestase. Wel raar hoor...De jeuk is zo kenmerkend voor cholestase en die medicijnen helpen ook goed. Maar ik kan me niet voorstellen dat de waarde te hoog is omdat ik die medicijnen slik. Op het moment van bloedafname slikte ik de ursochol al een week. Vind het nog altijd een beetje een eng idee dat ze misschien de hoge waarde 'gemist' hebben door op het verkeerde moment bloed te prikken. Maar aan de andere kant: zolang de waarde niet te hoog is, is er ook geen gevaar voor de baby. Wel spannend allemaal dus. Ben ook benieuwd naar jouw waarde. We 'spreken' elkaar hier vanmiddag wel
nou geen goed nieuws hier, waarde was gestegen naar 86....waardeloos dus ! nu krijg ik meer ctg`s en meer medicatie maar ben er echt niet meer gerust op...snap niet waarom ze de baby nu nog niet halen!! moet echt even bijkomen van deze uitslag. Hoe was het bij jou juultje?
Oei dat is inderdaad niet zo mooi... Hier was de waarde weer erg laag, ruim onder de 10. Ze blijven het wel vreemd vinden dat de medicijnen wel helpen. Ik word volgende week wel ingeleid omdat ik zelf heb aangegeven dat ik me best veel zorgen maak omdat er zoveel dingen spelen die allemaal niet goed zijn. Heb zwangerschapsdiabetes, mijn bloeddruk is steeds net te hoog en het cholestase-verhaal blijft ook een beetje ongrijpbaar. De waardes zijn wel goed, maar ik reageer wel op de medicatie. Toen hebben ze overlegd en de supervisor vond dat het nu ook wel klaar was omdat er zoveel dingen spelen. Dus volgende week inleiden. Spannend...Ben wel opgelucht. Ik hoop dat er voor jou ook snel een plan gemaakt wordt. Want ik kan me voorstellen dat dit een hele nare situatie is.
wel beter dat je waardes wel laag blijven ! kan me wel voorstellen dat je door die andere complicaties liever hebt dat de baby gehaald word ! ik zou nu ook al liever hebben dat ze hem halen maar ja ze blijven het te vroeg vinden. Dinsdag opnieuw de uitslag en dan wil ik toch echt dat ze met een plan komen ! Het blijft ook allemaal nog zo vaag wat ze weten over cholestase.... Hoop gewoon dat het allemaal goed blijft gaan !
Hallo dames, Ik meng mij even in jullie topic,omdat ik een vraag heb. Ik heb namelijk al een aantal dagen last van met name nachtelijke jeuk klachten aan handen en voeten. Omdat dit een teken kan zijn van leverproblematiek heb ik vandaag de verloskundige gebeld en het probleem voorgelegd. Zij had overlegd met de gyn en deze zei dat ik mijn voeten goed vet moest houden! (nou ja...) Dus ik geef aan dat dát mijn zorg niet is, dat ik gelezen heb dat het een teken kan zijn van cholestase. Hier deed de vk heel onverschillig over en zei; ja nu is de gyn in gesprek. DUs ik vroeg of zij dit herkende als klacht bij cholestase waarop ze antwoorde dat dit alleen was wanneer ik jeuk klachten op buik en rug had. Ze benadrukte 3x dat ik altijd kon bellen ook in het weekend als het erger werd. Ik had niet het idee dat ze wist waarover ze sprak. En ben dus ook niet erg gerustgesteld. Wat is jullie ervaring, inderdaad uitbreiding van jeukklachten? waar moet ik opletten? (gebruik ferro, dus ontkleurde ontlasting kan ik niet observeren) En wanneer moet ik aan de bel trekken?
hoi Bertha Ik had alleen last van mijn voeten, voor de rest nergens eigenlijk..ja na een paar dagen ook een beetje op mijn armen en benen, maar niet noemenswaardig eigenlijk. Eigenlijk is de jeuk nooit super erg geweest maar de gyneacoloog vond dat wel een reden om verder te kijken omdat het vooral alleen op mijn voeten was...bij mij werd het ook niet eens erger maar verminderde het, terwijl mijn waardes dus wel stegen ! Zou toch aandringen op een bloedonderzoek als ik jou was !
Ik heb dan wel geen cholestase (ik heb PUPPP syndroom ook jeuk) Toen ik mijn gyn belde met klachten van jeuk en rare plekken om mijn lichaam wilde die ook niks doen. Kon volgens hem niet van de zwangerschap komen. Ik ben naar de huisarts gegaan! Die heeft bloed afgenomen om cholastase uit te sluiten en foto's naar een dernatoloog gestuurd om zo tot een diagnose te komen. Je kan dus ook naar je huisarts gaan om zeker te weten dat het wel of niet cholastase is. Het geeft te veel complicaties als je het wel hebt en het niet behandeld word! Sterkte meis ik hoop dat je snel gerustgesteld kan worden.
Maar komt het dan zo weinig voor dat er niet op gereageerd wordt? Ik kijk even aan tot maandag, tenzij het verergerd.