Ervaring gezocht: kind hoge bloeddruk

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by juf1987, Aug 2, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

Sep 30, 2014
    1,917
    1,809
    113
    Leerkracht
    België
    Goedenavond,

Ik ben zo voor het weekend toch weer wat ongerust... oudste dochter 8 jaar had de afgelopen tijd als we op controle waren voor haar gewicht (overgewicht, net geen obesitas) last van een hoge bloeddruk. Sindsdien moeten we die 1x per week zelf meten omdat ze willen kijken of het een "witte jassen hoge bloeddruk" is of thuis ook.
    Thuis beginnen meten en haar waardes zijn eigenlijk altijd hoog... variërend van 140 over 85 tot ook soms lager 125 over 70...
    Ook dat laatste is te hoog voor een kind.
    Vorig weekend had ze last van hoofdpijn... ik heb toen haar bloeddruk gemeten en die was toen ook 142 over 85. Ik heb toen naar de dokter gebeld omdat ik ongerust was. Hij dacht dat de bloeddruk verhoogd was omdat ze pijn had en niet omgekeerd...
    Maandag dan telefonisch contact gehad met uz Leuven (waar ze dus opgevolgd wordt voor haar gewicht) en toen werd dus mijn mailtje vlot beantwoord na 2 weken al verstuurd te zijn en moesten we 2x per dag meten en ook doorsturen. Volgende donderdag moet ze een 24uurs meting ondergaan...

Nu hebben we dus gemerkt dat ze nogal vaak een groot verschil heeft tussen bovendruk en onderdruk. Meer dan 60 verschil... Google geeft aan dat dat gevaarlijk kan zijn... nu dus mijn vraag is er iemand met ervaring, die me misschien ook kan geruststellen?

Bv enkele metingen van afgelopen dagen

31/07/2024 20u36 136 67 (hs 117)
    01/08/2024 7u45 131 45 (hs 104)

Vanavond weer hoofdpijn: 134 over 71 en toen ging plots het signaal ook branden van onregelmatige hartslag o_O

Ik maak me dus wel wat zorgen. Donderdag is snel maar donderdag is ook nog zo ver weg :rolleyes::oops:

2. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Wat is de reden van haar overgewicht?

Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon weer aan de bel trekken bij het ziekenhuis. Liever een keer teveel dan te weinig bellen.

Ik zou me gaan verdiepen in gezonde voeding, veel bewegen, voldoende slapen en haar lekker kind laten zijn. Voor volwassenen kan het pioppi dieet, dan wel een mediteraanse lifestyle de uitkomst bieden. Verwacht sat het voor kinderen idem dito is.

Heel veel sterkte, denk dat je zorgen om haar terecht zijn. ♥️

juf1987 likes this.
  3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,181
    16,514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wat vervelend zeg en ik begrijp je zorgen.
    Is er een reden voor haar overgewicht of is er iets anders waardoor dit wordt beinvloedt?

juf1987 likes this.
  4. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

Sep 30, 2014
    1,917
    1,809
    113
    Leerkracht
    België
    Haar overgewicht komt omdat ze teveel eet, ze heeft ook wel kleine afwijkende waarden in haar bloed (cholesterol) maar in haar bloed zijn toen geen hormonale oorzaken gevonden voor haar overgewicht.
    Er werd tot nu toe steeds getwijfeld om te starten met metformine maar omdat ze eigenlijk de laatste net weer zakt in bmi is dit nog niet gebeurd. We worden nu twee wekelijks opgevolgd door een diëtiste met als doel: niet bijkomen, afvallen is voor kinderen niet goed.
    We hebben al heel wat aanpassingen gedaan aan het eetpatroon.

Naast elk pondje gaat door het mondje heeft ze ook wel wat aanleg, zowel man als ik hebben overgewicht, alsook onze families. In mijn eigen gezin hebben zowel papa, broer, 2 zussen en ikzelf een maagverkleining ondergaan... maar zij eet ook teveel dus dat zijn we nu aan het afbouwen zodat haar maag stilaan gaat verkleinen, we wegen dus nu af...

Haar zus eet precies hetzelfde, snoept meer en is eerder aan de magere kant.

Ze heeft ook DCD en dysfasie, is nog niet nachtzindelijk, overactieve blaas waarvoor ze medicatie neemt, volgt 2x per week logo, 1x per week kine, heeft een veel te lange dikke darm en dus regelmatig last van obstipatie, ... ze heeft dus een beetje vanalles...

5. artie

artie Fanatiek lid

Sep 27, 2021
    3,559
    3,889
    113
    Female
    Ik zou maandag even bellen naar Leuven, je vertrouwt het niet en dat alleen al is een goede reden.
    Het klinkt alsof ze al veel heeft meegemaakt met haar medische geschiedenis als je zo opsomt. Staat haar lichaam niet ook onder teveel stress waardoor haar bloeddruk omhoog gaat en ze hoofdpijn heeft? Of heeft ze pijn door de obstipatie?

Je zegt ook iets over metformine, dat is ook al best heftige medicatie. Heb dat zelf als kind ongeveer 7 jaar geslikt, ook via Leuven trouwens (dr Inge François, een superlieve endocrinoloog, weet niet of ze er nog werkt nu), en was daar altijd super misselijk van en had altijd buikkrampen. Als ik terugdenk aan die periode herinner ik me echt vooral weerstand voor die vieze pillen... En helaas is dat een veel voorkomende bijwerking. Bij mij was de reden een andere maar ze zeiden inderdaad dat je er van zou kunnen afvallen. Helaas geen garantie want slik het nu al weer 2 jaar in de hoogste dosis en geen gram is er afgegaan :rolleyes:
    Moraal van het verhaal, als het niet echt noodzakelijk is zou ik proberen van metformine te vermijden...

Hebben jullie de app van Leuven, mynexuzhealth? Daar kan je de bloeddruk ingeven via een dagboek en dan kunnen ze die ook zien in het ziekenhuis. Maar dat hebben jullie misschien al en mag je deze nutteloze tip negeren haha.
    Als je dat nog niet hebt kun je er naar vragen, ze moeten dat dan open zetten voor je. Bij mij is dat via de nefroloog maar andere diensten zullen dat ook wel kunnen gebruiken lijkt me.

Veel sterkte met je dochter!

juf1987 likes this.
  6. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

Sep 30, 2014
    1,917
    1,809
    113
    Leerkracht
    België
    We hebben de app maar ik wist niet dat we daar ook een dagboek konden bijhouden...

Ja we zijn dus nog niet met metformine gestart omdat het lijkt alsof ze weer wat stabiliseert in gewicht... gewicht 300 gram erbij maar wel 1,3 cm gegroeid dus dat maakt dat haar bmi gezakt was...

Vanmorgen was ze hoofdpijnvrij, ze mocht vandaag naar haar dierentherapeut dus ik vermoed ook wel dat stress en spanning een rol speelt. Einde schooljaar heeft ze een scanner gehad en oogarts controle omdat ze zoveel hoofdpijn had, enkel is er toen dus niet gekeken naar haar bloeddruk...
    Toen dachten wij en de kinderarts dat het door stress van school was... mja nu is het dus vakantie :rolleyes:

Ik ben benieuwd wat er uit de 24uurs meting gaat komen... ik vermoed dat als dan de hoge bloeddruk bevestigd wordt daardoor dat er dan bijkomende onderzoeken zullen volgen...
    Gelukkig gaat de jongste, fris en fruitig en zonder bijzonderheden door het leven ;)

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,181
    16,514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wat ik niet helemaal begrijp. Jullie dochter is 8 jaar maar dan heb je er toch zicht op wat je kind eet?
    Waar gaat dit dan mis dat ze zichzelf zo overeet?
    Is ze weleens genetisch onderzocht of er misschien sprake is van een syndroom?
    Ik bedoel het niet zo onaardig als dat het nu wellicht klinkt maar juist op deze leeftijd heb je als ouder nog de regie mbt wat je kind eet en drinkt.
    Zijn het nu pubers die in de pauze blikjes red bull en vette snacks halen dan wordt het een lastiger verhaal maar juist op deze leeftijd is het makkelijk om te begrenzen.

8. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

Sep 9, 2014
    2,966
    2,294
    113
    Female
    Houten
    Lang getwijfeld of ik zou reageren maar wil op dit stukje toch reageren, aanleg is vervelend maar echt niet bepalend. Mijn beide ouders hebben overgewicht & opa's en oma's toen ze nog leefde ook. Maar als ik dan ook zie hoe zij leven/leefde snap ik dat ook, amper/geen beweging maar wel bourgondisch en veel eten. Ik heb ook aanleg, als ik slecht eet en niet beweeg kom ik direct aan. Des te meer reden voor mij om extra goed op mn levensstijl te letten en het niet uit de hand te laten lopen, want als ik hun gezondheidsproblemen zie dat wil ik echt niet!

Als de kids mijn genen zouden hebben zou ik daar dus ook direct scherp op zijn, want zoals Anouk ook zegt zolang je er nog vat op hebt qua leeftijd scheelt dat echt enorm. Wij hebben het geluk dat kids de genen van manlief hebben, maar ze krijgen wel automatisch de gezonde levensstijl vanuit mij mee wat ik persoonlijk ook echt belangrijk vindt. En nee dat betekent niet dat we nooit wat lekkers eten, maar wel altijd met mate & ze sporten beide ook al vanaf jonge leeftijd.

Mijn advies zou wat dat betreft dus ook zijn: kijk niet alleen naar wat zij eet maar ook naar jullie zelf/het hele gezin. Want als ze op deze leeftijd al overgewicht heeft gaat het in de basis van de levensstijl van het gezin al mis denk ik, ze eet namelijk gewoon wat ze voorgeschoteld krijgt/wat jullie ook eten. Absoluut niet onaardig bedoeld, dus hoop dat je het ook niet zo opvat :)

9. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Er staat een nieuwe docu op netflex over de werking van de darmen. Misschien kan je daar voor jullie gezin interessante dingen uit halen. De driedelige docu over blue zones is ook heel interessant.

Ik ben het wel eens met wat @Jess93 zegt. Kijk echt naar wat je als gezin eet en wat je gewoontes zijn. Uitzonderingen bestaan. Maar zoveel overgewicht in je omgeving betekend vaak dat je verkeerde gewoontes aangeleerd heb gekregen. En onze maatschappij is niet perse de beste leermeester voor gezonde voeding.

10. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

Sep 30, 2014
    1,917
    1,809
    113
    Leerkracht
    België
    Uiteraard bepalen wij inderdaad wat ze eet maar als ze bij vroeg kreeg ze dat dus wel gewoon... nu dus niet meer (onbeperkt)...
    Ze zit inderdaad op sport (voetbal 3x per week), zit in de jeugdbeweging dus qua beweging ook wel wat...
    we sporten hier ook wel allemaal, ook mijn man en ik.
    Maar ja we eten hier te vaak "fastfood" lees pizza, lasagne (om op te warmen), frietjes maar dat lust ze niet ...
    Daarnaast was ook het broodbeleg niet ideaal, uiteraard zijn we daar samen met de diëtiste naar aan het kijken en inderdaad ook voor het hele gezin...
    Ik was zelf maar 12 jaar toen ik naar de diëtiste ging en "weet" het dus ook wel maar tussen het weten en doen zit een groot verschil maar laat ons zeggen dat de gezondheid van onze dochter een goede drijfveer is.

Ik schreef ook als eerste: ze heeft overgewicht omdat ze te veel eet... dat was de conclusie van de diëtiste... niet zozeer wat ze eet maar wel hoeveel ze eet.

Ik neem het niet verkeerd op, maar kwam vooral ervaringen vragen over die hoge bloeddruk, we worden tweewekelijks opgevolgd door een diëtiste dus qua eten krijgen we daar wel tips, maar qua bloeddruk heeft zij dus ook geen ervaring...

11. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

Sep 30, 2014
    1,917
    1,809
    113
    Leerkracht
    België
    Ze is nog niet genetisch onderzocht... wel een gewoon bloedonderzoek.

Even ter aanvulling een foto toegevoegd...

12. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

Sep 30, 2014
    1,917
    1,809
    113
    Leerkracht
    België
    Oh maar dat besef ik me ook, nu kunnen we nog het tij keren... dus aanleg is inderdaad geen excuus om er niets mee te willen doen... maar ik gaf het wel mee ter aanvulling omdat het wel iets is wat meespeelt... maar sowieso eet ze teveel en gaat elk pondje door het mondje...

Dus sorry als het als excuus over kwam, ik bedoelde het zo niet...
    We hebben bv Nutella als broodbeleg voor ons allen geschrapt in de week... klein voorbeeld maar ook voor mijn eigen gezondheid gewoon beter :)

Jess93 likes this.
  13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Ach wat een armoede :( vind het best treurig om te lezen dat jullie je eigen maar ook de gezondheid van je dochters zo laag op de prioriteiten lijst hadden staan. Er zit wel een verschil tussen och mn dochter is wat te zwaar tot het moment waar je nu staat. Hoe is de bloeddruk van je andere dochter eigenlijk?

Maar goed wat betreft haar bloeddruk stop met fastfood. De hoeveelheid zout/suiker en zaad oliën is echt schokkend daarin en doet haar bloeddruk geen goed lijkt me.
    ga koken met je kinderen, maak er een avontuur van. samen naar de markt, misschien een mini moestuintje maken waar ze zelf wat dingetjes kunnen verbouwen. Het zal wat creativiteit en energie van jullie vragen, maar zoals ik het lees wil je dat ook wel. Er is in elk geval denk ik megaveel winst te halen met relatief simpele veranderingen.

Juul75, Jessi79, juf1987 and 2 others like this.
  14. mamabri

mamabri Fanatiek lid

Aug 15, 2021
    3,239
    4,194
    113
    Female
    Sws zou ik het zout schrappen, zout verhoogd de bloeddruk en er zit in veel producten meer dan voldoende zout. Om zout te compenseren kun je wat kruiden gebruiken.

als je pizza wil eten, maak dan zelf deeg, tomatensaus en verse groenten erop.

Koop geen witte rijst of macaroni maar zilvervliesrijst en volkorenmacaroni en brood, dat vult beter en gebruik rijkelijk groenten ipv vlees. Kook een ei, beleg daar 2/3 boterhammen mee, komkommer erop en dat vult wat meer zonder veel calorieën.
    Ik zorg dat ik altijd snoeptomaatjes komkommer en wortels in huis heb. Als ze trek hebben vult het zonder veel calorieën

Een lekker mager toetje voor kinderen is een sinaasappel uitpersen en dat door yoghurt doen. Desnoods met iets vloeibare zoetstof.

Qua gewicht moet je proberen om haar zo lang mogelijk op dit gewicht te houden, door de groei trekt het bij.

Hoop dat je wat aan bovenstaande tips hebt

juf1987 and Huismuisie like this.
  15. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

Sep 30, 2014
    1,917
    1,809
    113
    Leerkracht
    België
    Bloeddruk van mezelf, man en jongste dochter is perfect.

Nu ja de laatste jaren stond haar mentale gezondheid op 1, ik vind het triest te lezen alsof wij onze dochter niet belangrijk vinden... dan had ik niet naar Leuven de stap gezet, (want reactie in omgeving: "zo erg is het toch niet, zo dik is ze toch niet, maar net omdat we haar en haar grzondheid belangrijk vinden het wel gedaan) als zij nirt belangrijk was hadden we niet alle andere onderzoeken laten doen om ervoor te zorgen haar te begrijpen...

Jo79, Malbec, Roanna and 12 others like this.
  16. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,768
    2,184
    113
    Eens met bovenstaande reacties maar ik wil wel even zeg hoe knap ik het vind dat je hier durft toe te geven dat er aan jullie eetpatroon nog iets te veranderen valt en je dochter overgewicht heeft (oa) hierdoor. In deze maatschappij zijn daar best veel vooroordelen over en dan lijkt het me niet makkelijk hierover te praten.

Het doet me denken aan een moeder die ik ken van school: zij zijn beiden heel slank maar dochter en zoon flink te zwaar. Ze vertelde me echt nooit gezien te hebben dat het aan hun eetpatroon lag, ze waren ervan overtuigd dat het gewoon een beetje "Hollands glorie" was. Nu zijn ze met zn allen gezonder gaan eten en druk met veel beweging. Als de kinderen hier komen spelen probeer ik een beetje mee te helpen door lekker veel gezonde dingen voor te zetten. Ouders zeggen zelf ook dat er gewoon geen stop op zit dus dat een tweede bord echt niet nodig is als ze erom vragen. Ik heb echt respect voor deze mensen! Vooral als ouder is het soms lastig om toe te geven dat je bepaalde dingen "verkeerd" hebt gedaan.

Jo79, chrystel73, Roanna and 4 others like this.
  17. mamabri

mamabri Fanatiek lid

Aug 15, 2021
    3,239
    4,194
    113
    Female
    Ik vind ook dat door hulp te vragen je echt al een goede stap doet.

zeker in deze tijd is het lastig om je kinderen alleen goede voeding te geven. Niet omdat het er niet is, maar zeker kinderen zijn snel te verleiden in de supermarkt. En alle kant en klare lekkernijen als pizza’s quiches, koek met smarties en chocola zijn aantrekkelijker dan een volkoren biscuit.. en dat maakt het er gewoon niet makkelijker.

probeer dus zoveel mogelijk gezonde dingen in huis te halen.

ipv chips zou je kunnen investeren in een popcornmachine. Ipv zout of suiker kun je daar ook kruiden als paprikapoeder/ Italiaanse kruiden etc strooien. Of gewoon naturel houden natuurlijk

Huismuisie and juf1987 like this.
  18. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,181
    113
    Brabant
    (Ik wil alleen even zeggen dat ik zelf heb moeten starten met metformine vanwege diabetes en in rap tempo op moest bouwen.

Ik dacht me er doorheen te moeten slaan, de bijwerkingen te moeten slikken ,doorzetten.
    Maar na 4 weken ellende moest ik acuut terug naar de dosering toen ik nog geen klachten had.

En juist deze klachten moeten de reden van jet afvallen zijn.
    Ik was moe, constant het gevoel van ziek worden, misselijk, en werd ook in m'n hoofd naar. Neerslachtig.

Dus als je hiermee gaat starten ooit, overleg met leuven hoe je je dochter moet monitoren hierin.

Wilde het toch even zeggen)

Knap hoe je reageert op alle ongevrasgde advies!
    Ik zou maandag even contacten met t zkh

juf1987 likes this.
  19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,181
    16,514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Even ter aanvulling een foto toegevoegd...[/QUOTE]

Ze is inderdaad flink en dan vooral rondom haar buikje.
    Kinderen met hoge bloeddruk heb ik geen ervaring, wel in combinatie met onderliggende syndromen of genetische aandoeningen. Vanuit mijn werk dan, niet in mijn nabije omgeving.
    Bewaar een maaltijd met een snack gewoon voor in de weekenden en normaliseer het niet om het door de weeks te nemen.
    Ze hoeft echt niet op een dieet van enkel water en brood maar eet gezond en gevarieerd en 1 bord is meer dan genoeg, meer hebben ze niet nodig.
    Ik hoop dat het snel de goede kant op zal gaan en dat de bloeddruk zal dalen.

20. Diiba

Diiba Fanatiek lid

Sep 14, 2023
    1,093
    1,812
    113
    Female
    Het probleem is misschien ook dat (te) dikke kinderen de standaard lijkt te worden. Als ik de klassenfoto's van mijn kinderen vergelijk met die van mij vroeger is het echt schokkend hoeveel kinderen tegenwoordig een buikje hebben. Daardoor lijkt dit normaal/gezond, maar dat is het gewoon echt niet. Ik krijg zelfs opmerkingen over mijn kinderen dat ze weinig bij te zetten hebben, terwijl zij juist een gezond gewicht hebben. Een kind dat te zwaar is zal de rest van zijn leven gevoeliger zijn voor extra gewicht. Dus fijn dat jullie nu aandacht hebben voor goede voeding :) En wat betreft de bloeddruk zou ik ook maandag al contact zoeken. Sterkte in ieder geval!

Share This Page