lezen

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by jmm, Nov 3, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jmm

jmm Bekend lid

May 29, 2008
    766
    0
    0
    vandaag had mijn kind voorgelezen ,en andere kinderen, maar ging niet zo goed.
    Andere kinderen deden het beter , dan denk oh nee hè , mijn kind kan nog niet goed lezen, en een kind dat 3 kwart jaar jonger is wel ?
    En nog een meisje dat heel erg niet op lette, die heeft sensitieve,
    maar wat denk je mijn kind let niet op (dromertje en snel afgeleid) Nou lekker dan hè !

En dat zijn nog eens kinderen waarvan je het niet eens verwacht.
    Dat had ik me mooi in vergist , eigenlijk wel grappig , dat je het wel eens helemaal mis kan hebben!

Wie heeft ook een dromertje en is snel afgeleid , en wat doe jij hieraan , bijv voor spelletjes (concentratiespelletjes) .

gr jmm

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het een beetje warrig verhaal.
    Maar hier ook een kind dat moeite heeft met concentreren. Lezen gaat wel erg goed...maar zij heeft bv iets in haar handen om mee te friemelen...een tangle. Zo kan zij zich beter concentreren.
    Ik doe thuis niet echt oefeningen. Op school hebben ze haar wel met van alles daarin geholpen en ze heeft mede om die reden langer gekleuterd.

Gelukkig lijden haar schoolprestaties er nog niet heel erg onder.

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,184
    16,521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Inderdaad warrig geschreven.
    De oudste van 12 jaar kan zich slecht concentreren.
    Is altijd al zo geweest en zal ook nooit anders worden.
    Hij heeft een stress balletje want hij wil altijd bewegen en dat kan nogal irritant zijn voor zijn klasgenoten.
    Door in dat balletje te knijpen wordt de onrust en prikkel om te gaan zitten vervelen iets minder.
    Zijn schoolresultaten lijden er denk ik niet direct onder qua scores maar hij werkt erg slordig en snel.

4. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Kun je je verhaal even toelichten?
    Was jij erbij toen er voorgelezen werd in de klas?
    Zit je kind net in groep 3?

Ik heb 2 dromers hier, maar dat heeft verder geen impact op hun leesvaardigheden, ze lezen beide erg goed. Qua concentratie merken we eerder dat het moeilijk is om kritisch te luisteren naar gesproken opdracht.
    Zolang iets op papier staat gaat het prima.

Maar ik ben wel benieuwd op basis waarvan jij van andere kinderen had verwacht er dat ze slechter zouden moeten lezen?

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Als ik dit zo lees mag je zelf ook wel mee doen aan die spelletjes... Je bent niet heel best te volgen.
    (En normaal kan ik je prima volgen ook)

Maar eigenlijk is het heel simpel... Niet iedereen kan de beste van de klas zijn :)

6. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Maar is het een ramp dan? Dat hij op sommige vlakken niet de beste is van de klas? Leeftijd heeft er nog niet eens zoveel mee te maken vind ik. Bij mijn oudste zit een jongetje van 7 in groep 3 en hijzelf moet nog 6 worden. Onze oudste leest beter, maar die las al simpele woorden in groep 2. Hij pikt veel dingen gewoon sneller op.

Met zwemles is hij de snelste, maar qua afwerking van de zwemtechniek bij sommige slagen is hij wat minder.
    Tja, jammer dan. Zo is het ook op school. Met bepaalde dingen is hij de beste en met bepaalde dingen is hij wat minder sterk. Maar hij leert veel en heeft veel plezier in school, dus ik zie daar geen probleem in.

Ik oefen thuis dan ook niks, tenzij hij er zelf om vraagt of als zijn juf denkt dat het nodig is. Dat een ander kindje er beter in is, vind ik geen reden eerlijk gezegd.

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Kinderen kunnen niet overal goed in zijn!
    Dat is toch niet erg? Neem aan dat je zelf ook niet overal in uitblinkt.

Mijn zoon is ook erg snel afgeleid, hij heeft ADD. Maar hij heeft genoeg andere kwaliteiten. Zo is hij enorm creatief en een kei met computers. Ik kijk liever naar waar mijn kind wel goed is, dan waar hij niet goed in is. Zo zal hij nooit een wiskunde genie worden, prima daar gaan we dan ook geen druk op leggen.

Wat ik wil zeggen, maak je geen zorgen en vergelijk je kind niet met andere kinderen. Elk kind ontwikkeld zich op zijn eigen manier en op zijn eigen tempo.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Ach leeftijd zegt toch niets. Onze oudste zit met kindje van een jaar jonger in de klas (en een jaar ouder) en er is dus 1 zo'n jonger kindje die beter is dan zij. Tja, iedereen is anders, prima toch.

Onze jongste zit nog in groep 2 maar kan zich moeilijk concentreren. Ze heeft nog bijna een jaar natuurlijk maar het moet dan echt wel beter worden. Ze kan al lezen maar concentreren is ze echt heel slecht in, daardoor gaat het heel langzaam. Op zich wel fijn dat ze die voorsprong al wel heeft.

Share This Page