Wie heeft leuke meester- of juffencadeau tips

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door esklessebes, 16 mei 2025.

1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.179
    8.906
    113
    Juffen-/meesterdag lost het probleem van ongelijkheid toch niet op als mensen dan op die dag alsnog wat gaan geven (en sommigen dan aan het einde van het jaar alsnog ook)?

Voor mij is iets geven - wat dan ook - een teken van waardering. Als mijn bijdrage op de grote hoop zou gaan - en dus ook terecht kan komen bij mensen die ik misschien juist níet waardeer - dan zou ik er niet aan mee doen. Zou het zelfs redelijk absurd vinden als me dat op die manier gevraagd zou worden. Teveel slechte of zeer matige leerkrachten meegemaakt. Bovendien vind ik het leuk om indien mogelijk iets persoonlijks en/of iets wat de kinderen bedacht hebben te geven, en dat gaat niet als bv. de OR voor alle leerkrachten hetzelfde koopt (de geijkte doos Merci ofzo… :rolleyes:).

Ik deed overigens ook vaak wat voor een eventuele stagiaire en iets voor de juf van de plusklas, soms iets voor de vakleerkrachten, en bij de oudste aan het eind van groep 8 ook iets voor de intern begeleider en de directeur van de school ivm wat zij hadden betekent (ze had daar geen 8 jaar op school gezeten). Juist het persoonlijke karakter van het cadeautje en/of het kaartje met persoonlijke tekst werd vaak het meest gewaardeerd. De cadeautjes waren in de meeste gevallen ook niet enorm groot/duur, het gaat om het gebaar.

Driessen21, esklessebes en Neuzeke vinden dit leuk.
  2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.271
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het gaat inderdaad om het gebaar. En iets persoonlijks (kaartje met tekst o.i.d.) is fijn. Ik kreeg bij onze juffendag van een leerling bijvoorbeeld een briefje, waarin ze aangaf wat ze leuk vond aan mij als juf. Met ook een knipoog naar mijn zwakke plek (ik ben nogal een een rommelkont). Dat vind ik fantastisch.
    Een andere leerling had voor beide leerkrachten en de OA een geurkaas, waarbij de de geur had afgestemd op ons karakter. Met een kaartje eraan waarom zie die geur bij ons vond passen. Dat vond ik ook erg leuk. Ik wil graag elk kind 'zien' en het voelt voor mij echt als waardering als kinderen mij ook 'zien'. Ik denk dat ieder mens dat fijn vindt.

Ik vind het ook jammer dat aan de onderwijsassistenten minder gedacht wordt. En aan de conciërge vaak al helemaal niet.
    Niet ieder kind heeft evenveel met de OA te maken. En ik heb de indruk dat wanneer ouders & leerlingen hen wel iets geven, dat het vaak ook wel wat persoonlijker is. De leerkrachten krijgen sowieso iets, omdat dat nu eenmaal de gewoonte is. Als er aan de OA wordt gedacht, heeft dat vaak een bepaalde reden, die benoemd wordt.

Je hoeft niks te doen hoor. Maar als je de leerkracht(en) iets wil geven, vraag dan je kind ook eens naar andere mensen op school, waar je kind blij van wordt. De OA die ze in een klein groepje meeneemt en ervoor zorgt dat het kwartje bij rekenen ineens wel valt? De directeur die elke ochtend bij de poort staat en vriendelijk goedemorgen zegt? De conciërge die de ketting weer op de fiets kreeg of altijd bereid is om met een troostend woordje een coldpack te pakken?

En denk alsjeblieft niet 'nu gaat het nog meer kosten' Echt, dat hoeft niet. Deel het bedrag dat je in gedachte had gerust door 3, 4 of 5 in plaats van door 2. Of geef er geen geld aan uit, maar vraag je kind iets te tekenen of te schrijven.

lorreke, NiekeKris en esklessebes vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina