Wie heeft/had last van schildklier?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem1989, 2 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem1989

Bloem1989 Niet meer actief

Ik ben vrijdag naar de dokter geweest omdat ik al 3 weken een benauwd gevoel heb, of er continue iets tegen mij keel drukt waardoor ik braakneigingen krijgt. Ook is regelmatig mijn keel opgezwollen. De dokter kon niks voelen (mede omdat ik van mijzelf nogal een dikke nek heb) maar heeft mij door gewezen voor een keel echo die heb ik dus donderdag. Maar iedereen om mij heen zegt dat het wel is met mijn schildklier te maken kan hebben ook omdat het "ergst" precies op de plek zit. Nu heb ik even gegoogled en kwamen de meeste symptomen mij toch wel erg bekend voor. Nu is dit maar gegis en weet ik het donderdag zeker maar ik schrok wel aangezien er onvruchtbaarheid in het lijstje stond:)

Wie heeft dit wel is gehad en wat gebeurde er toen?

2. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    Ik heb graves, een auto immuumziekte die de schildklier ontregelt.
    Ik had vermoedelijk voor de zw.schap al gedoe met mijn schildklier en heb nu een vrolijk ondernemend 14 maand oud dreumesje.
    Het ging niet gemakkelijk en wel via de mmm, maar dat was het allemaal waard.
    Ook met schildklier issues kan je zwanger worden.

Maar, wacht even de onderzoeken af voordat je jezelf helemaal onzeker gaat googlen.. Het kan ook niks zijn..
    Of een ontsteking die met antibiotica verholpen kan worden.

Succes donderdag!

3. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik heb een trage schildklier, en achteraf gezien heb ik hier al jaren last van. Diagnose is in januari 2010 gesteld door een paar bloedonderzoeken. Mijn schildklier is ook wat opgezet, een 'brok in je keel' gevoel wat niet weggaat.

Vraag me alleen af waarom je huisarts niet even een bloedonderzoekje laat doen, dan kun je vrij makkelijk vaststellen of het je schildklier is (en mocht het uit de echo komen, dan zal dat waarschijnlijk alsnog moeten).

Hier er eigenlijk door puur toeval achter gekomen, liepen bij de fertiliteitsarts en die vertrouwde de waardes niet helemaal, waardoor het nog een keer geprikt moest worden. Toen waren de waardes dus wel verkeerd, en ben ik begonnen met medicatie. Paar weken later was ik zwanger ;)

Niet te hard van stapel lopen meid, gewoon even afwachten tot de echo, en vooral niet teveel gaan googlen, word je alleen maar onzekerder van.

4. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Ik heb een snel werkende schildklier gehad. Ik had heel veel pijn aan mijn keel. Echt de ademsappel zeg maar. Deze was ook flink opgezwollen. Ook ik heb toen een echo van mijn keel gekregen. Ik had een zogenoemde hyperthyreoïdie. Ze hebben 3 kwart jaar mijn bloedwaarden in de gaten gehouden. In deze periode mocht ik absoluut niet zwanger worden. Terwijl wij toen volop bezig waren. Zoals het gekomen is, is het ook weer weg gegaan. Zonder medicijnen of bijwerkingen. Vaak slaat een snelwerkende over naar een traagwerkende.

5. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Trage schildklier.
    Duurde bijna 2 jaar voordat bekend was waar mijn klachten vandaan kwamen waardoor ze vrij heftig waren.

Eigenlijk nooit dat gevoel in mijn keel gehad.

6. nijntje5

nijntje5 Bekend lid

23 jun 2012
    739
    1
    18
    mijn kleine lieve manneke
    zuid-holland
    Ik heb Hashimoto, ook een auto imuun ziekte waarbij je schildklier eerst te snel gaat werken en dan langzaam stopt. Nu volledig aan de medicijnen, hij doet niks meer. Ook hier via de mmm een mooi zoontje gekregen en nu hopend op een tweede via de mmm.

Ik had vroeger ook een opgezette schildklier maar daar heb ik nooit last van gehad. Ze dachten toen al wel via een echo dat ik mogelijk medicijnen nodig zou hebben, toen was het niet nodig en later dus wel.

Wacht gewoon ff af en anders zoals iemand al zei een bloedonderzoek aanvragen dan weet je beter wat je waardes zijn.

7. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.208
    1.265
    113
    Centrum België
    M'n moeder had indertijd ook last van een opgezette schildklier; ik kan me wel geen verdere symptomen of verschijnselen herinneren, maar uiteindelijk is de helft van haar schildklier weggenomen en sindsdien is de bobbel ook weggebleven...

8. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.398
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik heb ook graves. Maar onder controle bij de internist met speciale medicijnen mochten wij gewoon proberen zwanger te worden! Is dan ook gelukt nadat mijn waarden normaal waren vrij snel eigenlijk. Het kan dus wel gewoon al klopt het wel dat je verminderd vruchtbaar bent! Herken dat brok ik je keel gevoel wel. Hopelijk krijg je een positieve uitslag. Ik kreeg trouwens een scintigrafie (of zoiets) geen echo.

9. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Het hoeft niet gelijk zo te zijn dat je schildklier niet goed werkt. Ik heb al jaren last van struma (vergrote schildklier) maar de werking is prima.
    Sinds kort heb ik alleen last van groeiende nodules (zwellingen) er in en dat is minder prettig.
    Ik neem aan dat de huisarts je eerst bloed heeft laten prikken? Dan weten ze in ieder geval of je werking goed is.

10. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Ik heb ook een te trage schildklier, heb ook vaak een brok in mijn keel en als hij weer traag loopt voel ik mij zo vreselijk moe. Momenteel weer in de war qua waardes dus woensdag naar de internist

11. Bloem1989

Nee mijn huisarts zei dat ze het niet wist en ook niet goed kon voelen omdat ik een speknek heb (en bedankt) ik ben ook niet zo tevreden met haar dus tijd voor een andere maar dat terzijde. Bedankt voor jullie reacties ☺ we wachten donderdag af en als er niks uitkomt ga ik terug naar de dokter om alsnog bloed te prikken.

12. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Speknek.. :0
    Ik ben in shock.. Dat kan ze niet maken..

13. Bloem1989

Nee.. dat vond ik ook ze had dat wel wat genuanceerder mogen zeggen ook al is het zo zit in de familie. Mijn moeder en mijn oma hebben het ook. Ik voelde me een beetje ongemakkelijk maar vooruit.

14. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Sinds 2008 heb ik Graves-Bassedow, te snel werkende schildklier. We kwamen daar achter omdat ik zelfs in rust (slaap) een hartslag van meer dan 120 per minuut had en ik was erg moe en niet fit. Kon de hele dag slapen.
    Sinds toen sta ik onder behandeling en controle van een endocrinoloog, ben ik 3 keer zwanger geweest (2 kindjes, 1 miskraam) en heb ik twee keer borstvoeding mogen/kunnen geven gedurende 5 maanden. Wel ben ik via de mmm zwanger geworden en ben ik meermaals heel erg onderuit gegaan met mijn ziekte.
    Afgelopen jaar (oktober) is uiteindelijk mijn schildklier volledig verwijderd en ik slik dus nu levenslang medicatie. Ik voel me goed, ik heb me eerst gericht op het vervullen van onze kinderwens en het is vaak zwaar geweest, maar met de juiste hulp van gyn, internist en chirurg is het allemaal de moeite waard geweest.

Succes! Mocht je vragen hebben dan kun je altijd pb-en.

Deel Deze Pagina