Hallo, Weet iemand of je door een kattenkrab toxoplasmose kunt krijgen? Of gaat dit echt alleen oraal? Ik ben namelijk gekrabt door de kat van mijn ouders, het bloede heel eventjes en heb het meteen schoongemaakt.
Volgens mij niet hoor want dan zou je het ook krijgen als je in de tuin werkt en je hebt een wondje. Wel heel goed laten bloeden en schoonmaken inderdaad want je kunt wel de kattekrabziekte krijgen (zeldzaam)
Ik had het ook bij de zwangerschap van Sverre en heb het nagevraagd, 't kon geen kwaad. 't Is alleen erg pijnlijk.
Je kan toch niet van elke kat toxoplasma krijgen of heb ik het nu mis? Dacht dat elke kat daar apart op getest moet worden.........?
Nee je kunt idd niet door elke kat toxoplasmose krijgen, de kat moet dan het virus in zich dragen, vooral jonge katten / kittens hebben dit en je kunt besmet raken via de ontlasting. Bedankt iedereen voor de reacties, voel ik me weer een beetje gerustgesteld! Vraag het over 2 weken toch nog een keertje extra na aan mn gyn
@astrid0482 Hoi astrid.. heel toevallig ben ik 2 weken geleden ook gekrabt door de poes van een vriendin van mij, bloede ook even, wel daarna goed schoongemaakt met water.. Ik was ook helemaal panische dat ik toch maar even de huisarts had gebeld, deze vertelde dat het geen kwaad kom en dat ik de wond goed schoon moest houden voor evt onstekingen. ik heb wel een tentanus prik gehad, omdat het bij mij al meer dan 10 jaar geleden was dat ik deze heb gehad. ik zou alleen wel even navragen bij je huisarts of je deze prik ook niet nodig heb? tenzij je hem binnen 10 jaar een keer heb gehad dan is het niet nodig.. succes verder groetjes butterfly23
Je kan wel degelijk toxoplasmose krijgen door in de tuin te werken! Daarom handschoenen aan als je in de tuin werkt, dat heeft te maken met ontlasting van eventuele ktten die in je tuin poepen wat jij (ongemerkt misschien)in je handen heb gehad. En kittens dragen het idd vaak bij zich. Als je vroeger zelf katten hebt gehad of je ouders heb je het zeer zeer waarschijnlijk al een keer doorgemaakt zonder het te merken. Maar die krab zou ik mee geen zorgen over maken, een tetanusspuit vind ik persoonlijk wat overdreven.
Toxoplasmose is een parasiet die bij veel katten voorkomt, maar het meest bij kittens en jonge katten. Deze vind je in de ontlasting. Daarom mag je ook niet meer (met blote handen) de kattenbak schoonmaken of in de tuin werken (omdat daar ook vaak katten poepen). Verder zit het soms in rauw vlees, daarom moet je het goed doorbakken. Verder zijn kattenkrabben niet schadelijk, met kattenbeten moet je wel goed oppassen! Niet zozeer vanwege de baby, maar katten hebben veel bacteriën in hun bek waardoor je snel last krijgt van infecties wanneer ze (al dan niet per ongeluk) "door" bijten en je dus een wondje krijgt van de beet. Ik heb persoonlijk nog nooit gehoord van een tetanusspuit bij een kattenkrab... Ik zie het al voor me, met 2 gekke spelende katers in huis
hoi hoi Ik heb wel een tentanusprik gehad bij me krab van een kat(op advies van VK en huisarts). het is natuurlijk niet bij elke krabbel denk ik, want ik ben ook vaak zat gekrabt tijdens het spelen met me eigen katten (3 jonge dames ). Alleen deze waren niet diep. maar als die diep is en aardig bloed, en zoals bij mij ook ging onsteken en rood werd terwijl ik deze goed schoon hield, de huisarts het verstandig vond om een tentanusprik te halen ivm bacterien Achter nagels van een kat zitten namelijk ook bacterien, ze Graven ook in de kattenbak. ik weet niet wat jullie ervaringen zijn? Groetjes Butterfly23
bloem82 bedoelt ook dat je dan een extra verhoogd risico hebt wanneer je met een wondje aan je handen in de tuin werkt. ik werk ook zonder handschoenen in de tuin (modder gaat er dwars door heen), maar was daarna mijn handen grondig met desinfecterende zeep, smeer ze in met desinfecterende gel en daarna met zalf. dan loop je écht geen risico meer. een wondje geeft geen ander risico
Ik ben altijd huiverig voor wat er onder m'n nagels blijft hangen, ook al zijn die kort. Kleine moeite om handschoenen aan te trekken bij het tuinieren!
Ja, als het gaat ontsteken is het natuurlijk wel een ander verhaal, omdat dan al is gebleken dat er vuil in het wondje zat. Het leek me al zo gek
heb het geprobeerd met rubberen huishoudhandschoenen, ik krijg dan niks meer gedaan. en zoalng er iets onder mijn nagels zit stop ik niet met boenen hoor, blegh. mijn handen zijn écht schoon als ik klaar ben, jakkie zeg, moet er niet aan denken dat er iets zou blijven zitten, ook niet als ik niet zwanger zou zijn.
Je moet ook TUINhandschoenen dragen! Binnen gebruik ik geen handschoene, ben echt allergisch voor die griebelige gele gevallen, blegh! 8)
In de tuin werken moet idd. met handschoenen beter voor je eigen gezondheid en die van de baby. Mooi excuus om niet meer onkruid te hoeven wieden laat man lief dat maar mooi 9 maanden doen.
daar gaat bij mij juist alles doorheen! haha heb ik normaal altijd, maar blijf zitten met zwarte nagels. mss ben ik gewoon een smeerpoets. vocht gaat er sowieso door heen en daar kan al vanalles inzitten, dus vandaar dat ik rubberen handschoenen geprobeerd heb.