Wie heeft hier een Franse hangoor binnen en heeft nog goede tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door GewoonLinda, 3 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Eindelijk is mijn man om. Hij wil een konijn. Maar dan wel op voorwaarde dat het een Franse hangoor is. Oké prima! Zien er superlief uit, lees er veel positieve verhalen over, dus laat maar komen dat diertje, of zal ik dat -tje maar weg laten haha?
    Zaterdag gaan we bij een nestje kijken.
    We zijn erover uit dat we een rammetje willen. Vooral om het gelijkmatige humeur, dat schijnt bij voedsters nogal eens te schommelen, net als bij mensenvrouwtjes😋.
    We willen de nieuwe huisvriend (hij gaat Bobo heten) binnen gaan houden. Vandaag een grote Puppyren besteld. Dus dat gaat helemaal goed komen.
    Ik denk wel dat hij het grootste gedeelte van de dag los rond mag hobbelen, maar 's nachts uiteraard niet.

Ik heb al best veel gelezen, maar hebben jullie misschien nog goede tips. Iets wat jou en je Franse hangoor altijd op een bepaalde manier ofzo.
    Of heb je leuke verhalen of gewoonten van je FH, lijkt me dat leuk om te lezen.

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja, dat je konijnen niet alleen moet houden! Vreselijk zielig.
    Wij hebben 2 Franse hangoren gehad, eerst binnen maar daarna een grote buitenren gemaakt. Vonden ze toch fijner, door het gras heen hupsen.
    Wij hebben ze zindelijk gemaakt, erg handig 😉

3. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Het plan is er wel om eventueel nog een tweede erbij te nemen, zodra het rammetje gecastreerd is.
    Ja zindelijk maken, dat gaan wij ook doen. Er komt gewoon een kattenbak in de ren te staan.

4. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Wij hadden ook een franse hangoor, een rammetje, nou dat hebben we geweten hij reed overal op, werd heel terretoriaal en aggressief, vloog zelfs ons en de andere dieren aan, wij hebben hem op een enorme boerderij met meerdere fransjes herplaatst.Hier heeft hij vriendjes en vriendinnetjes en 2 hele weides voor zichzelf.

Ik denk dat je gewoon puur geluk moet hebben, want een kennis van ons heeft er inderdaad 1 gewoon door het huis lopen en is een schat van een dier.

5. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    zo dan hebben jullie het niet getroffen. Dit lees ik namelijk niet veel.
    Merkten jullie al gauw dat hij niet vriendelijk was?

6. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Hij was echt nog een kleintje, mocht net bij zijn moeder weg, en wij hadden zoiets we nemen er als hij gecastreerd was later, een voedstertje bij.
    Nou binnen 2 weken begon hij eerst te grommen en graven als ik in de buurt kwam (hij liep bij ons zowel binnen als buiten in de tuin los) en later schijn aanvallen en dat ging over in je echt aanvallen.
    Is zelfs nog iemand bij geweest maar na allerlei dingen te hebben geprobeert bleef hij aanvallen (en dat doet echt pijn) en bleken wij gewoon niet de juiste baasjes voor hem en hebben we hem herplaatst en waar hij nu zit is echt de hemel voor hem op aarde.

Maar goed ik bedoel niet dat je geen fransje moet nemen hoor, want denk dat wij gewoon echt pech hebben gehad.

7. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    DIT. Wij hebben ons hangoor eerst een tijdje alleen gehad (was maar 1 nijn meer over in het nestje) voordat we een tweede geadopteerd hebben. Zijn transformatie was on-ge-lo-felijk! Zet je konijn niet alleen :)

Dit, we moesten hem echt laten castreren. Ik vrees dat ons voedstertje het anders niet overleefd had :) (bij wijze van spreken. Of niet...)

8. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Zo dat ging al gauw mis dan.
    Ik ga maar duimen dat die van ons dat niet gaat doen 😁

9. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48

Bedankt voor je reactie.
    Ik vraag me alleen af, als je er uiteindelijk een tweede bij zet, hoeveel groter moet je ren/kooi/hok dan zijn?

10. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    Wij hebben een "dwerg" hangoor en een rasje-onbekend (adoptie uit een asiel, echt een mirakelkonijntje). Ze zijn allebei wel nog vrij groot, een beetje vergelijkbaar met een groot brood.

In het begin had Oswald een vrij grote kooi, 1 verdiep maar hij kon rechtstaan. Intussen hebben ze een drieverdiepenkooi. Ze mogen ook 2x per dag los in huis. Vroeger hadden ze daar echt nood aan. Nu zijn ze al ouder dan 3 en je merkt dat ze er minder behoefte aan hebben, dus ze komen er al minder uit.

11. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Aaahhh nee vast niet joh hahaha, wij hadden vast een uitzondering!!

12. jill1984

jill1984 Actief lid

10 jun 2012
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo TS!

Wij hebben zelf 5 franse hangoren ( buiten). We hebben door de jaren heen flink wat ervaring opgedaan.
    Onze ervaring is ZEER ZEKER ook dat je een konijn NIET alleen moet zetten. Je denkt dat het wel meevalt, totdat je konijnen ziet die samen zitten, totaal ander gedrag!
    Mijn advies is om dan ook gelijk 2 aan te schaffen. mooist zou zijn twee uit het nest.
    Je hebt namelijk ook nog eens kans dat als je later een FH erbij gaat zetten, je rammetje zijn terretorium gaat beschermen, en geen ander konijn toelaat hierin.

Succes met de aanschaf en ik hoop echt dat je mijn en vorige adviezen mbt samenzitten, in overweging zal nemen!

13. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Bedankt voor je reactie!
    Even vraagje: stel we zouden er meteen twee nemen, kunnen je dan twee broertjes bij elkaar zetten?
    Ik had namelijk begrepen dat dat echt niet kan en ze elkaar echt afmaken.
    Het nestje waar we zaterdag gaan kijken, bestaat uit 3 rammetjes.

14. Rosa2

Rosa2 Lid

3 mrt 2011
    71
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, wij hebben ook een Franse hangoor gehad. Helaas ook erg agressief beestje! Grommen, trappen met zijn achterste poten en viel ook echt aan. Daarnaast het advies om absoluut buiten geen houten hok te kopen. Binnen no time was het hele hok aangeknaagd en bijna door!

Nooit meer een fh voor mij! Nu een lief dwergkoniijn!

15. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Mijn tip. Ga aub naar een konijnen opvang en haal daar een koppel.

Kleine konijntjes krijgen altijd een baas. Maar de opvang zit zo onwijs vol en die dieren krijgen niet altijd meer een baas. Ook daar hebben ze hangoren. En over het algemeen zijn deze rammen en evt voedsters gecastreerd. En vak is het ook al een koppel dus weet je dat het goed zit.

Nooit een konijn alleen houden. Zou sneu..

Deel Deze Pagina