mara heeft nooit goed geslapen. ze had kiss syndroom maar is er voor behandeld, kinderarts geweest, magneet in huis voor wateraders, nu op kamer van de oudste liggen.....en nog veel meer. nu heb ik gisteren van de huisarts een drankje met promethazine gehad en ik mag het minimale geven voor het slapen gaan. ze krijgt 2 ml en afgelopen nacht heb ik er maar 1x heen gehoeven, vergeleken met normaal tussen de 6 tot 15x. of dat ze wakker wordt er vervolgens uren aan de gang blijft. dus het is wel heerlijk, maar wie is er nog meer bekend mee en hoe lang hebben jullie het gebruikt en sliep jullie kindje toen wel zelf door? hebben jullie het afgebouwd of meteen gestopt??
Weet je waar het middel voor dient en wat voor effecten het heeft? Wat een idioot van een huisarts om dit aan zo'n jong kind voor te schrijven! Het is een behoorlijk sterk antihistaminicum met sterk sederende werking. Denk nog maar eens na of je dit wel wilt geven! Het wordt ook gegeven als pre-medicatie bij anesthesie bij mensen die hoesten. Mag niet gegeven worden aan jonge kinderen, lees zelf maar bij de bijwerkingen: "Bijwerkingen Frequent: sedatie, slaperigheid, duizeligheid, slecht coördinatievermogen, verwarring. Verder: maag-darmstoornissen, droge mond, accommodatie- en mictiestoornissen, spierslapte, fotosensibilisatie, 'restless legs'. Ademdepressie, slaapapneu en 'sudden infant death syndrome' is waargenomen bij baby's en jonge kinderen. Hemolytische anemie en agranulocytose. Na hoge doses kunnen extrapiramidale effecten optreden. Vooral bij kinderen: paradoxale stimulatie met slapeloosheid, nervositeit, tachycardie, tremoren en convulsies. Na i.v. toediening: tachycardie, bradycardie, neiging tot flauw vallen, hypotensie, veneuze trombose op de injectieplaats. Arteriële spasmen en gangreen kunnen optreden na abusievelijk intra-arteriële toediening.
Heb je de bijsluiter goed gelezen? En op internet nagezocht over dit middel? Voor die kleintjes is t best heavy spul & vind t daarom best raar dat sommige huisartsen dit aan zulke kleintjes voorschrijven... Mijn zoontje is, tot +/- 2 weken terug, ook een dramatische slaper geweest! Elke nacht ook tussen de 4 en 13 keer wakker ofzo.. Maar zou hier niet mee zijn begonnen eerlijk gezegd !
Zogelukkig, het wordt vaker voorgeschreven aan die kleintjes want hoorde het laatst ook al! En in het farmacotherapeutisch kompas staat ook vermeld dat het wel mág vanaf 1 jaar! Maar ben het wel met je eens dat ik het ook echt bizar vind om dit aan zo'n kleintje te geven...
Het is overigens van origine idd een hoestdrank maar idd met een sterk sederende werking... Geen wonder dat je er maar 1x heen hoefde
Dit is een hoestdrankje wat vroeger veelvuldig aan kinderen gegeven werd. Het kan bij kindjes de ademhaling remmen, daarom mag het niet gegeven worden onder de 1 jaar. Zijn we van alles overhoop aan het halen om wiegedood te voorkomen gaan huisartsen dit weer uit de kast trekken. Snap het niet hoor. Ik dacht dat dit middel allang uit de handel genomen was joh. Blijkbaar is het er nog steeds.
ik heb wel de bijsluiter gelezen, maar zoals bij zoveel medicijnen kun je er veel van krijgen....maar ook dat wil niet altijd zeggen dat je het krijgt natuurlijk. en onder de 1 is het heel risicovol, maar ze krijgt maar heel weinig. echt het minimale. schrik wel een beetje van de reacties, maar ik moet zeggen dat ik op een ander onderwerp van me iemand trof die het ook had gebruikt voor de kleine en na een tijdje gestopt was en de kleine het ritme van doorslapen te pakken had. ik geef haar ook echt niks te veel, eerder wat minder dan de huisarts aangegeven heeft. zijn er alleen maar negatieve dingen bekend over dit middel?
Ik ben zelf 90 kilo en bekend met heel veel medicatie en pijnstilling met sederende werking en sterke pijnstilling. Ik ben zelfs moeilijk onder zeil te brengen. Roesjes doen niks bij mij. Pethidine, zit de spuit er al in dan? Maar...... ik ben ook allergisch en heb weleens promethazine gehad en man, wat was ik stoned! Geen wonder dat kinderen daar op slapen, maar gezond is dit dus niet! Zoek het in de hoek van de osteopathie, babymassage, baby-yoga of desnoods homeopathische middelen! Het "sudden death baby syndrome" is ook waargenomen bij jonge kinderen boven de 1. Dit kindje is net 1 jaar geweest. In de bijsluiter staat vanaf 5 jaar. Ik ben erg tegenstander van het geven van medicatie niet om de werking maar om de bijwerking, want dit is een middel tegen allergieen, reisziekte en hoest. Bovendien wordt zo niet de oorzaak van het slechte slapen aangepakt. Ik schrik daar erg van!
ze is ook wel al super lang verkouden....is ze er net af heeft ze de volgende verkoudheid te pakken en heeft vaak kriebelhoest die 's nachts begint. ook daarom kreeg ze dit middeltje. en in de bijsluiter staat dat het vanaf de 1 jaar mag. ik ben al bij chirpractor geweest en ze is onder behandeling bij een osteopaat. ook heb ik al allerlei homeopatische middeltjes geprobeerd, maar niks helpt. de chiropractor zei ook tegen me dat ze wel meer mensen erover gehoord heeft en dat als je het minimaal geeft het geen kwaad kan. maar dat je het ook niet maanden achter elkaar moet geven ofzo. ik moet zeggen dat ik nog eigenlijk niet echt gruwelijke verhalen erover gehoord heb.
en iedereen heeft natuurlijk positieve of negatieve ervaringen ofzo met iets, maar ik ga toch eens even verder neuzen op het internet.
Ik werk in de apotheek. Ik raad ouders altijd aan zich zeer goed in dit soort middelen te verdiepen. ZOals al genoemd, is er bij dit middel in het verleden bovenmatig vaak wiegendood geconstateerd omdat kinderen in een on-natuurlijk diepe slaap worden gebracht. Kinderen hebben van nature geen diepe slaap, daar is een reden voor, ze kunnen namelijk niet goed uit diepe slaap ontwaken, hun slaapritme is daar nog niet op afgestemd. Als ouders vragen aan mij of het kwaad kan,kan ik niet anders als met ja antwoorden. Bovendien is een slaapritme van een baby vaak pas met anderhalf jaar uit ontwikkeld. Dat je kind niet doorslaapt is dus helemaal niet ongewoon. Ben je bekend met dit boek: lekker slapen zonder hulen van E.Pantley? Misschien is dat wat voor je.
ik geef haar liever helemaal niks, maar heb al alles geprobeerd en weet het niet meer. heb huisarts gebeld, dit mocht ik geven, maar minimaal. ik neem aan dat mijn huisarts ook niet het risico wil lopen dat er door dat middel wat gebeurd....maar goed. heb nu een beetje het gevoel dat ik erop "aangevallen" wordt. ik wil voor haar en voor ons hele gezinnetje weer rust. maar vooral ook voor die kleine, want zoals ze vandaag de hele dag deed zo vrolijk en energiek, is ze al zo lang niet omdat ze gewoon moe is van de nachten. en zo werkt dat op ons allemaal hier thuis. ik wil het beste voor haar!
ja dat boek heb ik. aan de hand van dat boek ben ik ook al 3 maanden een slaap logboek bij aan het houden en daaraan kun je ook zien wat een rampen de avonden en nachten ook zijn. als anderen dat schriftje zien dat ik bij houdt dan staan ze met grote ogen te kijken. ik wil voor ons allemaal gewoon wat meer rust, want het breekt nu erg op na 16 maanden van die ellendige nachten. de oudste sliep tot haar 2 ook slecht, maar vergelen met de situatie waar we nu al die tijd al in zitten was dat helemaal niet erg.
Hallo Mejon, ik heb je ook al in je andere topic geschreven, maar ik heb dit middel dus ook van de huisarts gekregen en geef dit ook af en toe. Ik schrok ook erg van de reacties die ik toen kreeg, ben zelfs 2x terug gegaan naar verschillende huisartsen (ik zit in een praktijk met meerdere artsen), maar ze verzekerden mij allemaal dat dit echt geen kwaad kan zolang je je aan de dosering houdt. Ik word hier ook erg op aangevallen hier, maar ik probeer mijn artsen te vertrouwen. natuurlijk geef je liever niks, maar soms ben jij en je gezin gewoon op. Ik begrijp je helemaal; volg je gevoel. En dat van die hele diepe slaap geloof ik niet helemaal, want als mijn zoontje echt ergens last van heeft wordt hij gewoon er doorheen wakker. Toevallig heb ik het net ook weer gegeven na een hele slechte nacht en zware weken en doe hard mijn best om me niet schuldig erom te voelen, maar dat maken de reacties hier nogal onmogelijk...
ik moet zeggen dat als ik bij haar ga kijken ofzo dat ik dan toch voorzichtig moet doen omdat ik anders zie dat ze al gaat draaien dus het is niet dat ze knock out in bed ligt. en net als afgelopen nacht werd ze dan 1x wakker en dan doet ze wel net als anders. ik merkte vandaag gewoon dat ze echt super goede zin had.....dat is naar mijn mening echt van een goede nacht, want reken maar dat dat haar ook opbreekt, net als ons. ik wil me er ook niet schuldig over voelen. je probeert als moeder ook het goede te doen. ik wil gewoon het beste voor ons hele gezinnetje.
Nee hoor, je wordt hier echt niet op aangevallen. Ik bedoel, als een HA je zoiets adviseert dan ga je er ook van uit, dat het goed is, dat is heel begrijpelijk. Maar je vroeg om wat ervaring met het middel Promethazine , nouja, en dan blijkt dus uit allerlei reactie´s dat het niet onschuldig is. En natuurlijk wil je het beste voor haar, maar misschien kan je een doorverwijzing krijgen naar een KA die haar eens grondig doorlicht. Misschien komt er nog meer aan het licht dan de KIDD, waardoor ze erg onrustig is ´s nachts. En dat ze overdag ontspannen is komt door de sedatie van de promethazine.
Ik wil ook het beste voor ons gezin. mijn man ligt nu bijvoorbeeld al een uur in bed omdat hij helemaal ziek van vermoeidheid was en dat vind ik gewoon vreselijk. Mijn zoontje is ook gewoon alert als hij wakker is of wordt 's nachts en inderdaad een stuk vrolijker als hij een nacht goed geslapen heeft. Ik ben nogal snel bezorgd en ga toch piekeren over zulke reacties en ben daarom een paar keer terug naar de huisarts gegaan. En natuurlijk moet je goed opletten met de dosering. Maar mijn huisarts vertelde ook dat de dosering voor ieder persoonlijk is; iedereen reageert anders op dit middel. Zo had hij 2 broertjes van 4 en 2, waarbij die van 2 nog steeds wakker lag en pas met de dubbele dosis van zijn broertje van 4 ging slapen. Het is maar net hoe gevoelig je ervoor bent.
ik heb 31 maart een controle afspraak bij de kinderarts. daar ben ik ook al geweest. geloof me, ben overal al geweest en heb alle homepatische middeltjes en alternatieve behandelwijzen zowat geprobeerd. het is op, ik heb verder geen ideeen meer van wat ik kan doen. ik heb de slaapgids besteld en dat aangehouden, hielp niet. het boek van e.pantley, ook dat werkt niet, behalve dat ik nu een schriftje heb waar ik alle slaap ellende in schrijf. dat schriftje neem ik volgende week ook mee naar de KA. en dit drankje ben ik ook niet van plan lang te geven. het is even om bij te tanken voor ons allemaal. en dan kunnen we weer op normale voet verder en kijken of er verbetering in komt. en volgende week hoor ik wel meer van de KA.
ik mag haar 2 ml geven, dat is het minimale dat voorgeschreven wordt, maar ik ga er net iets onder zitten. en als het nu weer zo goed gaat dan probeer ik morgen weer een beetje eronder te gaan zitten om te zien hoe het dan gaat. ik heb nog nooit medicijnen aan mijn kinderen gegeven om te slapen. en mijn ha is er ook helemaal geen voorstander van, maar nu wilde hij dit wel voorschrijven om bij te kunnen tanken.