ik hoop bij mijn intake aan te gaan geven dat ik die 49 uren niet allemaal hoef... ik woon bij mijn schoonouders in huis dus veel schoonmaken hoeft ze niet te doen... en moet er niet aan denken haar de hele dag op en rond mijn bed te hebben... of zijn die extra uren wel handig omdat ik zo jong ben en t eerste kindje is?
Echt nu je nog niet bevallen bent kan je er nog helemaal niks van zeggen hoe hard je die uren straks nodig hebt... misschien pers je dat kind er tussendoor ff uit of je doet er 3 dagen over en eindigd met een ks. Die uren die je nu hoort zijn gewoon een schatting, na de bevalling worden de eigenlijke uren vastgesteld (en een paar dagen na de bevalling wordt dat weer geëvalueerd) Ik was bij de 2de maar wat blij met mn 70u die ik nog kreeg na 3 dagen in het ziekenhuis te hebben gelegen... (kreeg ook t/m dag 10 ivm ks) terwijl bij de eerste had ik aan paar uur per dag genoeg (ook een ks maar alles eromheen ging beter). Verder ligt het idd aan hoe je verzekerd bent of de eigen bijdrage vergoed wordt. In mijn geval was dat wel zo.
zo te horen verschilt het wel per welke verzekering je hebt...... rond welke week komen ze eigenlijk langs voor je 1e gesprek.. en heeft er iemand zilverekruis en hoe is dat geregeld met uren... ik lees zo veel kraam uren dat ik volgens mij echt nooit zo veel kraamuren krijg.. maar ik kan het ook mis hebben..
ja dat dacht ik dus ook, vind het zo lullig dat me vriend dan eindelijk vrij is (heeft geen vakantie gehad ivm vrij willen zijn voor de baby) en dan nog de hele dag aan het schoonmaken is omdat zij niet wil stofzuigen. Dan mag het wel geen zwaar werk zijn, maar toch al ruim 1,5 uur werk. Het draait toch niet alleen om mij, hij is ook ineens vader geworden.
En stofzuigen behoort stiekem tot de zwaardere huishoudelijke taken.. kreeg ik te horen na mijn keizersnede! Ik had volgens de intake ook recht op 69 uur, maar kreeg er uiteindelijk maar 32 (en dat is al meer dan velen momenteel krijgen) omdat er een tekort aan kraamverzorgenden is. Dus ik heb die uren uitbetaald gekregen
wat erug zeg stel je nu eens voor dat je vriend het huis moet stofzuigen laat mne niet lachen zeg! dat doet ie toch weleens vaker hoop ik? of ben jij normaal zijn werkster!
Wij hebben recht op 49 uur zorg en indien nodig is meer. Hebben gekozen voor alleen zorg voor moeder & kind, schoonmaken en koken doet mijn vriend, die heeft heel december lekker vrij! Nu krijg ik als alles naar wens verloopt met de bevalling enzo 3 uurtjes per dag zorg, meer als genoeg!
Ik krijg ook 20 uur extra. Ik zou niet weten wat ik ermee moet. Maar van de andere kant, ik heb straks 2 kleintjes. Misschien heb ik het wel nodig dan.
Over die eigen bijdrage, denken jullie er aan dat die aankomend jaar voor het laatst belastingaftrekbaar is? Dus bonnen bewaren en opgeven die handel!
Nou, ik ga het er lekker van nemen. Heb gehoord dat het goed is om lang in bed te blijven liggen i.v.m. het voorkomen van verzakkingen. Weet natuurlijk niet hoe lang ik het zelf volhoud, maar er is in ieder geval iemand die me eten en drinken brengt, haha! Het is onze eerste dus alles is nieuw en onbekend, denk dat die 20 uur extra best van pas komen!