Wanneer maakt je lichaam HCG?

Discussion in 'Zwanger worden' started by Silly43, Aug 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Silly43

Silly43 Actief lid

May 8, 2006
    468
    0
    0
    Hoi

ik was benieuwd naar wanneer je lichaam eigenlijk gaat beginnen met HCG aan te maken. Is dit na de bevruchting of pas na de innestelling? Heb woensdag getest (9 dagen dpo, ik weet het veel te vroeg) en natuurlijk negatief, witter dan wit kon de test niet zijn. Maar gister (10 dpo dus) verloor ik een klein druppeltje bloed. Misschien innesteling? Dus het kan zijn dat ik morgen of zondag dan wel posi kan testen.

Weet iemand dit van het HCG?

Groetjes Silly

2. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Het vruchtje maakt het HCG-hormoon aan. Pas na de innesteling gaat het duidelijk stijgen. Je kunt rond je NOD een zwangerschapstest doen, misschien een dag eerder. En sommigen testen pas positief bij een week overtijd. Als je veel vroeger test, is je HCG-waarde nog veel te laag voor een test. Dus pas testen als je twee weken na je eisprong zit, eerder heeft echt totaal geen zin!

3. berbel

berbel Fanatiek lid

Nov 25, 2005
    2,800
    96
    48
    Vanaf het moment dat de eicel samensmelt met een zaadcel start hij met het aanmaken van human Chorionic Gonadotropin, oftewel hCG: het zwangerschapshormoon. Als het vruchtje zich heeft ingenesteld in de baarmoederwand zal dit hormoon ook in het lichaam van de moeder te vinden zijn. In het begin nog in hele kleine mate, maar na een paar dagen al voldoende om met een zwangerschapstest positief te testen.

4. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    #4 Jippie, Aug 21, 2009
    Last edited: Aug 21, 2009
    Je kunt niet een paar dagen na de innesteling al positief testen met een urinetest. Dmv een bloedonderzoek is het HCG-hormoon wel heel snel op te sporen, al een week na je eisprong.

5. Silly43

Silly43 Actief lid

May 8, 2006
    468
    0
    0
    Bedankt voor de reacties! Dit wist ik niet.

Maar ik weet natuurlijk wel dat je 14 dagen na je eisprong pas kan testen :) maar ik was gewoon weer eens veel te ongeduldig!!!
    Ga zondag weer testen, zit dan op 13 dpo

Groetjes Silly

6. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Eerder testen heeft echt geen zin, omdat je zeker weet dat de test dan negatief zal zijn. ;)

7. Silly43

Silly43 Actief lid

May 8, 2006
    468
    0
    0
    Ga het proberen;)

8. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    :) :) :)

9. samkids

samkids Niet meer actief

Spannend Silly!!

Sommige testen zijn echter zo gevoelig dat ze wel al een week voor je NOD positief kunnen zijn. Uit ervaring weet ik echter dat er dan nog vanalles fout kan gaan en je een week later toch ongesteld kunt worden. Alleen dat is al een reden om rond (of liever op of na) je NOD te testen. Wederom uit ervaring weet ik echter dat de spanning en nieuwsgierigheid je vaak toch anders doet besluiten.

Ik duim voor je Silly!

10. Silly43

Silly43 Actief lid

May 8, 2006
    468
    0
    0
    @DrewB inderdaad, bij mijn andere kinderen teste ik ook wel 2 dagen voor nod posi maar het resultaat is dan zo minimaal dat je eigenlijk nog niks weet. Ik neem me dus voor om niet te testen tot nod maarja ook deze keer weer niet gelukt!!!;)

11. mendie

mendie Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    1,645
    0
    0
    den haag
    ik lees hier dat je met een bloedtest het dus al kan weten een week na je eisprong. ik moet woensdag bloed prikken, voor iets anders, maar dat is dan een week na mijn eisprong toevallig, dus als ik t zou vragen of ze erna willen kijken, is t dus misschien al te zien?

12. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    In principe kun je een week na de eisprong aan de HCG-waarde zien of er iets gaande is. Dit wil echter helemaal niet zeggen dat het ook daadwerkelijk door zal zetten in een zwangerschap. Vandaar dat zulke vroege bloedonderzoeken eigenlijk niet gedaan worden. Sommige ziekenhuizen doen het alleen als je met IVF/ICSI bezig bent, maar over het algemeen pas als je ruim twee weken na punctie (eisprong) zit. Je kunt het vragen, maar ik ben bang dat ze het niet willen nakijken voor je...

13. mendie

mendie Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    1,645
    0
    0
    den haag
    nou t zit zo, ik moet naar t ziekenhuis omdat ze willen kijken of ik een eisprong gehad heb. ik heb een te langzaamwerkende schildklier, die overigens wel goed werkt weer, maar ik moet toch voor de rest van mijn leven medicijnen blijven slikken.
    nu is t wel zo dat ik ovutesten gebruikt heb deze maand en er was een ei gevonden :D maar ik ga toch naar t ziekenhuis, die afspraak staat nou eenmaal. dus misschien als t daar om gaat dat ze t wel willen doen

14. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Dan moet je eerst aan de arts vragen of ze ook het HCG willen nakijken. Als je het zelf bij het laboratorium vraagt, doen ze het zeker niet. Dat mogen zij niet op eigen houtje beslissen. Dus dan zou ik van tevoren even bellen.

Ookal heb je met ovulatietesten een eisprong gevonden, je moet nog wel voor dat bloedonderzoek gaan. Ze willen namelijk de hoogte van je progesteron weten. Deze waarde geeft aan of je een eisprong hebt gehad, maar ook of dit een goede eisprong was en of je baarmoederslijmvlies lang genoeg in stand gehouden wordt voor een goede innesteling. Zoiets kun je niet aan een ovulatietest aflezen, daarvoor moeten ze de precieze waarde weten.

15. mendie

mendie Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    1,645
    0
    0
    den haag
    o oke, dat wist ik niet. bedankt voor t uitleggen! hier heb ik erg veel aan!
    erg spannend dus allemaal.
    dankjewel!

Share This Page