wanneer paracetamol?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Amfy, Jun 11, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

na aanleiding van de de vorige vraag over paracetamol vroeg ik mezelf af wanneer jullie paracetamol geven. fynn kraag met 2,5 maand voor het eerst paracetamol ivm een darminfectie waardoor we op de eerste hulp zijn beland.
    en vorige week heeft hij weer gehad. hij had 39,6 koorts en was echt gruwelijk verkouden( na de paracetamol ging het beter en sliep hij weer )

wanneer geven jullie paracetamol aan jullie klentjes

2. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Met koorts kijk ik altijd of ze er zelf last van heeft of niet. Als ze er niet teveel last van heeft, laat ik het gewoon zo, want koorts heeft natuurlijk ook een functie.
    Als ze echt last heeft, niet kan slapen of pijn, krijgt ze een paracetamol. Je moet altijd alleen in de gaten houden dat als ze hoge koorts hebben en de paracetamol is uitgewerkt, de koorts heel snel kan stijgen en ze eventueel koortsstuipen kunnen krijgen.
    Beterschap met Fynn!

3. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik heb nog geen paracetamol gegeven, alleen de kinderarts toen ze een hersenschudding had na de geboorte, toen kreunde ze van de pijn.
    ze heeft ook veel en heftige darmkrampjes gehad, nooit aan gedacht om paracetamol te geven.
    alleen bij koorts en erge pijn zou ik het doen denk ik (bijvoorbeel na een inenting ;) )

4. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

deze heeft al flink wat gehad. Zetpillen paracetamol 60 mg bij die leeftijd. te koop bij etos ed. geadviseerd door het ziekenhuis. Hier ivm liesbreuk en daarna operatie, was toen 3,5 maanden oud, gecorrigeerd een halve maand oud.
    ik geef het niet na een inenting, ook al heeft hij er last van, en bij verhoging zal ik eerst wachten op het advies van de arts. voor ik het geef.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik geef het alleen als hij duidelijk ergens last van heeft (tandjes, koorts, verkoudheid etc). Dus niet bij alleen koorts zonder verdere bijverschijnselen. Dan werk je alleen maar tegen de natuurlijke afweer in.

Een paar maanden terug wel flink wat verbruikt. Hij had oorontsteking, en daar kwamen we pas na een week achter. (leek gewoon griep). En daarna nog 2 keer. Elke keer doorgedoseerd op advies van de huisarts.

Maar verder weinig..

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Malou heeft voor het eerst paracetamol zetpillen gekregen toen ze 7.5 maand oud was. Dit omdat ze toen middenoorontsteking had.

Ruben heeft er ook een keer een gehad, maar wanneer dat dat nou was :$ ik weet het niet echt meer. Geloof dat het was toen ie echt ziek was.

Benthe heeft in de eerste paar weken van haar leventje veel paracetamol zetpillen gekregen. Begon al bijna meteen na de bevalling, ivm hoofdpijn doordat ze haar een klein stukje geholpen hebben met de vacuumpomp. Na een paar dagen kreeg ze erge hoge temp dus kreeg ze antibiotica en ook paracetamol zetpillen. Toen was temp weer normaal en is dat gestopt. Maar toen het later toch weer te hoog werd kreeg ze die zetpillen weer. Ook toen ze mee naar huis mocht (na ruim 4 weken ziekenhuis) kreeg ze nog die pillen, maar dat heb ik zelf binnen een paar dagen gestopt. En toen ook geen meer gegeven.

Maar ik zou ze dus eigenlijk alleen geven als de kindjes echt ziek zijn, zich gewoon echt helemaal niet lekker voelen. Eerder niet, niet voor een beetje verhoging, als ze hangerig zijn, of voor/na een inenting uit voorzorg.

7. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Wij geven ook niet zo snel zetpillen.

Ik neem zelf noooooit wat ookal heb ik pijn, en wil eigenlijk mijn kind niet voor elk "wissewassie" zetpillen geven ;). Ik vind dat een cb veeeeel te snel zegt "oh geef maar een zetpil".

Persoonlijk heb ik zoiets van het lichaam zorgt niet voor niets dat ze bijv koorts heeft dat ga ik dan liever niet onderdrukken met zetpillen.

Met kerst heeft ze 2 dagen zetpilletjes gekregen 4 in totaal, ze is toen echt heel beroerd geweest en was helemaal uit haar doen. En verder heeft ze twee weken geleden 1 zetpilletje gekregen toen ze flinke koorts had en zich niet lekker voelde door waterpokjes. Ze kon er echt niet van slapen en was wederom helemaal uit haar doen.

In 12 maanden tijd dus totaal 5 zetpilletjes.

Heb ze wel altijd in huis maar haal ze dus niet snel uit de kast.

(soms krijgen we het advies van bijv. een oma maar zeggen dat meestal ja doen we maar doen t lekker niet ;))

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje heeft 2 keer hoge koorts (boven de 39,5) gehad en die twee keer heeft hij voor het slapen paracetamol gehad (2 x dus) en verder niet. Koorts heeft inderdaad een functie dus wij geven paracetemol als verzachting voor pijn of als hulpmiddel bij slapen.

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    bij koorts hoger dan 38,5. als ik denk dat ze niet lekker is en zich ziek gedraagt krijgt ze er een ondanks dat ik geen koorts meet. bij het doorkomen van der kiezen kreeg ze er ook 1 voor het slapen gaan als dit nodig was

min dochter haat zetpillen trouwens en geef daarom sinaspril. die kan ik ook makkelijk dor 2en splitsen als het nodig is

mijn dochter heeft in totaal max 7x pijnstillers gehad

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier geef ik paracetamol als Thirza echt last heeft van de pijn en dan niet meer slaapt. Wat regelmatig gebeurt, helaas :(
    Heb hier maar bedacht dat het kiezen tussen twee kwaden is: ik ben niet zo van de pilletjes eigenlijk, maar als ze niet slaapt, is dat voor het herstelproces ook niet bevorderlijk (en voor mijn eigen energieniveau wat door veel nachtvoedingen ook al niet zo hoog ligt trouwens ook niet). Ik kijk wel hoe het met haar temp zit: als die al aan het zakken is, is een paracetamolletje erover heen niet zo handig, omdat die extra koortsverlagend werkt en ze dan echt een beetje van de wereld kunnen raken... als het lichaam te snel afkoelt, kan dat echt wel gevaarlijk zijn.

Als ze koorts heeft en verder nergens last van, laat ik het mooi zo. Is een gezonde reactie van het lichaam, dus lekker zo laten, :) Na een inenting heeft ze nog nooit gehad geloof ik, heeft ze tot nog toe niet bijster veel last van gehad.

11. Foxter

Foxter Niet meer actief

Sterre krijgt paracetamol als ze lichte verhoging heeft en daardoor niet kan slapen, bij bijv verkoudheid. Max 3 avonden achter elkaar, dan is de verhoging altijd weg en slaapt ze weer lekker :)

12. Amfy

Amfy Niet meer actief

bedankt voor jullie antwoorden.

ik geef ook mx 2 dagen achter elkaar vind ik meer als genoeg.
    met de infectie had hij het echt nodig want hij sliep niet meer door de pijn

Share This Page