Wie heeft ook snelgroeiers?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door esklessebes, 27 jul 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Wie heeft ook echt grote kids?

Mn oudste 8 jaar en is 155cm zijn skelet leeftijd is tot 3 jaar ouder. Dit was de uitslag van zn handfoto.

Hij zat gelukkig nog niet vervroegd in de puberteit en een aantal uitslagen komen nog waaronder een DNA bloedonderzoek.

Zelf denk en hoop ik dat het dubbele aanleg is door grote ouders/familieleden.

Vind zoon ook echt een halve puber en dan vervolgens weer een jongen van 8, hij is zelfverzekerd gevoelig en heeft een heel sterk karakter weet heel goed wat hij wel en niet wil(zo is hij geboren) Zegt ook hoe oud hij ook was ''je bent wie je bent en je mag zijn wie je bent''
    Zoon gaat het liefst met oudere kids om word hier ook volledig geaccepteerd.
    In groep 3 ging hij bijv al alleen naar de supermarkt op de fiets om een paar vergeten boodschappen te halen.
    Bij de kleuters kreeg hij taakjes waarvan er gezegd werd dit mag hij alleen.
    Normaal met baby speelgoed heeft hij nooit gespeeld en daarna ook weinig met normaal speelgoed.
    Ziet de meeste leeftijdsgenoten ook niet als gelijkwaardig, want in zijn ogen gedragen die zich als zijn broertje. En eerlijk hij is ruim een kop groter en een heel stuk sterker dan de meeste en dan nog zijn denkwijze en interesses.

Benieuwd of er meer ouders zijn met snelgroeiers!
    Of een leerkracht met een snelgroeier in de klas.
    En waar loop je tegen aan? Hoe ga je ermee om?
    Zelf/(eigenlijk de omgeving)loop ik wel tegen wat dingen aan.

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Onze zoon is 10 en 1.52 verder lopen er geen onderzoeken want zijn vader over de 2 meter.

Als je het met de richtlijnen van de ggd vergelijkt loopt hij bijna 2 jaar voor. Volgens tno is 85% kleiner.

Mensen denken al sinds dat hij "klein" is dat hij ouder is. Moet hij niet naar school. Nou hij is net 3 we moeten nog een jaar.

Mensen verwachten veel meer van hem vanwege zijn lengte. Hij is hb dus dat is verraderlijk. Vooral emotioneel kunnen Mensen hem dan snel overschatten en hij is dan ook gewoon een jongen knul.

esklessebes vindt dit leuk.
  3. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113

Hier gaf de kinderarts aan dat dacht 0,3 % of 3% weet even niet meer hoeveel % zo is zoals zoon volgens de grafieken.

Ook hij wordt vaak overschat maar vervolgens in veel situaties/interesses gedraagd hij zich ook ouder om zich daarna gewoon weer als 8 jarige te uiten. Wij gaan er best natuurlijk mee om maar school vind dat vaak lastig.

Lijkt mij ook een uitdaging lang en dan hb zijn.

4. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

24 mei 2019
    4.681
    10.905
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Onze dochter van 8 is 1.52 lang. Ze is altijd al lang geweest. Wij hebben alleen nog geen onderzoek laten doen, al moet ik er binnenkort wel aan geloven. Ze gedraagt zich wel als een 8 jarige (heel soms denk ik owjee wat gebeurd als ze echt puber is als ik der bokkige gedrag soms zie. Ze speelt ook gewoon met leeftijd genootjes. Op school zeggen ze ook we moeten er erg in hebben dat ze nog maar 8 is, maar over het algemeen gaat dat goed. Ze krijgt ook geen opdrachten voor oudere kinderen.

Wij wonen in een klein dorp en bijna iedereen Kent E wel en weet dat ze lang is. Zelf is ze trots dat ze de langste van de klas is. Er is nog een meisje in der klas en die is maar 2 a 3 cm kleiner.

Onze jongste is ook lang, maar niet zo lang als zijn zus. Hij is nu met zijn 4 jaar 1.18. Nu vrezen wij wel als hij de puberteit in gaat. Man was altijd al lang maar hij is in zijn puberteit in 1 jaar 17cm gegroeid. Ik was vroeger ook altijd zoals E en ik zeg altijd ikben net op tijd gestopt. Ik ben 1.79 en man is trouwens maar 1.93 geworden

esklessebes en owly vinden dit leuk.
  5. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Zij is dan inderdaad ook echt lang, jongste net opgemeten en die is 120/121cm al vind ik het bij hem toch minder opvallen. Misschien na de vakantie meer omdat hij dan in groep 2 zit en de vorige groep 2 waarbij hij in de klas zat naar groep 3 is. Was een combi klas 1/2.

Hier ook ouders van 180&2meter. Ga er eigenlijk vanuit dat ze eerder stoppen met groeien deden wij ook.

Miekje86 vindt dit leuk.
  6. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.439
    372
    83
    in een huis
    Onze zoon bijna 9 is ook 1,55 cm en dochter net 11 is 1,70:rolleyes: wij zijn alle 2 ook niet klein.

7. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

24 mei 2019
    4.681
    10.905
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Het cb vertelde mij dat bij dochters in ieder geval de menstruatie erfelijk bepaald is, maar dat ze tegenwoordig een jaar eerder zijn dan in onze tijd. Als dit klopt dan betekend het dat onze dochter op der ruim 11de ongesteld gaat worden (ik werd een maand voor mijn 13e ongesteld).

Ook heb ik gelezen dat ze op deze leeftijd ongeveer 6-8cm per jaar groeien en als ik daar dus van uitga dan zou onze dochter nog 21-28cm (ik heb nog 3,5jaar aangehouden) groeien ongeveer en uitkomen op 1.73-1.80. Ik hoop voor mijn dochter dat dit klopt, alleen ik moet er niet aan denken dat ze al over 3,5jaar ongesteld is.

Onze jongste vinden wij klein voor ons doen. Hij was ook 'maar' 50cm bij de geboorte (E was 54cm). In de klas viel hij ook niet extreme op maar hij zat ook in een combi klas 1/2. Komend jaar zit hij in groep 1 en dit is ook weer een combi klas met groep 2. Vanaf groep 3 gaat zijn lengte denk ik echt opvallen (of eind groep 2).

8. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

24 mei 2019
    4.681
    10.905
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ow en kleding kopen voor dochter vind ik nu lastig met haar maat 152/158. Is echt voor tieners en veel kleding vind ik te 'volwassen' voor der.

9. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113

Ik ben blij dat ik jongens heb want anders zou het inhouden dat als ik meiden zou hebben ze netnet 9 zijn als ze ongesteld zouden worden. Zelf was ik echt een maand 10. En ging met 180 uitgegroeid van de lagere school.

Tot 180-185 is voor een meisje nog te doen in deze tijd.

Zal ook eens rekenen tot welke leeftijd heb jij gerekend met de cm groeien.
    Hier waren ze 53cm(3850gr) & 57cm(4235gr) bij de geboorte.

Miekje86 vindt dit leuk.
  10. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Jah snap ik bij mn oudste zoon valt het mee vind ik bij mn jongste koop ik soms juist bij h&m nog wat met leuke dieren ofzo erop in 134. Dat mag natuurlijk nog als je 4 bijna 5 bent. Gaat zo hard.

Meiden kleding is inderdaad snel al volwassener zie dat ook bij mn nichtjes. Als ze voorbij maat 140 gaat is het ineens kleding voor tieners.

Miekje86 vindt dit leuk.
  11. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Ze hadden bij elkaar in de klas moeten zitten haha zou leuk geweest zijn met meerdere die zo groot zijn.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Mijn dochter was precies net zo oud als ik. Allebei ruim 14, bijna 15. Hier overigens late groeiers, dus lang klein gebleven. Mijn zusje groeide al sinds haar geboorte boven de curve, zij is 1.88 geworden. Mijn kinderen groeiden onder het gemiddelde, maar zijn late pubers en zijn nog vol aan het groeien met 15 en 17. Uiteindelijk valt er weinig over te zeggen. Je hebt natuurlijk de kinderen die echt lang worden, maar je hebt ook kinderen die snel groeien, maar vroeg puberen en uiteindelijk worden ingehaald door de rest. Hier groeien ze dus nog met bijna 15 en 17, terwijl nagenoeg al hun vrienden zo'n beetje uitgegroeid zijn.

Miekje86 en esklessebes vinden dit leuk.
  13. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.415
    113
    Hoeft niet altijd zo te zijn hoor, ik was het al op de basisschool, oudste pas op het VO en de jongste is het ook nog niet, gaat na de vakantie naar de brugklas.

Miekje86 vindt dit leuk.
  14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    En de trend van steeds vroeger lijkt inmiddels wat tot stilstand te komen.

Felice en Miekje86 vinden dit leuk.
  15. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Mijn oudste is ook lang, al hebben jullie nog langere kinderen geloof ik!

Ze is net 11 geworden en 1.65m lang.

Ben wel benieuwd of de jongste haar lijn gaat volgen. Volgende de groeicurve is ze wel elke keer net een paar cm kleiner dan de oudste op die leeftijd was.
    Ze zit ook bij veel net zulke lange kinderen in de klas, dus het valt ook niet erg op.

Jongste is in april 7 geworden en toen was ze 1.30m

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.516
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn jongste is het ook nog niet. Ze wordt binnenkort 12 jaar. Haar zus was ruim 11 jaar toen ze haar eerste menstruatie kreeg. Van mij mag het nog heel wat jaartjes wegblijven. Verder is ze wel volop aan het ontwikkelen, alleen nog geen okselhaar. Als dat komt verwacht ik wel snel haar menstruatie.

esklessebes en Liekje81 vinden dit leuk.
  17. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113

Hier dacht mn nichtje ook net 11 en die is volgens mij rond de 160 zij heeft ook echt hele kleine meisjes in haar klas zitten. Zei al volgens mij zijn jouw benen alleen maar wat langer dan je neefje. Zij zakte iets in met der benen en zo grappig om te zien dat ze zo even groot zijn. Kunnen het ook goed samen vinden vind dat meer matchen met zijn gedrag dan met die van zn klasgenootjes.

18. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Hier ook een lang kind, altijd rond de 98% percentiel gezeten. 1.24 en 4 (bijna 5).

wij zijn zelf niet lang maar ik was wel altijd lang voor mijn leeftijd. Benieuwd dus ook of hij lang wordt of gewoon snel klaar is.

zijn gebit loopt ook voor, hij had z’n tanden allemaal vroeger en heeft nu ook al een deel van zijn volwassene gebit.

ik vind het geen voordeel. Hij wordt overschat, en mensen kijken soms vreemd op dat hij gedrag vertoont van een 4 jarige. In de klas is leeftijd en lengte een hot topic en hij kan heel blij zeggen dat hij de grootste is en heel goed eet, wat bij de 6 jarige jongens die aan de kleine kant zijn niet altijd goed valt.

Ook als peuter is het wel eens een ding geweest, als hij leeftijdsgenootjes een duw terug gaf had dat wat meer impact :rolleyes:

19. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Idd is hij dan ook echt groot, dan heeft hij al het een en ander gewisseld?

Snap precies wat je bedoelt met de impact die het heeft met overschatten en dan ook als ze een duw geven aan andere.

20. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Hij heeft z’n eerste kiezen nu en is al wat tanden kwijt. Wel grappig, ik dacht vlak voor t begon nog: z’n tanden worden klein voor zijn gezicht.

vraag me ook af of het doorkomen van tanden etc wat zegt over of de groei ook sneller gaat. De jongste is een stuk minder lang en kreeg ook later tanden.

Deel Deze Pagina