Wie heeft "Ria Blom methode" succesvol toegepast?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Dot, Jan 17, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Nee meid, je bent geen slechte moeder omdat je schoon genoeg gehad hebt van het ronddragen de hele dag. Ik snap precies wat je bedoelt want onze zoon was hetzelfde.
    Maar je moet bedenken, het kleintje is pas zes weken op aarde. Die hoeft nog niet opgevoed te worden (en ik ben zo iemand die vind dat je vroeg moet beginnen met de opvoeding hoor, ik heb er een hekel aan als mensen zeggen "het is nog maar een kind!" en dan alles goedvinden, maar zes weken is té vroeg).

Het klinkt alsof je op je tandvlees loopt en slaapgebrek hebt. Jij hebt een cosleeper nodig en anders een wieg. Voor je eigen rust!

Wij hebben hetzelfde gehad met onze zoon, die hadden we ook 'verpest'. Ik vind dat alleen geen verpesten! Het is een kleine baby en die hóren bij mama. Wij zijn hem rond dezelfde tijd als jij gaan leren om zelf te slapen. Of iets eerder, ik kan het me niet goed meer herinneren. Anyways, toen we zijn huiltjes en karakter beter kenden en zeker wisten dat hij gewoon aan het zeuren was lieten we hem soms wat langer liggen tot hij in slaap viel.

Wat ik wil zeggen is: In mijn ogen doe je het zoals je het nu doet hartstikke goed! Je hebt alleen nog wat dingen nodig; een draagdoek, een cosleeper en een lieve man of moeder of vader of wie dan ook die misschien een uurtje op de kinderen wil letten zodat jij even uiiiiiiiiitgebreid in bad kunt (of zoiets ;)).
    Succes!

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,183
    35,857
    113
    Fijn dat oma morgen even komt helpen!

Je kunt trouwens je kindje wel aanleggen, ook met krampjes, zorg alleen dat je kindje dan de meest "lege" borst geeft. Op die manier krijgt je kindje de vette achtermelk binnen die juist verlichtend werkt tegen krampjes, hetzelfde geldt sowieso al voor het drinken uit de borst.

3. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik ga wel consequent naar hem toe (al naar 10 sec. jengelen) maar probeer hem nu toch zo min mogelijk uit bedje te halen...:)
    Ik knuffel hem even, kusje, aai z'n bolletje en geef hem meestal nog een speentje.
    Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik behoorlijk in de war raak over alle verschillende adviezen..:(
    Mijn zoon heeft de eerste week van zijn leven in het ZH gelegen wegens een infectie en daar gaven ze mij aan dat ik hem rustig even mocht laten jengelen en dat sommige kindjes dit gewoon doen om in slaap te komen...
    Maar hier en ook wel op andere sites lees je dan weer dat je je kind direct moet oppakken....
    Pffffff.......ik vind het wel erg lastig hoor!
    Je probeert het natuurlijk allemaal zo goed mogelijk te doen voor je kind maar wat is wijsheid.....;)

4. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Kitty niet in de war raken, gewoon kijken naar je kleine en datgene doen wat het beste bij jouw en je kindje past.

Voor onze zoon was de beste methode hem een kwartiertje de tijd geven om te ontladen in zijn bedje (terwijl mama gewoon boven bij hem was alleen niet in het zicht maar dus wel qua geluid)

Voor onze dochter was de beste methode haar lekker bij mij te nemen met een flesje en haar dan slapend weg te leggen.
    Later werd dit in bed leggen en dan de fles geven (ze werd een beetje zwaar op mijn arm) zo rond de 8 maand heb ik dit verminderd (dus het flesje in bed werd steeds kleiner) en zo rond haar eerste verjaardag kreeg ze de fles beneden en ging ze daarna naar bed.

De uiteindelijke uitkomst gaat voor iedereen hetzelfde zijn hoor, kinderen die tegen bedtijd naar bed gaan en met allerlei smoesjes komen om de tijd te rekken ;)

5. muis26

muis26 Fanatiek lid

Jan 4, 2008
    4,077
    7
    38
    ergens in t gooi :)
    Hmmzz,,,,, en heb je een tummy tub? dat wel eens geprobeerd?

dat werkte hier ook heel goed bij krampjes, zitten ze in de foetus houding, en slapen daarna erg makkelijk in...

(ik wil niet opdringerig overkomen hoor, maar ik heb hetzelfde gehad, baby met reflux , VEEL huilen en een peuter die nog aandacht wou, ZEER vermoeiend en slopend)

6. KatrienDuck

KatrienDuck Actief lid

Feb 26, 2011
    267
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben gaan blokvoeden rond 6 weken (krampen). dat was de enige week dat ze krampjes had! Google maar even voor meer info!

7. sam32

sam32 Bekend lid

Jul 14, 2010
    701
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ria blom werkte bij mij heel fijn. Ik heb alleen het laten huilen niet toegepast en ging wel elke 5 minuten even naar hem toe. Het heeft ong 4 maand geduurd,toen ineens huilde hij niet ,eer voordat hij ging slapen en nu slaapt hij heerlijk in zijn eigen bed. Maar jij moet doen waar jij je goed bij voelt. Om de 5 min kijken en troosten is misschien ook een optie voor je in combinatie met ria blom. Heb trouwens ook ingebakerd met de pacco

8. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,183
    35,857
    113
    Dit snap ik niet zo goed. Als je elke minuten gaat kijken, maar niet laat huilen, wat doet je kindje dan in de tussentijd?

9. sam32

sam32 Bekend lid

Jul 14, 2010
    701
    0
    0
    NULL
    NULL
    In de boek van Ria blom staat een half uur laten huilen ofzoiets, dat heb ik dus absoluut niet gedaan.

10. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Bij mij heeft Ria Blom heel goed gewerkt. Mijn oudste was een premature dysmature huilbaby die vanwege een afwijking ook geen speen kon hebben. Door de methode is ze rustig geworden en sliep goed. Mijn zoontje is dus ook al vanaf dag 1 een Ria Blom baby en geen centje pijn, ondanks dat hij een BV baby is (en die huilen heel veel schijnt het ;))

Ik laat max een kwartier huilen, maar hou wel altijd in de gaten dat wanneer ze even stil zijn het kwartier weer opnieuw begint. Maar bij mijn zoontje hoeft dat helemaal niet omdat die niet van zo ver hoeft e komen, die kan al heel goed zelf in slaap komen en zichzelf wakker een beetje vermaken zonder te jengelen.

En ik herken wat je zegt, soms moet ik hem ook gewoon even laten huilen omdat ik bezig met mijn oudste, die staat dan onder de douche of ik ben billen aan het afvegen of zo. En dan moet hij maar even op zijn beurt wachten......

11. Dot

Dot Fanatiek lid

Nov 18, 2007
    1,958
    0
    0
    Ik denk dat ik een tussenoplossing aan het uitvinden ben...
    Wel een vast ritme zoals beschreven staat in het boekje van Blom. (zover dat gaat met het ophalen van school van andere kinderen enz)
    Bijv. vanmorgen knuffelen met mama en broer, even in badje en lekker "masseren", dan in bedje leggen met vast zacht muziekje aan en de gordijnen dicht en even laten huilen. (5 minuten)
    Als het te lang duurt pak ik haar even op en troost haar, maar als ze stil en gerustgesteld is leg ik haar toch weer terug in het wiegje.
    En proberen we een volgende ronde.
    Zo is het vandaag en gisteren goed gegaan.

O, ja ze is inderdaad wel een buikslaper.
    Maar dat durf ik 's nachts (nog) niet.
    Nu wel gedaan en ik ga vaak kijken of alles goed is.
    Hopelijk zet de positieve ochtend van gisteren en vandaag zich door...

12. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    Ik kreeg het boekje van Ria Blom van het CB moest dat maar proberen zeiden ze.

Ik heb het wel verder aangepast naar mijn stijl.
    Dus niet laten huilen maar wel consequent bij moe zijn in het bedje, en dan maar 10x op en neer lopen.

Hier heeft de pukababy ook redelijk geholpen, en bij erge dagen had ik haar in de draagdoek.

Soms liet ik haar even 5 min huilen maar nooit langer.

13. Yjc

Yjc Fanatiek lid

Jan 18, 2008
    1,133
    0
    0
    Tilburg
    Wij hebben bij onze eerste na 6 weken ook Ria Blom aangeschaft en een pacco inbaker doek. Van te voren al bij een Osteopaat geweest en de heupen laten controleren bij het CB. Het is de eerste week echt even doorbijten maar zo als ik er toen bij liep ging ook niet langer. Na een week was het huilen bij het in slaap vallen echt over en sliep ze meteen hele nachten door. Ook overdag waren de hazeslaapjes verleden tijd.

Bij de tweede hebben we het minder streng aangepakt (helaas achteraf) en die wordt vaak 's nachts nog wakker en slaapt ook minder vast als de 1e.

Succes

14. kipjetok

kipjetok Bekend lid

Jul 21, 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb dat ook hoor! Op een gegeven moment wil je ze gewoon dat ze lekker in hun eigen bedje gaan slapen. Onze dochter was ook gebaat bij rust en regelmaat. Ik heb ook dat boek gelezen en er een beetje mijn eigen draai aangegeven. Ik kan namelijk niet tegen dat huilen, dan breekt mijn hart. Als ik aan alle voorwaarden had voldaan zeg maar (eten, schone luier, boer, knuffelen enz) dan in bed, muziekje aan, deur dicht, babyfoon uit en kookwekker op 5 minuten (of korter als je het echt niet redt), na 5 minuten weer naar boven (bij huilen), even een aai en een kus, mama is hier, ga maar lekker slapen enz, muziekje aan en dan weer van voor af aan (maar niet uit bed halen, heb soms wel gesmokkeld want dan dacht ik dat er nog een boer zat..)Het heeft me 6 dagen gekost!!! Maar de aanhouder wint. Onze dachten had gewoon 'even' de tijd nodig om zich over te geven aan de slaap. Soms duurde dat wel een uur!

Maar als jij denkt dat er iets niet in orde is met je kindje moet je je moedergevoel volgen en naar de huisarts gaan.

15. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    dit inderdaad

Maar waar je wel voor moet waken is dat je eerst wel kijkt wat het ritme is van je kindje.

Bij onze dochter kon ik gewoon haar neerleggen en ze ging slapen.
    Bij onze zoon legde ik hem neer en moest hij zichzelf even in slaap huilen. Maar dit was pas bij 12 weken. In slaap huilen is maximaal 10 a 15 minuten

Dus let wel op dat je je kind niet in een draagdoek doet terwijl ze eigenlijk de rust nodig hebben.

Maar rust en regelmaat is echt nooit verkeerd. Maar 6 weken is nog wel een leeftijd waarbij een ritme nog aan het ontwikkelen is.

16. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

Oct 8, 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    :(

Wie zegt er dat kindjes geen rust krijgen als ze in een draagdoek gedragen worden, lekker warm en veilig tegen papa of mama aan, hun hartslag horend?

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hier succesvol Ria Blom toegepast voor het langer slapen overdag. Inslapen was geen probleem, maar ze sliep nooit langer dan 45 min. Kostte wel een week erg consequent toepassen, maar ze is echt meer gaan slapen daarna. Toen was ze een maand of 4 denk ik. Laten huilen hoort daar trouwens niet bij, bij haar aanpak voor langer slapen.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,183
    35,857
    113
    In een draagdoek kunnen kindjes vaak heel goed hun rust vinden hoor.

Een kwartier laten huilen en dan opnieuw beginnen als hij/zij even stopt. Ik snap dat niet hoor.

En dan slapen ze uiteindelijk allemaal " lekker door". Diegenen die dit toepassen denken vast, kindje heeft het eindelijk geleerd. ik denk: " kindje weet toch dat papa/mama niet komt, dus hoeft ook niet meer te huilen".

Zulke kleine kindjes helemaal zijn erop gemaakt om bij hun moeder te zijn, ze hebben 9 maanden in je buik gezeten, dan is het toch niet raar dat ze niet alleen in een bedje in een kamertje boven willen slapen? Ik snap dat gewoon niet. Ze zijn dan nog zo klein, die laat je niet huilen en pak je dan toch lekker bij je?
    Tijd genoeg nog om in het eigen bedje te slapen hoor.

19. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Dat denk ik ook. Jij denkt er ongeveer hetzelfde over als ik denk ik. Het breekt mijn hart als ik hoor dat zon kleine baby maar moet leren zelf in slaap te vallen.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,183
    35,857
    113
    Ja, precies. Zo'n klein hulploos wezentje laten huilen, dan breekt mijn hart idd!

Share This Page