Ik lees hier de meeste verhalen dat de ouders/schoonouders pas na een paar uurtjes gebeld worden, maar ik zit met een dilemma: Ik had graag mijn moeder bij de bevalling willen hebben, maar dat gaat om bep. redenen niet door. Maar mijn vriend wil zijn moeder er graag bij hebben, en hij geeft wel aan, als ik het teveel vind dat ze dan wel liever buiten de kamer wacht. Maar nou ben ik heel close met mijn vriend zijn tante (=zus schoonmoeder) en zij is eigenlijk ook de enige die mij heel veel steunt in de zwangerschap, en ik zou haar er graag bij willen hebben (bij de bevalling) Maar nou komt het, ik kan haar niet vragen zonder schoonmoeder ook te vragen (want denk dat schoonmoeder zich dan gepasseerd voelt) Ergens heb ik zoiets van: misschien dat ik dan toch gewoon liever alleen met mijn vriend ben, en dan schoonmoeder en tante dan niet in de kamer. Maar tante maakt altijd mooie foto's en zou het fijn vinden als zij wat foto's ook wil maken van en net na geboorte, omdat mijn vriend het niet ziet zitten omdat hij dan veel te veel met mij/kindje bezig is, om tijdens de bevalling wat foto's te maken. We hebben dus schoonmoeder al gevraagd en tante ook, tante heeft aangegeven even goed na te willen denken of ze erbij gaat zijn, maar schoonmoeder zei gelijk: ja als ik dan in de buurt ben, dan kom ik natuurlijk gelijk. Misschien zie ik nu wel beren op de weg, en misschien zal schoonmoeder best lief zijn en zich bescheiden opstellen, ik weet het gewoon niet, ik wil ook graag het moment van ons drietjes kunnen laten zijn...maar zou ook fijn vinden als tante dus dan wat foto's kan maken, maar dan moet schoonmoeder er dus ook bij zijn. Snappen jullie het nog? Ik vind het echt zoooo moeilijk. Ik wil schoonmoeder niet voor het hoofd stoten. Dus hoe doen jullie dat? edit: heb net mijn vriend weer verteld van min twijfels en hij zei: nou dan blijf ik er gewoon bij en mijn moeder en tante dan buiten de kamer wachten, dan maak ik wel wat foto's. Schoonmoeder had ook aan de tel gezegd dat ze niet perce binnen in de kamer hoefde te zijn zei hij net...nou ben ik weer een beetje gerustgesteld
Is inderdaad een dilemma, maar doe waar je jezelf prettig bij voelt. Ik zou ook even geen oplossing voor je weten, maar wil je wel een tip geven, en dat is dat een verloskundige en kraamverzorgende ook foto's kunnen maken.... Vraag het even aan de kraamverzorgende of verloskundige, zodat je vriend zich bezig kan houden met jou en jullie kleintje.
Doe inderdaad hetgeen waar jíj je prettig bij voelt. Het is namelijk jóuw bevalling! Ook een kraamverzorgster/ verpleegster kan foto's maken, en waarschijnlijk als jullie aangeven dat jullie foto's willen, doen ze dat ook automatisch. Dan pakken ze je camera wel. Als je nu al zoiets hebt van; 'Ik wil mijn schoonmoeder niet voor 't hoofd stoten', dan zou ik het niet doen. Dan zit je toch met de gedachtte dat je haar erbij hebt om haar niet te kwetsen. Ik zou het lekker met z'n tweetjes doen. Misschien bij een volgende?
Ik heb er over getwijfeld of ik mijn moeder bij de bevalling wilde hebben en ben uiteindelijk heel blij dat ik het niet heb gedaan. Ik vind het echt iets voor met z'n 2e. Bij het klussen waren ze toch ook niet? Nee ik vond het heel bijzonder om het met z'n 2e mee te maken. De foto's werden bij ons door een verpleegkundige gemaakt. Nu had ik uiteindelijk een keizersnee, maar ook al zou je natuurlijk bevallen wil de verpleegkundige de eerste foto's maken.
Moet er persoonlijk niet aan denken om iemand anders dan mijn man bij de bevalling te hebben en zeker niet iemand die het al eens meegemaakt heeft. Stel je voor dat je stomzinnige adviezen krijgt. Ik vind bevallen iets van man en vrouw en niet van oma's, tante etc. Ik zou het lekker met z'n tweeën doen, foto's kunnen ook gemaakt worden door de kraamhulp, verpleegkundige etc. Wij hebben onze ouders pas de volgende ochtend gebeld.. lekker rustig
Mijn moeder is wel bij de bevalling geweest en ik vond dat ontzettend prettig en zij vond het ook heel bijzonder om mee te mogen maken. Gelukkig vond mijn schoonmoeder het niet erg dat zij er niet bij was. Bij een eventuele 2e wil ik mijn moeder er ook weer zeker bij hebben. In jouw situatie zou ik het met zijn 2e doen heb je geen dilemma's meer.
Ik heb een super super hechte band met mijn moeder, maar persoonlijk vindt ik het toch prettiger om het met z,n 2tjes mee te maken. Mijn moeder wil er niet eens bij zijn, die vindt dat echt iets voor ons 2tjes, en die heeft zoiets van bel maar als ze er is. Mijn schoonmoeder daar integen wil ik er zoizo niet bij hebben, die is veel te onrustig. Als ik jou was zal ik het lekker voor jullie 2tjes houden, dit maak je ook niet vaak mee. En het is iets voor jullie 2tjes.
Ik zou het persoonlijk niet willen hoor dat mijn moeder en schoonmoeder tussen me benen staan te gluren hoe ik de baby eruit pers... Maar dat terzijde. Ik zou het lekker bij me vent houden, gewoon met zijn tweetjes. En de foto's kan je ook door de verpleegkundige laten maken, hebben ze bij ons ook gedaan. En de foto's zijn nog leuk geworden ook! (en als je net een baby hebt gebaard dan zie je er toch niet zo fotogeniek uit, dat hoort ook erbij)
Hier was het de bedoeling dat mn moeder beneden zou wachten bij de hond...zodat die niet in paniek zou raken door alle vreemde mensen e.d. Maar uiteindelijk is ze vaak boven geweest en toen ik naar het ziekenhuis ging is ze ook daar naar toe gekomen... Ze is ook bij de bevalling geweest en ik vond het erg fijn! Terwijl dat dat helemaal de bedoeling niet was! Maar ik had zo'n zware bevalling (totdat ik mocht persen dan...) dat het erg fijn was om mijn man EN mijn moeder erbij te hebben!
Ik wilde in eerste instantie mijn vriend EN mijn moeder bij de bevalling hebben. Gewoon...extra steun. Maar nu heb ik zoiets van: wat voor steun moet dat wezen dan?! Mijn vriend is mijn grootste steun: hij masseert me, helpt me de douche in wanneer ik weeen moet opvangen.. Dat soort dingen zie ik mijn moeder niet snel doen. Daarnaast vind ik het toch misschien niet zo prettig om poedelnaakt douche in en uit te lopen waar mijn moeder bij is. Mijn schoonmoeder heeft al he-le-maal niks te zoeken bij mijn bevalling. Haar uitnodigen is never nooit in mijn gedachten geweest. Een hechte band heb ik sowieso niet met haar. Meid, het is JOUW bevalling he! Het is geen circus, geen peepshow!! Ik vind het ronduit belachelijk als mensen zich gepasseerd voelen omdat ze er niet bij mogen zijn..?! Klinkt hard, maar buiten jouw mannetje om heeft niemand wat te zoeken bij jouw bevalling. Man oh man, ik moet er zelfs niet aan denken dat mensen op de gang staan te wachten of in de woonkamer ofzo. Ze hebben er gewoon niks te zoeken. Ze krijgen vanzelf wel een belletje als ze mogen kijken, maar die eerste momenten zijn voor papa en mama, vind ik. Kijk, als je op het moment zelf echt je moeder erbij wilt hebben of iemand anders..prima toch! Maar voel je totaal niet schuldig als je een ander daarmee buitensluit. P.s. je eigen moeder kun je trouwens niet vergelijken met je schoonmoeder. Het is logisch dat je je eigen moeder erbij wilt hebben en NIET je schoonmoeder.
Dank voor jullie reacties Ik probeer het nu maar gewoon los te laten, ik denk dat ik me drukker maak dan achteraf nodig zal zijn, ik beval in z'huis dus ik zie het allemaal wel tegen die tijd... hier mag een slotje op